Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är då Sverige dyrast? Bara Hong Kong som är dyrare.
convert
 
Trevliga nyheter såhär för nyblivna husägare som flyttar in i sitt hus om sisådär 3 veckor...

Hur ska man tänka i den här sitsen då, när priserna är ett faktum? Rida stormen ut med rörligt eller binda nu till höga priser?
Jag mådde skit i våras, både fysiskt och psykiskt, så jag missade helt att binda elen. Fick bita i det sura äpplet och binda idag. 1,16 kr i tre år.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta men jag borde klara att behålla gården iaf.
 
Jag hoppas de som röstat rödgrönt är nöjda nu när allt går åt skogen. :grin:

Exakt min tanke. Det går inte att klaga på hur landet ligger och samtidigt inte engagera sig i politiken, då menar jag att sätta sig in i vad en faktiskt röstar på.
Däremot tycker jag personligen att det är galet att ett så litet parti har så stort inflytande men så är det parlamentariska läget, tyvärr. Jag sticker inte under stolen att jag hoppas på ett skifte i nästa val. I mina ögon går det att göra bra val för klimat och miljö utan att samtidigt slå undan benen på vanliga människor som inte bor i lägenhet i storstaden med kollektivtrafiken runt hörnet och närköpsbutiken där med. Så länge galenskapen pågår är jag glad att jag bor i lägenhet med gångavstånd till jobbet, säljer jag hästen behöver jag inte bry mig så mkt om bränslepriset för egen del. Sen när saker styrt upp sig kan jag börja leva igen. Typ så. Men ur ett samhälleligt perspektiv är det katastrof och jag hoppas att det blir en ändring innan skadan är för stort skedd.
 
De i mellanskiktet då? Som haft råd köpa ett billigt hus, men som pga alla skenande skatter och kostnader inte längre mäktar med? Som får ha +5 grader i sin villa på vintern och inget varmvatten? Och kom inte och säg att det inte finns, jag har sett detta på nära håll, jag vet att det är realitet i Sverige för helt vanliga Svenssons. De kan inte spara eller låna till elbil eller solceller. Inte heller byta till annan uppvärmning för pengarna finns inte.

Det drabbar inte mig personligen, visst. Men jag har sett folk, familjer rent av som har det så. Och det är helt sjukt att det är så.

Vilka skenande skatter menar du? Jag tycker att det finns en del som har gjort hel fel bedömning om vad de har råd med (alltså för lite marginaler). Kanske tillsammans med en bank som inte hjälper att korrigera bedömningen utan tvärtom. Sedan chansar man med rörlig ränta och rörliga elavtal för att maximera risken. För mig betydde det att man inte hade råd, men valde att köpa lotten ändå. Att räkna med en ränta på 5% och ett elpris och dieselpris som ligger en bit över grannländerna verkar rimligt.

Men du har rätt i att de som drabbas värst är de allra fattigaste när priserna skenar i världen. De finns inte i Sverige och har det sociala skyddsnät vi har. Här finns det också de som drabbas såklart och det kommer att påverka deras liv.

Men vilka skatter är det som skenat och skenar? Inkomstskatten har tuffat nedåt rejält sedan 15 år tillbaka. Arvsskatt , gåvoskatt och förmögenhetsskatt är unikt nollade. Skattetrycket har minskat jämfört med andra länder.
 
Nej det fattar alla. Men dubbel el kan liksom slå ut dig om du redan lever fattigt.
Om du lever på gränsen så är det svårt att klara övergången från 500 till 1500.

Ja, då borde man vara noga med att inte ha rörligt elpris om man har så små marginaler. Men så är det alltid, prishöjningar drabbar framförallt de svagaste och de med för små marginaler. Många har invaggats i nån typ av tro på att någon annan ska rädda oss när vi riskerar vår ekonomi.

Jag gillar helt enkelt inte katastrofbeskrivningarna och de stora orden eftersom de blir så aningslöst perspektivlösa.

Jag gillar heller inte att vi bor i ett land som inte riktigt klarar energiförsörjningen trots enormt goda förutsättningar. Mest på grund av politiker som inte vill investera tillräckligt och väljer dogmer framför kunskap och vetenskap. Svenska Kraftnät och forskare har skrikit i 20 år för döva öron om överföringskapaciteten och att sol- och vindkraft inte får bli för stor andel av produktionen. Ändå står politikerna där och är stolta över att de satsat allt på det som inte skulle funka , och inte heller gör det. :banghead:
 
Men vilka skatter är det som skenat och skenar? Inkomstskatten har tuffat nedåt rejält sedan 15 år tillbaka. Arvsskatt , gåvoskatt och förmögenhetsskatt är unikt nollade. Skattetrycket har minskat jämfört med andra länder.
Det fixade alliansen på sin tid och de rödgröna har funderat i två mandatperioder nu hur de skall kunna höja igen utan att folk gör uppror
 
Ja, då borde man vara noga med att inte ha rörligt elpris om man har så små marginaler. Men så är det alltid, prishöjningar drabbar framförallt de svagaste och de med för små marginaler. Många har invaggats i nån typ av tro på att någon annan ska rädda oss när vi riskerar vår ekonomi.
Ja, vi måste sluta tro att regeringen finns där för att hjälpa svenska folket med så goda förutsättningar som möjligt
 
Trevliga nyheter såhär för nyblivna husägare som flyttar in i sitt hus om sisådär 3 veckor...

Hur ska man tänka i den här sitsen då, när priserna är ett faktum? Rida stormen ut med rörligt eller binda nu till höga priser?
Jag band igår, för första gången. Ringde Compricer och fick hjälp av en rådgivare. Han sa att han ALLTID förespråkat rörligt, men hade han bott i villa skulle han bundit nu. Jag frågade också hur mycket jag förlorat jämfört men om jag bundit i somras och det var tydligen ingen jätteskillnad. Så jag kommer ha förra årets "januaripris" i ett helt år. Det kommer alltså bli generellt dyrare elräkningar, men vi kommer inte få någon galen räkning i vinter.
 
Vi har också haft rörligt men bor under en sten så har missat ökningen 🙈

Ni som binder nu, på hur länge binder ni?
 
Vi har också haft rörligt men bor under en sten så har missat ökningen 🙈

Ni som binder nu, på hur länge binder ni?
Mitt avtal (52 öre/kWh + moms) går ut i februari och mina alternativ från EON är 118+m på två år eller 109+m på tre år. I min kristallkula syns inga signifikanta förändringar på elmarknaden inom rätt lång tid - både utbyggnader av elstamnät och produktionsanläggningar av någon dignitet tar ju många år att realisera - så jag lutar åt att binda på tre år.
 
Ja, vi måste sluta tro att regeringen finns där för att hjälpa svenska folket med så goda förutsättningar som möjligt

Ja, alltså jag håller ju med om att politikernas jobb är att försöka skapa så göda förutsättningar som möjligt för medborgarna, men är det verkligen politiska gärningar som är drivande i prisökningar just nu?

Jag vet genuint inte, men jag ser skenande värmepriser över hela norra halvklotet, så jag har svårt att tro att allt är MPs fel.

Detta leder ju till väldigt intressanta diskussioner om statliga i terventioner vs fria och globala marknader - och ner till typ; ska elproduktionen förstatligas?
Ska Sverige sikta på att bli 100% självförsörjande, med tillräckligt med buffer för att hantera en mängd riskscenarios (typ en stor produktion går ner, man får problem med avbrott i energikälla osv). Hur gör vi med överskott och var förvaras det? Låter dyrt, men kanske skulle det kunna ge en statligt garanterad energiproduktion till "självkostnadspris".
 
Avreglerringen av elmarknaden skedde på 90-talet, sedan dess har sex kärnkraftverk av tolv stängts och ingen kraftproduktion i södra Sverige har ersatt dessa. Vi har ett elnät som till stora delar är >70 år gammalt, tillsammans med bl a järnvägen som fått till stora delar förfalla. Telefonin avreglerades även den och det fasta telenätet monteras ner vilket drabbar glesbygden och är ett vansinne i händelse av kris, mobilnätet släcks på några timmar utan el.

Det tar ca 10 - 12 år att bygga stora nya kraftledningar och vi har många markägare som motsätter sig en utbyggnad på deras mark vilket gör att det drar ut på tiden att få tillstånd för en utbyggnad. Det svenska stomnätet är inte dimensionerat för att transportera all vattenkraft från norr till söder utan dyrare produktion måste till för att täcka elbehovet i södra delarna, bl a genom import av kolkraft från t ex Danmark, som för övrigt är det land som tryckte hårdast på att stänga Barsebäck och även är de som tvingade fram indelningen av de fyra prisområdena i Sverige.

Det finns idag även nordiska likströmsförbindelser till Baltikum, England, Tyskland och Holland som kopplar ihop den nordiska elbörsen Nordpool med resten av Europa. Krärnkraftsstängningen i bl a Tyskland driver upp kol- och oljepriserna eftersom det är vad som ersatt kärnkraften, inte sol och vind som många tror. Kina bygger vidare och öppnade vad jag vet ett kolkraftverk i veckan i Kina men deras kolimport från t ex Austrailen täcker inte behovet utan de har även oljeeldade kraftverk vilket driver priserna. Vilka köper deras produkter? Jo, många i Sverige. Jag kommer så väl ihåg vilket ramaskri det var hos många här på Buke när det plötsligt inte gick att köpa lika billig skit från Kina när de ändrade på reglerna. 🙄

Vilka bygger ut den svenska vindkraften i norr? KIna är en tung investerare. E.on, Uniper och Fortum är utlandsägda och i samband med avregleringen blev det huggsexa och de flesta mindre kraftbolag slukades och mycket har lagts ner, allt för kortsiktiga vinster.

Nu byggs mer elintensiv produktion i norr vilket kommer att innebära att det inte kommer finnas el att transpotera söderut. Vi har politiker som skänker bort miljarder till redan rika företag som Amazon, FB och Google genom etableringar i Sverige utan att ge nämnvärt fler arbetstillfällen eller skatteintäckter och som istället ökar elförbrukningen till stor del skattebefriat. Tunga godstransporter som skulle kunna till stor del gå via järnväg eller båttrafik går på det svenska vägnätet då järnvägen inte har byggts ut sen kriget utan lagts ner på många håll.

Vi har de politiker vi förtjänar och vi har de elpriser vi själva bidragit till att skapa. Världens elproduktion är till 85% bestående av kol, olja och gas. Jag har sett en uppgift att världen behöver starta ett kärnkraftverk av storleken Ringhals om dagen för att klara ett fossilfritt år 2050.

Ni som ska flytta, vart ska ni flytta?
 
Kollade precis priserna pa tva elbolag har i UK, vilket inte ar ett sarskilt valskott land..


Bulb som ar en ung och "gront" energibolag har i UK.
Deras elpriser i nulaget::
2.77 SEK i fast daglig avgift
2.47 SEK per kWh

Eon:
2.64 SEK i fast daglig avgift
2.36 SEK per KwH
 
Kollade precis priserna pa tva elbolag har i UK, vilket inte ar ett sarskilt valskott land..


Bulb som ar en ung och "gront" energibolag har i UK.
Deras elpriser i nulaget::
2.77 SEK i fast daglig avgift
2.47 SEK per kWh

Eon:
2.64 SEK i fast daglig avgift
2.36 SEK per KwH
Motsvarande just nu i Sverige för dyraste området (Malmö)
1.53 per kWh
1.10 i fast daglig avgift

Och Skellefteå
0.73 per kWh
1.10 i fast daglig avgift

Rörligt

Fastpris Malmö 1 år ligger på 1.35 SEK per kWh
 
Ja, då borde man vara noga med att inte ha rörligt elpris om man har så små marginaler. Men så är det alltid, prishöjningar drabbar framförallt de svagaste och de med för små marginaler. Många har invaggats i nån typ av tro på att någon annan ska rädda oss när vi riskerar vår ekonomi.

Jag gillar helt enkelt inte katastrofbeskrivningarna och de stora orden eftersom de blir så aningslöst perspektivlösa.

Jag gillar heller inte att vi bor i ett land som inte riktigt klarar energiförsörjningen trots enormt goda förutsättningar. Mest på grund av politiker som inte vill investera tillräckligt och väljer dogmer framför kunskap och vetenskap. Svenska Kraftnät och forskare har skrikit i 20 år för döva öron om överföringskapaciteten och att sol- och vindkraft inte får bli för stor andel av produktionen. Ändå står politikerna där och är stolta över att de satsat allt på det som inte skulle funka , och inte heller gör det. :banghead:
Om jag förstått rätt finns till och med industrier och fabriker som inte fått tillstånd att byggas (med arbetstillfällen) i Skåne pga energibrist. Och företag som sätter ned bopålarna i Danmark istället av samma orsak.
 
Ja att priserna ändras lite är sånt man räknar med men från 42 öre till 250? Tycker du på riktigt att det är rimligt?

"Rimligt" är det kanske inte, men poängen är väl mer att systemchocker ocj kriser händer med jämna mellanrum- höga räntor, bostadsbubblor, finanskriser osv - och att något går åt helvete med jämna mellanrum bör inte vara så förvånande.

På statsnivå ska man såklart arbeta mot att göra livet enklare och bättre och mer förutsägbart för sina medborgare.
Som enskild individ gör man konsumtionsmönster och buffer val i enlighet med sin riskappetit.

Sen tycker jag det är en bra fråga om vad som är "rimligt"? Vem säger vad som är ett rimligt pris? Alltså, vad är mekanismen som ser till att priser är rimliga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 809
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 480
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 600
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp