Eloge till Polisen!!

Sv: Eloge till Polisen!!

Jag vet vems hundar det var ingen jag känner dock.. men en kompis var där på festen och såg alltihopa det var polisenhunden som flög på en av hundarna och startade bråket ,den skulle hoppa ut från billuckan och var superstressad och var först inte kopplad sen fick den syn på "pitbullhundarna" och flög på .. så lyssna inte så mycket på alla dessa tidningar snälla.. :)

Klart det finns två sidor av varje histora, men ingen rök utan eld.

Det klart att det inte var två pudlar som var på festen, och det var inte en grillfest för medelålders.
Sen vaddå stressad? En polishund är ett yrkesutbildat proffs, att de går igång är väl en sak, men stressad? Jag är skeptisk.

Summan blir ju ändå att ytterligare en kamphund har anfallit och kan sättas till en redan skitdålig statestik.

Krav på kastrering, körkort för vissa rastyper, minimiålder, nånting måste ju göras.

Jag kan med största säkerhet intyga för er att det inte finns en enda SKK reggad amstaff, dogo argentino eller rottweiler som springer omkring på gatorna och biter och attackerar andra hundar.

Det är blandras aveln på dessa hundar som spårar ur, en blandning mellan ex amstaff och rottweiler är rent av livsfarlig. Amstaffens kamplust och rottweilerns vakt kan enkalt riktas mot en människa och skadan är förödande då det är två mycket kraftfulla raser.

Ett förbud mot blandras avel tror jag är ett steg i rätt riktining.

Jodå, tro mig det förekommer hundar med taskig mentalitet och/eller dåliga ägare även inom SKK led.

Att påstå något annat är naivt och okunnigt.

(Escodobe, rottis och f.d dobermanägare)

Kan du då bevisa detta på något sätt?

Bilderna man ser på de såkallade kamphundarna som attackerar är inte renrasiga Amstaffs, alltså Skk reggade.

Rottweiler och Dogo argentino är jag inte så insatt i men ingen av de raserna är kamphundar eller använts till kamp tidigare. Jag betvivlar starkt att en SKK reggad Dogo argentino springer ute på gatorna och attackerar, det finns ytterst få uppfödare och jag tvivlar på att de säljer sina valpar till små sketungar som inte ens är torra bakom öronen.

Sen självklart kan de ske olyckor med hundar som kommer ifrån en bra kennel också men det är inte de hundarna som är problemen. Det är blandraserna mellan all möjlig skit.

Det klart att det inte var två pudlar som var på festen, och det var inte en grillfest för medelålders.
Sen vaddå stressad? En polishund är ett yrkesutbildat proffs, att de går igång är väl en sak, men stressad? Jag är skeptisk.

QUOTE]

Jag har sett stressade polishundar X antal gånger, de är fortfarande hundar, oavsett vad de är tränade till. En polishund är en HUND som oavsett träning är ett djur som går på instinkter., En polis är en människa som är utbildad och som inte går på instinkt utan på vad han/hon är tränad till. Det är skillnaden mellan en Polis och en PolisHUND.

*kl*
Varför inte krav på munkorg vid vistelse utanför egna ägor för alla hundar eller hundar ur vissa rasgrupper/blandras där hund ur dessa rasgrupper ingår??

Då behöver man inte vänta på att något händer utan saftiga böter direkt bara munkorgen inte är på!

Tror ifs inte dessa personer bryr sig så mkt om att bryta mot lagen... Men ffa så tror jag inte polisen skulle göra ett skit äv om en lag fanns... (av egen erfarenhet tyvärr)

Men det är nog det enklaste och lär ju vara rättså effektivt!

Ska man bara gå efter aftonbladets rubriker så...

Vet skkreggade hundar som dödat andra hundar, andra som bitit folk och andra djur/hundar mer eller mindre illa. Verkligheten är inte så enkel att en SKKregestrering är en garanti för att hunden är bra och ägaren är seriös - och även seriösa hundägare kan råka ut för olyckor.

Men visst tusan ÄR det ett problem med dessa "ghetto"skräphundar i händerna på idioter - inte snacka om annat. Många av de där hundarna borde aldrig få existera och ägarna inte ta hand om ett marsvin en gång.

Men att helt okritiskt påstå att inga reggade hundar skulle ställa till med problem är helt enkelt inte sant.

Det händer ju bitincidenter på både människor och hundar på hunduställningar tillexempel. "Seriösa" hundutställare som låter hundarna koka ihjäl i bilar eller hundtränare som använder otrevliga metoder. Har från en person som både tävlat och hållt kurser att "en lösning är att binda upp hunden i två koppel och sen ge den en sån omgång att den aldrig vågar ifrågasätta ägaren igen"...

Senast ändrad:

Jag vet vems hundar det var ingen jag känner dock.. men en kompis var där på festen och såg alltihopa det var polisenhunden som flög på en av hundarna och startade bråket ,den skulle hoppa ut från billuckan och var superstressad och var först inte kopplad sen fick den syn på "pitbullhundarna" och flög på .. så lyssna inte så mycket på alla dessa tidningar snälla.. :)

Nej, vi ska såklart lyssna mer på någon vi inte har en aning om vem det är som skriver på ett forum. En som inte var på plats själv "men som har en kompis"... En människa som dessutom vågar gå i god för alla SKK-reggade hundar av "aktuella raser"... Det är stora ord, mycket stora ord.

.
Jag betvivlar starkt att en SKK reggad Dogo argentino springer ute på gatorna och attackerar, det finns ytterst få uppfödare och jag tvivlar på att de säljer sina valpar till små sketungar som inte ens är torra bakom öronen.

t.

Jodå, det händer att de säljer till olämpliga personer.

knapp
DET FINNS INGA FARLIGA HUNDAR UTAN DET ÄR ÄGARNA SOM STÅR FÖR ATT DE BLIR FARLIGA! majoriteten av hundbett sker av små hundar, inte stora.
men småhundar som biter någon ger inga rubriker, därför tas inte sånt upp i tidningar m.m.
däremot om en pitbull är instabil så är det för att den inte är säker på var i "flocken" den är, vilket innebär att den ex. tänker att "denna situation klarar inte matte/husse av att lösa själv så jag hjälper till". därför är det VIKTIGT att behålla lugnet i situationer då hunden gör utfall el liknande.
jag äger själv en Rottis/ amstaff blandning som nu är 6 år. jag fick han då jag var 16 och han runt 7 månader gammal. han hade väldiga problem med andra hundar, fick surra runt stolpe för att kunna hålla han om han såg en annan hund överhuvudtaget, men idag går jag med denna vovve lös, i princip överallt. han fungerar ihop med andra hanar och tikar, även de som är som en annan flock.
han vet vad han får och inte får göra, för att jag har visat vad som är ok och inte. JAG HAR ALDRIG SLAGIT ELLER VARIT ELAK MOT MIN HUND, utan har lärt mig läsa hans och mina signaler.
om du är osäker som ägare, så kan hunden ta över för att den ej tror att du kan reda ut en situation. så har man en dålig dag så måste man försöka släppa det och visa sin hund att man kan hantera allt själv och att man ej behöver hundens hjälp.
kort och gott: det är ägarna som ansvarar för hundarna, inte hunden för ägaren, och om de tror det, så har du inte gett den tillräckligt klara signaler och ledning, vilket gör att hunden blir "instabil" i situationer. ALLT GÅR ATT JOBBA BORT. bara man är villig att arbeta med problemen!
sen får man en glad, lycklig och följsam "kamphundsblandning"...:laugh:
tänk på detta alla som klagar på pb och liknande. det finns faktiskt människor som gillar rasen för deras personlighet också, o inte har hunden som en kukförlängare. jag som skriver detta har lånat denne användares id. så om nån vill diskutera så diskutera med mig då. / my;)

Helvete heller att allt går "att jobba bort" du har inte sett hundar som är riktigt riktigt kassa mentalt.

knapp
nu har jag egen anv... (my)
och, jag menar inte att ALLA hundar kan jobba bort alla problem, men många kan. ledsen om du fick den uppfattningen. men nu är det så, att om du tror att jag inte har sett hundar med dålig mentalitet så har du fel. då jag har massa kontakter som bl.a. jobbar med "farliga hundar" och "problemhundar". har jobbat på ett ställe som polisen kom in med djur till också.
och visst, många hundar har haft ett så dåligt förflutet så de kan ej rehabiliteras. visst, men det finns många hundar som man kan få att gå vidare. så är det bara. allt som krävs är som sagt att man har tålamod och är stabli själv.
så måste man jobba mycket mer med vissa raser än andra, och det är många som ej tänker så.
min hund har vid ett flertal tillfällen blivit attackerad av en annan hanhund (golden retriver) när min mamma har varit ute med honom.
den golden har aldrig blivit uppfostrad, och han är så understimulerad så han rymmer för att göra något, då ägaren ej är hemma. (ägaren kör lastbil) den hunden kan gå in och ut best fan den vill, men det är ju inget farligt med den, anser de i den lilla hålan där min mamma bor, för det är ju bara en golden. en sällskapshund helt enkelt.
men då jag fick min hund så blev det genast ramaskri och lina till min hund då han är där. han får ej gå lös på tomten överhuvudtaget.
då min mamma bara hyr huset så är det som det är. men Obelix(som min vovve heter) har fått djupa jack runt och på halsen efter denna golden, men ändå så är det min hund som får all skit för allt som händer för att han är de raser han är.
det är så synd att man inte kan förstå det, det finns liksom folk som jobbar med hunden, ger den omsårg, stimulans m.m. för utan det kan VILKEN HUND SOM HELST få olika slags problem.
jag anser: visst polisen gjorde vad som krävdes i den situationen, men sen är det andra som säger: förbjud den o den rasen. det funkar inte i längden.
för vad kommer att hända då? jo, då skaffar man sig en annan hundras isf o som man sen inte ger tillräckligt med träning o stimulans, förutom det man vill att den ska göra, då ex. kampa. så kommer den förbjudas osv..
det funkar inte.
däremot tycker jag att stora som små hundar, alla som skaffar hund borde ha gått kurs, så de vet lite om hur hunden fungerar och att man tänker på om man kan ge hunden det den kommer att behöva. man kan inte skaffa sig en labbe tex. för att sedan bara gå ut med morgon och kväll, de sägs vara sällskapshundar, men de är i grund och botten avlade för jakt. så de behöver få utlopp för sin energi. är så trött på folk som öppnar käften innan de tänker efter. eller köper sig något djur bara för att den var ju så söt som valp, men, hör och häpna: DE VÄXER UPP OCH HAR BEHOV! alla djur har det.
så snälla, tänk lite på varför hunden har blivit som den blivit och inte allt för mkt på vad det är för ras.
pb har lätt för kamp, för det har avlats så, men jobbar man med den istället, så har man en mysig familjehund som gör allt för sin flock.:bow:/ my

knapp
DET FINNS INGA FARLIGA HUNDAR UTAN DET ÄR ÄGARNA SOM STÅR FÖR ATT DE BLIR FARLIGA! majoriteten av hundbett sker av små hundar, inte stora.
men småhundar som biter någon ger inga rubriker, därför tas inte sånt upp i tidningar m.m.

Varför skulle bett från småhundar ge rubriker? Dem är det ju för en vuxen bara att trampa/sparka till. Dessutom har jag aldrig hört talas om en småhund som bitit ihjäl barn eller "Tant Astas" Pudel.

Och hur kan man säga att det INTE finns farliga hundar? Även om hundägaren må vara ett pucko så är det knappast hundägaren som flyger på och biter.

*kl*
Varför inte krav på munkorg vid vistelse utanför egna ägor för alla hundar eller hundar ur vissa rasgrupper/blandras där hund ur dessa rasgrupper ingår??

Jätte smart idé o skrämma folk ännu mer.

Hunden får ju inge bra intryck o komma med munkorg det förknippas alltid med aggressiva hundar.

Det är ju ett riktigt dåligt alternativ tycker jag.

Det är väl bara att man skaffar nåt tillstånd o ha såna hundar sen ska man få ett förarbevis. Sen hårdare straff för de som misssköter sig med hundar.

Jag vet av egen erfarenhet träna massa med munkorg på Piru så han skulle vänja sig med korgen för framtida arbete i den. jag gjorde allt från åka buss till gå på stan o fick alltid gliringar om att den hunden var farlig o aggressiv därför har den munkorg.

Senast ändrad:

Vet inte hur jag ska formulera mig, men, det finns en hel del hundar av dessa raser i ett av våra mindre trevliga områden här i stan.
Dessa är inavel och totalt galna, polisen hittar ibland hundar som är anmälda stulna som blivit kampoffer. Dessa människor avlar på sina hundar till höger och vänster och skiter i släktskap, dom har sitt farliga rykte dom är stolt över.

Så det där med att hunden blir supersnäll och trevlig oavsett vad det är för ras, är det en dåligt avlad hund så blir det nog bara skit hur mycket du än envisas.

Här är länken från våran morgontidning, då killen kommer härifrån.
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=757726

Från andra morgontidningen.
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.116188

Senast ändrad av en moderator:

Vet att det varit snack om att förbjuda hundar på bussar och tåg för att folk är rädda, då vill jag hellre se ett generellt munkorgstvång på ALLA hundar när de åker kollektivt. Även tant astas lilla pudel. Så har de på en del tunnelbanor i andra länder.

Ja när man åker kollektivt skulle jag gärna se att det var munkorg på för alla hundar.

Nu åker vi sällan kollektivt, men jag har sett hundar som står packade som sillar på spårvagnarna .

Om det fanns en lag om att alla hundar hade munkorg så skulle dessa reaktioner troligen minska och försvinna fort...

Sen så gör det inte mig ett dugg ifall någon skulle få för sig att min hund är farlig, snarare tvärt om :P

Gränsdragning, tja vissa rasgrupper samt blandraser med dem i sig som skrivet ovan (isf tänker jag mig alla rasgrupper utom evt sällskapshundar och tex fågelhundar/drivande hundar) Alternativt alla hundar över 10 kg/30 cm mankhöjd.

Lämplighetsbrev odyl kräver mer av folk, folk är i regel lata. Man måste göra det enkelt ifall det ska funka.
Helt klart inte det bästa på lång sikt för hundarna osv men jag prioriterar hellre att inte bli biten!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 433
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 712
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma