Bukefalos 28 år!

Elräkningen för december?

Ja, men om dom ska annektera våra marker, riva sönder våra skogar, omöjliggöra för renskötsel och jakt, förgifta våra vattendrag, öka trafiken, med mera, så får dom gott ta och betala för det.

Vi blir behandlade som en koloni. Råvarorna försvinner men vi får inte något tillbaka.

Det där är grovt överdrivet och lite väl dramatiskt. Dessutom skulle vi som land få det jäkligt jobbigt om vi lägger ner våra gruvor och skogsbruk... för det är saker vi tjänar mycket pengar på samt att de näringarna sysselsätter en massa människor.
 
Mycket av det du nämner är konsekvenserna av svenska politiska beslut och svensk lagstiftning. Eventuellt stöd måste därför komma från svenska staten. Inte EU. EU ser endast till att producenter inte har orättvisa fördelar jämfört med samma produktion i andra EU länder. Däremot så är lagstiftningen delvis drivet av EU regleringar.

Och det jag säger är att "rättvisa" är ett skevt mått, speciellt över en hel kontinent.

Är det rättvist att vi som är härifrån blev av med vår mark för att svenska staten ville ha den, blev av med det vi livnärde oss på, fick språk och kultur nästan helt utraderade? Jag menar inte bara fjällsamer och skogssamer utan även de urgamla kustbosättningarna.

Det spelar ingen roll om sörlänningar tycker det är orättvist med satsningar på infrastruktur, boenden och skola i norr. Resurserna ni tog härifrån byggde Svea Rike. Vi vill ha vår del av det som slets ifrån oss.
 
Det där är grovt överdrivet och lite väl dramatiskt. Dessutom skulle vi som land få det jäkligt jobbigt om vi lägger ner våra gruvor och skogsbruk... för det är saker vi tjänar mycket pengar på samt att de näringarna sysselsätter en massa människor.

Ja, Sverige skulle inte vara det land det är idag utan gruvorna som motor i ekonomin. Speciellt under och efter andra världskriget gjorde det enorm skillnad.

Men då ska vi bli rimligt behandlade för uppoffringen också.
 
Jo men som jag redan påpekat, elbolag, elleverantör och producent är ju inte nödvändigtvis samma sak. Att producenterna tjänar pengar har jag inte ett dugg svårt att förstå.

Ah, det var jag som blandade ihop elbolag och elproducenterna, mea culpa. Men även vissa elbolag har gjort stora vinster. De köper in när spotpriserna på den gemsamma marknaden är som lägst och säljer sedan när de är som dyrast. Ffa till länder som inte producerar särskilt mycket och är totalt beroende av import och som driver upp priserna. Lite samma mekanismer som aktiemarknaden där man köper så billigt som möjligt och säljer så dyrt som möjligt. Vi konsumenter kan inte dra nytta av spotpriserna på EU marknaden utan är beroende av elbolagen som säljer dyrt till oss. Men även de med varierande spotpriser. I princip att de kan höja priserna mellan köp och sälj.

Edit: Elleverantörerna ökar inte sina vinster utan tvingas bara att följa de ökande priserna och behöver höja priserna för oss konsumenter. Vilket även gäller vissa elbolag.

Edit 2: en del elbolag tjänar inte heller enorma vinster eftersom de bara är tvingade att höja sina priser eftersom elpriserna gått upp så mycket. Ökade inköpspriser innebär höjda elpriser för konsumenter. Men vissa elbolag har passat på att ta ut ytterligare vinster.
 
Senast ändrad:
Ja, Sverige skulle inte vara det land det är idag utan gruvorna som motor i ekonomin. Speciellt under och efter andra världskriget gjorde det enorm skillnad.

Men då ska vi bli rimligt behandlade för uppoffringen också.

Först så har du ganska rejält fel där... säger Falu gruva och stormaktstiden dig något? Jag vågar påstå att vårt land är byggt på våra gruvor.

Sedan, vad bygger du den fetade texten på?
 
Först så har du ganska rejält fel där... säger Falu gruva och stormaktstiden dig något? Jag vågar påstå att vårt land är byggt på våra gruvor.

Sedan, vad bygger du den fetade texten på?
Känner du till Norrlands historia under stormaktstiden? Det var ju då det riktigt sliskiga började. Tillexempel: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bottniska_handelstvånget

Den fetade texten handlar om att om man som imperialistisk stat tar över fler landområden och därmed försvårar för de som bodde därs ursprungliga försörjning, så är det minsta man kan göra att erbjuda samma levnadsstandard i hela landet. Eftersom de som bor i det nu koloniserade område har blivit av med/fått reducerat möjligheten till sin ursprungliga försörjning.

Ska det bli fler gruvor/mer aktivitet i gruvorna behövs rejäla samhällsinsatser. Vi är ju redan där att gruvnäringen och industrierna konkurrerar om personal med skola, vård, omsorg och service. Speciellt tydligt är det i Kiruna, men det märks även här i Luleå.
 
Men likformiga priser i hela Europa innebär att det blir i princip obeboeligt här i norr. Priser över 1kr/kWh gör att vanliga arbetare inte har råd med hus längre (på grund av kylan som gör att man inte kan pressa förbrukningen mer), och det finns inte så gott om lägenheter + många som väljer att bo i norr vill bo med hus och trädgård.

Fortsätter det i den här takten kommer Norrland avfolkas igen, men tanken är ju att det här är nya utvecklingsområdet med batterifabriker och koldioxidfritt stål. Hundratusen nya arbetare behövs - men arbetare har inte råd att bo här om priserna utjämnas mot hela EU.
Jag tänker att rättvisa faktiskt inte är samma pris för alla. Det går ju liksom inte att bo i norra Europa utan att värma upp huset på något sätt. Det problemet har man antagligen inte i området runt medelhavet på samma sätt. Varför skulle vi ha samma elpris när vi inte kan välja att använda mindre? Kan man inte på något sätt få EU att förstå detta?

Rättvist är väl isf att ha samma uppvärmningskostnad? Inte nödvändigtvis samma elpris. Precis som enligt bilden nedan.

1673621500515.png
 
Jag tänker att rättvisa faktiskt inte är samma pris för alla. Det går ju liksom inte att bo i norra Europa utan att värma upp huset på något sätt. Det problemet har man antagligen inte i området runt medelhavet på samma sätt. Varför skulle vi ha samma elpris när vi inte kan välja att använda mindre? Kan man inte på något sätt få EU att förstå detta?

Rättvist är väl isf att ha samma uppvärmningskostnad? Inte nödvändigtvis samma elpris. Precis som enligt bilden nedan.

Visa bifogad fil 110387
Å andra sidan behöver man väl förbruka mer i medelhavsområdet under de heta sommarmånaderna för att kyla husen till en dräglig temperatur?
 
Å andra sidan behöver man väl förbruka mer i medelhavsområdet under de heta sommarmånaderna för att kyla husen till en dräglig temperatur?
När jag googlar så verkar det som att de har temperaturer på 29 grader, det har vi ju faktiskt periodvis i Sverige också. Även om den perioden säkerligen är längre. Och en AC drar inte lika mycket el.
 
Sen måste man faktiskt inte ha ac heller. Värme däremot måste man ha, går inte att bo i -25 utan värmekälla.
Tänker det med. De flesta i Sverige har inte AC och vi klarar oss när det är 30 grader också. Man vänjer sig ju efter en tid. Minus 25 går inte att vänja sig vid på samma sätt. Dessutom så går ju vattenledning och div sönder om vi inte värmer upp husen.
 
De har haft värmeböljor på över 40 grader de senaste åren, som folk dött till följd av. Så nej, det är inte jämförbart med svenska somrar.
Jo fast det är rejäl skillnad på att sänka temperaturen några grader och höja den 50 grader som vissa i norr behöver göra på regelbunden basis.

Dessutom så produceras mer el på sommaren så elen är billigare då. Så det är inte jämförbart nånstans.
 
Svårt att bo i 40+ utan kyla också.

Det blir lite jobbigt, men man dör inte av det i normalfallet. Jag har bott i Israel så har upplevt den värmen under längre tider. Större delen av jordens befolkning bor för övrigt i såna temperaturer och utan AC. Tror inte dom skulle vara så många om det vore "svårt". Ja, det är jobbigt. Ja, det kan vara farligt för äldre. Men man behöver inte AC för att överleva i hetta, sålänge det inte når wet bulb.

Om man går ut och sätter sig i skuggan i +40C kan man sitta där hela dagen.

Om man går ut och sätter sig i -40C är man död ganska omgående.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp