Eldbegängelse av bilar.

Sv: Eldbegängelse av bilar.

Ja men studiebidraget är på 1050 och den enda som drabbas av ett indraget sådant är ungdomen som inte kan köpa kläder eller bensin till moppen osv. Inte föräldrarna.

Är du verkligen så naiv att du tror att alla barn får hela sitt studiebidrag och får hushålla över det själva? Eller har jag missat något väsentligt i din argumentation? Jag hoppas verkligen att det är det sista.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Är du verkligen så naiv att du tror att alla barn får hela sitt studiebidrag och får hushålla över det själva? Eller har jag missat något väsentligt i din argumentation? Jag hoppas verkligen att det är det sista.

Nej jag är inte så naiv att jag tror att alla ungdomar får hela sitt bidrag, men jag vet att en stor andel faktiskt får och jag vet att de får hushålla med det själv. Däremot betalar föräldrar inte busskort, kläder eller skor tex. till ungdomar som får hela bidraget själv.

Oavsett om ungdomen får behålla hela bidraget eller bara halva bidraget så går det till allra största delen ut över ungdomen själv som ju är den som förlorar sina pengar. Eller du menar att 16-19 åringar får 200 kr i månaden att hushålla med och resten tar föräldrarna?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Det måste vara därför som andelen mord, skadegörelse, missbruk osv var skyhöga innan vi fick 40 timmars vecka, o ännu mera innan det fanns dagis o fritis öht.

Hur kommer det sig att ingen förstått det tidigare?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Det måste vara därför som andelen mord, skadegörelse, missbruk osv var skyhöga innan vi fick 40 timmars vecka, o ännu mera innan det fanns dagis o fritis öht.

Hur kommer det sig att ingen förstått det tidigare?

Och med det menar du?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Absolut, men jag pratar inte riktigt om bara 12åringar. Och jag pratar om kriminellt beteende överlag och inte bara att vara ute och sätta eld på bilar på just nätterna. En 12 åring har dessutom inte något fritids att vara på längre vilket innebär att den får själv ta ansvar för att komma till skolan, till viss del så klart, för är man ensamstående mamma är det inte alltid att man kan bestämma över sina arbetstider så man börjar efter barnet börjat i skolan. Och sedan är det ju så att de får vara ensamma på eftermiddagen, där det då finns tid till att en massa skit ska ske. Och tid för att etablera umgänge med fel personer, från början för att få vara med, få vänner, kunna smälta in i en umgängeskrets.

Det är så lätt att sitta här och säga "jag skulle...", "jag kan..." osv, men i praktiken så tror jag det kan vara rätt tufft att vara ensamstående mamma och ha en pojke som inte riktigt sköter sig trots att man gör allt vad man kan för att han inte ska hamna i trubbel.

Jag är rädd att jag om några år kommer prata av egen erfarenhet eftersom jag nu har en 11 årig kille som jag får hålla hårt efter så han inte tar efter barnen med dåligt sällskap ( för det börjar så oskyldigt först faktiskt), det är en tuff och envis son jag har, som har svårt att tänka på andra utom sig själv ibland och jag lär ha en tuff tid med honom tills han är vuxen. Jag vet riskfaktorerna och jag gör mitt bästa för att det inte ska slira mig ur händerna med honom, men OM det gör, OM min son blir den där 14 åringen som är ute och sätter eld på bilar på nätterna när jag ligger och sover på natten, smyger ut utan att någon hör. DÅ vill i alla fall inte jag höra hur dålig jag är eller bli bestraffad för det. Kanske ar jag gjort allt vad jag kan för att uppfostra sonen till en god och trevlig människa? Kanske finns det mycket som ligger utanför mina händer, kanske är det så att jag gör mitt bästa och mer därtill?

Att bestraffa mig då med att dra in pengar för mig är som att skjuta sig själv i foten. Hur i all sin dar skulle en fattigare mamma kunna förmå en son som är i helt fel umgängeskrets och gör helt fel saker att plötsligt uppför sig? Vad leder en fattigare mamma till?


OM du skulle vara mamma till en son på 14 som smyger ut på nätterna för att elda bilar har det gått käpprätt åt helvete någonstans på vägen och det är ditt ansvar som förälder att se till att detta inte händer! Så jo jag hade lastat dig om det skulle hända!

Skulle det vara min son som gjorde det hade jag till och med lastat mig själv för det och anklagat mig för att vara en dålig förälder.

Jag är också ensamstående men med ett barn, en 13 årig pojke som slirar med skolan. Han är närvarande och skolkar aldrig MEN han anstränger sig inte och är rörig på lektionstid. Jag har kämpat mig blodig under alla hans skolår pga mobbing. Jag har till och med polisanmält stryptag på honom från en jämnårig, skällt rektorn, läraren, föräldrarna till barnet som utförde allt och skickat min son i terapi. Det är sånt som man dom förälder måste göra när man valt att skaffa barn och under denna tid arbetade även jag 8 timmar per dag men nog fasen såg jag till att han skötte skolan ändå och höll sig i skinnet.

Man kan inte skylla på andra för att man brister som förälder! Det är inte samhällets ansvar att uppfostra barnen det är föräldrarnas ansvar oavsett om man är heltidsarbetande och ensamstående eller deltidsarbetande!

Det finns hjälp att få om man ber om det! I ditt fall hade det tex kanske vara bra med en kontaktfamilj så att sonen får en manlig förebild i sitt liv! Jag ser det själv på min son just nu, han behöver verkligen desperat mer tid med sin far för hur det än är så är jag bara mamma och kommer alltid att vara det, hur jag än försöker så kommer jag aldrig att bli en pappa eller kunna vara en manlig förebild för min son!

Men jag har dock väldigt svårt att tro att du någonsin kommer att bli förälder till en son som är ute och ränner på nätterna för att elda upp bilar!
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

dessa individer går visst under namnet "NEETS" . det borde istället vara NUTS! Eftersom en individ som agerar så att han skadar sig själv är galen. Och vad de gör förutom att förstöra för sina grannar är att spela nationalismen i händerna. Vilket på sikt kommer att skada dem betydligt mer än de besvikelser de har , enligt dem själva, har blivit utsatta för...
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Det finns iaf en till mamma som tänker som du enl A-bladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16817554.ab

Jag förstår att det är svårt med tonåringar och tycker inte att kollektiv bestraffning är en bra idé men det känns som om något gått mycket fel på många nivåer när sådant här händer.[/

Ja och det har gått fel i massor av år. Det kan ju inte komma som någon överraskning för någon. Eller?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

KL

Jag tycker det är mycket märkligt hur en väldigt liten grupp ungdomar (barn i många fall) får bli talespersoner eller representanter för ett helt bostadsområde. Visst har det gått snett när detta händer, på ett eller annat sätt. Men vi har ju sett liknande händelser i samband med t.ex. Reclaim the Streets. Då är det till stora delar medelklassens barn som är ute och trashar på stan. Då har jag inte sett att media börjar analysera samhällets svek av medelklassen, och inte heller någon som argumenterar för att alla i medelklassen ska bekosta förstörelsen. I stället är det naturligt att alla bidrar via skattemedlen.

Föräldrar har ett mycket stort ansvar för sina barn. Men man måste också inse att det finns föräldrar som inte klarar av att ta det ansvaret fullt ut. Det är svårt att vara förälder för vem som helst, men man behöver inte vara något geni för att förstå det kan vara ännu svårare om man själv inte fullt ut förstår det samhälle man lever i och kanske inte behärskar språket. Vissa invandrare är, på grund av oerhört negativa upplevelser i ursprungslandet, rädda för myndigheter. Har man levt i ett land där staten och polisen är fienden så är det inte så konstigt. Att man då inte söker hjälp när barnen börjar spåra ur är då inte heller särskilt konstigt. Man kan bära på en helt naturlig rädsla för vad som då ska hända med ens barn. Man ska akta sig för svartvita förklaringar, för väldigt få saker är svartvita.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Det kan ju vara lockande att använda kollektiva bestraffningar. Men är det ändå inte en rätt sympatisk metod att straffa den som begår brott?
Straff och att betala för sin skadegörelse är inte samma sak.
Däremot att straffas för sitt brott och låta andra betala skadegörelsen är att straffa två parter.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Straff och att betala för sin skadegörelse är inte samma sak.
Däremot att straffas för sitt brott och låta andra betala skadegörelsen är att straffa två parter.
De som arbetar med samhället ska stödjas, de so arbetar mot,ska slås ner...

och det rör si om ett handfull antal snorungar.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Straff och att betala för sin skadegörelse är inte samma sak.
Däremot att straffas för sitt brott och låta andra betala skadegörelsen är att straffa två parter.

Men hur tänker du nu? Ursprungsinlägget handlade ju om att hela Husby skulle straffas för var 20 ungdomar gör, varav flera inte ens bor i Husby enligt uppgift. De som drabbas värst av det inträffade är naturligtvis de boende, som får sina bilar brända och sina garage förstörda. Frågan gäller om dessa människor, som inte har något med saken att göra förutom att de bor på "fel" ställe, ska få betala kostnaderna.

Hela frågan är naturligvis meningslös. Det finns ju regler om skadestånd och föräldrars ansvar för minderåriga. Detta hanteras inte bara lite slumpmässigt, utan utifrån de regler som gäller. Den som förstör annans egendom genom brott får ersätta den. Problemet är att dels få fatt rätt person, dels att få fram några pengar från den som kanske inte har några.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Så vitt jag vet är du som vårdnadshavare ansvarig för dina barn till dess de fyllt 15.
Du kan ju idag "straffa" dessa familjer om ungarna skolkar från skolan genom indragna bidrag, så varför inte här då?

Jo men det förutsätter en inkomst, och ett socialbidrag räknas inte som egen inkomst. Och det är det ju rätteligen inte heller.

Jag tror inte alls på en kollektiv bestraffning, de flesta i området är mycket förbannade på tilltaget och väldigt många otroligt rädda eftersom de har flytt från liknade miljöer. Trodde kanske inte att de skulle få uppleva det igen.

Däremot så ska ju de som ställer till med oredan också få ta konsekvenserna av detta, så javisst kan jag stödja ett förslag där de själva få vara med och arbeta för att återbörda något av den ekonomiska skada man åsamkat.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

*KL*

Ju mindre förmåga man har att påverka sin egen situation desto större blir frustrationen över den verklighet som man lever i.

Många av ungdomarna och de unga vuxna är oerhört begränsade. Många har för låga eller på annat sätt bristfälliga betyg för att kunna studera. Inga arbeten finns att få. De tvingas bo kvar hos föräldrarna länge eftersom de inte kan få egen bostad. De har inga pengar. De utsätts för omgivningens fördomar. Och de ser ingen väg ut ur situationen. Det skapar givetvis frustration.

För att uppleva att man är en del av en gemenskap så krävs det mer än att bara få sina grundläggande behov (mat, tak över huvudet och grundskola). Det krävs ett inkluderande samhälle, resurser, människor runt omkring som kan motivera och stödja de som har det sämst ställt.

Redan för fyra år sedan så varnade man för de upplopp som vi ser idag: http://www.dn.se/sthlm/segregationen-borjar-ga-mot-en-farlig-utveckling

Inte mycket har gjorts för att förändra situationen, så man kan ju undra vem/vilka som egentligen bär ansvaret?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Problemet är ju att dessa ungdomar förmodligen inte gå på något gymnasium, och kan således inte mista något som inte finns.;)

Tvinga dem att jobba av skulderna med att rensa vägrenarna från sly gräs o skräp. Dra av 50 spänn per arbetad timme. Släpp dem inte förr än skulden är betald.
Då vinner vi 2 saker
1 skulderna blir betalda
2 de hålls borta från samhället länge, länge och hinner under den tiden inte hitta på mer djävelskap
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

*KL*

Ju mindre förmåga man har att påverka sin egen situation desto större blir frustrationen över den verklighet som man lever i.

Många av ungdomarna och de unga vuxna är oerhört begränsade. Många har för låga eller på annat sätt bristfälliga betyg för att kunna studera. Inga arbeten finns att få. De tvingas bo kvar hos föräldrarna länge eftersom de inte kan få egen bostad. De har inga pengar. De utsätts för omgivningens fördomar. Och de ser ingen väg ut ur situationen. Det skapar givetvis frustration.

För att uppleva att man är en del av en gemenskap så krävs det mer än att bara få sina grundläggande behov (mat, tak över huvudet och grundskola). Det krävs ett inkluderande samhälle, resurser, människor runt omkring som kan motivera och stödja de som har det sämst ställt.

Redan för fyra år sedan så varnade man för de upplopp som vi ser idag: http://www.dn.se/sthlm/segregationen-borjar-ga-mot-en-farlig-utveckling

Inte mycket har gjorts för att förändra situationen, så man kan ju undra vem/vilka som egentligen bär ansvaret?

Den som kastar stenen, tänder på bilen bär ansvaret, vem annars?
Eller är det lallande idioter som randalerar?
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Tvinga dem att jobba av skulderna med att rensa vägrenarna från sly gräs o skräp. Dra av 50 spänn per arbetad timme. Släpp dem inte förr än skulden är betald.
Då vinner vi 2 saker
1 skulderna blir betalda
2 de hålls borta från samhället länge, länge och hinner under den tiden inte hitta på mer djävelskap

Så här är det, ska någon arbeta och tjäna pengar, så är det ju inte slavlöner man betalar. Vad sänder det ut för signaler? Självklart ska de inte tjäna storkovan, men en normal lön för likvärdigt arbete ser jag inga problem med.

Sedan får personen behålla en del av lönen efter skatt, och en del tas som ersättning för de skador som åsamkats.

Det ska märkas att det lönar sig att jobba, man kan kalla det för motivation eller vad man vill.

Blir lite kombination straff och att man håller dem ifrån gatan och gängbildning.
 
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Så här är det, ska någon arbeta och tjäna pengar, så är det ju inte slavlöner man betalar. Vad sänder det ut för signaler? Självklart ska de inte tjäna storkovan, men en normal lön för likvärdigt arbete ser jag inga problem med.

Sedan får personen behålla en del av lönen efter skatt, och en del tas som ersättning för de skador som åsamkats.

Det ska märkas att det lönar sig att jobba, man kan kalla det för motivation eller vad man vill.

Blir lite kombination straff och att man håller dem ifrån gatan och gängbildning.

i de 50 kr ingår skatt boende och mat.
+ naturligtvis rumsbetjäning så inte slyna avviker.
brutto 150.-* 40= 24000
boende 4500
mat 4500
rumsbetjäning 4500 summa 37500 per månad inte illa eller....
:D
 
Senast ändrad:
Sv: Eldbegängelse av bilar.

Den som kastar stenen, tänder på bilen bär ansvaret, vem annars?
Eller är det lallande idioter som randalerar?

Den som sätter en bil i brand är ansvarig för att ha satt en bil i brand. Men vem är ansvarig för upploppet? Varför har det inte hänt något med samhället på så många år trots att man har vetat om risken att något liknande ska inträffa?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp