Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan staten expropriera mark och köra över kommuner vid nybyggnad av kärnkraftverk, mellan och slutförvaring? Och kan de komma runt processen med överklagande?

Expropriation (enligt Expropriationslagen) har inte så mycket med saken att göra egentligen. Men ansöker om expropriation gör man hos regeringen, det kan både staten, kommuner och enskilda göra. Men det reglerar bara äganderätten, inte vad du får göra med marken.

Plan- och bygglagen möjliggör i vissa fall för staten att förelägga en kommun om att anta, ändra eller upphäva en detaljplan. Ett av dessa fall är "regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt". Jag vet inte säkert, men tycker att det låter rimligt att placering av något som ett kärnkraftverk eller slutförvaring skulle kunna vara sådan fråga. När det gäller planläggning av saker som berör fler än den aktuella kommunen så har det i regel föregåtts av regional planering, behöver inte vara något så extremt som ett kärnkraftverk.

Överklagandeprocessen (processerna) kommer man däremot inte ifrån.
 
Många (alla?) energikrävande industrier har mycket lägre pris, annars skulle vi knappast ha någon tung industri kvar i landet
Ja jag protesterar inte mot den tunga industrin i övrigt, vi går inte runt utan den :) men jag inser att det kanske är svårt att skilja den från serverhallar och bitcoinminers.

Däremot verkar ju vissa energitunga företag som är lite mindre ändå gå på knäna, Pågen hade ju problem med glitcher och vår största tomatodlare skippar att odla tomater i vinter (vilket iofs kanske inte är supermiljövänligt att göra, odla tomater i Sverige på vintern, vad vet jag) så företagen verkar inte helt förskonade. Iofs samma sak i England, bagerier och små cafeer osv verkar lägga ned.
 
Som väntat rusar idag gaspriserna (vilket drar med sig hela elpriset upp), efter att Putin stängt Nordstream till Europa i helgen; upp till 35%.

"– Europa måste dra ned på sin energiförbrukning. Men det kommer ändå inte att räcka till. Det leder till skenande priser. Regeringen tillförde likvida medel i form av garantierna i helgen, och det är inget man gör lättvindigt."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/gaspriserna-rusar-efter-ryskt-stopp


Ett urval av de åtgärder som olika länder i Europa vidtar för att minska sin förbrukning: Släcker fasadbelysningar och belysning på statyer och i skyltfönster nattetid, sänker kontorstemperaturer, släcker butikers skyltbelysningar efter stängning, begränsar AC i offentliga byggnader, byggnader och tågstationer, justerar gatubelysningar mm.

Resten här: https://www.bloomberg.com/news/arti...doing-to-reduce-energy-consumption-for-winter

Artikeln är nån vecka gammal, så mer har hänt sedan dess, förstås. I Sverige ska ju nu både myndigheter, regioner och kommuner minska sin förbrukning.:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-att-myndigheter-ska-minska-sin-elforbrukning

Nu gäller det att Europa fortsatt står enat emot Putin och i vårt stöd till Ukraina. 🇺🇦
 
Ja jag protesterar inte mot den tunga industrin i övrigt, vi går inte runt utan den :) men jag inser att det kanske är svårt att skilja den från serverhallar och bitcoinminers.

Däremot verkar ju vissa energitunga företag som är lite mindre ändå gå på knäna, Pågen hade ju problem med glitcher och vår största tomatodlare skippar att odla tomater i vinter (vilket iofs kanske inte är supermiljövänligt att göra, odla tomater i Sverige på vintern, vad vet jag) så företagen verkar inte helt förskonade. Iofs samma sak i England, bagerier och små cafeer osv verkar lägga ned.
Så resultatet blir att allt fler småföretag får lägga ner medan storföretagen, som är aningens mer effektiva med sin stordrift, kan öka. Tvärtemot den utveckling jag vill se.
 
Så resultatet blir att allt fler småföretag får lägga ner medan storföretagen, som är aningens mer effektiva med sin stordrift, kan öka. Tvärtemot den utveckling jag vill se.
Ja och dagens småföretag är ju morgondagens storföretag så det är ju inte bra för någon om det är så.
 
Expropriation (enligt Expropriationslagen) har inte så mycket med saken att göra egentligen. Men ansöker om expropriation gör man hos regeringen, det kan både staten, kommuner och enskilda göra. Men det reglerar bara äganderätten, inte vad du får göra med marken.

Plan- och bygglagen möjliggör i vissa fall för staten att förelägga en kommun om att anta, ändra eller upphäva en detaljplan. Ett av dessa fall är "regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt". Jag vet inte säkert, men tycker att det låter rimligt att placering av något som ett kärnkraftverk eller slutförvaring skulle kunna vara sådan fråga. När det gäller planläggning av saker som berör fler än den aktuella kommunen så har det i regel föregåtts av regional planering, behöver inte vara något så extremt som ett kärnkraftverk.

Överklagandeprocessen (processerna) kommer man däremot inte ifrån.

Då kommer vi att kunna bygga de första kärnkraftverken 2030. Jag lovar att de kommer att överklagas konstant. Alla vill ha billig el, mycket få vill bo bredvid ett kärnkraftverk. Det är samma sak med vindkraft och även till viss del vattenkraft.
 
Då kommer vi att kunna bygga de första kärnkraftverken 2030. Jag lovar att de kommer att överklagas konstant. Alla vill ha billig el, mycket få vill bo bredvid ett kärnkraftverk. Det är samma sak med vindkraft och även till viss del vattenkraft.

Detta är jag missnöjd med i svensk politik. Alla ska få alla nej trots att det leder till att det blir sämre för alla inklusive hela vår planet.
 
Då kommer vi att kunna bygga de första kärnkraftverken 2030. Jag lovar att de kommer att överklagas konstant. Alla vill ha billig el, mycket få vill bo bredvid ett kärnkraftverk. Det är samma sak med vindkraft och även till viss del vattenkraft.
Fast om det byggs där det redan finns kärnkraft så vad skulle någon protestera mot? De som redan bor där är inte glada över nedläggningarna då det inneburit jobbtillfällen som försvunnet. I Forsmark var en fjärde reaktor redan planerad att byggas på 80-talet, bredvid F3, den marken kommer aldrig några hus att byggas på utan står tom.

Majoriteten har dessutom redan svängt till förmån för kärnkraften, jag bor hellre i närheten av ett kärnkraftverk än en vindpark. Alternativet för planerbar kraftproduktion i södra Sverige är kol-, olja- eller gaskraft för att balansera upp vindkraften. Jag lägger min röst på kärnkraft.
 
Apropå tvätt, i sverige får barn smutsa ner sig lite hursomhelst, det som blev smutsigt åker bara in i tvättmaskinen. När jag var liten fick man rejält med skäll om man smutsade ner sig, det var dyrt och omständigt att tvätta.

Vet inte exakt hur gammal du är, eller vilken sort. Men om vi antog att du är född på 70- eller 80- tal så var det mycket prat om just det där med skäll när man kom hem smutsig och att det var väldigt ojämnt fördelat mellan små gossar och små töser. En del av feminismen. Så med feministmamma fick man inget skäll av att komma hem lerig (bara att borsta av) trots att jeansen o collegetröjan bara tvättades en gång i veckan o t-shirts om de började lukta innan dess (tighta toppar tror jag kom först när jag var i senare tonåren, älskade dem btw Filippa K ftw!)
 
Fast om det byggs där det redan finns kärnkraft så vad skulle någon protestera mot? De som redan bor där är inte glada över nedläggningarna då det inneburit jobbtillfällen som försvunnet. I Forsmark var en fjärde reaktor redan planerad att byggas på 80-talet, bredvid F3, den marken kommer aldrig några hus att byggas på utan står tom.

Majoriteten har dessutom redan svängt till förmån för kärnkraften, jag bor hellre i närheten av ett kärnkraftverk än en vindpark. Alternativet för planerbar kraftproduktion i södra Sverige är kol-, olja- eller gaskraft för att balansera upp vindkraften. Jag lägger min röst på kärnkraft.

Det kommer alltid att finnas någon motsträvig person som överklagar beslutet. Att överklaga känns ibland som en nationalsport för vissa svenskar. Sorry om jag är en cyniker. Vi pratar inte majoriteten utan enskilda individer.
 
Ja jag protesterar inte mot den tunga industrin i övrigt, vi går inte runt utan den :) men jag inser att det kanske är svårt att skilja den från serverhallar och bitcoinminers.

Däremot verkar ju vissa energitunga företag som är lite mindre ändå gå på knäna, Pågen hade ju problem med glitcher och vår största tomatodlare skippar att odla tomater i vinter (vilket iofs kanske inte är supermiljövänligt att göra, odla tomater i Sverige på vintern, vad vet jag) så företagen verkar inte helt förskonade. Iofs samma sak i England, bagerier och små cafeer osv verkar lägga ned.
Det går utmärkt att titta på SNI-koderna, som anger vad ett företag sysslar med.

https://sni2007.scb.se/

Om man dessutom kopplar en eventuell energisubvention till att det finns (fast) anställda i viss minimiomfattning t.ex., så kan man komma åt serverhallar.

Så nog sjutton går det att skilja bitcoin-mining från bageri, och serverhall från stålindustri eller skogsindustri...

Men viljan måste finnas.

En del politiker har verkat ha en tro att det innebär hög status att ha en serverhall i kommunen, och att det ska vara bra för den egna politiska karriären.
Om jag fick göra en karriär bedömning av en politiker "som lyckats få en serverhall till kommunen", så skulle det bli: denna politiker är oförsiktig och har dåligt omdöme.
 
Tänk om allt vi köpte baserades på vad någon är villig att betala, och att alla återförsäljare, oavsett, följde det priset. "Åh, någon köpte precis en t-shirt för 10000 euro, så du får betala det även här på H&M".

Liknelsen faller lite på att alla t-shirts också skulle behöva se och vara exakt likadana som den där för 10000 EUR, så det finns ingen anledning att ha olika prissättning baserat på vad köparen får. Men det är ändå en modell som är knepig på olika vis.
 
Liknelsen faller lite på att alla t-shirts också skulle behöva se och vara exakt likadana som den där för 10000 EUR, så det finns ingen anledning att ha olika prissättning baserat på vad köparen får. Men det är ändå en modell som är knepig på olika vis.
Men om det alltid finns en köpare som är beredd att betala 10k euro så kommer ju inte HM heller att sänka priset.
 
Det går utmärkt att titta på SNI-koderna, som anger vad ett företag sysslar med.

https://sni2007.scb.se/

Om man dessutom kopplar en eventuell energisubvention till att det finns (fast) anställda i viss minimiomfattning t.ex., så kan man komma åt serverhallar.

Så nog sjutton går det att skilja bitcoin-mining från bageri, och serverhall från stålindustri eller skogsindustri...

Men viljan måste finnas.

En del politiker har verkat ha en tro att det innebär hög status att ha en serverhall i kommunen, och att det ska vara bra för den egna politiska karriären.
Om jag fick göra en karriär bedömning av en politiker "som lyckats få en serverhall till kommunen", så skulle det bli: denna politiker är oförsiktig och har dåligt omdöme.
Låter bra, (ville bara tänka lite generöst antar jag, men jag gissar som du att det är prestige och sådant i det)
 
Den genomsnittliga byggtiden för de svenska kärnkraftverken ASEA levererade var 52 månader, dvs knappt 4,5 år laddat och klart, långt ifrån de 15 år som professorn påstår.

https://www.vonklopp.se/wordpress/?p=7600
Ja jag förstår då inte varför inte alla bara kan säga ja till ett kärnkraftverk och gå vidare till nästa fråga i miljödebatten (och då får frågorna om varifrån uranet ska komma och vart det ska lagras när det är klart med det avhandlas av byggarna, så får man se om det är görbart helt enkelt). (fast jag är ju för kärnkraft, det enda som gör att jag tvekar just nu är väl att uranet också kommer från Ryssland såvitt jag förstått, eftersom vi inte vill gräva upp det här (där det finns också) såvitt jag förstått.). De som är mot kärnkraft verkar ju ändå vara för höghastighetståg som inte heller är klara förrän om 30 år och under tiden kommer belasta koldioxidbudgeten rejält. (och efter de är klara belasta elnätet gissar jag).

Sedan om antingen kärnkraft eller förnybart är väl svaret, både och.
 
Ja jag förstår då inte varför inte alla bara kan säga ja till ett kärnkraftverk och gå vidare till nästa fråga i miljödebatten (och då får frågorna om varifrån uranet ska komma och vart det ska lagras när det är klart med det avhandlas av byggarna, så får man se om det blir helt enkelt). (fast jag är ju för kärnkraft, det enda som gör att jag tvekar just nu är väl att uranet också kommer från Ryssland såvitt jag förstått, eftersom vi inte vill gräva upp det här (där det finns också) såvitt jag förstått.). De som är mot kärnkraft verkar ju ändå vara för höghastighetståg som inte heller är klara förrän om 30 år och under tiden kommer belasta koldioxidbudgeten rejält. (och efter de är klara belasta elräkningen gissar jag)

Kärnkraftsmotstånd och motstånd mot närproducerat uran är väl korrelerat, liksom positiv inställning till kärnkraft korrelerar väl med positiv inställning till att kunna förse våra egna kraftverk med bränsle . Är det inte bara (s) som är ambivalent till kärnkraft och älskar gruvor, men kan absolut inte tänka sig brytning av uran?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 019
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 913
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 872
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp