Elhalsband?!?!?

Hundar kan lära sig vart tomtens gränser går utan både elhalsband och flaggor så det är nog inga problem. Hundar kan ju lära sig springa in i en tänkt ruta av fyra koner utan några större problem.

Så det är nog inga problem för en normalt funtad hund att lära sig tomtens gränser med eller utan flaggor.
 
Efter att ha sett vad Invisible Fence har för verkan på hundar så kan jag bara säga att det är INTE att rekommendera. Hundar som skakar och blir rädda för att gå över "gränsen" när de ska ut på promenad är INTE kul! En stor spark i röven på alla som använder skiten!!!
 
Jag kan inte göra annat än att hålla med :bow:.
Nu har ju dessa hundarna inga problem med att gå på promenad, för det får dom aldrig i alla fall :mad:, dom SKA stanna på tomten anser kärringen, för det är stor nog... (1500 kvm) :confused:
 
Detta med elhalsband har ju diskuterats flera gånger.
I händerna på en utbildad skicklig dressör är de ovärdeliga för att lära hunden att undvika vissa saker.
har den aldrig jagat ren eller har ett måttligt intresse så räcker en eller två stötar. har den däremot ett starkt renintresse och kanske rivit ner en ren, då förslår inte elhalsband. Det är då som resultatet blir klent som Peter säger.
Problemet är att el har fått en helt felaktig beskrivning, folk kallar det elchock. Det är ingen elchock som går genom kroppen utan en elimpuls som går mellan två kontaktstift. Det blir alltså samma smärta som att nypa hunden i skinnet med TVÅ fingrar. Det går därför inte alls att jämföra med elstängsel för hästar, där går ju strömmen från tråden genom djuret och ut genom fötterna-hovarna. Där kan man tala om elchock och det är tillåtet!!!!! Men förbudet kom därför att man inte visste vad man talade om, man reagerade bara för det felaktiga ordet elchock.

Det andra problemet är att folk som saknar utbildning och träning använbder halsbandet. Jag skriver använder för de förekommer överallt. Ingen godkänner att de har dessa halsband och ingen använder dem öppet nu efter förbudet som inträtt. Denna användning sker eftersom det har en så god effetkt med omedelbar effekt.

De stängsel med nedgrävd tråd och elhalsband fungerar, enligt vad jag har läst mig till, så att hunden får en varningssignal en pipande ton som tystna om hunden backar och om hunden går framåt så får den då en elstöt. På samma sätt fungerar antiskällhalsband.

Ett litet tips bara: Om frun eller maken sätter sig i din favoritsoffa, dra då ut ett par trådar elstängsel i soffan och han - hon lär sig direkt att det inte är behagligt och undviker den i fortsättningen. Om din hund provar så gör den samma erfarenhet, den kommer att undvika soffan.
Det är dessutom, vad jag förstår helt lagligt, eftersom det som ett elstängsel inte är riktat mot hunden.

Jag tyckert att el ska varta tillåtet att använda av speciellt utbildade dressörer för att göra hundar renrena eller fårrena. Där kan det bli så stora skador som hunden kan ställa till, och det sker när hunden är ute på jakt = okopplad. Övriga problem kan lösas genom derssyr med hunden kopplad och då behövs inte elhalsband.
Upplysningsvis kan nämnas att lapparna utan vidare skjuter hundar som jagar ren och de har laglig rätt till det.
 
Tillåtet för särskilt utbildade dresörrer var precis vad det var ett tag, resultatet blev att alla ansåg det vara fritt fram, jag kan tänka mig att det var därför förbudet kom tillbaka. utbildningen som jägarförfundet hade verdade inte vara spec bra. Det går inte heller att styra hur en flock renar i ett hägn skall uppföra sig o därför blir det väldigt lätt att missa. Ang effekt, många hundar gnäller till rejält när stöten kommer. Jag har en elektrisk flugsmälla o tar man på gallret på den så får man sig en rejäl kyss trots att strömmen inte går genom kroppen.
PL
 
Jag har flera gånger testat halsbandet på mig själv i samband med att mina hundar renrenhetsdresserats. Jag har aldrig upplevt det särskilt obehagligt. Jag har gjort testerna för att försäkra mig om att det varit ok innan jag tillåtit dressörerna att sätta dem på mina hundar.

Den ena hunden visade inget renintresse och fick aldrig någon stöt. Den andra hunden for efter renarna, fick en stöt, gnällde till och for en gång till och fick återigen en stöt. Hunden kopplade direkt obehaget till renarna och var sedan garanterat renren i resten av sitt liv. Det fanns inga hårda ord eller hårda koppelryck, som ju hunden naturligtvis kopplat till föraren, utan bara ett oväntat obehag när renarna förföljdes.

Den hund jag nu har är mycket tjurig och envis och får därför uppleva en mycket längre och tuffare dressyr än med elen för att låta bli ren. Trots två höstars dressyr så vågar inte helt lita på hunden och känner hela tiden en oro att han ska sticka iväg om det finns renar, och då vet jag vad som väntar, antingen blir hunden skjuten eller så blir det rivna renar. Lika illa i båda fallen. Ok. jag vet att ni kommer att säga att jag inte får jaga där det finns ren, men problemet är att när man jagar i norrlands inland så vet man aldrig var renarna är. Går man över en liten backe kan svackan bakom vara full med ren. Jag kan alltså inte säga att jag välkomnar elförbudet.

Det problem du nämner med dåliga resultat, med hunddressyr av jägarförbundets utbildade dressörer, är mycket fåtaliga. Det har kommit folk med hundar som tränats som stöthundar på rådjur och hjort. Att dessa hundar då utan vidare ska reagera helt annorlunda på ren än på dessa viltslag är ju inte träningsmetodens fel utan bristande förstånd på hundarnas ägare.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 305
Senast: Stollan
·
Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 010
Senast: Milosari
·
Övr. Hund min kära storesyster ska bli med valp! detta är så otroligt gigantiskt då hon har varit djurallergisk hela livet, mot hundar, hästar...
Svar
9
· Visningar
1 812
Senast: Gravinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp