Eluppvärmt vattenkar med inbyggd termostat

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare 19400719
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 674
1

19400719

Jag har köpt en häst (jättelycklig). Eftersom jag bor i
Norrland så uppkommer ett stort problem. Vatten.
Här blir det rejält kallt. En god vän till mig hade hört av en annan
vän som varit på någon mässa att det ska finnas ett eluppvärmt
vattenkar med inbyggt termostat som gör att vattnet inte fryser.
Tyvärr så missade hon var karet såldes.
Hjälp!!!!
Finns det någon som känner till namnet och var man kan beställa
Självklart vill jag att min goa "Plutta" ska ha tillgång till vatten
även på vintern.

Sv: Eluppvärmt vattenkar med inbyggd termostat

Hej ! Ja visst är det jobbigt när det fryser !!
www.bole.nu har de nån slags Värmebalja :idea: men jag vet inte hur den funkar och om den är ok att ha i hagen.... Det är ju värt att ringa och fråga.... Den är väldigt dyr, men vad ska man göra ??? Jag skulle oxå vilja veta andra alternativ !!! :D

Annars finns det också ThermoBar. Vi räknade ut att volymmässigt sett så blev det billigare för oss. ;) Vi köpte ett sådant i slutet av sommaren men pga den hittills varma vintern så har det ej kommit till användning ännu.

www.thermobar.se

Tack för era snabba svar. Vet ni om någon av tunnorna/karen
har termostat inbyggda för jag vill att min häst inte får för
för varmt vatten och dessutom är energisnåla med tanke på
dagens elpriser. Hua, hua.
Tacksam för svar

Vi har sedan ett par år en 80 lit.Thermobar (minsta modellen) till 4 hästar. Den drar inte mycket ström. Lågspänning. Vattnet kan aldrig bli för varmt. Termostat reglerar det. Jag tror det blir max 20 grader, alltså ljummet. Den är i gång dygnet runt när det är vinter, även när det är så blid vinter som i år. Hästarna dricker nämligen mer i hagen när de serveras ljummet vatten. Vi fyller den varje kväll, men den är sällan helt tom då, (anv 20 lit. dunk för att fylla när det är sträng kyla, blir inte så många vändor, annars slang vid blidväder). På natten, när hästarna inte är där, täcker vi med ett lock för att minska värmeavdunstningen. Den står intill staketet. Vi har satt den på typ en lastpall (hopsnickrad utifrån baljans mått) med en "pallkrage" runtom så att hästarna inte kan välta den. Kabeln har vi dragit i ett dräneringsrör, fastsatt mot "pallkragen" så hästarna får inte tag i den heller. Vi är kanonnöjda! Hästarna är också nöjda med att kunna dricka sig otörstiga i hagen, det märks på vattenförbrukningen inne. (Vi ger våra hästar vatten i hink, för att kunna ha koll på hur mycket de dricker.)
Vi bor i södra Norrland och den har galant klarat temp. på -30 och strax därunder!

Kom just på att ThermoBar är utvecklad i Norrland (Jämtland om jag inte missminner mig), så den är väl utprovad i kyla.

En 44 liters ThermoBar på 60 Watt kostar 2600:- komplett inkl moms, frakt och postförskottsavgift. En termostat ser till att vattnet håller en behaglig temp på ca 15 grader (blir ej varmare). Isfritt ner till minus 40.

vet ni om man kan få tag på nått liknande och sätta på 2-3 vanliga badkar?(det ska helst räcka till 50 hästar):angel:

Vad menar du med något liknande?
ThermoBar finns i olika storlekar upp till 250 liter.

Tack, tack, tack för tippsen. Jag har varit inne och kollat på
ThermoBar.se sida. Det lutar åt ett 44 l kar för 2.600 kr totalt.

Men nu kommer det ytterligare en fråga.
Är karet helt säkert med tanke på kombinationen av el o vatten? Jag har läst runt lite och sett att en hel del hästägare verkar vara tveksamma om karen kan vara strömförande.
Har någon kollat hur det fungerar med försäkring om det händer något med hästen?
Mycket att tänka på som nybliven hästägare ;-)

Annars kan man bygga en själv betydligt billigare! Vi har i år byggt in de vanliga stora svarta baljorna i en isolerad trälåda med frostvakt i botten. Isfritt iaf i år.

Hej, jag ar sett att det har blivit några missuppfattningar om hur ThermoBar fungerar. Så här är det: I vattenledningar till vattenkoppar med automatpåfyllning använder djurägare ofta 230 volt värmekabel (starkström) och jordfelsbrytare. Om det uppstår något fel kan djur eller hästar få en 230 volt stöt. Jordfelsbrytaren slår då ifrån men det är mycket obehagligt även om det tack vare jordfelsbrytaren inte är farligt. ThermoBarerna har bara 24 volt vilket är helt ofarligt för människor och djur. Med andra ord, hästarna kan inte få stötar ur ThermoBarerna.

Annars kan man bygga en själv betydligt billigare! Vi har i år byggt in de vanliga stora svarta baljorna i en isolerad trälåda med frostvakt i botten. Isfritt iaf i år.

Hur har ni gjort? vad har ni använt för grejer?

Vi tänkte ta en svart balja, ta elvärmekabel (heter det så?) och tejpa fast med aluminium tejp avsedd för den runt den, ca 4 meter kabel och dra in en kabel i stallet, ev också linda typ ett liggunderlag under och runt tunnan och sätta fast i en trälåda så att den inte välter i hagen.

Lär bli billigare än en thermobar,
som vi gärna skulle vilja ha,
men inte har råd med.

Jah har haft mina thermoBarer i 3 år och är jttenöjd!!
En 80 och en 250 liter. Tidigare hade jag alltid problem med kolikhästar på vintern men det problemet är helt borta så för mig var det väl investerade pengar, alla vet ju vad ett veterinärbesök kostar...
Plasten ser knappt använd ut, verkar hålla kanonbra.
En detalj på karet som jag tycker är bra är att den har en liten grön lampa som lyser så man ser att srömmen kommer fram (så inte nån sladd hoppat ur eller säkring i stallet löst ut eller nåt).

Precis så har vi gjort, funkar jättebra! Värmekabeln sitter ihopringlad underden svarta baljan. Lådan är isolerad med frigolit och glasull på insidan.

Använd jordfelsbrytare och låt en elektriker fixa och göra de installationer som behövs så vet du att allt blir rätt.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 924
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V