Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på hur man skall tänka om bindningstider vs Ygemans hintar om att ändra på elområdena "om effekterna visar sig vara orimliga". Man vill inte binda på två-tre år om elområdena ändras så att priset sjunker radikalt under avtalstiden...
 
Funderar på hur man skall tänka om bindningstider vs Ygemans hintar om att ändra på elområdena "om effekterna visar sig vara orimliga". Man vill inte binda på två-tre år om elområdena ändras så att priset sjunker radikalt under avtalstiden...
Jag undrar hur lätt det kommer bli att binda priserna öht framöver. Den svenska elmarknaden känns väldigt gungig pga politiken. :crazy:
 
Samma för vår del plus dubbel förbrukning som bonus eftersom vår värmepump gick sönder så vi har värmt huset med direktel 1mån i väntan på reparatör (garantiärende).. Enl fakturan så har vi 4200:- i bara elkostnad sen nätavgifterna på ca 3000:- på det.
Ja det är hemskt.
 
Tiderna förändras. Hela tiden.

för inte så himla länge sedan var olja billigt och det var mest ekonomiskt att värma huset med olja. Sedan gick oljan upp och folk började värma husen med el. För el var billigt. De gamla omoderna kakelugnarna plockades ner och slängdes i närmaste sjö eller slängdes i skogen.

Nu är köpt el dyr, olja är dyrt och vi måste se oss om efter andra energikällor.
Kanske blir solceller det som majoriteten av husägare måste investera i?
 
Ja det är hemskt.
Det är helt sjukt.. Tack och lov har vi buffert men jag tänker på dem som inte har det, det blir ju liksom inte många kronor kvar på en månadslön om man ska betala 7000:- i elräkning utöver allt annat som kostar mer, dieseln/bensinen äter ju stora hål den också. Lär ju vara rekord i utdelade julklappar/matpåsar av stadsmission, frälsis och kyrkan i år.
 
Vattenfall är statligt så om viljan finns tror jag nog att politikerna kan få Vattenfall att starta igen. Ringhals 1 och 2 borde gå att starta även om det kan ta tid. Vi kommer inte hinna ladda och bygga om verken till den här vintern, men jag inbillar mig att om viljan finns så kan de vara driftklara till nästa vinter.
Nej de har passerat sin tekniska livslängd.
De går inte att rädda.
De är redan körda på övertid så långt som det gick.
 
Det är helt sjukt.. Tack och lov har vi buffert men jag tänker på dem som inte har det, det blir ju liksom inte många kronor kvar på en månadslön om man ska betala 7000:- i elräkning utöver allt annat som kostar mer, dieseln/bensinen äter ju stora hål den också. Lär ju vara rekord i utdelade julklappar/matpåsar av stadsmission, frälsis och kyrkan i år.
Eller hur. Denna månaden ligger vi runt 6000 i elräkning och 6000 i dieselkostnader. Sen tillkommer ju alla andra räkningar och drift av gård och hushåll såklart. Oh happy day! Tur man har en hyfsat bra lön och sparade pengar.
 
Eller hur. Denna månaden ligger vi runt 6000 i elräkning och 6000 i dieselkostnader. Sen tillkommer ju alla andra räkningar och drift av gård och hushåll såklart. Oh happy day! Tur man har en hyfsat bra lön och sparade pengar.
Eller hur, för oss ser det ut ungefär samma, vi bor också på gård. Dieselräkningarna ligger på ca 5500:- ihop och sen allt annat på det. Mkt glad att vi producerar eget foder till våra får så vi inte har den kostnaden också.
 
Jo, jo. Straffa bort kärnkraften och subventionera vindkraften, resultatet har vi nu med höga elpriser och risk för bortkoppling av el i vinter. Tur jag kan elda hemma men stackars alla er som inte har den möjligheten om det händer. Alla som hävdar att vi har ett elöverskott borde vara de första som ryker när Svk stänger av elen?

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-erkanna-sitt-ansvar-for-elbristen/
fast risk för bortkoppling har funnits väldigt många år? Det är ju därför tex kommunerna prioriterat vad som är samhällsviktiga el-användare. Så det är inget nytt för i vinter.
 
fast risk för bortkoppling har funnits väldigt många år? Det är ju därför tex kommunerna prioriterat vad som är samhällsviktiga el-användare. Så det är inget nytt för i vinter.
Det som möjligen skulle kunna stödja den tanken kan vara att andelen vindkraft har ökat ganska påtagligt de senaste åren.
 
Vi tar inte eget foder men tack och lov har vi sålt fyra hästar i år och har bara fem kvar.
Jag är väldigt glad att vi inte har några hästar längre, finns inga djur som. tömmer en plånbok mer effektivt:cool:
Är glad också att vi dragit ner på vår amorteringstakt för att ha lite mer buffertpengar på vårt hushållskonto så vi slipper ta av privata sparanden när det kommer stora utgifter.
 
Egentligen inte. Boendekostnad i övrigt är ju rent generellt billigare i norr.
Men en luftvärmepump är oändliga mycket mer effektiv i söder liksom solpaneler.
Så de elkostnader som ni åbäkar er över är normalläge norröver.
Min högsta någonsin låg på över 12 000:- när mina olika galna hyresgäster hade ballat ur med gemensamma krafter. Och då var elpriset lågt.
Nu ligger samma månad på omkring 6000:- i el och 1300:- i olja.
Och det är i Mälardalen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 018
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 912
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 872
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp