Elräkningen för december?

Det blir lite jobbigt, men man dör inte av det i normalfallet. Jag har bott i Israel så har upplevt den värmen under längre tider. Större delen av jordens befolkning bor för övrigt i såna temperaturer och utan AC. Tror inte dom skulle vara så många om det vore "svårt". Ja, det är jobbigt. Ja, det kan vara farligt för äldre. Men man behöver inte AC för att överleva i hetta, sålänge det inte når wet bulb.

Om man går ut och sätter sig i skuggan i +40C kan man sitta där hela dagen.

Om man går ut och sätter sig i -40C är man död ganska omgående.
”I Portugal och Spanien bedöms sammanlagt över 1000 människor ha avlidit till följd av hettan. Reuters rapporterar att över 650 personer avlidit i Portugal under veckan. Det är särskilt äldre personer, barn och kroniskt sjuka som är i farozonen.”
https://svenska.yle.fi/a/7-10018728

Men det är ju bra att din erfarenhet säger att man överlever såna temperaturer eftersom du haft 36 grader hemma en gång. :)

Jag hävdar fortfarande att vi inte kan jämföra svenska sommartemperaturer med de vid medelhavet. Framförallt dippar vår temp på nätterna och vi har inte samma luftfuktighet. Det gör stor skillnad.
 
”I Portugal och Spanien bedöms sammanlagt över 1000 människor ha avlidit till följd av hettan. Reuters rapporterar att över 650 personer avlidit i Portugal under veckan. Det är särskilt äldre personer, barn och kroniskt sjuka som är i farozonen.”
https://svenska.yle.fi/a/7-10018728

Men det är ju bra att din erfarenhet säger att man överlever såna temperaturer eftersom du haft 36 grader hemma en gång. :)

Jag hävdar fortfarande att vi inte kan jämföra svenska sommartemperaturer med de vid medelhavet. Framförallt dippar vår temp på nätterna och vi har inte samma luftfuktighet. Det gör stor skillnad.

Ja, och jag vill verkligen inte apa efter Ebba här men det dör ännu fler av kyla 😅. Och det är så himla bakvänt att använda AC när det finns passiva lösningar i form av äldre byggtekniker (har du varit in i ett äldre stenhus runt medelhavet? en traditionell bungalow i sydostasien?), eller enkla lågenergilösningar som att blöta tröjan och sätta sig framför en fläkt. Det finns inga såna enkla lösningar på kyla, det är bränna saker eller använda el som gäller.

Oavsett, vad tror du det kostar att sänka temperaturen från obehaglig +40C till en mindre obehaglig +30C, jämfört med att höja den från extremt dödlig -40C till +20C?

En temperaturförändring på 10 grader drar mindre ström än en på 50 grader.
 
"
The African continent is home to some of the hottest places on Earth, but fewer than 5% of people in most African nations own an air conditioner, and energy used for cooling comes to just 35 kWh per person living in the continent, according to the IEA. In India, where large parts of the country are hot all year round, people use an average of 70 kWh for cooling. Compared to nations where having an A/C is the norm, that’s almost nothing at all.

Take Japan and Korea, for example, where people use 800 kWh on cooling each. Fully 91% of Japanese homes and 86% of Korean homes have an A/C. In the US, 90% of homes have an A/C, and per-capita cooling-energy use is 1,880 kWh, according to the IEA report. Of the 1.6 billion A/C units installed globally, 23% are in the US.

Put another way, the 328 million people living in the US consume more energy for cooling than the 4.4 billion people living in all of Africa, Latin America, the Middle East, and Asia (excluding China) combined, according to the IEA report."

https://qz.com/1285836/the-people-l...are-the-least-likely-to-have-air-conditioners
 
"
The African continent is home to some of the hottest places on Earth, but fewer than 5% of people in most African nations own an air conditioner, and energy used for cooling comes to just 35 kWh per person living in the continent, according to the IEA. In India, where large parts of the country are hot all year round, people use an average of 70 kWh for cooling. Compared to nations where having an A/C is the norm, that’s almost nothing at all.

Take Japan and Korea, for example, where people use 800 kWh on cooling each. Fully 91% of Japanese homes and 86% of Korean homes have an A/C. In the US, 90% of homes have an A/C, and per-capita cooling-energy use is 1,880 kWh, according to the IEA report. Of the 1.6 billion A/C units installed globally, 23% are in the US.

Put another way, the 328 million people living in the US consume more energy for cooling than the 4.4 billion people living in all of Africa, Latin America, the Middle East, and Asia (excluding China) combined, according to the IEA report."

https://qz.com/1285836/the-people-l...are-the-least-likely-to-have-air-conditioners

Jag argumenterar inte på något sätt för att det är lika dyrt och energikrävande att kyla som att värma, men jämförelsen med Afrika är väl ändå helt irrelevant?

Att man på afrikanska kontinenten endast kyler för 35 kWh på år säger väl noll och ingenting om behovet att kyla? När 70 % av befolkningen söder om Sahara öht saknar tillgång till el.

Folk har ju levt i århundraden norr om polcirkeln också utan tillgång till el om man ska vara sån ;)
 
Inuiter lever i -30-40C utan att någon dör eller en extern värmekälla. Precis som i delar av Afrika och Asien anpassar sig lokalbefolkningen om man inte har något annat val. Med detta sagt så föredrar nog 99.999% av människor både artificiell kylning och uppvärmning.

Det finns även sk zero-heating houses som inte kräver någon extern värmekälla (även i norra Sverige). Så då ligger det väl närmast till hands att de byggs i de norra delarna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zero_heating_building
 
Folk har ju levt i århundraden norr om polcirkeln också utan tillgång till el om man ska vara sån ;)

Ja, och där kommer du runt till kärnan i det jag försöker säga :).

På grund av att vi häruppe inte längre kan försörja oss på de sätt vi gjorde förr i tiden, eftersom våra marker nu är tagna och fragmenterade och de vilda djuren färre och fisket utarmat och klimatet börjar bli helt vansinnigt, så är det riktigt fula kolonistfasoner att inte kompensera för det som togs. Ska vi tvingas leva i ett samhälle, så ska vi väl få samma förutsättningar som resten av samhället? Istället är nu inte bara lönerna lägre (vilket dom varit länge) utan levnadskostanderna börjar även bli högre.

Hur ska man motivera folk till att bo och jobba häruppe så att staten kan fortsätta tjäna pengar? Att levnadskostnaderna skenar är inte rätt metod, då kommer allt fler arbetare behöva flygas in för att ingen vill bo fattigt i norr när man kan bo normalt i söder (en hel del flygpendlar redan).

(Och dessa kolonistfasoner är fortfarande riktigt fula i Afrika, men där är det Kina som är den nya kolonisatören i många områden. Och på en global skala så tycker jag att det är givet att "väst" ska hjälpa de länder som redan är hårt drabbade av det vilda väder som den ökade värmeenergin i det globala systemet leder till, för det var vi som orsakade den)
 
Inuiter lever i -30-40C utan att någon dör eller en extern värmekälla. Precis som i delar av Afrika och Asien anpassar sig lokalbefolkningen om man inte har något annat val.

Det är nog rätt få inuiter (om ens någon?) som lever så traditionellt nuförtiden, men de som gör de har tillgång till hyfsat samma resurser som de hade när livsstilen utvecklades. I inuiternas fall så syftar jag på stabilt väder, och sälar och valar, vars fett är essentiellt för den livsstilen. Men de flesta inuiter bor i hus med värmekälla.

Och det är inte länge kvar innan de sista arktiska ursprungsfolken som lever traditionellt försvinner, pga utfiskning och klimatförändringar.

Jag tror största andelen som lever traditionellt finns i Ryssland/Sibirien? Dom använder dock värmekälla, dom eldar.

Man kan inte anpassa sig om inte resurserna finns där. I Norrlands fall var resurserna fri tillgång på ved, stora däggdjur, och fisk. Skogsmarkerna ägs numera, vem som helst får inte hämta ved eller jaga, och fisken störtdyker i antal.
 
Såhär lever inuiterna i Kanada:

kaktovik-alaska-us-chris-dagorne.jpg

https://www.worldatlas.com/articles/who-are-the-eskimo-people-where-do-they-live.html
 
Ja, och där kommer du runt till kärnan i det jag försöker säga :).

På grund av att vi häruppe inte längre kan försörja oss på de sätt vi gjorde förr i tiden, eftersom våra marker nu är tagna och fragmenterade och de vilda djuren färre och fisket utarmat och klimatet börjar bli helt vansinnigt, så är det riktigt fula kolonistfasoner att inte kompensera för det som togs. Ska vi tvingas leva i ett samhälle, så ska vi väl få samma förutsättningar som resten av samhället? Istället är nu inte bara lönerna lägre (vilket dom varit länge) utan levnadskostanderna börjar även bli högre.

Hur ska man motivera folk till att bo och jobba häruppe så att staten kan fortsätta tjäna pengar? Att levnadskostnaderna skenar är inte rätt metod, då kommer allt fler arbetare behöva flygas in för att ingen vill bo fattigt i norr när man kan bo normalt i söder (en hel del flygpendlar redan).

(Och dessa kolonistfasoner är fortfarande riktigt fula i Afrika, men där är det Kina som är den nya kolonisatören i många områden. Och på en global skala så tycker jag att det är givet att "väst" ska hjälpa de länder som redan är hårt drabbade av det vilda väder som den ökade värmeenergin i det globala systemet leder till, för det var vi som orsakade den)

Oavsett hur rätt du har i sak i detta inlägg, så är ju detta en helt annan fråga än hur jobbigt det är att bo i kyla jämfört med i hetta och hur stort kylbehovet är i olika delar av världen. Vilket var det enda jag argumenterade emot.

Men utöver det så håller jag fast vid det jag skrivit tidigare i tråden. Att strukturella ekonomiska, geografiska och demografiska skillnader och orättvisor ska hanteras, och med all säkerhet betydligt bättre än idag. Men att hantera det genom elhandelspriser känns som en hel omöjlig (och konstig) väg att gå.
 
Där kom elräkningen och min gissning var närmare än sambons. Han gissade på 5300 och jag gissade på 6200. Räkningen var *trumvirvel* 6300 kr. Vi bor i elområde 2 och har gjort av med ca 1600 kwh vilket är 400 mindre än samma månad förra året. Vi eldar för värme men ibland hinner elvärmen slå igång så stundvis när det var som kallast har vi värmt upp 140 kvm hus med el. Men det handlar inte om många timmar. Vi värmer även upp lagårdsdelen då vattenledningen till huset går igenom där. Så värmer vi inte lagårn så fryser vattnet. Jag har föreslagit gubben att stänga av golvvärmen i toan men det vill han inte. Det blir så fruktansvärt golvkallt. Jag har även föreslagit att endast ha värmen på i lagårn när det behövs och stänga av när det blir mildare. Men det tycker han känns för riskabelt. Blir det bortglömt fryser ju vattnet och det är ju inge bra. Jag vet inte vad vi kan spara in på. Bara att fortsätta att elda som vanligt och tvätta kläder mer sällan än vad jag redan gör.
 
Där kom elräkningen och min gissning var närmare än sambons. Han gissade på 5300 och jag gissade på 6200. Räkningen var *trumvirvel* 6300 kr. Vi bor i elområde 2 och har gjort av med ca 1600 kwh vilket är 400 mindre än samma månad förra året. Vi eldar för värme men ibland hinner elvärmen slå igång så stundvis när det var som kallast har vi värmt upp 140 kvm hus med el. Men det handlar inte om många timmar. Vi värmer även upp lagårdsdelen då vattenledningen till huset går igenom där. Så värmer vi inte lagårn så fryser vattnet. Jag har föreslagit gubben att stänga av golvvärmen i toan men det vill han inte. Det blir så fruktansvärt golvkallt. Jag har även föreslagit att endast ha värmen på i lagårn när det behövs och stänga av när det blir mildare. Men det tycker han känns för riskabelt. Blir det bortglömt fryser ju vattnet och det är ju inge bra. Jag vet inte vad vi kan spara in på. Bara att fortsätta att elda som vanligt och tvätta kläder mer sällan än vad jag redan gör.
Golvvärmen är ganska dyr. Matta funkar också hyfsat.

Bor i SE3 i söder så har bättre förutsättningar men har just vidtagit de åtgärder du beskriver. Golvvärme av (bara korta stunder vid behov), allt frostskydd bara vid behov på väderprognos med kyla (men här är ju liksom långt norrut en helt annan femma än här nere). Bortglömt är inte bra, men frågan är om man vill betala hur mycket som helst för bekvämligheten att slippa komma ihåg? Största besparingen här är dock att huvudsakliga uppvärmningsmetoden med direktverkande radiatorer har varit avstängt på huvudströmbrytare sedan i våras och aldrig slagits på.

I vilket fall, elpriserna i januari har inte varit uppe i decembers än så riktigt lika dyrt är det inte just nu .
 
Golvvärmen är ganska dyr. Matta funkar också hyfsat.

Bor i SE3 i söder så har bättre förutsättningar men har just vidtagit de åtgärder du beskriver. Golvvärme av (bara korta stunder vid behov), allt frostskydd bara vid behov på väderprognos med kyla (men här är ju liksom långt norrut en helt annan femma än här nere). Bortglömt är inte bra, men frågan är om man vill betala hur mycket som helst för bekvämligheten att slippa komma ihåg? Största besparingen här är dock att huvudsakliga uppvärmningsmetoden med direktverkande radiatorer har varit avstängt på huvudströmbrytare sedan i våras och aldrig slagits på.

I vilket fall, elpriserna i januari har inte varit uppe i decembers än så riktigt lika dyrt är det inte just nu .

Detta var alltså räkningen för december. Jag hoppas nästa räkning blir bättre.
Stänga av golvvärmen skulle göra stor skillnad. Nu vill jag inte ha några mattor då de enligt min erfarenhet brukar bli rätt så sunkiga. Men tofflor har vi ju nästan alltid på oss då resten av huset är golvkallt så jag ser inte varför vi behöver ha golvvärme när vi sitter och skiter egentligen.
Med tanke på att jag går in i lagårn varje dag för att mata kaninerna så känns det inte som en stor sak att köra igång värmen vid behov. Lagårn håller ju temperaturen rätt så bra.
Men vill herrn i huset ha det bekvämt så får han väl ha det. Är ju ändå han som får elräkningen. :sneaky:
 
Jag tycker det är lite intressant att kolla på hur el-flödena ser ut, lite då och då.
Så nyss när jag kollade ser jag att vi verkar importera en hel del el från söder, både i SE4 och SE3. Och ändå har vi totalt sett en nettoexportVisa bifogad fil 110520

Källa: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Ja det är ju verkligen ett pussel fram och tillbaka! Och själva produktionen är ju också en del i det hela, och vad som bara förflyttas mellan olika områden.

Även SE1 importerar ju en hel del just nu. Och har en lägre nettoexport än SE3. Det går aldrig att hitta en konstant logik 😅
 
Måste bara uppdatera här efter att i måndags äntligen fått inkopplad vedpanna och vattenburen centralvärme. Ved från egen skog.
Här är en jämförelse mellan förra veckans tisdag och igår. 16,32€ mot gårdagens 2,89€. Ja tack!
Screenshot_20230118_090659.jpg



Plus att vi faktiskt har varmt (!) inne!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp