Eldbegängelse av bilar.

Sv: Eldbegängelse av bilar.

Mm, men du pratade väl om barn under 15 år som var föräldrarnas ansvar och drabbar föräldrarna eftersom de ska ta straffet?
Låter som att föräldrarna brister i ansvar om deras 12-åringar är ute och bränner bilar på nätterna. Personligen hade jag bultat igen dörren hellre än att låta min tonåring vara ute och bränna bilar i ett upplopp. Alternativt betala för skadorna.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

De flesta av snorungarna bor ju kvar hemma eller hur, trots att de är över 15:D

Ja men studiebidraget är på 1050 och den enda som drabbas av ett indraget sådant är ungdomen som inte kan köpa kläder eller bensin till moppen osv. Inte föräldrarna.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Låter som att föräldrarna brister i ansvar om deras 12-åringar är ute och bränner bilar på nätterna. Personligen hade jag bultat igen dörren hellre än att låta min tonåring vara ute och bränna bilar i ett upplopp. Alternativt betala för skadorna.

Absolut, men jag pratar inte riktigt om bara 12åringar. Och jag pratar om kriminellt beteende överlag och inte bara att vara ute och sätta eld på bilar på just nätterna. En 12 åring har dessutom inte något fritids att vara på längre vilket innebär att den får själv ta ansvar för att komma till skolan, till viss del så klart, för är man ensamstående mamma är det inte alltid att man kan bestämma över sina arbetstider så man börjar efter barnet börjat i skolan. Och sedan är det ju så att de får vara ensamma på eftermiddagen, där det då finns tid till att en massa skit ska ske. Och tid för att etablera umgänge med fel personer, från början för att få vara med, få vänner, kunna smälta in i en umgängeskrets.

Det är så lätt att sitta här och säga "jag skulle...", "jag kan..." osv, men i praktiken så tror jag det kan vara rätt tufft att vara ensamstående mamma och ha en pojke som inte riktigt sköter sig trots att man gör allt vad man kan för att han inte ska hamna i trubbel.

Jag är rädd att jag om några år kommer prata av egen erfarenhet eftersom jag nu har en 11 årig kille som jag får hålla hårt efter så han inte tar efter barnen med dåligt sällskap ( för det börjar så oskyldigt först faktiskt), det är en tuff och envis son jag har, som har svårt att tänka på andra utom sig själv ibland och jag lär ha en tuff tid med honom tills han är vuxen. Jag vet riskfaktorerna och jag gör mitt bästa för att det inte ska slira mig ur händerna med honom, men OM det gör, OM min son blir den där 14 åringen som är ute och sätter eld på bilar på nätterna när jag ligger och sover på natten, smyger ut utan att någon hör. DÅ vill i alla fall inte jag höra hur dålig jag är eller bli bestraffad för det. Kanske ar jag gjort allt vad jag kan för att uppfostra sonen till en god och trevlig människa? Kanske finns det mycket som ligger utanför mina händer, kanske är det så att jag gör mitt bästa och mer därtill?

Att bestraffa mig då med att dra in pengar för mig är som att skjuta sig själv i foten. Hur i all sin dar skulle en fattigare mamma kunna förmå en son som är i helt fel umgängeskrets och gör helt fel saker att plötsligt uppför sig? Vad leder en fattigare mamma till?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Absolut, men jag pratar inte riktigt om bara 12åringar. Och jag pratar om kriminellt beteende överlag och inte bara att vara ute och sätta eld på bilar på just nätterna. En 12 åring har dessutom inte något fritids att vara på längre vilket innebär att den får själv ta ansvar för att komma till skolan, till viss del så klart, för är man ensamstående mamma är det inte alltid att man kan bestämma över sina arbetstider så man börjar efter barnet börjat i skolan. Och sedan är det ju så att de får vara ensamma på eftermiddagen, där det då finns tid till att en massa skit ska ske. Och tid för att etablera umgänge med fel personer, från början för att få vara med, få vänner, kunna smälta in i en umgängeskrets.

Det är så lätt att sitta här och säga "jag skulle...", "jag kan..." osv, men i praktiken så tror jag det kan vara rätt tufft att vara ensamstående mamma och ha en pojke som inte riktigt sköter sig trots att man gör allt vad man kan för att han inte ska hamna i trubbel.

Jag är rädd att jag om några år kommer prata av egen erfarenhet eftersom jag nu har en 11 årig kille som jag får hålla hårt efter så han inte tar efter barnen med dåligt sällskap ( för det börjar så oskyldigt först faktiskt), det är en tuff och envis son jag har, som har svårt att tänka på andra utom sig själv ibland och jag lär ha en tuff tid med honom tills han är vuxen. Jag vet riskfaktorerna och jag gör mitt bästa för att det inte ska slira mig ur händerna med honom, men OM det gör, OM min son blir den där 14 åringen som är ute och sätter eld på bilar på nätterna när jag ligger och sover på natten, smyger ut utan att någon hör. DÅ vill i alla fall inte jag höra hur dålig jag är eller bli bestraffad för det. Kanske ar jag gjort allt vad jag kan för att uppfostra sonen till en god och trevlig människa? Kanske finns det mycket som ligger utanför mina händer, kanske är det så att jag gör mitt bästa och mer därtill?

Att bestraffa mig då med att dra in pengar för mig är som att skjuta sig själv i foten. Hur i all sin dar skulle en fattigare mamma kunna förmå en son som är i helt fel umgängeskrets och gör helt fel saker att plötsligt uppför sig? Vad leder en fattigare mamma till?

Det är ungefär som straffavgiften om inte skatten betalas i tid, får jag som företagare mer pengar för det? ;)
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Det är ungefär som straffavgiften om inte skatten betalas i tid, får jag som företagare mer pengar för det? ;)

Det är intressant att diskutera med dig ibland, faktiskt. Men det är rätt trist att du måste dra orelevanta liknelser. Så, var så god, diskutera brott i en tråd om brott. Tycker du att jag resonerade fel i inlägget ovan? Vad är fel och hur vill du lösa det?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Det är intressant att diskutera med dig ibland, faktiskt. Men det är rätt trist att du måste dra orelevanta liknelser. Så, var så god, diskutera brott i en tråd om brott. Tycker du att jag resonerade fel i inlägget ovan? Vad är fel och hur vill du lösa det?
visst får då familjen det tuffare. men se det från bilägarens synvinkel, han blev av med sin trafikförsäkrade bil,en bil han jobbat hårt för, hur tror du han känner om han ser att hans förlust inte får några som helst efterräkningar för den skyldige.

pengar är det främsta incitamentet, felparkeringsböter, fortkörning etc etc alla besvarar med ekonomisk bestraffning.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

visst får då familjen det tuffare. men se det från bilägarens synvinkel, han blev av med sin trafikförsäkrade bil,en bil han jobbat hårt för, hur tror du han känner om han ser att hans förlust inte får några som helst efterräkningar för den skyldige.

pengar är det främsta incitamentet, felparkeringsböter, fortkörning etc etc alla besvarar med ekonomisk bestraffning.

Det är inte föräldrarna som är den skyldige. Förhoppningsvis har han försäkring och så hoppas jag lagen går in och hjälper både honom och ungen som gjorde det. Tror inte han egentligen hoppas att föräldrarna får sin ekonomi totalförstörd.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Hur ska man hantera de nattliga äventyren som en del ungdomar pysslar med utanför Stockholm?

Mitt förslag (fast det kommer inte att genomföras)vore att alla statliga o kommunala bidragspengar till området skulle belastas av de kostnader som uppkommer i samband med kravallerna.

Och att detta klargörs innan.

Så väljer man att elda upp 50 bilar istället för att exempelvis få socbidragen utbetalda en månad så ska naturligtvis området ha den friheten.....
Avstämning av skadorna en ggr i kvartalet med avdrag på utbetalningar till området den påföljande månaden...;)

Jamen lysande Sickan !

Då lyckas du ju verkligen inpränta i dom att dom inte hör hemma i det vanliga samhället. I Palestina så kör ju den Israeliska ockupationsmakten med liknande metoder, det är ju verkligen beprövat hur väl det fungerar...

Kanske vore bättre att sälja ut hela stadsdelen ? Kanske någon rysk oligark vill köpa ?

Vi har ett rättsväsende som ska hantera sånt här. I Stockholm finns det 2000 poliser, kanske någon av dom kan göra nått ? Annars så kommer det en ny lag i sommar så att polisen kan begära hjälp från armén - fast armén gjorde ju också av med skattepengar så den är ju avskaffad numera...
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Jamen lysande Sickan !

Då lyckas du ju verkligen inpränta i dom att dom inte hör hemma i det vanliga samhället. I Palestina så kör ju den Israeliska ockupationsmakten med liknande metoder, det är ju verkligen beprövat hur väl det fungerar...

Kanske vore bättre att sälja ut hela stadsdelen ? Kanske någon rysk oligark vill köpa ?

Vi har ett rättsväsende som ska hantera sånt här. I Stockholm finns det 2000 poliser, kanske någon av dom kan göra nått ? Annars så kommer det en ny lag i sommar så att polisen kan begära hjälp från armén - fast armén gjorde ju också av med skattepengar så den är ju avskaffad numera...

Och har antalet terrordåd inne i Israel ökat eller minskat de senaste 10 åren?
;)
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Har antalet brott i USA minskat när man har dödsstraff?
största problemet i USA är tredje resans princip i kombination med narkotikahandel i låginkomstområden

det och tillgängligheten till vapen är en dödlig cocktail
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

I Sverige finns det nästan lika många skjutvapen per capita som i USA - skillnaden är att här använder man dom mest för att skjuta antingen djur eller pappfigurer...

Fast egentligen så vet vi ju alla ett vapen endast är ett verktyg, jag har nog aldrig bott i ett hus där det inte har förvarats minst ett skjutvapen - då har jag ändå bott i många hus :D

Vad gäller narkotikahandel så hör denna ofta ihop med gängkulturer, många gånger handlar gängbråken om vem som ska ha hand om den lokala marknaden av illegala droger - och narkotikahandeln är en viktig del av den informella ekonomi som folk i USA ofta tvingas till pga av för låga löner för okvalificerade arbeten.

En alltför stor inkomstspridning leder till segregation och brottslighet, i USA har man beväpnade vakter vid de fina skolorna för att hålla ute de obemedlade...
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Jag vet riskfaktorerna och jag gör mitt bästa för att det inte ska slira mig ur händerna med honom, men OM det gör, OM min son blir den där 14 åringen som är ute och sätter eld på bilar på nätterna när jag ligger och sover på natten, smyger ut utan att någon hör. DÅ vill i alla fall inte jag höra hur dålig jag är eller bli bestraffad för det. Kanske ar jag gjort allt vad jag kan för att uppfostra sonen till en god och trevlig människa? Kanske finns det mycket som ligger utanför mina händer, kanske är det så att jag gör mitt bästa och mer därtill?

Det finns iaf en till mamma som tänker som du enl A-bladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16817554.ab

Jag förstår att det är svårt med tonåringar och tycker inte att kollektiv bestraffning är en bra idé men det känns som om något gått mycket fel på många nivåer när sådant här händer.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Tycker du det är fel att tänka som jag då?

Vad tycker du ska göras då?

Nej, nej, jag tycker du gör helt rätt :) men något har gått fel i samhället i stort med utanförskap, ev frånvarande föräldrar osv som gör att sådana här saker händer. Jag har inget bra svar på vad man ska göra.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Nej, nej, jag tycker du gör helt rätt :) men något har gått fel i samhället i stort med utanförskap, ev frånvarande föräldrar osv som gör att sådana här saker händer. Jag har inget bra svar på vad man ska göra.

Kanske skulle det funka med ett fritids dit barn över 12 år får vara medan föräldrarna jobbar. Eller mer information om antisocialt beteende, mer stöd från skolan att stå emot mobbning och gängbildning, högre löner så att en ensamstående mamma inte behöver jobba 8 timmar för att ha råd att leva och på så sätt har med tid med barnen, föräldrautbildning där riskfaktorerna för kriminalitet pratas igenom, där man som förälder får stöd och råd om hur man håller ordning på en tonåring som är envis och oregerlig och tror sig vara odödlig och vill bara h kul. Vad nu det innebär. Jag tror att en ensamstående mamma faktiskt behöver extra hjälp och jag tror inte de får den hjälpen i dag. I tid.

Förresten så gjorde jag (håller på ännu tydligen) en C-uppsats där jag undersökte vilka kommuner i Sverige som har ett sk påverkansprogram för just sådana här ungdomar och hur det funkar. Resultatet var ingen höjdare faktiskt. Kommunerna tar inte det på allvar. Om en liten tonåring bryter mot lagen tycker jag att ett sådant här påverkansprogram SKA vara obligatoriskt med en gång genast med detsamma omedelbart bums. Kommunerna väntar till problemet blivit större. Och dyrare, om vi nu ska tänka som landbyggdsbo här i tråden.

Jag har ingen lösning på problemet. Men jag tror att ett påverkansprogram modell ordentligt verkligen är riktigt viktigt när man pratar om ungdomsbrottslighet och antisocialt beteende. Sätt in hjälp och stöd innan det har gått för långt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp