Elitsatsning vid åtta???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Piaget (fransk, tror jag, pedagog-psykolog, vad han nu var) sa en sak som satt sig i mitt minne. Om barn i 7-11-årsåldern inte får utveckla sina förmågor för att de då helt enkelt inte platsar med den "breda massan" längre, så kommer deras potential att drastiskt minska. Inte bara för uteblivna träningsmöjligheter utan också för att det psykologiskt sätter ett spår hos barnet "om jag är bäst så är det besvärligt för alla andra och jag sticker ut på ett negativt sätt, alltså är det dåligt att vara bäst". Ungefär så. Nu menade han inlärning i skolan, men det kanske kan appliceras på idrott.

Jag var en sån unge i låg- och mellanstadiet, var så bra på shack så jag slog vuxna i det (så ingen ville spela med mig, utom pappa), gjorde ut alla skolböcker på fem sekunder (när de andra ungarna lärde sig ABC så hade jag redan läst ett tjugotal vuxenromaner, och förstått innehållet i dem). Och jag kände mig verkligen till besvär i skolan och fick sitta och rita meningslösa teckningar i veckor medan de andra barnen skulle komma ikapp i böckerna. Så jag lärde mig att inte vara bäst, för då är man dels till besvär, dels sticker man ut från mängden (och det är inte kul i den åldern).

Så ja, jag tycker det ska satsas på förmågor om det finns rimliga förutsättningar för det (och inte bara i sporter), men barnet själv ska naturligtvis vilja det.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Jag gjorde på ett liknande sätt. Hade också mycket lätt för mig i skolan. Satt och led när man skulle vänta in alla som skulle lära sig läsa eller räkna. Blev totalt uttråkad.
I fyran femman kom jag på att de som hade det roligast var de som fick gå till hjälpfröken. Där fick de tilloch med glass ibland. Och det fick man om man hade få rätt på diagnoserna bla. Så då började jag med att inte "förstå" någonting. Svarade knappt på något på mattediagnoserna trots att jag kunde det. Så fick jag också gå till hjälpfröken. Där var det roligare och inte så långtråkigt! Lite avbrott i skoldagen.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Har du sett hur det fungerar för hockey-killar i åttaårsåldern som tränar fem dagar i veckan så hade du inte gjort den jämförelsen. Och VEM som driver dem i 99 fall av 100.

Och jag tror fortfarande inte att man mår bra av att ha elit-kravet på sig som 8-9-10 åring.

En ponny behöver ridas 6 dagar i veckan oavsett om man tänker satsa på eliten eller inte. Så det är inte riktigt samma grej.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Jaha så du tänker reformera skolan ! Jättebra och lycka till (ursäkta ironin!)

Jag håller alldeles med om att skolarbete BORDE hinnas med i skolan, men så ser det inte ut i verkligheten - och det är tyvärr inte föräldrarna som styr över detta. I lågstadiet kan man göra lite osm man vill, men ju högre upp i klasserna barnen kommer så har man inte en chans att skippa läxarbetet.

Jag tycker att jämförelsen haltar, den här diskussionen handlar INTE om att barnen inte skall lägga tid på idrott, utan det handlar om ELITSATSNING för små barn.
 
Sv: nej usch!

En liten historia i sammanhanget.

Jag lyssnade på en föreläsning av en kille som heter Bengt Wistam - han är tränare, dels har han tränat olika basketlag, men han är även personlig mental tränare till vissa av våra duktigaste idrottare.

Han menade på att INGEN kommer att bli bäst om det inte kommer inifrån dem själva. De som *verkligen* blir bäst har det egna drivet - och et är väldigt sällan som det drivet finns hos en väldigt ung person.

han berättade även om sin egen son. (men nu måste jag skjutsa barnen till bussen - så jag får återkomma)
 
Sv: nej usch!

Jo, hans egen son fick för sig att börja med hockey när han var 13 år, så han gick till den lokala klubben och frågade när det var träning för hans årskull, jo den börjar på söndag sa tränarna. De frågade även vart han hade tränat innan - och killen svarade att han inte hade tränat innan - då sa tränarna att tyvärr, du kan inte börja i vår klubb, det är för sent. Grabben fick alltså inte vara med eftersom han var för gammal - i vilket fall som helst så lyckades han tjata sig till att få vara med för han VILLE såela hockey, nu är han 16 och lagets stjärna.
 
Sv: nej usch!

Just det där har jag tänkt på en del. Att många föreningar bara har intag så länge barn är i en viss ålder. De som kommer på att de vill göra något för sent missar sin chans liksom.
Vet dessutom hur många barn och ungdomar resonerar, nä jag kan inte börja med det, jag är ju för gammal.

Jag anser att man ska kunna hålla på med en idrott för att det är kul, inte enbart för att bli bäst och tävla.

Titta föresten på Jan Brink, började inte han rida när han var 14-16 nånting, han har väl klarat sig rätt ok?
 
Sv: nej usch!

Eller Paula Törnqvist ! Hon var väl nästan över 30 ?

Jag tror inte att man behöver börja som ung, det enda som är viktigt är viljan och drivet. Och jag tror *INTE* att om man har viljan på riktigt så slocknar den för att klubben/laget man spelar i inte elitsatsar på småbarn. Då blir man bara ännu mer beslutsam över att man SKALL minsann göra mål på nästan turnering (ni skulle sett grannens kille när han bestämde sig för att göra mål - tog bollen (han var målis) och fick med sig den över HELA plan pch pytsade in den) eller ännu mer beslutsam över att lära sig åka skridskor bättr - han, BWs pojke tränade skridskoåkning så fort han fick i hallen ibland fick han tom nycklarna så att han kunde stänga/öppna för att få träna.
 
Sv: nej usch!

pigleton skrev:
Vet dessutom hur många barn och ungdomar resonerar, nä jag kan inte börja med det, jag är ju för gammal.
Jag ville dansa när jag var liten, men mamma sa nej. Jag tjatade med jämna mellanrum och efter ett par år sade hon i stället att jag nu var för gammal ("man ska börja när man är jätteliten om man ska komma någonstans!" sade hon). Ytterligare ett tag senare hittade jag en dansskola som tog in nya elever i min dåvarande åldersgrupp och då sade mamma att det var för dyrt.

Nu är jag vuxen och nu har jag inte råd och dessutom är jag för gammal.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Det jag menade var att det blir omöjligt för barn att ha mer än en idrott om det är träning två-tre ggr vecka och match på helgen, eller om fotbollen håller på året runt så att man inte ha tid att prova tex skidåkning. Sen finns det ungar som tidigt fastnar i en idrott, är nöjda och glada och vill inget annat. Det är helt okey om det BARNETS val, det ska däremot inte vara idrottsklubbens krav att man bara ska satsa på en sak.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Ok, du har rätt spåret halkade ur lite det ska handla om elitsatsning.

Har själv en hockeykille som "elitsatsar" han är 13 idag och har kört sedan han var 5-6 år. Med konståkning och skridskoskola som start. Satsningen är hans egen även om vi möjliggör för honom att göra det.
(Har svårt att tro på det där att en kille som börjar spela hockey vid tretton är lagets stjärna vid 16 :smirk: .. men det kanske finns undantag.... det tillhör ialla fall inte vardagen. Beror kanske dessutom på laget :angel: )

Kan säga att det min son får ut av hockeyn är jätte bra inte minst från det sociala.

Min dotter har elitsatsat på gymnastik och det har också varit toppen.

Vill igen anknyta till att elitsatsning inte klingar negativt för mig och ska inte kopplas i hop med föräldrar som PRESSAR sina barn till vare sig bra sport eller skolresultat.

När några av föräldrarna som drev en kupp sparkade tränaren i gymnastiken för att de tyckte han var för hård så slutade över hälften av barnen. De började tröttna. Tyckte inte det var roligt att inte ha höga mål att kämpa mot längre.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Känns ju oerhört fånigt och löjligt i mina öron men vad vet jag? Själv anser jag att barn ska idrotta och tävla på lek och det kanske är flummigt och mesigt...
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Åh, sådant gör ju en bara SÅ trött... Tur att grabben stod på sig. Själv blir jag oerhört irriterad när jag tänker på hur mkt kommunen sponsrar klubbarna med och så kan de inte ens låta ungar som vill få spela! :mad:
Sitter i Idrotts och föreningsnämnd.
 
Sv: nej usch!

Mamma tyckte tydligen det. Jag fick göra allt jag ville, hade hela veckan fullbokad med aktiviteter (en del dyra), men dansa fick jag inte göra! :mad: Slutade med en del aktiviteter men dansa fick jag inte göra då heller för då var jag ju "för gammal". :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 857
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp