Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag ser hur mycket ström vi exporterar känns det verkligen som ett omtag vad gäller energipolitiken är nödvändig. Exportförbud på el?

Vi har absolut logistikproblem att få ner strömmen till Skåne, men det är är ju löjeväckande med prisskillnaderna från norr till söder.
 
När jag ser hur mycket ström vi exporterar känns det verkligen som ett omtag vad gäller energipolitiken är nödvändig. Exportförbud på el?

Vi har absolut logistikproblem att få ner strömmen till Skåne, men det är är ju löjeväckande med prisskillnaderna från norr till söder.
Ja. Haken är väl bara att exportförbud antagligen måste föregås av om inte ett förstatligande så åtminstone en radikal statlig satsning på produktionsanläggningar. Det har ju länge varit en vedertagen sanning att ingen kommersiell aktör vill bygga ny storskalig elproduktion (och framför allt inte kärnkraft) i Sverige eftersom man inte ser att man kan räkna hem det med önskad avkastning. Och får man inte exportera så lär väl inte precis fler intressenter ställa sig i kö.

Och som @Sharpless säger är exportförbud eller -begränsningar säkert kontroversiellt utrikespolitiskt.
 
Ytterligare en anledning att gå ur.
Varför då? Grundproblemet är inte att vi exporterar, utan att vi har för dåligt med elöverföringskapacitet från där vi producerar elen, till där den används. Och en stor anledning att vi har en så stor obalans mellan produktion och konsumtion är att tidigare politiker beslutat att mer eller mindre omöjliggöra energiproduktion i stor skala i södra delarna av landet.
 
Ja. Haken är väl bara att exportförbud antagligen måste föregås av om inte ett förstatligande så åtminstone en radikal statlig satsning på produktionsanläggningar. Det har ju länge varit en vedertagen sanning att ingen kommersiell aktör vill bygga ny storskalig elproduktion (och framför allt inte kärnkraft) i Sverige eftersom man inte ser att man kan räkna hem det med önskad avkastning. Och får man inte exportera så lär väl inte precis fler intressenter ställa sig i kö.

Och som @Sharpless säger är exportförbud eller -begränsningar säkert kontroversiellt utrikespolitiskt.

Självklart är det så. Det är ingen lätt fråga. Men här ser vi ju hur känsligt det blir att sälja ut våra resurser (gärna till utlandet). Självklart kan vi inte få vårt eget behov tillgodosett utan att ligga i nivå med de högsta utomlands. Det säger sig själv - den som har till syfte att sälja pengar säljer till högstbjudande.

Den som har till syfte att försörja svenska behövande med el, den gör det till ett pris som är rimligt för att hålla produktionen flytande.
 
Varför då? Grundproblemet är inte att vi exporterar, utan att vi har för dåligt med elöverföringskapacitet från där vi producerar elen, till där den används. Och en stor anledning att vi har en så stor obalans mellan produktion och konsumtion är att tidigare politiker beslutat att mer eller mindre omöjliggöra energiproduktion i stor skala i södra delarna av landet.
Därför att det inte skall vara EU som bestämmer vad vi gör med vår ström. Makten skall stanna i landet, våra folkvalda skall avgöra om vi skall exportera ström så vår egen befolkning blir utan
 
Du vill alltsa forstatliga elproduktionen? Annars har folkvalda inget att gora med vars elen saljs
För min del ser jag egentligen inte det som särskilt kontroversiellt. Vi har ju en del samhällsviktiga funktioner som ägs gemensamt (läs: statligt, regionalt eller kommunalt) och jag kan inte se att de generellt funkar sämre ur ett nyttjandeperspektiv än kommersiella aktörers motsvarigheter. En och annan gör det, men det är ingen naturlag.
Dessutom innebär sådant ägande, som jag ser det, ofta en större stabilitet och långsiktighet. Inte alltid men ofta.
 
Varför då? Grundproblemet är inte att vi exporterar, utan att vi har för dåligt med elöverföringskapacitet från där vi producerar elen, till där den används. Och en stor anledning att vi har en så stor obalans mellan produktion och konsumtion är att tidigare politiker beslutat att mer eller mindre omöjliggöra energiproduktion i stor skala i södra delarna av landet.
Först av allt, det är inte okomplicerat att transportera el långa sträckor och det innebär även förluster. Det andra är att en ökad överföring från norr till söder leder inte till någon större sänkning av elpriset i söder utan till ökad export. Det är så en fri avreglerad elmarknad fungerar.
 
Solpaneler ger ändå inte så mycket under de kalla månaderna när strömmen är dyr. Vedeldning är lösningen, gammal beprövad teknik är fortfarande bäst.
Fast då krävs ju att man har någon spis att elda i också förstås, långt ifrån alla som har det.
Jag som bor i lägenhet har inte den möjligheten t ex.
 
Fast du som bor i lägenhet har ofta en bråkdel av förbrukningen i ett hus också. 🤷
Killen har heller ingen spis att elda i och hans elräkning är inte att leka med.
Tidigare berättade han att hans elräkning på vintern och min i lägenhet låg rätt lika. Så min lägenhet är inte direkt energisnål i el tyvärr.
 
Killen har heller ingen spis att elda i och hans elräkning är inte att leka med.
Tidigare berättade han att hans elräkning på vintern och min i lägenhet låg rätt lika. Så min lägenhet är inte direkt energisnål i el tyvärr.
Då kanske man skall se sig om efter andra lösningar?
I villa främst uppvärmningsystem men även solpaneler.
Vi får nog vänja oss vid att el är dyrt.

1989 så kostade elen ca 1:- i dåtidens penningvärde.
Det är 1.84 sek i dagens penningvärde.
 
Då kanske man skall se sig om efter andra lösningar?
I villa främst uppvärmningsystem men även solpaneler.
Vi får nog vänja oss vid att el är dyrt.

1989 så kostade elen ca 1:- i dåtidens penningvärde.
Det är 1.84 sek i dagens penningvärde.
Det är oftast lättare sagt än gjort. I killens fall finns inte kapital att byta ut nuvarande system, och det blir inte direkt kapital över när elräkningarna sticker iväg på flera tusen. 🤷🏼‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 018
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 912
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 872
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp