Eldbegängelse av bilar.

landsbygdsbo

Trådstartare
Hur ska man hantera de nattliga äventyren som en del ungdomar pysslar med utanför Stockholm?

Mitt förslag (fast det kommer inte att genomföras)vore att alla statliga o kommunala bidragspengar till området skulle belastas av de kostnader som uppkommer i samband med kravallerna.

Och att detta klargörs innan.

Så väljer man att elda upp 50 bilar istället för att exempelvis få socbidragen utbetalda en månad så ska naturligtvis området ha den friheten.....
Avstämning av skadorna en ggr i kvartalet med avdrag på utbetalningar till området den påföljande månaden...;)
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Du tror alltså på kollektiv bestraffning ?

Så de skötsamma men som har det ekonomiskt kämpigt ska få lida ännu mer ?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Fast senast hörde jag på radion att det verkar som att många av ungdomarna inte ens är från området. Kul med kollektiv bestraffning då...
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Du tror alltså på kollektiv bestraffning ?

Så de skötsamma men som har det ekonomiskt kämpigt ska få lida ännu mer ?

är det inte kollektiv bestraffning om alla skattebetalare får betala så som sker idag? då är det i mina ögon bättre att den region vars ungar ställer till med skiten får stå för den själva.

Det bästa vore ju om man nöp dräggen och tvingade dem till att arbeta av skadorna, exempelvis genom att manuellt bekämpa sly och ogräs längs våra vägar.......;)
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

är det inte kollektiv bestraffning om alla skattebetalare får betala så som sker idag? då är det i mina ögon bättre att den region vars ungar ställer till med skiten får stå för den själva.

Sverige är ju också en region, liksom Stockholm stad, liksom Västerort, liksom Husby. Jag förstår inte varför geografisk närhet till de som förstör har större skyldighet att betala än de som bor längre bort. Förklara gärna.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Sverige är ju också en region, liksom Stockholm stad, liksom Västerort, liksom Husby. Jag förstår inte varför geografisk närhet till de som förstör har större skyldighet att betala än de som bor längre bort. Förklara gärna.

Tellus är den största region med mänsklig aktivitet vi känner i dag eller hur.

det absolut bästa vore (rättvisaste) att ta fast dem som pysslar med dylikt, låta dem jobba av skadorna med 50 spänn i timmen inkl mat o husrum genom att just rensa vägkanterna från sly, gräs o skräp.

oavsett om en eller annan kom från ngn annan förort så bor nog de flesta i närheten. hemma hos mor.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

oavsett om en eller annan kom från ngn annan förort så bor nog de flesta i närheten. hemma hos mor.

På vilket sätt är det ett argument för att geografisk närhet är avgörande för vem som ska betala för förstörelsen? Jag ser fortfarande ingen förklaring.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Ungar mellan 12 o 40 år?
Polisen lyckades fånga några 15 - 18 åringar, lysande insats!

Polisen har en fenomenal fingertoppskänsla för tajming, efter andra nattens upplopp så tillkännages att de skall spara pengar genom att lägga ner plattangruppen. En av få förebyggande arbetsgrupper de har, de kanske vill bli sponsrade av försäkringsbolagen?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Det kan ju vara lockande att använda kollektiva bestraffningar. Men är det ändå inte en rätt sympatisk metod att straffa den som begår brott?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Det kan ju vara lockande att använda kollektiva bestraffningar. Men är det ändå inte en rätt sympatisk metod att straffa den som begår brott?

Naturligtvis är inte kollektiv bestraffning en optimal väg att gå.
Men vi ska kräva föräldraansvar för de snorungar under 15 som var med.
Och de över 15 ska naturligtvis tvingas göra rätt för sig...
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Då måste du identifiera vilka det är som förstör, att lägga det på de som bor i närheten bara för att de bor i närheten är väldigt rättsosäkert.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Då måste du identifiera vilka det är som förstör, att lägga det på de som bor i närheten bara för att de bor i närheten är väldigt rättsosäkert.

Javisst!

Det bästa vore ju om dräggen syddes in per omgående.
De som är yngre än 15, dem får vårdnadshavare häfta för antingen med sin inkomst eller sänkta bidrag. De som är äldre än 15 få ingå i de de gäng som skickas ut efter vägarna för att röja sly, gräs o skräp för 50 ;- i timmen inkl mat o husrum. Den pengen används för att betala skadorna och de får jobba tills skulden är betald ;o)
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Javisst!

Det bästa vore ju om dräggen syddes in per omgående.
De som är yngre än 15, dem får vårdnadshavare häfta för antingen med sin inkomst eller sänkta bidrag. De som är äldre än 15 få ingå i de de gäng som skickas ut efter vägarna för att röja sly, gräs o skräp för 50 ;- i timmen inkl mat o husrum. Den pengen används för att betala skadorna och de får jobba tills skulden är betald ;o)

Nu får du gå och ta en kopp kaffe och lugna ner dig.

Nu lever inte jag på socialbidrag, men du menar att om jag bor på Rosengård i Malmö och grannens ungar eldar upp en drös bilar så ska alla i området inklusive jag, förlora mina bidrag? Då skulle kommunen få betala för en hemlös familj, eller många flera, istället till slut.

Och det här med föräldrar som ditten och datten. ALLA vilda gangsterungar har inte ansvarslösa föräldrar som skiter i att uppfostra dem. Att då dra pengar från dem, t.ex. socialbidrag osv är ju bara att tillsätta syre till elden. Med föräldrar som får slita ännu mer för att få ekonomin att gå runt så försvinner ännu mer kraft och energi till att ta i tu med barnen.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Nu får du gå och ta en kopp kaffe och lugna ner dig.

Nu lever inte jag på socialbidrag, men du menar att om jag bor på Rosengård i Malmö och grannens ungar eldar upp en drös bilar så ska alla i området inklusive jag, förlora mina bidrag? Då skulle kommunen få betala för en hemlös familj, eller många flera, istället till slut.

Och det här med föräldrar som ditten och datten. ALLA vilda gangsterungar har inte ansvarslösa föräldrar som skiter i att uppfostra dem. Att då dra pengar från dem, t.ex. socialbidrag osv är ju bara att tillsätta syre till elden. Med föräldrar som får slita ännu mer för att få ekonomin att gå runt så försvinner ännu mer kraft och energi till att ta i tu med barnen.
Så vitt jag vet är du som vårdnadshavare ansvarig för dina barn till dess de fyllt 15.
Du kan ju idag "straffa" dessa familjer om ungarna skolkar från skolan genom indragna bidrag, så varför inte här då?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Så vitt jag vet är du som vårdnadshavare ansvarig för dina barn till dess de fyllt 15.
Du kan ju idag "straffa" dessa familjer om ungarna skolkar från skolan genom indragna bidrag, så varför inte här då?

Vilka bidrag dras in om barnen skolkar från skolan?

Här är det många olika riskfaktorer som påverkar ett barns beteende, många gånger behöver föräldrarna inte göra något fel alls utan gör sitt bästa. Att sedan straffa föräldrarna genom att dra in bidrag som de behöver för sin överlevnad skapar inte något positivt alls utan bara ännu mer problem. Och det var väl problem du ville slippa?

Leta upp riskfaktorerna för kriminellt och antisocialt beteende. Som förälder kan man kämpa sig blå för vissa saker man ändå inte kan påverka helt i slutändan. Att straffa en familj på det viset känns inte som rätt väg att gå alls.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Vilka bidrag dras in om barnen skolkar från skolan?

Här är det många olika riskfaktorer som påverkar ett barns beteende, många gånger behöver föräldrarna inte göra något fel alls utan gör sitt bästa. Att sedan straffa föräldrarna genom att dra in bidrag som de behöver för sin överlevnad skapar inte något positivt alls utan bara ännu mer problem. Och det var väl problem du ville slippa?

Leta upp riskfaktorerna för kriminellt och antisocialt beteende. Som förälder kan man kämpa sig blå för vissa saker man ändå inte kan påverka helt i slutändan. Att straffa en familj på det viset känns inte som rätt väg att gå alls.
Vasågod och läs
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/krav/skolk-1.2850
:D

Då skulle man istället ha ett spricksystem då, att när snorungen jobbat ihop ett tillräckligt antal prickar så fråntas föräldern ansvaret och snorungen placeras i ett "bootcamp" någonstans i Norrlands inland ;o))
 
Senast ändrad:
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Varsågod och LÄS! ;)

Det gäller inte barn under 15 år eftersom man får barnbidrag fram tills de blir 18.

nä barn under 15 får väl inget studiebidrag. men även om familjen går på soc så riskeras st.bidraget att dras in vid skolk, dvs övriga familjen straffas kollektivt,
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Nej det betalas inte barnbidrag till de fyller 18.
De får studiebidragfrån och med det året som de fyller 16 och det går via csn inte som barnbidraget som går via fk.
Går de inte i skolan så dras csn in. Likaså betalas det inte ut på sommarlovet/jullovet
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

nä barn under 15 får väl inget studiebidrag. men även om familjen går på soc så riskeras st.bidraget att dras in vid skolk, dvs övriga familjen straffas kollektivt,

Nej studiebidraget är ungdomens pengar. Det får själv pengarna på eget konto.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp