Sv: Eloge till Polisen!!
knapp
nu har jag egen anv... (my)
och, jag menar inte att ALLA hundar kan jobba bort alla problem, men många kan. ledsen om du fick den uppfattningen. men nu är det så, att om du tror att jag inte har sett hundar med dålig mentalitet så har du fel. då jag har massa kontakter som bl.a. jobbar med "farliga hundar" och "problemhundar". har jobbat på ett ställe som polisen kom in med djur till också.
och visst, många hundar har haft ett så dåligt förflutet så de kan ej rehabiliteras. visst, men det finns många hundar som man kan få att gå vidare. så är det bara. allt som krävs är som sagt att man har tålamod och är stabli själv.
så måste man jobba mycket mer med vissa raser än andra, och det är många som ej tänker så.
min hund har vid ett flertal tillfällen blivit attackerad av en annan hanhund (golden retriver) när min mamma har varit ute med honom.
den golden har aldrig blivit uppfostrad, och han är så understimulerad så han rymmer för att göra något, då ägaren ej är hemma. (ägaren kör lastbil) den hunden kan gå in och ut best fan den vill, men det är ju inget farligt med den, anser de i den lilla hålan där min mamma bor, för det är ju bara en golden. en sällskapshund helt enkelt.
men då jag fick min hund så blev det genast ramaskri och lina till min hund då han är där. han får ej gå lös på tomten överhuvudtaget.
då min mamma bara hyr huset så är det som det är. men Obelix(som min vovve heter) har fått djupa jack runt och på halsen efter denna golden, men ändå så är det min hund som får all skit för allt som händer för att han är de raser han är.
det är så synd att man inte kan förstå det, det finns liksom folk som jobbar med hunden, ger den omsårg, stimulans m.m. för utan det kan VILKEN HUND SOM HELST få olika slags problem.
jag anser: visst polisen gjorde vad som krävdes i den situationen, men sen är det andra som säger: förbjud den o den rasen. det funkar inte i längden.
för vad kommer att hända då? jo, då skaffar man sig en annan hundras isf o som man sen inte ger tillräckligt med träning o stimulans, förutom det man vill att den ska göra, då ex. kampa. så kommer den förbjudas osv..
det funkar inte.
däremot tycker jag att stora som små hundar, alla som skaffar hund borde ha gått kurs, så de vet lite om hur hunden fungerar och att man tänker på om man kan ge hunden det den kommer att behöva. man kan inte skaffa sig en labbe tex. för att sedan bara gå ut med morgon och kväll, de sägs vara sällskapshundar, men de är i grund och botten avlade för jakt. så de behöver få utlopp för sin energi. är så trött på folk som öppnar käften innan de tänker efter. eller köper sig något djur bara för att den var ju så söt som valp, men, hör och häpna: DE VÄXER UPP OCH HAR BEHOV! alla djur har det.
så snälla, tänk lite på varför hunden har blivit som den blivit och inte allt för mkt på vad det är för ras.
pb har lätt för kamp, för det har avlats så, men jobbar man med den istället, så har man en mysig familjehund som gör allt för sin flock.

/ my