Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Narcissa

Trådstartare
Vad tänker ni om vinterns elpriser? Jag tycker inte det känns jättekul att betala tre gånger priset.
Dessutom är det otroligt märkligt att vi i södra Sverige ska betala mer än i de norra delarna av landet. Obegripligt.
Klarar ni av en 300% ökning av priset? Jag har folk på jobbet som kommer ha svårt att klara det vilket framkom under en diskussion idag.
 
Vi har inte råd med så mycket högre elräkningar en vad vi har idag. De är smärtsamt ändå att betala över 1000 kronor varje månad .. Men vi får väl se vad den hamnar på nu 😫💩
 
Vad tänker ni om vinterns elpriser? Jag tycker inte det känns jättekul att betala tre gånger priset.
Dessutom är det otroligt märkligt att vi i södra Sverige ska betala mer än i de norra delarna av landet. Obegripligt.
Klarar ni av en 300% ökning av priset? Jag har folk på jobbet som kommer ha svårt att klara det vilket framkom under en diskussion idag.

Med tanke på att majoriteten av vår el produceras i Norrland och att de har kallare och längre vintrar än er i söder ska ni nog inte gnälla så mycket. Skulle Norrland stänga av allt de producerar skulle resten av landet inte klara sig så himla bra (det innefattar inte bara el).

Men absolut, vi behöver mer kärnkraft, helst med uran brutet i Sverige.
 
Vi har också bundet och det känns bra nu, huset är främst uppvärmt med el :crazy:

Har en luftvärmepump som tillskott på nedervåningen och använder bara gästrummet uppe just nu men detta får en ju definitivt att fundera på vilken typ av uppvärmning som är mest lämplig i längden.
 
Jag använder såpass lite el att det inte är någon katastrof för mig. Jag sitter mest och studerar andras reaktion och funderar på hur det kommer påverka landet på sikt.
 
Jag pallar inte tre gånger högre elräkningar, ligger på runt 5000 kr per månad vintertid redan. Dessutom ihop med bensinpriserna, ett bensinpris på uppåt 20 kr/litern känns jävligt. Men å andra sidan klarar man ju mer än man tror...

Bor i Norrland, på landet, kör mycket bil och har två hus så dubbla fasta kostnader på elen. Har närmaste kraftverk ett par kilometer hemifrån, tror att jag ska dra en skarvsladd! 😂
 
Jag har helt missat detta då jag knappt öppnat nyheterna det senaste. Får vi elräkningar på 300% så blir det riktigt tufft då vi redan idag har höga elräkningar vintertid.
 
Med tanke på att majoriteten av vår el produceras i Norrland och att de har kallare och längre vintrar än er i söder ska ni nog inte gnälla så mycket. Skulle Norrland stänga av allt de producerar skulle resten av landet inte klara sig så himla bra (det innefattar inte bara el).

Men absolut, vi behöver mer kärnkraft, helst med uran brutet i Sverige.
Nej men ska vi tänka likadant om allt? Södra Sverige producerar mest mat. Ska maten kosta mer i norra Sverige? Transporterna blir längre till Norra Sverige än till oss i Skåne. Ska ni betala mer för dessa varor? Det är ett ohållbart argument.
 
Vi bor på gård och har i vanliga fall elräkning på vintern på ca 6000. Kul om det blir uppemot 18.000 nu. Vi klarar det men det tillsammans med de sinnessjuka dieselpriserna blir det ingen rolig vinter.
 
Nej men ska vi tänka likadant om allt? Södra Sverige producerar mest mat. Ska maten kosta mer i norra Sverige? Transporterna blir längre till Norra Sverige än till oss i Skåne. Ska ni betala mer för dessa varor? Det är ett ohållbart argument.

Nej, det är inte ohållbart. Testa att driva samhället utan el, det kommer en inte långt med. Lägg sedan till en stor mängd malm och virke.

Läs på lite om svensk elpolitik, att det finns olika elskattsområden är just pga de kalla och långa vintrarna i norr.
 
Jag fick precis hem omteckning av elavtal. Jag är så himla oinsatt och verkar inte fatta oavsett om jag försöker läsa på. Rörligt, fast, 50/50… Jag antar att jag borde teckna fast pris nu (83,3 öre/kWh inkl moms för 1 år. 65,6 öre för 3 år.)

Förlåt att jag kapar tråden @Narcissa, jag fick panik nu :crazy:
 
Nej, det är inte ohållbart. Testa att driva samhället utan el, det kommer en inte långt med. Lägg sedan till en stor mängd malm och virke.

Läs på lite om svensk elpolitik, att det finns olika elskattsområden är just pga de kalla och långa vintrarna i norr.
Vad är skillnaden mot det jag skrev? Jo det är obegripligt.
 
Jag fick precis hem omteckning av elavtal. Jag är så himla oinsatt och verkar inte fatta oavsett om jag försöker läsa på. Rörligt, fast, 50/50… Jag antar att jag borde teckna fast pris nu (83,3 öre/kWh inkl moms för 1 år. 65,6 öre för 3 år.)

Förlåt att jag kapar tråden @Narcissa, jag fick panik nu :crazy:
Det gör inget!
Om jag var du skulle jag försöka binda på ett år iaf.
Vi har rörligt och haft timmar där det kostat 3.50 kr/kWh.
Helt stört.
 
Jag är klart störd av elpriserna. Jag håller dessutom med om att det blir märkligt att vi i söder ska betala mer. Just argumentet kring matpriser har jag använt.
Råd har jag men det är klart att det i längden kan tänkas påverka nöjeskonsumtion.
 
Vi bor på gård och har i vanliga fall elräkning på vintern på ca 6000. Kul om det blir uppemot 18.000 nu. Vi klarar det men det tillsammans med de sinnessjuka dieselpriserna blir det ingen rolig vinter.
Jag slutade vilja ha rörligt elpris efter en sådan vinter. Nu verkar elpriserna stiga på lång sikt också, men då slipper man åtminstone den kvadratiska effekten om det blir snorkallt i januari. Kvadratisk = extrem förbrukning multiplicerat med extremt elpris, för min plånbok räcker det med linjär effekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 809
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 480
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 600
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp