Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ska man egentligen tolka dagens presskonferens (aftonbladet)?

"Regeringen skjuter till hundratals miljarder i krisstöd till energibolagen för att undvika en finanskris.

Finansministern kallar läget för mycket allvarligt, men stödet ska rädda de svenska hushållen.

– Svenska knegare ska inte märka någonting alls, säger statsminister Magdalena Andersson (S)."

Vad är det vi inte ska märka? Det har ju redan märkts - med råge - att elpriserna har blivit bra mycket högre.... O_o
Håller med!

Sen får ni ursäkta en idiot, men jag förstår inte hur det här med högkostnadsskydd för el ska fungera?
Är det någon som sett eller hört något konkret om hur tanken är?

Jag tänker iom ordet "högkostnadsskydd" att det blir ett bidrag OM kostnaden överstiger xxx kr eller om kwh överstiger xxx. Men det blir ju hur orättvist som helst!!
 
Håller med!

Sen får ni ursäkta en idiot, men jag förstår inte hur det här med högkostnadsskydd för el ska fungera?
Är det någon som sett eller hört något konkret om hur tanken är?

Jag tänker iom ordet "högkostnadsskydd" att det blir ett bidrag OM kostnaden överstiger xxx kr eller om kwh överstiger xxx. Men det blir ju hur orättvist som helst!!
Jag förstår inte heller hur det praktiskt ska utformas. Känns - som vanligt - som om politikerna är sent ute och det kommer att slängas fram någon slags märklig förhastad lösning (som den i vintras/våras)....
 
Håller med!

Sen får ni ursäkta en idiot, men jag förstår inte hur det här med högkostnadsskydd för el ska fungera?
Är det någon som sett eller hört något konkret om hur tanken är?

Jag tänker iom ordet "högkostnadsskydd" att det blir ett bidrag OM kostnaden överstiger xxx kr eller om kwh överstiger xxx. Men det blir ju hur orättvist som helst!!
Oavsett hur man gör något, blir det aldrig helt rättvist. Men beken verkar som om det vore det bästa, osäker bara om det är "ok" att göra så för EU.
 
Hur ska man egentligen tolka dagens presskonferens
Igår fattade G7-länderna beslut om ett pristak på rysk olja, som stöd till Ukraina; då detta minskar Putins inkomster och därmed krigsförmåga.

Som svar på det har nu Putin stängt av gasledningen till Europa helt. Detta betyder att priset på gas skjuter i höjden ytterligare; vilket gör att alla elpriser skjuter i höjden ytterligare (eftersom den dyraste energikällan - gasen - sätter priset) vilket eskalerar energikrisen i Europa. Detta gör Putin för att Europa ska få det jobbigt, i ett försök att minska vår solidaritet med Ukraina.

På måndag när börsen öppnar, får då energibolagen problem. De måste ha betalningsförmåga i förhållande till elpriset - vilket de inte klarar när priset skenar utom kontroll. De kan gå i konkurs och det kan göra att det eskalerar i samhället i en dominoeffekt som kan påverka både hushåll och företag svårt; en finanskris.

Regeringen fattar nu blixtbeslut och ställer upp med likviditetsgarantier till elbolagen för att stoppa det. Det gör att en finanskris ska kunna undvikas - och ingen medborgare ska behöva påverkas av detta.

 
Ja varför elsponsrar de serverföretag? Det var ju någon bitcoin miner som drog el som en mindre kommun som låg och var subventionerad någonstans, med typ en halv person anställd. Bara för att slurpa upp pengar till någon, till ingen nytta alls för någon annan. Jag förstod det också som att serverföretag hade rejält få anställda i många fall.

Lät ju super med ett krav om att använda spillvärmen och sluta subventionera.

Pågen var tydligen oroliga också, en halv minuts avstängning och de låg efter i produktion i månader och nu riskerar de att bli av med elen i något dygn då och då om det blir brist. Det är ju ändå 1/3 av landets brödätning det handlar om tydligen.
Många (alla?) energikrävande industrier har mycket lägre pris, annars skulle vi knappast ha någon tung industri kvar i landet
 
jag förstår inte hur det här med högkostnadsskydd för el ska fungera?
En del av vårt elpris går till att bygga ut elnätet. Nu när priset skenar så får Svenska Kraftnät in mer pengar till det än de hinner göra åt; de pengarna (90 miljarder) ska nu istället användas som ett högkostnadsskydd till både hushåll och företag för att få ner elpriset; antingen genom att sänka priset, sänka nätavgifterna eller genom återbetalning. Exakt utformning ska Svenska Kraftnät välja och ge besked om snarast. Men det ska helt enkelt bli billigare el.
 
En del av vårt elpris går till att bygga ut elnätet. Nu när priset skenar så får Svenska Kraftnät in mer pengar till det än de hinner göra åt; de pengarna (90 miljarder) ska nu istället användas som ett högkostnadsskydd till både hushåll och företag för att få ner elpriset; antingen genom att sänka priset, sänka nätavgifterna eller genom återbetalning. Exakt utformning ska Svenska Kraftnät välja och ge besked om snarast. Men det ska helt enkelt bli billigare el.
Svk ska utreda och inkomma med ett förslag i slutet av november som sedan Energimarknadsinspektionen ska godkänna. Det kan med andra ord dröja innan hushållen och företagen får någon hjälp och vem som sitter i regeringsställning får vi se då. :cautious:
 
Svk ska utreda och inkomma med ett förslag i slutet av november som sedan Energimarknadsinspektionen ska godkänna. Det kan med andra ord dröja innan hushållen och företagen får någon hjälp och vem som sitter i regeringsställning får vi se då. :cautious:
Ja, senast november; men så snart som bara möjligt. Och ja, det här är nuvarande Regerings förslag. Och det är inte tidsbegränsat, utan tills vidare - eftersom vi inte vet hur länge kriget håller på.

Plus att de då jobbar för det förslaget i EU att koppla loss gasen från prissättningen; så att alla kan dra nytta av att de förnybara energikällorna har lägre produktionskostnader och därmed kan ge ett lägre pris.
 
Ja, senast november; men så snart som bara möjligt. Och ja, det här är nuvarande Regerings förslag. Och det är inte tidsbegränsat, utan tills vidare - eftersom vi inte vet hur länge kriget håller på.

Plus att de då jobbar för det förslaget i EU att koppla loss gasen från prissättningen; så att alla kan dra nytta av att de förnybara energikällorna har lägre produktionskostnader och därmed kan ge ett lägre pris.
De fick uppdraget nu, 30 november är deadline och sen ska EI som sagt gå igenom förslaget. Det är mycket kort tid att ta fram ett förslag då det inte är det enda regeringsuppdraget som Svk har och ingen är betjänt av att det slängs fram något halvhjärtat och dåligt underbyggt som sedan ratas av EI.
 
Även innan elkrisen brukade elnätet i England att kortsluta i pausen när England spelade en internationell match - särskilt om det var en kvart, semi eller final. Eftersom alla då passade på att gå på toa och sätta på :D tekokaren
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veWgLm/sagar-karnkraftskampanjen-faktafri

Intressant även om det naturligtvis kan släpas fram någon expert som har motsatta åsikter.
Mycket intressant, undrar var han ska trolla fram de kraftslagen? Extra intressant påståendet att vi inte skulle få någon mer kärnkraft förrän 2030, men att han vet hur vi löser energikrisen på 3-4 år när den havsbaserade vindkraften kommer dröja minst lika länge som kärnkraften och dessutom inte kommer kunna bära sina ena kostnader, precis som idag.

Han kan gärna presentera sina lösningar istället för tyckanden.
 
Mycket intressant, undrar var han ska trolla fram de kraftslagen? Extra intressant påståendet att vi inte skulle få någon mer kärnkraft förrän 2030, men att han vet hur vi löser energikrisen på 3-4 år när den havsbaserade vindkraften kommer dröja minst lika länge som kärnkraften och dessutom inte kommer kunna bära sina ena kostnader, precis som idag.

Han kan gärna presentera sina lösningar istället för tyckanden.

Den genomsnittliga byggtiden för de svenska kärnkraftverken ASEA levererade var 52 månader, dvs knappt 4,5 år laddat och klart, långt ifrån de 15 år som professorn påstår.

https://www.vonklopp.se/wordpress/?p=7600
Men alltså, att en professor emeritus i energisystem uttalar sig är väl inte lika med "tyckanden"? Att han inte presenterar lösningar kanske är för att de som faktiskt är insatta i frågan inser att det är komplext och inte så enkelt som populistiska politiker vill få det till?
Att du i nästa inlägg hänvisar till att en professor emeritus måste ha fel genom att länka till en fotografs blogg där de färskaste exemplen angående byggtid snart är 40 år gamla? Det kanske finns en poäng i att använda erfarenheterna från andra byggen i Europa som skett på den här sidan millennieskiftet ändå?
Precis som @sjoberga och @__sofia__ säger är det ju en hel del tid som går åt till planering och tillståndsprocesser så att enbart hänvisa till byggtid blir inte riktigt rimligt. Sambon var överraskad att professorn ändå sa att något kanske skulle kunna stå klart till 2030, det var betydligt snabbare än hans gissning.
 
Men alltså, att en professor emeritus i energisystem uttalar sig är väl inte lika med "tyckanden"? Att han inte presenterar lösningar kanske är för att de som faktiskt är insatta i frågan inser att det är komplext och inte så enkelt som populistiska politiker vill få det till?
Att du i nästa inlägg hänvisar till att en professor emeritus måste ha fel genom att länka till en fotografs blogg där de färskaste exemplen angående byggtid snart är 40 år gamla? Det kanske finns en poäng i att använda erfarenheterna från andra byggen i Europa som skett på den här sidan millennieskiftet ändå?
Precis som @sjoberga och @__sofia__ säger är det ju en hel del tid som går åt till planering och tillståndsprocesser så att enbart hänvisa till byggtid blir inte riktigt rimligt. Sambon var överraskad att professorn ändå sa att något kanske skulle kunna stå klart till 2030, det var betydligt snabbare än hans gissning.
Eftersom det redan är sagt att nya kärnkraftverk ska byggas, om de ska byggas, där det redan finns kärnkraft så finns redan ställverk och kraftledningar på plats att koppla in sig på till skillnad mot havsbaserat. Bygger man sen mindre och modula kärnkraftverk istället för storleksordningen F3/O3 kan man korta byggtiderna ytterligare och till lägre kostnader.

Jag skulle vilja se hans påståenden om utsläpp och ekonomi räknat på livslängden på respektive kraftslag, inklusive tillverkning och frakt av delarna till vind- och kärnkraft.
 
Kan staten expropriera mark och köra över kommuner vid nybyggnad av kärnkraftverk, mellan och slutförvaring? Och kan de komma runt processen med överklagande?
 
Eftersom det redan är sagt att nya kärnkraftverk ska byggas, om de ska byggas, där det redan finns kärnkraft så finns redan ställverk och kraftledningar på plats att koppla in sig på till skillnad mot havsbaserat. Bygger man sen mindre och modula kärnkraftverk istället för storleksordningen F3/O3 kan man korta byggtiderna ytterligare och till lägre kostnader.

Jag skulle vilja se hans påståenden om utsläpp och ekonomi räknat på livslängden på respektive kraftslag, inklusive tillverkning och frakt av delarna till vind- och kärnkraft.
Jag tycker personligen (på tal om tyckande) att det är bra att det forskas på SMR. Men dagsläget är ju att vi varken har en lagstiftning som möjliggör det ännu, och det finns ju heller ingen serietillverkning igång av modulära kärnkraftverk vilket väl är det främsta argumentet för pressade byggtider och priser. På så vis är det ju ännu väldigt teoretiskt.
Det är svårt att se det som en lösning på energibehoven på kort sikt, vilket var det jag vände mig emot från början; angående byggtid. På lång sikt, mycket möjligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 021
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 913
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 872
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp