Elhandelsavtal

Tänk på att inte enbart välja efter billigaste erbjudandet. Det finns en del elhandelsföretag som är kända för att ha fula försäljningsmetoder och som är svåra att komma bort ifrån sedan.

Tänk också på vad som är kampanjerbjudanden (nykund-rabatt i x månader etc) och vad som är bestående prisnivåer. Och titta på vad som händer efter ett fastprisavtal går ut, om det förnyas automatiskt eller inte, och om villkoren då försämras.

För egen del så vill jag inte göra mig beroende av att sitta och göra omval i rätt tid innan uppsägningstiden löper ut och tittar därför bara på de alternativ som jag tycker ger något att ha ett avtal jag kan låta löpa långsiktigt. I en lägenhet med bara lite hushållsel hade jag inte brytt mig om att leta fasta avtal.

Min prio hade i den situationen varit att välja ett pålitligt bolag som stabilt ligger på en ok prisnivå. (Personligen gillar jag kommunala bolag med enkel prismodell som redovisas öppet och som inte kampanjar efter kunder.)
 
Jag tycker det är enklast att gå in på elskling.se.
Man får fylla i sina val om förbrukning, rörligt/bundet osv och sen får man en enkel okomplicerad lista att jämföra med.
Jag har alltid tecknat avtal via dom och det är enkelt och smidigt.

Har aldrig valt det billigaste utan kanske andra tredje billigaste och då ett företag jag känner man kan lita på. I mitt fall har det blivit något av de kända större bolagen för att så långt som möjligt undvika trassel och problem i onödan då jag varit för dåligt insatt.
 
Jättebra idé.
Måste bara hitta dem…
Jag betalar via autogiro och får fakturan elektroniskt. Måste erkänna att jag aldrig tittat på fakturan.

Det låter ju som att jag är totalt oansvarig … i normala fall har jag stenkoll på allt … utom elen uppenbarligen…
Vi är likadana. :laugh:
 
Det är bra med elskling, men det är möjligt att betala sig till att komma högre upp i listan där. Sidan Elpriskollen är skapad av Energimarknadsinspektionen och därmed objektiv.

Jag ger förslag på en till tråkig men informativ sida där det går att djupdyka i allt som berör elnätsavtal (det som tilldelas dig) samt elhandelsavtal (det du själv kan välja): Elavtal

/Jobbar på elnätsbolag och har viss koll på det tjorv som är elhandelsavtal.
 
Det är bra med elskling, men det är möjligt att betala sig till att komma högre upp i listan där. Sidan Elpriskollen är skapad av Energimarknadsinspektionen och därmed objektiv.

Jag ger förslag på en till tråkig men informativ sida där det går att djupdyka i allt som berör elnätsavtal (det som tilldelas dig) samt elhandelsavtal (det du själv kan välja): Elavtal

/Jobbar på elnätsbolag och har viss koll på det tjorv som är elhandelsavtal.
Hakar på med en följdfråga här, enligt länken med elavtal så kan jag bara ha ett avtal i taget och det gamla avslutas typ automatiskt. Jag kommer ha dubbla boenden en månad, men nog måste jag kunna ha mitt gamla säg t.o.m. 31/7 men ett nytt i nya boendet fr.o.m. 1/7? Eller missar jag något? 🙈
 
Hakar på med en följdfråga här, enligt länken med elavtal så kan jag bara ha ett avtal i taget och det gamla avslutas typ automatiskt. Jag kommer ha dubbla boenden en månad, men nog måste jag kunna ha mitt gamla säg t.o.m. 31/7 men ett nytt i nya boendet fr.o.m. 1/7? Eller missar jag något? 🙈
Du har väl olika anläggningar med olika fasta abonnemang på respektive boende? Ett elavtal till varje ställe är inget konstigt.
Se till att du har rätt anläggningsnummer eller adress till vart elavtalet ska kopplas bara.
 
Du har väl olika anläggningar med olika fasta abonnemang på respektive boende? Ett elavtal till varje ställe är inget konstigt.
Se till att du har rätt anläggningsnummer eller adress till vart elavtalet ska kopplas bara.
Tack, kändes jättekonstigt men det stod uttryckligen ”tänk på att du inte kan ha två elleverantörer som du köper el av” så blev helt förvirrad. Men på ett ställe såklart. Får nog inse att stressen håller på att sabba min hjärna helt 🙈🙈
 
Tack, kändes jättekonstigt men det stod uttryckligen ”tänk på att du inte kan ha två elleverantörer som du köper el av” så blev helt förvirrad. Men på ett ställe såklart. Får nog inse att stressen håller på att sabba min hjärna helt 🙈🙈
Var tydlig med elleverantören att du ska ha två anläggningar aktiva samtidigt, så de inte avslutar abonnemanget på det boende du flyttar från samma datum du flyttar in i det nya.
Jag gjorde samma när jag bytte boende, var inga problem.
 
Du har väl olika anläggningar med olika fasta abonnemang på respektive boende? Ett elavtal till varje ställe är inget konstigt.
Se till att du har rätt anläggningsnummer eller adress till vart elavtalet ska kopplas bara.
Ja, så var ju jag tvungen att ha det ett tag. När vi köpte nuvarande hus hade vi fortfarande inte sålt det gamla, så under en period hade jag två elabonnemang... 😬
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 926
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Är 1.65 kr/kWh ett bra pris? Kan binda på det och tycker inte det känns så himla dyrt? Tänker att huset förbrukar typ 8000/år (förra...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 073
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 146
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp