Elstängsel och små barn?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare ia_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 11 117

ia_

Trådstartare
Hittills har vi varit lite "rädda" för elstaketet och stängt strömmen när Maja (snart 1,5 år)varit ute. Hon har ofta använt ridbanan som sandlåda och strömmen till hästhagarna är densamma som på ridbanan. Men idag hittade jag henne långt ut i den stora gräshagen med 6 hästar cirklande runt sig:crazy:
Tack o lov höll min gamle undan alla andra hästar från henne, men så snabb som jag blev då har jag nog aldrig varit förr! Det tog henne nog 5 sek i ett obevakat ögonblick att hinna ut dit... Men hur är det, hur tål en sådan liten kropp (runt 11kg) elstöt från stängslet?
Vi har REJÄL ström, 7-8000v ut har vi, riktigt obehagligt att få stöt från, men annars får vi hela hagen uppbökad av vildsvinen...

Helt klart bättre att Maja får respekt för eltrådarna nu, men vill veta först så att det inte är farligt på något vis?

Googlade lite men blev inte klokare, mer än att upprepade stötar(som om man fastnar) kan slå ut hjärtat i längden...

Sv: Elstängsel och små barn?

Jag tror inte det är någon fara faktiskt, men hon lär bli rejält rädd. Kan ni inte koppla om till något svagare så att hon lär sig?

Hellre en stöt än en spark från en häst.

Jag tror inte det är någon fara faktiskt, men hon lär bli rejält rädd. Kan ni inte koppla om till något svagare så att hon lär sig?

Hellre en stöt än en spark från en häst.

Självklart hellre en stöt än en spark, men skulle stöten vara farlig.....

Har funderat på att sätta ett extra "staket" utanför det vanliga och köpa ett svagare aggregat och koppla på där, skulle nog gå att lösa!

I vilket fall så måste hon nu läsa sig att man INTE kan gå in o bjuda hästarna på morötter själv, hon är totalt orädd för allt.....

Ja om det funkar att bara sätta upp ett staket t ex där ni är så gör det. Det är obehagligt nog från ett gammalt bilbatteri.... (fast min 2åring provade när det var jättesvagt och tyckte det var skoj :D)

Jag skulle ha varit mkt försiktig med stötar på ett så litet barn.

Går det inte att koppla ur strömmen när hon är på ridbanan och leker (det låter lite farligt hursomhelst med ström runt en ridbana?!) ?

En 1,5 åring är ju aldrig själv så det borde ju kunna fungera tills hon är stor nog att kunna förstå att ström är farligt/obehagligt.

Vid 2,5 förstod mina små att man skulle akta sig för strömmen, vi hade "turen" att en häst fick ström så att de såg hur han kastade sig bakåt.

Ridbanans staket är en del av gräshagens staket också, därför är det ström där, såklart inte på när ridbanan används...

Vi har ju hittills stängt strömmen när hon är ute, men nu hade hon ca 5 sek utan uppsyn (en hund hade fastnat med tassen) och då hann hon promenera över ridbanan och ut i till hästarna!
Självklart är hon inte utan tillsyn normalt, men hon är en snabb liten dam och hon älskar hästarna så det är dit hon springer direkt!

Det kunde slutat riktigt illa då de två 1-åringarna är ganska vilda i hagen och de sprang runt henne när hon försökte bjuda dem på en morot... Det som gjorde att inget hände var att min gamle tävlingshäst (18 år) gick i samma hage och han cirkulerade runt henne och höll undan unghästarna!!! Han fick en STOR spann morötter efteråt!

Pratade med BVC idag och enligt dem ska det inget vara någon fara ens med den starka strömmen, men även hon tyckte att vi skulle försöka dra några trådar med svagare ström för att "skrämma" henne lite.

Har inga tips om elen, men vilken underbar häst du har som sag till att dottern inte kom till skada.

De är ju snabba som vesslor i den ålder, det har nog hänt de flesta förälder att man tittar bort ett ögonblick och sedan har de hunnit dra iväg...!
Vilken tur att den äldre hästen hade förstånd! Men man hade ju velat att något skulle ske som gjorde att hon fick lite respekt för hästarna men utan att bli livrädd.

Är det inte lite ofräscht att använda ridbanan som sandlåda? Mockar du den så noga? En 1,5-åring är ju inte helt pålitlig när det gäller att stoppa sand i munnen. Annars hade jag nog avgränsat en del av trädgården där det var säkert för henne att vara snarare än chansa med ett elstaket till en så liten.

Är det inte lite ofräscht att använda ridbanan som sandlåda? Mockar du den så noga? En 1,5-åring är ju inte helt pålitlig när det gäller att stoppa sand i munnen. Annars hade jag nog avgränsat en del av trädgården där det var säkert för henne att vara snarare än chansa med ett elstaket till en så liten.

Det kan jag faktiskt svara JA på, det är bara jag som använder den och jag rider där max 1ggr/vecka, skulle hästen skita då så tar jag upp det! Så det är verkligen inte ofräschare än att hon äter jord ur rabatten eller plockar ngt i gräsmattan!

Vi har en del av trädgården som är "hennes" med sandlåda och gungor och liknande men eftersom vi bor på gård händer det att vi även är på andra sidan huset och då går hon gärna ut på ridbanan istället. det är inget ställe vi har "som lekplats" till henne!

Även om ni behöver vara på andra sidan så tycker jag att det vettigaste ur alla synvinklar är att hålla henne under benhård uppsikt (avgränsa en yta för henne på den sidan också) snarare än att koppla på elstängslet. Om runt 1-1,5 år kommer ni att kunna förklara för henne utan att hon behöver uppleva någon stöt även om den inte är farlig. Min fyraåring är superduktig på detta med att akta sig för bilar och att man inte får gå ut i vägen så redan i den åldern är de ganska pålitliga.

Vill bara förtydliga lite..

Såklart är vi inte ute efter att hon SKA få ström i sig, men skulle det hända igen att hon smiter iväg så måste en stöt vara "bättre" än att få en spark?!

Vi har nu satt ett extra "staket" närmast gårdsplanen, fick låna grannens portabla som gav för lite styrka för korna, mätte innan det ger ca 2500v så som vi satt det nu(dåligt jordat). Jag provade (HATAR ström) det känns ju helt klart, men inte alls lika obehagligt som när man får sig en stöt av det stora!

Hade ungefär samma diskussion med en granne. Om jag skulle kunna sätta elstaket runt tomten för barnets skull. Hade jag bott som dom med en å mot trädgårdstomten så hade jag iaf kunnat överväga det...
Visst hade man kunnat sätta ett vanligt staket, men då vattennivån varierar så hjlper det inte alltid. ett elstaket är lättare att flytta om nivån stiger! Bättre med en stöt än ett drunknat barn! Visst ska barnen vara under uppsikt, men man är inte mer än människa. 5 sekunder utan uppsikt räcker...

Min son har också använt ridbanan som sandlåda. tycker inte att det är så farligt med lite hästbajs (så länge de inte stoppar det i munnen såklart) Värre med katt och hundbajs... och som du sa, vem vet vad som finns i sandlådan eller rabatten?

Alltså jag tänker lite på hästbajsen..... Och tänker på alla hundra miljoner djur som bor och bajsar i en gräsmatta. Allt från skalbaggar till möss, råttor, fåglar, spindlar... Och ännu värre är det om man bor i stan! Tänk vad många bakterier och skit det finns överallt, alla sorters sjukdomar ihoppressade tillsammans med en massa avgaser.

Nä, lite skit rensar magen. Och hellre en stöt i tån, än en unge i ån :D

Jag är absolut inte rädd för "lite skit" heller, vi bor på landet så hon hittar nog både det ena och det andra att provsmaka, senast en FET fjärilslarv som hon bet av på mitten innan vi hann reagera :D

Om hon bara är en frisk unge eller "skiten" hjälpt till vet jag inte, men en enda gång under hennes 16 månaders liv har hon varit sjuk, då hade hon feber en natt och var snorig i 3 dagar, thats it! :)

Nä, lite skit rensar magen. Och hellre en stöt i tån, än en unge i ån

:D:D:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka