Bukefalos 28 år!

Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående solceller som stödproduktion för villaägare kan jag säga att de har varit toppen under sommar och höst men nu sedan det blev kallt på riktigt så ger de absolut ingenting. Dels går solen knappt upp nu och dels är de täckta med först ett kraftigt frostlager och sedan en centimeter snö. Min produktion de senaste dagarna har varit 0-0,1 kWh/dag. En solig julidag ger de 80 kWh. Jag bor i Stockholm.

Jag är oändligt tacksam för att vi har bundet elpris sedan några år. Räknade precis ut att vi sparat 1200 kr de senaste 14 dagarna mot för om vi hade haft rörligt pris. Och då har vi inte någon extrem elförbrukning.
 
En luftvärmepump ger en oerhörd utväxling runt nollan på termometern.
3-4 gånger insatt energi i värme. Då så är vi nere på kanske 2:-/kWh för värme. Vid minus 20 så ger den 1 till 1.
En solcellsanläggning ger bäst el på dagen när elen är som dyrast.
Det går att få ner kostnaderna betydligt med litet planering.
Min exmake har noll i elkostnader och då så kör han även sin elbil på det.
Även det i Mälardalen.

Det var iofs inte svar på det jag skrev men absolut. (Jag har för övrigt redan en luftvärmepump men min el går hittills inte till uppvärmning.)
 
Då så borde vi även ha samma väder, samma temperatur och samma bostadspriser i hela landet
Och det vet ju även du att det inte är så.
Söder betalar för att det är dyrt att transportera ström så långt.

Väder och temperatur är svårt att styra. Det är dyrt att transportera matvaror också så då är väl prisskillnaden rimlig även där?
När el importeras söderifrån, kostar den mer i norr än i söder?
 
Tycker det är fullt rimligt med tanke på att det ffa är naturen i norr som fått ta stryk när det handlar om elproduktion.

Särskilt när allt annat inte är så jämställt över landet, som vägnät, allmänna kommunikationer, avstånd till viktiga samhällsfunktioner mm.
Isåfall vill vi här uppe ha samma priser på mat, transport, lika snabb postgång, lika långt till vc/sjukhus/skola/kultur/mm mm. Vi vill också isåfall ha tillgång till att öht köpa allt/få ta del av allt som finns söderut, krav på att företag ska skicka i hela landet?


Skulle förövrigt tro att en vanlig villa här uppe betalar mer för uppvärmning utslaget per år jämfört med en villa i Skåne trots skillnaden i elpris. Vi har kallare och framförallt många fler kalla månader. 7000kr är inte en särskilt konstig elräkning en vintermånad 🤷‍♀️

Jag tycker att bland annat kommunikationer och tillgång till skola och vård ska vara jämnare fördelat över landet.
Jag får post utdelat varannan dag och det är väl på gång över hela landet?
Gällande frakt av varor. Är det verkligen så vanligt att företag inte skickar till elområde ett?
 
Väder och temperatur är svårt att styra. Det är dyrt att transportera matvaror också så då är väl prisskillnaden rimlig även där?
När el importeras söderifrån, kostar den mer i norr än i söder?
Den el som importeras söderifrån används i huvudsak för att täcka elunderskottet i söder, det är ytterst sällan någon kraft går norrut och de gångerna beror det på låg förbrukning och stillastående vattenkraft i norr.

Jag kan glädja alla att vi inte bor i Finland eller Litauen, där är spotpriset uppe på €1000 mellan kl 07 - 08 i morgon! :nailbiting:
 
Den el som importeras söderifrån används i huvudsak för att täcka elunderskottet i söder, det är ytterst sällan någon kraft går norrut och de gångerna beror det på låg förbrukning och stillastående vattenkraft i norr.

Jag kan glädja alla att vi inte bor i Finland eller Litauen, där är spotpriset uppe på €1000 mellan kl 07 - 08 i morgon! :nailbiting:
Men inte per kWh omräknat till det blir priset väl 10 kr?
 
Läste att NordPool har ett tak vid 30 kr per kWh (för närvarande), intressant att se om priserna kommer slå i taket någon gång i vinter. Vad skulle du gissa på?
Om O3 måste gå ner pga bränsleskada när det är kallt kommer vi garanterat att slå i taket tror jag. kanske rent av att det kommer kopplas bort last, vilket iofs kan hända även vid ett haveri hos grannländerna och vi importerar mycket.

Vad tror du själv, januari?
 
När el importeras söderifrån, kostar den mer i norr än i söder?
Den el som kommer söderifrån kostar mer att producera.
Om man inte vill bo i iskalla ödemarken nära vattenkraften så får man betala för problemet med att frakta den söderut.
Det blir stora förluster på vägen och vi har inte tillräckligt med kraftledningar för att frakta det som behövs.
I norr så kostar kommunikationer mera då avstånden är större. T.ex. så är det långt till det mesta vilket kostar bränsle.
Om elpriset är ett stort problem för dig så är du välkommen att flytta till lägre elpris med det som det medför.
Om du vill påverka priset på politisk väg så är det nog ett nytt kärnkraftverk till Skåne som är rätt väg att gå.
 
Om O3 måste gå ner pga bränsleskada när det är kallt kommer vi garanterat att slå i taket tror jag. kanske rent av att det kommer kopplas bort last, vilket iofs kan hända även vid ett haveri hos grannländerna och vi importerar mycket.

Vad tror du själv, januari?
Jag gissar på 50/50 chans eller risk kanske man bör säga att priset slår i taket i vinter.
 
Hur menar du att snittpriset blivit 35 kronor för en liter mjölk?
Det har alltid varit dyrare på Ica i Norrlands inland och har man bott där hela livet så har man lagt en jäkla massa mer pengar.
Jag vet inte vad som skiljer exakt. På frukt och grönt är det rätt stor skillnad. Mjölk är det ingen skillnad på direkt.
Köpa hus är billigt men man får ju inget för huset sen. Min mamma köpte för en 40 år sen och får knappt igen priset om hon säljer idag. Jämfört med svärfar som fick några mille i förtjänst även om huset nu var dyrare att köpa.
Norrland kan få ha billigare el. I alla fall inlandet. Guldkusten kan betala som vi andra...

Nu.är ju detta bara en parentes på att der skulle vara billigt att bo i Norrland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 309
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 239
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 094
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp