Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jippi. Och icke att förglömma diesel på 20 kr litern nu också. Herregud alltså. Detta land.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20211012-221947.jpg
    Screenshot_20211012-221947.jpg
    85,7 KB · Visningar: 76
Nej men ska vi tänka likadant om allt? Södra Sverige producerar mest mat. Ska maten kosta mer i norra Sverige? Transporterna blir längre till Norra Sverige än till oss i Skåne. Ska ni betala mer för dessa varor? Det är ett ohållbart argument.
Generellt har vi ingen elbrist i Sverige, främsta anledningen till högre elpriser här i södra delarna är att det inte finns kapacitet att få ner all el från Norrlandslänen ner hit. Om matpriserna är samma i hela landet (tror inte det är helt sant), beror det på att det antagligen inte finns någon större brist på att transportera maten hela vägen, och att det i så fall inte påverkar priset i så stor utsträckning.

Själv har jag inte brytt mig om att binda elpriset, förbrukar inte markant mycket mer el under vintern, så det borde jämna ut sig över tid.
 
Nej. Lika rimligt skulle det vara att norra Sverige får betala mer för mat tex.

Jag önskar verkligen Norrland stängde av elen någon vecka... de klarar sig utmärkt för det produceras faktiskt mat där också.

Ni får betydligt mer problem.

Jag tycker det är djupt omoraliskt att gnälla över en differentiering i elpriset pga yttre omständigheter när majoriteten av elen produceras i norr.
 
Med tanke på att majoriteten av vår el produceras i Norrland och att de har kallare och längre vintrar än er i söder ska ni nog inte gnälla så mycket. Skulle Norrland stänga av allt de producerar skulle resten av landet inte klara sig så himla bra (det innefattar inte bara el).

Men absolut, vi behöver mer kärnkraft, helst med uran brutet i Sverige.
Själv skulle jag gärna se att man äntligen lyckas få ordning på Gen 4, så vi kan använda dagens "avfall" som bränsle.
 
Generellt har vi ingen elbrist i Sverige, främsta anledningen till högre elpriser här i södra delarna är att det inte finns kapacitet att få ner all el från Norrlandslänen ner hit. Om matpriserna är samma i hela landet (tror inte det är helt sant), beror det på att det antagligen inte finns någon större brist på att transportera maten hela vägen, och att det i så fall inte påverkar priset i så stor utsträckning.

Själv har jag inte brytt mig om att binda elpriset, förbrukar inte markant mycket mer el under vintern, så det borde jämna ut sig över tid.

Vi kommer snart att få elbrist under vintern när alla elbilar ska laddas och kärnkraften inte ska finnas längre.
 
Vad tänker ni om vinterns elpriser? Jag tycker inte det känns jättekul att betala tre gånger priset.
Dessutom är det otroligt märkligt att vi i södra Sverige ska betala mer än i de norra delarna av landet. Obegripligt.
Klarar ni av en 300% ökning av priset? Jag har folk på jobbet som kommer ha svårt att klara det vilket framkom under en diskussion idag.
Elpriserna är ju en direkt följd av politiska beslut och de flesta vill väl ha höga elpriser tänker jag. EON som sköter distributionen i mitt område tar i runda tal 100 % mer för överföringen än vad det kostat om vi behållit elnätet i egen ägo och de kommer dessutom höja med regeringens välsignelse. Det är politiska beslut och inget annat som gett den situation vi har idag.
 
Jag mådde fruktansvärt dåligt i början av sommaren när det var dags för nytt elavtal. Missade helt och har nu rörligt. Går elen upp som det pratas om kommer jag få göra mig av med gården, 15000 i månaden går bara inte.
 
Jag önskar verkligen Norrland stängde av elen någon vecka... de klarar sig utmärkt för det produceras faktiskt mat där också.

Ni får betydligt mer problem.

Jag tycker det är djupt omoraliskt att gnälla över en differentiering i elpriset pga yttre omständigheter när majoriteten av elen produceras i norr.
Ja stäng på. Vi skulle klara oss utmärkt här på gården.
Hur skulle Norrland klara sig utan importen? För den ska ju gå en bra bit till från Skåne upp till Norrland.
Är det rimligt att vi ska få elräkningar på nästan 20.000?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 991
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 856
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 837
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp