Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flera tusen är ofta verkligheten varje månad när man lever i hus 🤷
Jag tror du missförstår. 🙄
Killen bor i hus. Hans elräkning har varit lika dyr/billig som min fast jag bor i lägenhet.
Enda skillnaden nu är att mitt elavtal fortfarande är bundet på 40-öre kWh medan killens elräkning gåt obemärkt till rörlig, vilket resulterat i att hans elräkning för huset ökat 300%. Det hade min elräkning gjort också om inte jag haft bundet.
 
Lite märkligt att ingen klagar på alla serverhallar som ligger och drar en massa el som kunde gått till hushållen istället? De förbrukar lika mycket el som hela Danmark. Sparka ut Microsoft, Facebook och Amazon, de drar massor med el, betalar ingen skatt och knappt några arbetstillfällen. :idea:
 
Lite märkligt att ingen klagar på alla serverhallar som ligger och drar en massa el som kunde gått till hushållen istället? De förbrukar lika mycket el som hela Danmark. Sparka ut Microsoft, Facebook och Amazon, de drar massor med el, betalar ingen skatt och knappt några arbetstillfällen. :idea:
Ja det är helt otroligt och dessutom att dessa giganter subventioneras med enorma summor. Det är något fundamentalt fel i hur beslut tas..
 
Jag tror du missförstår. 🙄
Killen bor i hus. Hans elräkning har varit lika dyr/billig som min fast jag bor i lägenhet.
Enda skillnaden nu är att mitt elavtal fortfarande är bundet på 40-öre kWh medan killens elräkning gåt obemärkt till rörlig, vilket resulterat i att hans elräkning för huset ökat 300%. Det hade min elräkning gjort också om inte jag haft bundet.

Vad är det för fel på din lägenhet som gör att du gör av med lika mycket el som ett hus? Betalar du av misstag för grannens förbrukning också?
 
Lite märkligt att ingen klagar på alla serverhallar som ligger och drar en massa el som kunde gått till hushållen istället? De förbrukar lika mycket el som hela Danmark. Sparka ut Microsoft, Facebook och Amazon, de drar massor med el, betalar ingen skatt och knappt några arbetstillfällen. :idea:
Jag tycker att det är bra att vi som kan förse dem med klimatsmart energi gör det och dessutom har behov av spillvärmen. Sen är affärsmodellerna ganska konstiga. Jag vet inte varför kommunpolitiker blir så till sig av investeringar som vare sig ger särskilt många jobb eller andra inkomster.

För övrigt utgör dessa serverparker ganska bra förutsättningar för inhemska tech-bolag och andra- i dessa molntjänsternas tidevarv.
 
Lägg även till drivmedelspriserna så ska du nog se att det går jämnt upp, ser ingen som klagar när det var minuspriser förra året?

Inte heller drivmedelspriserna är tre till fyra gånger högre. Att någon klagar på att något är billigt verkar orimligt, varför skulle någon göra det?
 
Inte heller drivmedelspriserna är tre till fyra gånger högre. Att någon klagar på att något är billigt verkar orimligt, varför skulle någon göra det?
Nä, det är väl inte orimligt? Jag väljer ganska ofta bort tjänster för att de är för billiga och inte ger förutsättningar för hållbarhet hos företaget och dess anställda, och dessutom ger dåliga förutsättningar för andra mer seriösa företag att verka. Och gnäller och klagar på tingens ordning, som ger mina medmänniskor helt wacko villkor i sina liv.
 
Nä, det är väl inte orimligt? Jag väljer ganska ofta bort tjänster för att de är för billiga och inte ger förutsättningar för hållbarhet hos företaget och dess anställda, och dessutom ger dåliga förutsättningar för andra mer seriösa företag att verka. Och gnäller och klagar på tingens ordning, som ger mina medmänniskor helt wacko villkor i sina liv.

Men inte just när det gäller en elräkning. Du har ju redan valt det bolag du vill ha. Om det sen blir billigare så lär ingen klaga på det.
 
Vad är det för fel på din lägenhet som gör att du gör av med lika mycket el som ett hus? Betalar du av misstag för grannens förbrukning också?
Det är inget fel på den mer än en gammal eldriven panna som drar sjukt mycket ström såvitt jag vet. Jag har löst det delvis genom att inte ha varmare än 20 grader inne.
Minns att det var många här på buke som reagerade på va ja betalade för elen per månad för några år sedan och tyckte den va dyr då. Tidigare hyresgäst hade liknade elräkningar som mig. Vet inte vad det är mer som gör att det sticker iväg.
Men jag kommer kanske inte bo kvar där så länge, inte så värst mycket man kan göra när man bara hyr. Hade gärna bytt pannan till en modernare som är mer effektiv men el-snål, men kan inte och hyresvärden är inte intresserad så länge den gamla funkar.
Bara att stå ut.
Jag lider dock med dom som har rörliga el-avtal just nu när det ser ut som det gör på el-marknaden. Inte kul för någon. :/
 
Det är inget fel på den mer än en gammal eldriven panna som drar sjukt mycket ström såvitt jag vet. Jag har löst det delvis genom att inte ha varmare än 20 grader inne.
Minns att det var många här på buke som reagerade på va ja betalade för elen per månad för några år sedan och tyckte den va dyr då. Tidigare hyresgäst hade liknade elräkningar som mig. Vet inte vad det är mer som gör att det sticker iväg.
Men jag kommer kanske inte bo kvar där så länge, inte så värst mycket man kan göra när man bara hyr. Hade gärna bytt pannan till en modernare som är mer effektiv men el-snål, men kan inte och hyresvärden är inte intresserad så länge den gamla funkar.
Bara att stå ut.
Jag lider dock med dom som har rörliga el-avtal just nu när det ser ut som det gör på el-marknaden. Inte kul för någon. :/

På din beskrivning låter det som att du inte bor i en "vanlig" hyres utan mer som att du hyr ett halvt/helt hus?
 
Hoppar in utan att ha läst hela tråden.
Det här att elpriserna är högre i söder och lägre i norr är ju pga EU.
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade

År 2006 anmäldes Svenska kraftnät till EU-kommissionen av Dansk Energi. Det är Svenska kraftnät som driver det svenska stamnätet.

I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar.

EU-kommissionen krävde under våren 2010 att Svenska kraftnät måste hantera överföringsbegränsningar i det svenska stamnätet på ett annat sätt för att inte diskriminera användare i andra delar av Europa. Det resulterade i att Svenska kraftnät den 1 november 2011 delade in Sverige i fyra elområden
 
Det är inget fel på den mer än en gammal eldriven panna som drar sjukt mycket ström såvitt jag vet. Jag har löst det delvis genom att inte ha varmare än 20 grader inne.
Minns att det var många här på buke som reagerade på va ja betalade för elen per månad för några år sedan och tyckte den va dyr då. Tidigare hyresgäst hade liknade elräkningar som mig. Vet inte vad det är mer som gör att det sticker iväg.
Men jag kommer kanske inte bo kvar där så länge, inte så värst mycket man kan göra när man bara hyr. Hade gärna bytt pannan till en modernare som är mer effektiv men el-snål, men kan inte och hyresvärden är inte intresserad så länge den gamla funkar.
Bara att stå ut.
Jag lider dock med dom som har rörliga el-avtal just nu när det ser ut som det gör på el-marknaden. Inte kul för någon. :/
Nu blev jag jättenyfiken. Hur kan en elpanna bli ineffektiv? Är det inte typ 100% verkningsgrad på en sån? Eller vart skulle spillet ta vägen?

Helt uppriktiga frågor (måste kanske poängteras)!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 986
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 848
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 825
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp