Bukefalos 28 år!

Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte läst igenom tråden men sitter här i mörkret. Har en lampa tänd så jag kan se och skriva men oroar mig för elpriset och vad som stod om gasen från Ryssland nu (även om jag inte är särskilt insatt). Kanske jag inte behöver göra när jag bor i lägenhet? Men min lilla elräkning var nästan dubbelt så dyr förra månaden än månaden innan det…

Lite samma här. Har rörligt elpris och förra vintern hade vi helt okej räkningar - en eller två månader när det drog iväg till det dubbla ungefär. Den senaste fakturan nu ligger på det dubbla av månaden innan. Bor i lägenhet med varmhyra, så all uppvärmning/varmvatten ingår i hyran - enbart hushållsel på elräkningen. Måste dock köra torktumlare i lägenheten när vi tvättar, pga ingenting torkar i torkrummet på en tvättid (brukar boka tvättiden efter också om den är ledig när min tar slut, då är det bara sängkläderna som tumlas.). Känner mig rådvill kring hur vi borde göra, har alltid haft rörligt. Vi snittar väl på runt 140-150kwh/månaden. Att binda priset blir snordyrt det med..
 
Fråne en som inte bor i Sverige : vad beror de ökade elpriserna på?
Bland annat Putin, han stryper gasen till Europa och det är brist på gas/energi i södra delarna av Europa. Vi har en gemensam "elhandel" med Europa, så även Sverige som är självförsörjande får höga priser i de södra delarna. I norr har vi kraftigt överskott av el(och fortfarande rimliga priser) men det är för dåliga ledningar söderut för att vi ska kunna skicka mer el nedåt. Därefter har vi stängt ner kärnkraft i södra Sverige så det blir underskott där= dyrare priser.

Kort förklarat och säkert inte helt korrekt :D
 
Bland annat Putin, han stryper gasen till Europa och det är brist på gas/energi i södra delarna av Europa. Vi har en gemensam "elhandel" med Europa, så även Sverige som är självförsörjande får höga priser i de södra delarna. I norr har vi kraftigt överskott av el(och fortfarande rimliga priser) men det är för dåliga ledningar söderut för att vi ska kunna skicka mer el nedåt. Därefter har vi stängt ner kärnkraft i södra Sverige så det blir underskott där= dyrare priser.

Kort förklarat och säkert inte helt korrekt :D
Och Tyskland har lagt ned hälften av sin kärnkraft samtidigt som Frankrike har problem att köra sin kärnkraft. Det saknas helt enkelt energiproduktion om det inte blåser hårt på många ställen i Europa samtidigt.
 
Fråne en som inte bor i Sverige : vad beror de ökade elpriserna på?
Väldigt många olika faktorer, men några är:
  • Nedlagd produktion i Sverige och Tyskland utan ersättning av annan produktion.
  • Ingen el från Ryssland till bl a Finland och Batikum.
  • Europeiskt beroende av rysk gas som strypts.
  • Övertro på vindkraft.
  • Förlängt driftstopp Ringhals 4 till slutet av november.
  • Revision i Forsmark 1.
  • Låga vattenmagasin i Norge.
  • Torka och extremt hög värme i Europa = uttorkade floder och vattendrag = sänkt produktion av el i kärn- och vattenkraft + dyrare landtransporter då vattenlederna inte är farbara.
  • Avreglerad elmarknad och fler kablar till kontinenten från Norden = hög export till England, Holland, Danmark, Tyskland, Polen, Batikum.
  • Ett underdimensionerat stomnät i Sverige som inte klarar av dagens flöden och behov när det saknas produktion i södra Sverige.
  • Begränsad import från södra Norge pga ökad export till England, Tyskland, Danmark och Holland.
  • Förseningar i Finska Olkiluoto 3.
  • Höga oljepriser.
Mm, mm ... 🙄
 
En säkert kalasdum fråga, men..

Jag lyckades ju binda på 3 år 60 öre/kWh från sista januari (SE3) med hög förbrukning. Nu börjar jag oroa mig, efter att hört om Rysslands gas-stopp tex, KAN mitt elbolag ta sig ur vårt avtal på något sätt?
 
Två frågor...

Alla ni som skriver att det inte spelar någon roll när man tvättar, kör diskmaskin, laddar bilen osv om man inte har timpris, visst menar ni då att det inte spelar någon roll för ens egen debitering för just den körningen? Men utifrån att en del av problematiken är att vi på makronivå har ett ojämnt uttag, så spelar det väl roll om många bidrar till att jämna ut uttaget? Eller menar ni att det inte spelar någon roll alls huruvida jag som inte har timpris laddar min bil på natten eller på dagen?

På samma tema, utifrån min tro att det är bra om även jag som inte har timpris använder mina elslukande prylar när det är lägre total efterfrågan på el i samhället, kan jag utgå från att prognosticerad elpriskurva speglar prognosticerad efterfrågan? Dvs i mitt elbolags app finns en kurva för prognosticerat pris, och idag är det som billigast mellan 11 och 15. Kan jag då tänka att jag bidrar till den totala elanvändningen på ett positivt sätt, om jag väljer att tvätta då? Eller spelar det ingen som helst roll?
 
Två frågor...

Alla ni som skriver att det inte spelar någon roll när man tvättar, kör diskmaskin, laddar bilen osv om man inte har timpris, visst menar ni då att det inte spelar någon roll för ens egen debitering för just den körningen? Men utifrån att en del av problematiken är att vi på makronivå har ett ojämnt uttag, så spelar det väl roll om många bidrar till att jämna ut uttaget? Eller menar ni att det inte spelar någon roll alls huruvida jag som inte har timpris laddar min bil på natten eller på dagen?

På samma tema, utifrån min tro att det är bra om även jag som inte har timpris använder mina elslukande prylar när det är lägre total efterfrågan på el i samhället, kan jag utgå från att prognosticerad elpriskurva speglar prognosticerad efterfrågan? Dvs i mitt elbolags app finns en kurva för prognosticerat pris, och idag är det som billigast mellan 11 och 15. Kan jag då tänka att jag bidrar till den totala elanvändningen på ett positivt sätt, om jag väljer att tvätta då? Eller spelar det ingen som helst roll?
Det man tänker på är ens egen ekonomi. Osäker på om vi hushåll har till stor påverkan när det kommer till elförbrukningen i stort för att kunna sänka priset genom att förbruka när det är lägre tryck på elnätet.
 
En säkert kalasdum fråga, men..

Jag lyckades ju binda på 3 år 60 öre/kWh från sista januari (SE3) med hög förbrukning. Nu börjar jag oroa mig, efter att hört om Rysslands gas-stopp tex, KAN mitt elbolag ta sig ur vårt avtal på något sätt?
Nej, det har aldrig hänt. Än. Vet faktiskt inte hur det skulle funka om bolag gick i konkurs. Jag tycker du ska glädja dig åt att ha fått ett bra utfall!

Det är inte ditt elbolag som tar hela smällen heller, de är inte ”ändpunkter” i spelet utan när de säljer fastprisavtal så säkrar de produktion i produktionsterminer som ungefär motsvarar det de säljer. Elbolag är inga som hoppar utan att ha koll på fallskärmen.
 
Nej, det har aldrig hänt. Än. Vet faktiskt inte hur det skulle funka om bolag gick i konkurs. Jag tycker du ska glädja dig åt att ha fått ett bra utfall!

Det är inte ditt elbolag som tar hela smällen heller, de är inte ”ändpunkter” i spelet utan när de säljer fastprisavtal så säkrar de produktion i produktionsterminer som ungefär motsvarar det de säljer. Elbolag är inga som hoppar utan att ha koll på fallskärmen.
Tack, ska försöka.. 😅 det är ett av de större bolagen så de borde väl klara sig..Tack för förklaringen!
 
Det man tänker på är ens egen ekonomi. Osäker på om vi hushåll har till stor påverkan när det kommer till elförbrukningen i stort för att kunna sänka priset genom att förbruka när det är lägre tryck på elnätet.

Inte ens om en stor andel av de 5 miljoner hushållen försöker styra sin användning till tider då efterfrågan är lägre? Har det ingen betydelse alls?
 
Inte ens om en stor andel av de 5 miljoner hushållen försöker styra sin användning till tider då efterfrågan är lägre? Har det ingen betydelse alls?
Jo, det spelar roll. Varje kW som inte förbrukas på toppen är viktig för kollektivet.

Det är egentligen nästan hela problemet med energisystemet, att det måste dimensioneras och ta kostnaden för topparna.
 
Jo, det spelar roll. Varje kW som inte förbrukas på toppen är viktig för kollektivet.

Det är egentligen nästan hela problemet med energisystemet, att det måste dimensioneras och ta kostnaden för topparna.

Jag gillar att du tänker lika som jag, men jag undrar också om du som socialliberal (precis som jag) är lika biased i din tilltro till den enskilda människans betydelse i kollektivet 😉

Så hoppas på bekräftelse även från andra håll...
 
Jag gillar att du tänker lika som jag, men jag undrar också om du som socialliberal (precis som jag) är lika biased i din tilltro till den enskilda människans betydelse i kollektivet 😉

Så hoppas på bekräftelse även från andra håll...
Fast elsystemet är lite speciellt där varje kW i effekt är så viktig att kapa av. Så man har lite extra individuellt stöd där som inte alls finns i andra system där summan över tid är mer viktig än toppvärdet varje millisekund.
 
Det man tänker på är ens egen ekonomi. Osäker på om vi hushåll har till stor påverkan när det kommer till elförbrukningen i stort för att kunna sänka priset genom att förbruka när det är lägre tryck på elnätet.

Det har jättestor påverkan! Både när du använder elen och din totalförbrukning
 
Fast elsystemet är lite speciellt där varje kW i effekt är så viktig att kapa av. Så man har lite extra individuellt stöd där som inte alls finns i andra system där summan över tid är mer viktig än toppvärdet varje millisekund.

Jag hoppas du har rätt! Det låter rimligt i mina öron så som jag har hört problematiken beskrivas. Har dock aldrig tidigare (som många andra) satt mig in i systemet med prissättning på mikronivå, så jag känner mig fortfarande lite osäker på hur det faktiskt fungerar i detalj.
 
Läste den där imorse och tänkte genast att - det där har ju "vi i stugorna" (eller buke) pratat om länge...
Det känns (ursäkta men!) att de journalister och styrande som bor och verkar i Sthlm är mer pålästa om omvärlden än om vad som händer i Sverige :meh:

Edit: Ingen vi och dom-debatt önskas, utan det är enbart baserat på vad jag som bor på landsbygden ser i media och hör från regering!
 
Hur ska man egentligen tolka dagens presskonferens (aftonbladet)?

"Regeringen skjuter till hundratals miljarder i krisstöd till energibolagen för att undvika en finanskris.

Finansministern kallar läget för mycket allvarligt, men stödet ska rädda de svenska hushållen.

– Svenska knegare ska inte märka någonting alls, säger statsminister Magdalena Andersson (S)."

Vad är det vi inte ska märka? Det har ju redan märkts - med råge - att elpriserna har blivit bra mycket högre.... O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 314
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 265
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 173
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp