Bukefalos 28 år!

Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men en luftvärmepump är oändliga mycket mer effektiv i söder liksom solpaneler.
Så de elkostnader som ni åbäkar er över är normalläge norröver.
Min högsta någonsin låg på över 12 000:- när mina olika galna hyresgäster hade ballat ur med gemensamma krafter. Och då var elpriset lågt.
Nu ligger samma månad på omkring 6000:- i el och 1300:- i olja.
Och det är i Mälardalen.

Det är ju inte alltid luftvärmepump och solpaneler är en lösning.
Idag är mitt elpris uppe på 650 öre per kWh. Det är inte i närheten av rimligt.
 
Det är ju inte alltid luftvärmepump och solpaneler är en lösning.
Idag är mitt elpris uppe på 650 öre per kWh. Det är inte i närheten av rimligt.
En luftvärmepump ger en oerhörd utväxling runt nollan på termometern.
3-4 gånger insatt energi i värme. Då så är vi nere på kanske 2:-/kWh för värme. Vid minus 20 så ger den 1 till 1.
En solcellsanläggning ger bäst el på dagen när elen är som dyrast.
Det går att få ner kostnaderna betydligt med litet planering.
Min exmake har noll i elkostnader och då så kör han även sin elbil på det.
Även det i Mälardalen.
 
Jag kommer fortsätta anse att det är orimligt att elpriserna delas upp på det sätt som görs. Antingen är vi ett land eller inte.

Tycker det är fullt rimligt med tanke på att det ffa är naturen i norr som fått ta stryk när det handlar om elproduktion.

Särskilt när allt annat inte är så jämställt över landet, som vägnät, allmänna kommunikationer, avstånd till viktiga samhällsfunktioner mm.
Isåfall vill vi här uppe ha samma priser på mat, transport, lika snabb postgång, lika långt till vc/sjukhus/skola/kultur/mm mm. Vi vill också isåfall ha tillgång till att öht köpa allt/få ta del av allt som finns söderut, krav på att företag ska skicka i hela landet?


Skulle förövrigt tro att en vanlig villa här uppe betalar mer för uppvärmning utslaget per år jämfört med en villa i Skåne trots skillnaden i elpris. Vi har kallare och framförallt många fler kalla månader. 7000kr är inte en särskilt konstig elräkning en vintermånad 🤷‍♀️
 
Det enda jag kan tänka nu är att jag hoppas folk är nöjda. Alla som suttit och röstat för nedstängningen av kärnkraftverk, som röstat för "grön energi till varje pris", som röstat för att det är rimligt att man bara beskattar och skär ned på allt som man anser dåligt, utan att täcka upp med pålitliga "bra" energikällor bakom, som tror att bara man tar bort allt det dåliga så blir allt bra och allt kommer lösa sig själv. Hoppas dessa människor är nöjda nu när elpriset går upp till nya rekordnivåer i eftermiddag. När energin inte räcker till för alla elbilar, laddbara gadgets och "gröna" eldrivna industrier så hoppas jag att dessa personer som röstat för allt det här är nöjda med att Karlshamnsverket eldar 140'000 liter olja i timmen när elen inte räcker till. Jag hoppas det känns bra och att folk är nöjda med sina val...
 
Det enda jag kan tänka nu är att jag hoppas folk är nöjda. Alla som suttit och röstat för nedstängningen av kärnkraftverk, som röstat för "grön energi till varje pris", som röstat för att det är rimligt att man bara beskattar och skär ned på allt som man anser dåligt, utan att täcka upp med pålitliga "bra" energikällor bakom, som tror att bara man tar bort allt det dåliga så blir allt bra och allt kommer lösa sig själv. Hoppas dessa människor är nöjda nu när elpriset går upp till nya rekordnivåer i eftermiddag. När energin inte räcker till för alla elbilar, laddbara gadgets och "gröna" eldrivna industrier så hoppas jag att dessa personer som röstat för allt det här är nöjda med att Karlshamnsverket eldar 140'000 liter olja i timmen när elen inte räcker till. Jag hoppas det känns bra och att folk är nöjda med sina val...

Jag är absolut för en grön omställning (där kärnkraft ingår) men jag är banne mig inte villig att rasera samhället på vägen dit och det är lite där vi börjar hamna. Det funkar inte att ha en idé och driva den när den i praktiken inte finns. Speciellt inte när den bidrar till att öka klyftorna i samhället.
 
Det enda jag kan tänka nu är att jag hoppas folk är nöjda. Alla som suttit och röstat för nedstängningen av kärnkraftverk, som röstat för "grön energi till varje pris", som röstat för att det är rimligt att man bara beskattar och skär ned på allt som man anser dåligt, utan att täcka upp med pålitliga "bra" energikällor bakom, som tror att bara man tar bort allt det dåliga så blir allt bra och allt kommer lösa sig själv. Hoppas dessa människor är nöjda nu när elpriset går upp till nya rekordnivåer i eftermiddag. När energin inte räcker till för alla elbilar, laddbara gadgets och "gröna" eldrivna industrier så hoppas jag att dessa personer som röstat för allt det här är nöjda med att Karlshamnsverket eldar 140'000 liter olja i timmen när elen inte räcker till. Jag hoppas det känns bra och att folk är nöjda med sina val...
Problemet när det gäller politik är som vanligt att det är för mycket i paketen. Ponera att ett parti har vissa saker som jag gillar, och som är motståndare till kärnkraft, då kanske jag känner att kärnkraft får vara lägre prioriterat?
 
Det enda jag kan tänka nu är att jag hoppas folk är nöjda. Alla som suttit och röstat för nedstängningen av kärnkraftverk, som röstat för "grön energi till varje pris", som röstat för att det är rimligt att man bara beskattar och skär ned på allt som man anser dåligt, utan att täcka upp med pålitliga "bra" energikällor bakom, som tror att bara man tar bort allt det dåliga så blir allt bra och allt kommer lösa sig själv. Hoppas dessa människor är nöjda nu när elpriset går upp till nya rekordnivåer i eftermiddag. När energin inte räcker till för alla elbilar, laddbara gadgets och "gröna" eldrivna industrier så hoppas jag att dessa personer som röstat för allt det här är nöjda med att Karlshamnsverket eldar 140'000 liter olja i timmen när elen inte räcker till. Jag hoppas det känns bra och att folk är nöjda med sina val...
Så vitt jag vet så har det inte funnits något parti i riksdagen som har varit för att behålla och utveckla kärnkraften? Eller jag kanske misstar mig?

Pratar om i närtid alltså, inte 80-talet...
 
Problemet när det gäller politik är som vanligt att det är för mycket i paketen. Ponera att ett parti har vissa saker som jag gillar, och som är motståndare till kärnkraft, då kanske jag känner att kärnkraft får vara lägre prioriterat?
Sedan har jag för mig att det är runt 75% av befolkningen som är för kärnkraft? Så jag tror att relativt få är nöjda med just den här delen av politiken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 310
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 251
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 098
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp