Bukefalos 28 år!

Elräkningen för december?

Min pappa har solceller på ladugårdstaket. Första månaden han kommer betala full elräkning är nu i januari - tydligen fick han in några få kwh även under vintern. Iofs så kostade installationen en hel del så det kommer ta ett tag innan de faktiskt lönar sig. Om elstödet bara läser av hur många kwh man använt och inte tar hänsyn till solceller så kommer han nog få tillbaka en del.

De har även kakelugnar i alla rum på bottenvåningen, matsal, biblioteket och vardagsrummet och en gammal vedspis i köket som de eldar med nästan konstant och som värmer upp bra. Det är ett hus från 1800-talet med lågt i tak på bottenvåningen vilket jag gissar också hjälper. Insåg hur mycket mina vanor har ändrats eftersom det kändes lite underligt att ha lampor på överallt och inte bekymra sig om att ha koll på att stänga av apparater man inte använder. Och brassa på direktverkande elelement.
 
Min pappa har solceller på ladugårdstaket. Första månaden han kommer betala full elräkning är nu i januari - tydligen fick han in några få kwh även under vintern. Iofs så kostade installationen en hel del så det kommer ta ett tag innan de faktiskt lönar sig. Om elstödet bara läser av hur många kwh man använt och inte tar hänsyn till solceller så kommer han nog få tillbaka en del.
Elstödet räknas på köpt el, inte på egenproducerad via solceller.
 
Finns andra saker att göra men folk orkar inte göra något.
Rent konkret hade alla kunnat skicka upp sina elräkningar (när dem är betalda) upp till regeringskansliet.
Hade man varit många som stängt av elen samtidigt hade det blivit en påverkan på elnätet.
Även om det bestämms tid för protester dyker inte folket upp.

Är ditt förslag alltså att vi ska krascha elsystemet? För jag antar att du menar att vi sedan ska slå på elen synkroniserat så att elsystemet slås ut, så att "protesten" märks? Men jur skulle ett utslaget elsystem göra något bättre...?

Eller menar du att vi skulle använda mindre el som protest? Det är väl i så fall jättebra, i en situation då hushåll och företag riskerar få elen strypt pga brist. Det vore väldigt bra om de som har möjlighet att använda mindre el också gör så, men hur det ska märkas som "protest" förstår jag inte.
 
Nu var det länge sedan jag läste om det så minnet sviker, och det egentligen borde nog hela ämnet vad som bör drivas av marknaden respektive offentlig verksamhet vara topic för en helt egen tråd, men inom det temat så tycker jag att ett område som också är värt att få lite uppmärksamhet är fjärrvärmenäten. Den här tanken som har genomsyrat många områden under 90-talet och framåt, att privat ägande är bättre än offentligt, har haft utslag även där. Nu minns jag dock inte hur många kommunala bolag som faktiskt sålt sina fjärrvärmeanläggningar, och hur många som stoppade efter tankestadiet, men där är man verkligen utelämnad utan alternativ när priserna höjs.
 
Räkningen för december blev totalt drygt 3500 kr. Har bundet på 137 öre till i oktober.
Jag har lyckats få ner min förbrukning från 14000 2021 till 9500 2022.
Bor på liten gård med två hästar i Småland. Hur jobbigt det än är med allt regn föredrar jag det framför minusgrader.
 
Är ditt förslag alltså att vi ska krascha elsystemet? För jag antar att du menar att vi sedan ska slå på elen synkroniserat så att elsystemet slås ut, så att "protesten" märks? Men jur skulle ett utslaget elsystem göra något bättre...?

Eller menar du att vi skulle använda mindre el som protest? Det är väl i så fall jättebra, i en situation då hushåll och företag riskerar få elen strypt pga brist. Det vore väldigt bra om de som har möjlighet att använda mindre el också gör så, men hur det ska märkas som "protest" förstår jag inte.
Jag menar krasch av systemet. Vi kan bli utan el en stund längre pga svårigheter med uppstart men det är en protest du kan göra hemifrån som känns av.
Men folk kommer inte att våga det.
 
Screenshot_20230113-052707_Aftonbladet.jpg
Är detta rätt när vi drar ner på vår elanvändning?
Förra året ökade vår export från 25-26 terrawattimmar till 33,2 terrawattimmar.
Medans vi sparar säljs vår el mer än någonsin.

När dem underhöll kabeln ner till kontinenten i höstas stört dök vårt pris. Konstigt eller hur? 🤔
 
När dem underhöll kabeln ner till kontinenten i höstas stört dök vårt pris. Konstigt eller hur? 🤔
Njae, inte egentligen. En stor del av tiden kan vi producera mer el än vi gör av med, och den säljer vi till grannländer som vill göra av med mer än de producerar. Priset styrs i varje stund strikt av tillgång och efterfrågan. Om möjligheten att sälja begränsas, som när en kabel är ur drift, så blir priset lägre till de som kan/vill köpa.

Strängt taget spelar det ingen större roll för de svenska elpriserna huruvida vi bygger mer produktionskapacitet eller inte, så länge som elmarknaden är gemensam. (Däremot spelar det förstås roll för risken för momentan effektbrist, och för redundansen med hänsyn till robusthet och utsatthet.)
 
Men likformiga priser i hela Europa innebär att det blir i princip obeboeligt här i norr. Priser över 1kr/kWh gör att vanliga arbetare inte har råd med hus längre (på grund av kylan som gör att man inte kan pressa förbrukningen mer), och det finns inte så gott om lägenheter + många som väljer att bo i norr vill bo med hus och trädgård.

Fortsätter det i den här takten kommer Norrland avfolkas igen, men tanken är ju att det här är nya utvecklingsområdet med batterifabriker och koldioxidfritt stål. Hundratusen nya arbetare behövs - men arbetare har inte råd att bo här om priserna utjämnas mot hela EU.

Ska vi ha det system som vi har idag. Så behöver Sverige titta på hur Norge ha löst problemet.

Norska staten tar ansvar för den hysteriska prissättningen och över ett visst pris går norksa staten in och betalar stora delar för fastboende. Allt över 70 öre per kilowattimme subventioneras med 90 procent. Visst att det fortfarande blir dyrt med elräkningen, men inte lika hysteriskt som det vi ser nu.

/Lizzie
 
Ska vi ha det system som vi har idag. Så behöver Sverige titta på hur Norge ha löst problemet.

Norska staten tar ansvar för den hysteriska prissättningen och över ett visst pris går norksa staten in och betalar stora delar för fastboende. Allt över 70 öre per kilowattimme subventioneras med 90 procent. Visst att det fortfarande blir dyrt med elräkningen, men inte lika hysteriskt som det vi ser nu.

/Lizzie
Risken är stor att det blir dyrare när incitamenten för att hålla nere förbrukningen tas bort av staten. Att staten tar 90% av kostnaden innebär inte att den minskar, tvärtom, utan istället ökar och sedan fördelas annorlunda på medborgarna.
 
Risken är stor att det blir dyrare när incitamenten för att hålla nere förbrukningen tas bort av staten. Att staten tar 90% av kostnaden innebär inte att den minskar, tvärtom, utan istället ökar och sedan fördelas annorlunda på medborgarna.

Må så vara, men det är så Norge har löst problemet i dagsläget. Vad är alternativet. Att man får lämna sitt hem och bli hemlös? Visst att man som villaägare måste ha en buffert - men det blir ju ohållbart i längden om elpriserna ska fortsätta som nu. Om man får använda sin buffert för att betala 1-2 vinterelräkningar. Bufferten är slut och elpriserna hysteriska. Hur många gånger tror du man får låna av banken för att kunna betala sina elräkningar. Även om det ska finnas incitament för att hålla nere förbrukningen så måste det också finnas rim och reson.

/Lizzie
 
Må så vara, men det är så Norge har löst problemet i dagsläget. Vad är alternativet. Att man får lämna sitt hem och bli hemlös? Visst att man som villaägare måste ha en buffert - men det blir ju ohållbart i längden om elpriserna ska fortsätta som nu. Om man får använda sin buffert för att betala 1-2 vinterelräkningar. Bufferten är slut och elpriserna hysteriska. Hur många gånger tror du man får låna av banken för att kunna betala sina elräkningar. Även om det ska finnas incitament för att hålla nere förbrukningen så måste det också finnas rim och reson.

/Lizzie

Ja, politikerna måste sätta stopp för de elpriser som är nu - det är ohållbart.

Men det är ännu mer ohållbart att gå in och subventionera stenhårt per kWh från statskassan till de som har kontroll över förbrukningen när elsystemet är som mest pressat, så att de som inte omfattas (och har noll kontroll på förbrukningen) får vara med och betala ännu mer på totalen och bidra till mycket högre risker att vi måste koppla bort strömmen. Jag menar mest alltså att den norska modellen har extrema brister i utformningen.

Det vore exempelvis väldigt bra istället med pengarna på stora subventioner för investeringar i mer effektiv elanvändning och alternativa energikällor (ffa för uppvärmning).
 
Måttstocken bör vara att SE1 blir undantaget från EUs marknadspriser, om EU vill att det här området ska utvecklas utan att vi behöver flyga in arbetare. Och det blir ju lite baklänges i en grön omställning 😛.

Det jag försöker säga är att nu när vi mer och mer behandlar EU som en federation, så gäller det att vi tänker till. Ska EU dra nytta av resurserna här uppe och vi ska vara EUs koloni istället för Sveriges, så får EU ta hand om oss.

Det skulle bryta mot EU:s (grundläggande) krav på en öppen och jämställd arbetsmarknad och produktion som ska vara lönsam utan stöd. Den enda sektorn där det pumpats in EU pengar för att bibehålla en olönsam verksam och där även Sverige tagit del är jordbrukssektorn. Delvis beroende på att i ffa Frankrike men även Tyskland och andra länder, har jordbrukare ett historiskt starkt stöd.
 
Idag trillade elräkningen in på bankkontot. Första månaden där jag bor heltid i lägenheten (förra månaden började jag ju bo där heltid 7 november). Resultatet blev 61,5 kwh och därmed 185 kr. Så skönt! Nu har jag iofs verkligen varit snål, bara tänt där jag är för ögonblicket, ingen golvvärme i badrummet, använder föreningens tvättstuga istället för min egen och handdiskar istället för att köra diskmaskin. Har använt ugnen en enda gång sen jag flyttade in (och det var i förrgår dvs nästa elräkning). Jag hoppas jag kan hålla ihop det här även i fortsättningen.
 
Risken är stor att det blir dyrare när incitamenten för att hålla nere förbrukningen tas bort av staten. Att staten tar 90% av kostnaden innebär inte att den minskar, tvärtom, utan istället ökar och sedan fördelas annorlunda på medborgarna.
Men det kan man väl lösa med att ta fram vad som är ”normalförbrukning” per kvm eller liknande. Eller sätta ett tak. Och går man över det så får man betala själv. Alltså ett rimligt tak som tex är högre för se1 och se2 pga kallare väder. Men så att man inte uppmuntrar folk att ha 24 grader inomhus, spabad på och poolen på 30 grader mitt i vintern.

Sen hade man kunnat utesluta höginkomsttagare, från att få stödet, det är inte svårt att göra ett sånt program enligt min man programmeraren 😂
 
Finns andra saker att göra men folk orkar inte göra något.
Rent konkret hade alla kunnat skicka upp sina elräkningar (när dem är betalda) upp till regeringskansliet.
Hade man varit många som stängt av elen samtidigt hade det blivit en påverkan på elnätet.
Även om det bestämms tid för protester dyker inte folket upp.

Du menar på fullt allvar att vi skulle SABOTERA elnätet!?! Vad skulle vi uppnå med det?
 
En helt annan dimension är att person x har bundet avtal på under 79 öre. Höginkomsttagare. Sålt el i somras för 450 öre/kwh. Får nu 15 000 tillbaka för elstödet enligt henne.
Får erkänna att jag är lite osäker på vad du menar med ditt inlägg. Tycker du personen har gjort något fel?
Är du irriterad att personen har tjänat pengar på att sälja el? Jag antar detta är från solceller som personen har installerat. Såvitt jag vet kan inte privatpersoner som säljer el från solceller sätta priset på elen hen säljer. Att en person som har installerat solceller kan sälja sin överskottsel är ju bra för alla.

Vad gäller elstödet så har väl hen knappast någon påverkan på dess utformning, eller?. Jag tycker elstödets utformning är trubbigt och tänker mig att en reducering av skatten på elen hade varit bättre, dock har jag ingen insikt i detta eller läst på hur en sådan lösning skulle slå. Men igen, personen i ditt inlägg har ju inte påverkat utformningen (antar jag) så jag kan inte se vilket fel hen har gjort. Att hen har varit smart med att binda tycker inte jag ska drabba hen negativa. Sen igen utformning av elstödet ger ju en mkt märklig effekt här men.
 
Fick elräkningen nu i veckan, cirka 3000kr, obundet pris för liten stuga på landet. Dyraste elräkningen någonsin. Fast det var för sista kvartalet, inte bara december. Lär väl inte få något elstöd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp