Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
De kanske är ok med det men alla jag känner uppe där är rätt less på attityden söderifrån att Norrland är något som tär... när ni är beroende av elen som produceras där.

Det är väl ingen i tråden som påstått att Norrland och norrlänningar bara tär?
Däremot att det blir synnerligen märkligt att elen skiljer så mycket i pris när till exempel mat och kläder (där båda saker lär behöva fraktas längre oavsett om det är inrikes producerat eller importerat söderifrån).
 
Det är väl ingen i tråden som påstått att Norrland och norrlänningar bara tär?
Däremot att det blir synnerligen märkligt att elen skiljer så mycket i pris när till exempel mat och kläder (där båda saker lär behöva fraktas längre oavsett om det är inrikes producerat eller importerat söderifrån).
Det är inte sträckan som är problemet. Hade det varit grusvägar från Skåne upp till Norrland, så hade det garanterat varit betydligt större skillnad i importerad/långtransporterad mat än vad det är nu.
 
Absolut. Vi klarar oss men det behöver ju inte vara roligt för det. Det är sinnessjukt.

Njae. Roligt är det väl inte, men det är inte heller helt oförväntat. Det handlar mycket om politiska beslut och en helt whacked eller obefintlig energistrategi. Och just nu måste man politiskt tänka blåbrun röra om man vill ha en sund energipolitik, men det går liksom inte av andra tokigheter.

Det jag ogillar mest är att jag läst om problemen frekvent sedan nånstans 2008 i min facktidning. Och energivisionerna som är som korthus eller ballonger. Men ändå låter man dogmer gå före kunskap.
 
Det är inte sträckan som är problemet. Hade det varit grusvägar från Skåne upp till Norrland, så hade det garanterat varit betydligt större skillnad i importerad/långtransporterad mat än vad det är nu.

Nej, givetvis är inte sträckan allt. Men ska vi hårddra det så blir mattillgången ganska tråkig i Norrland om vi skulle stänga av från varsitt håll. (Från LRF: "Runt 90 procent av all livsmedelsproduktion [... ] finns i Götaland och Svealand. Störst produktion, cirka 64 procent, har Götaland.")
 
Njae. Roligt är det väl inte, men det är inte heller helt oförväntat. Det handlar mycket om politiska beslut och en helt whacked eller obefintlig energistrategi. Och just nu måste man politiskt tänka blåbrun röra om man vill ha en sund energipolitik, men det går liksom inte av andra tokigheter.

Det jag ogillar mest är att jag läst om problemen frekvent sedan nånstans 2008 i min facktidning. Och energivisionerna som är som korthus eller ballonger. Men ändå låter man dogmer gå före kunskap.
Jag hoppas de som röstat rödgrönt är nöjda nu när allt går åt skogen. :grin:
 
Jag hoppas de som röstat rödgrönt är nöjda nu när allt går åt skogen. :grin:

Hade en annan regering hade vi redan suttit i en annan slags skog. En sån där brun skog, som aldrig går att fixa till utan som dött helt. Men jag tycker inte man kan skylla det på ett politiskt läger, eftersom det varit så mycket inaktivitet i denna viktiga fråga oavsett vem som suttit vid makten. Så lite investeringar och så mycket dogmer, den både Alliansregeringar och S-regeringar.
 
Elpriserna är ju en direkt följd av politiska beslut och de flesta vill väl ha höga elpriser tänker jag. EON som sköter distributionen i mitt område tar i runda tal 100 % mer för överföringen än vad det kostat om vi behållit elnätet i egen ägo och de kommer dessutom höja med regeringens välsignelse. Det är politiska beslut och inget annat som gett den situation vi har idag.
kollade vad jag bet för pris nu sista dagarna på E.on 166.36/kw, helt sjukt, hemma betalde jag 64,02
 
Hade en annan regering hade vi redan suttit i en annan slags skog. En sån där brun skog, som aldrig går att fixa till utan som dött helt. Men jag tycker inte man kan skylla det på ett politiskt läger, eftersom det varit så mycket inaktivitet i denna viktiga fråga oavsett vem som suttit vid makten. Så lite investeringar och så mycket dogmer, den både Alliansregeringar och S-regeringar.
Möjligt men detta är inte klokt.
Nu är väl MP nöjda. Förstör för alla utom de som bor i städerna.
 
Jag mådde fruktansvärt dåligt i början av sommaren när det var dags för nytt elavtal. Missade helt och har nu rörligt. Går elen upp som det pratas om kommer jag få göra mig av med gården, 15000 i månaden går bara inte.
elen går inte upp, den har redan GÅTT upp, i skåne med ca 100% sen början av sep räkning,då bet 83kr någonting, nu 166+ kr
 
Värt att beakta att det inte bara är Sverige som kommer att ha höga elpriser denna vintern - samma fenomen utspelar sig i hela Europa (och möjligen mer, känner ej till läget utanför eur)
Ja tyvärr. Sen är ju inte alla länder beskattade till förbannelse heller.
 
Och efter det inlägget ska jag väl tillägga att jag tack o lov låst på ca 83 from 1/10
Men det hann ändå kosta mig 400kr mer än i aug,trots att jag bara är här några veckor då o då.
 
Så här ser det ut hos oss.
Omfattar inte kostnad för elcertifikat, påslag, energiskatt, moms och elnätskostnader.
Screenshot_20211012-231304.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 991
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 856
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 837
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp