ELT gjordarna?!

Ketrawzc

Trådstartare
ELT gjordarna har svämmat över på begagnatsidorna jag följer på facbook, bara de senaste veckorna har de kommit ut massor som säljs begagnade. Har de kommit ut nån ny revolutionerande sadelgjord, tycker folk att de inte fungerar som förväntat eller är de bara en slump?

Jag har provat en ELT dressyrgjord och tyckte inte att den var något speciellt faktiskt. Den har ju målats upp som något nästan magiskt, men jag tyckte varken passformen eller funktionen var jättebra. Inte heller hästis var imponerad. Så min gissning är att de säljs för att de inte fungerar som förväntat ;)

Jag har precis sålt två efter att ha sålt min tvånghäst. Min enda gissning är att fler hästar får det, för det har varit strykande åtgång på dem. För min häst funkade de galant!

Eller så är dem utslitna ;)
Nä men det är en riktigt bra gjord för hästar med sadeltvång. Har bara provat dressyrvarianten på en häst. Jag tycker det "dumma" är ett den kändes väldigt elastiskt och det känns som det kanske är lätt att spänna den för hårt?

@Mimsan_ blir de utslitna?
Tänker att en vanlig lädergjord lär ju ta väldigt många år innan dess funktion blir nedsatt, förutom att den blir sliten. Men gummidelen på ELT gjorden kanske har ett bäst före datum? Resåren kanske töjs mer än önskat?

De töjs om man spänner dem för hårt. Iom att gummidelen funkar lite som en sugpropp behöver man inte dra för kung och fosterland. Mina var använda men hade inte töjts en millimeter vid mätning.

Tänker att en vanlig lädergjord lär ju ta väldigt många år innan dess funktion blir nedsatt, förutom att den blir sliten. Men gummidelen på ELT gjorden kanske har ett bäst före datum? Resåren kanske töjs mer än önskat?

Det har jag också funderat på, eftersom jag är sugen på att köpa en begagnad!

Det har jag också funderat på, eftersom jag är sugen på att köpa en begagnad!

Jag köpte min första begagnad. Använde den jättemycket i några år och den förändrades inte ett dugg. Sålde den, men har nu en ELT som jag köpte ny, och den ser ut och känns fortfarande som ny i resåren efter ett år.

Jag köpte min första begagnad. Använde den jättemycket i några år och den förändrades inte ett dugg. Sålde den, men har nu en ELT som jag köpte ny, och den ser ut och känns fortfarande som ny i resåren efter ett år.

Låter bra, då får jag väl leta upp de där fb-grupperna som ts pratar om. :)

De kan absolut bli utslitna. Någon här på Buke köpte en begagnad som gick av helt första ridpasset.

Min är ganska många år, skulle gissa iaf ca 7 år. Den har använts på fler hästar/dag under flera års tid.
Den är i bra skick fortfarande.

Jag tror dock de som kommit senare är lite sämre i kvalitet. Flera jag känner har köpt gjordar för ca 3 år sen. Och en del av dem är ganska nötta. Trots att de ridits på max en häst/dag.

Jag älskar min gjord och vill aldrig ha en vanlig igen!

Jag är också lite sugen på en begagnad, men blev lite nervös när alla annonser kom ut och en vän kommenterade samma sak jag tänkte, att de var lite mysko att de dök upp så himla många just nu.

Men borde man vara försiktig vid köpa av en begagnat ELT gjord alltså?

Jag har två elt-gjordar, den första köpt 2011-2012 och de är fantastiska! Jag är hur nöjd som helst o vill gärna köpa en till så småningom(har fem ridhästar). Hade gärna hittat de där begagnat-annonserna ;)

Det jag sett tidigare och även gjort själv är att man köper fel storlek. Man köper för lång iom att de flexar lite.

Jag drar inte mina stenhårt o tycker att de hållt flexibiliteten bra, har dock inte kontrollmätt längden.

Jag baserar bara på den jag provade av min vän. Hon köpte sin beg (var använd i ca 3 månader innan hon köpte den, fick kvittot osv på den också) och den gick i sönder ganska snabbt. Tyckte inte hon var en person som spände gjorden hårt. Kanske bara hade otur och fick ett måndagsexemplar. Har du möjlighet så syna gjorden innan du köper den så är det nog en bra idé. :) Annars hade jag nog köpt en ny faktiskt :)

Jag har funderat och bestämt mig för att köpa en ny istället. Men de webbshoppar jag kollat har den bara upp till 130. Och jag måste ha 140 cm! Görs den inte i så lång?

Jag har funderat och bestämt mig för att köpa en ny istället. Men de webbshoppar jag kollat har den bara upp till 130. Och jag måste ha 140 cm! Görs den inte i så lång?

EDIT: Kompletterande text hos ÅF:n som jag tänkte tipsa om gav tyvärr samma besked. Attans.

Jag har är inne på att prova en ELT när plånboken tillåter (...), men har efter sisådär ett års funderande beslutat mig för att om det blir så blir det en ny. Priserna på beg.marknaden ligger enligt min uppfattning (ofta) så pass högt att det är värt de extra hundringarna för en ny, för att få garantin och kunna reklamera gjorden. Har stött på ett par missar i sömnaden hos gjordarna (2013) och för den prislappen vill jag nog kunna reklamera om det skulle vara något. Jag tänker att om jag skulle känna att "meh.." men det inte är något "fysiskt fel" på gjorden, dvs att jag t.ex. blir lite besviken på funktionen, lär det inte vara så svårt att sälja den och (utifrån de annonser jag hittat) få igen en hel del av pengarna.

Det jag tänker på gällande slitage är att drar man åt den så att den töjs "ordentligt" vid varje pass, så lär den slitas fortare.
De jag känt på har varit betydligt mer elastiska/"mjukare" än den traditionella rejäla resåren som används till resårgjordar (som är/ska vara rätt hård att "dra ut"), och drar man åt en mjuk elastisk gjord för hårt kan det ju dessutom orsaka obehag hos hästen (har stött på en ponny där en icke hästkunnig förälder dragit åt den ganska mjuka "lite billigare" resårgjorden åt ordentligt..).
Inget av ovan är jag personligen orolig för dock, då jag generellt inte drar åt sadelgjorden särskilt hårt.

Ja dom slits. Syns på resåren. Men jag har haft min i många år och den är fräsch. Tyvärr får min häst skav av den. Men jag behåller den tills vidare och lägger skydd mellsn mage gjord. Har inte hittat någon gjord jag gillar. Har provat en annan gjord men det fungerade inte på min lite småtjocka häst.

Vilken strl har du på vanlig gjord? Det är rekommenderat att man köper 5-10 cm kortare nämligen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 031
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 008
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 936
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V