Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tänker ni om vinterns elpriser? Jag tycker inte det känns jättekul att betala tre gånger priset.
Dessutom är det otroligt märkligt att vi i södra Sverige ska betala mer än i de norra delarna av landet. Obegripligt.
Klarar ni av en 300% ökning av priset? Jag har folk på jobbet som kommer ha svårt att klara det vilket framkom under en diskussion idag.
Det är helt galet hur högt det har blivit i förhållande till tidigare år och elpriser det blir många tusenlappar extra. Det är väl däremot inte helt obegripligt att det skiljer sig från norr till söder då vi har väldigt mycket vattenkraft i norr och det krävs mycket för att transportera elen. Att det kostade 26 öre i se1 medan det kostade 87 öre i se4 i Skåne i genomsnitt i oktober är väl lite orimligt däremot :mad:
 
Jag fick precis hem omteckning av elavtal. Jag är så himla oinsatt och verkar inte fatta oavsett om jag försöker läsa på. Rörligt, fast, 50/50… Jag antar att jag borde teckna fast pris nu (83,3 öre/kWh inkl moms för 1 år. 65,6 öre för 3 år.)

Förlåt att jag kapar tråden @Narcissa, jag fick panik nu :crazy:
Jag hade samma problem när jag skulle välja men det slutade med ett fast pris av trygghetskäl :cry: Läste den här artikeln elavtaldirekt.se/fast-eller-rorligt-elpris innan jag valde fast som jag tyckte var bra eftersom den förklarade det på ett enkelt sätt i stället för alla som beskriver det så krångligt. Jag förstod det sammantaget som att det är billigare i längden att ha rörligt historiskt även om du under några år kan få billigare om du binder om du har tur. Med bundet vet du vad din kostnad kommer vara vilket många uppskattar och om du har en liten budget kan detta vara att föredra.:) Elbolaget tar däremot alltid ut en liten marginal som säkerhet för att binda ditt avtal ovanpå sina egna analyser. :meh:
 
Det är helt galet hur högt det har blivit i förhållande till tidigare år och elpriser det blir många tusenlappar extra. Det är väl däremot inte helt obegripligt att det skiljer sig från norr till söder då vi har väldigt mycket vattenkraft i norr och det krävs mycket för att transportera elen. Att det kostade 26 öre i se1 medan det kostade 87 öre i se4 i Skåne i genomsnitt i oktober är väl lite orimligt däremot :mad:
Jag håller med, frågan blir då om vi som idag vill ha en i närmast helt avreglerad marknad driven av privata företag endast utifrån en vinstmaximering för dessa företag eller om elnät och elproduktion skall anses så grundläggande för samhällets funktion att ett gemensamt ägande är det bästa.
 
Jag är mycket tacksam över att vi installerade en luft-luft värmepump i våras. Det blev dyrt med bara el-element förra vintern när vi touchade -20 ett par dagar. När man läser vattenfallfakturan så är energiskatten en stor post, förstår inte varför man ska betala moms på skatt. Skatt på skatt. Välkommen till Sverige ❤️
 
Jag är mycket tacksam över att vi installerade en luft-luft värmepump i våras. Det blev dyrt med bara el-element förra vintern när vi touchade -20 ett par dagar. När man läser vattenfallfakturan så är energiskatten en stor post, förstår inte varför man ska betala moms på skatt. Skatt på skatt. Välkommen till Sverige ❤️

Ptja det är ju så vi vill ha det i Sverige. Annars skulle inte sossarna styra så pass ofta, även om det går att diskutera hur mkt sossesoppa det då blev nu sist....
 
Fredag blir kul…

” Enligt den nordiska elbörsen Nordpool kommer det genomsnittliga spotpriset på el i södra Sverige (SE4) att ligga på 138,35 euro per MWh under fredagen. Det motsvarar 1,38 kronor per kWh.
Samtidigt väntas elpriset i södra och norra Norrland (SE2 och SE1) att ligga på 14,28 euro per MWh (14 öre per kWh).”
Www.hd.se

Samtidigt exporterar Sverige enorma mängder el.
 
Senast ändrad:
Ännu kuligare i Storbritannien, såg att morgondagen förväntas erbjuda prima el till det saftiga priset av 1,27 EURO per kWh. Eller 1272,4 per MWh. I och för sig som högsta pris under dagen kl 18-19 men ändå.

Och energibolagen går omkull en efter en! Nu senast "Bulb" med 1.7 miljoner kunder.
Hej, är hela energiindustrin bakvänd och uppochner? Jepp.
 
Så huset X kostar lika mycket i hela Sverige? Det var som tusan för det stämmer inte enligt varken husannonser eller slutpriser. Uppvärmning har ju med elen att göra så det kan ju kvitta.
Hela södra Sverige har inte utbyggd kollektivtrafik heller för den delen.
Om jag beställer mat från t.ex. mat.se eller Mathem, är maten då dyrare i norra Sverige än i södra Sverige eller gäller det bara i fysiska butiker?

Givetvis ska det gå att bo i norra Sverige. Ingen har påstått annat. Det jag, och några till, har kritiserat är argumentet att elen inte ska delas jämnt över hela landet utan att den ska vara billigare här eller där.

Allt utom elen är dyrare i Norrland. Det är dyrare per månad att bo i Norrland ( inte överallt men det är samma sak söderut med ) även om husen är billigare så blir det dyrare pendlingsavstånd, dyrare mat, längre till affären, ofta finns det inte någon utkörning av mat tex Mathem är bara att glömma.

Även om fastigheterna är billigare så blir månadskostnaden totalt för leverne, boende och pendling oftast dyrare än i söder.
 
Killen missade att hans elavtal löpte ut. Fick inga påminnelser. Han upptäckte det två månader senare och då var det försent. Låg på fast innan och nu rörlig.

Helt sjukt, förra månaden fick han en räkning på 6000kr, eluppvärmt hus på det med och inte ens vinterns kallaste månad än.

Jag sa lite halvt om halvt på skämt/allvar att han kunde bo hemma hos mig de veckorna han inte har grabbarna.
Jag har fortfarande mitt elavtal bundet till 2023 och jag vill minnas att jag fick påminnelser att det löpte ut per mail.

Helt sjuka nivåer det ligger på. Mitt låsta elavtal ligger på 43,20 öre/kWh utan moms.
Jag har använt 675 kW föregående månad och då låg min räkning på 1275 kr. Vet en kall vinter månad är det inte alls ovanligt att det legat på 2000-2500 kr.
Med rörlig hade jag knappt vågat tänka på.

Killen hade som mest 1,75 kr/kWh jag har för mig han sa att han lyckades låsa det på ett halvår på 1,25 kr/kWh men ändå.
Han likt många andra börjar nu fundera på solpaneler för att hjälpa till med sin egen elförbrukning och få ner den lite, men just nu finns inte kaptial för att köpa det. 😕
 
Solpaneler ger ändå inte så mycket under de kalla månaderna när strömmen är dyr. Vedeldning är lösningen, gammal beprövad teknik är fortfarande bäst.
Knappast på gruppnivå men individuellt håller jag förstås med dig. Jag installerade luft/vatten värmepump för några år sedan och har varit mer än nöjd med både komfort/bekvämlighet och kostnadsläge. Men vedpanna och acktankar står kvar driftklara, blir det en kall vinter kommer jag att överväga att börja elda igen eftersom mitt elpris kommer att fördubblas i januari.
 
Allt utom elen är dyrare i Norrland. Det är dyrare per månad att bo i Norrland ( inte överallt men det är samma sak söderut med ) även om husen är billigare så blir det dyrare pendlingsavstånd, dyrare mat, längre till affären, ofta finns det inte någon utkörning av mat tex Mathem är bara att glömma.

Även om fastigheterna är billigare så blir månadskostnaden totalt för leverne, boende och pendling oftast dyrare än i söder.

Mitt exempel från början gällde just el kontra mat. Alltså att maten då borde vara tre till fyra gånger dyrare i norr jämfört med söder. Så är inte fallet.
 
Maten är dyrare i norr, lönerna lägre, servicen sämre, avstånden längre.

Starta ett kraftverk i söder istället för att stänga ner dem istället. 🤑

Men återigen, maten är knappast tre till fyra gånger dyrare. Eller kostar en liter mjölk 35 kronor?
Frågar du oss i söder så har jag svårt att se att särskilt många har något emot att kärnkraftverken var i drift....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 060
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 006
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 909
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp