EM i dressyr 2023

Står inte exakt när Hester kom till Bechtolsheimers, men om han lämnade Sark som nittonåring och jobbade på ett annat ställe i England i tre och ett halvt år, så måste han precis ha kommit dit när han startade VM i Stockholm: https://www.carlhester.co.uk/story/

Hmm, det var många år sedan jag kollade på (vhs!) av Stockholm 1990 och hans intervju. Så har antagligen helt fel :) Hursom, mycket sympatisk och trevlig var han. Och red även då mycket mjukt och bra. Man kan väl till viss del säga att han var med om och bidrog till revolutionen av brittisk dressyr.

Edit: Det på den tiden de fortfarande hade formatet med de fyra främsta som red varandras hästar i finalen i hoppning. Båda legendarerna Milton och Jappeloup var med :love:
 
Jag såg honom på plats i Stockholm - och var förstås särskilt imponerad över att någon som bara var några år äldre än jag tävlade i VM.

Men jag håller med om att Carl Hester är och har varit en ovärderlig person för både brittisk dressyr - och för att knuffa hela den globala utvecklingen i rätt riktning, när bl a holländarna hade stakat ut kursen på ett mycket trist sätt. Och att han skulle bli en sådan betydelsefull person var ju betydligt mer än jag kunde ana när jag satt på läktarna i Stockholm som 20-åring, och bara tyckte det var kul med en ny och ung brittisk dressyrryttare jämte Jennie Loriston-Clarke och någon till.
 
Kommer ihåg när Hester red sitt första mästerskap i Sverige 1990 och de intervjuade honom. Han var bara 17 och var redan då mycket sympatisk och berättade om att han red hos en tysk familj som bestämt att han skulle rida dressyr. Har för mig att han kommer från någon av Channel islands där han var medlem av ponnyklubben.

Han red fälttävlan innan. 😁
 
Nu har jag sett ikapp. Blev lite sur när Annamaria och Gunilla bara pratade om att Kittel skulle upp bland de tio bästa. Rätt åt dem att han kom elva och Nilshagen fick en välförtjänt sjätteplats.

Men jag undrar om de faktiskt läser på buke (alltså inte de, men nån från SVT) för det var faktiskt mycket tystare när de sista ekipagen red, så man långa stunder kunde njuta av musiken. Underbart!

Nu ångrar jag lite att jag missar top ten i Solna första advent…
 
Det är så trevligt att se hur lätt Hester är i sin sits!
Han var tillsammans med en duktig dansk sjukgymnast, för ekipage, som min sambo jobbat mycket med. Han är inte bara sjukgymnast utan kan också rida på högre nivå. Hester tränade mycket för honom, i sadel och utan häst, och har lobbat hårt för fortsatt liknande arbete i landslaget för alla deras ryttare. Klokt och trevligt!
 
Jag såg några tragiska men talande "ögonblicksbilder" samt slowmotionklipp från något av Jovians program på blondedressages instagram. Som alltid väl spanat. Och det är inte bara Helgstrands ridning det funderas kring där, men den är ju en sorgligt återkommande källa till befogat funderande. Men jag frågar mig verkligen hur länge den stackars hästen ska hålla. :(
 
Jag såg några tragiska men talande "ögonblicksbilder" samt slowmotionklipp från något av Jovians program på blondedressages instagram. Som alltid väl spanat. Och det är inte bara Helgstrands ridning det funderas kring där, men den är ju en sorgligt återkommande källa till befogat funderande. Men jag frågar mig verkligen hur länge den stackars hästen ska hålla. :(
Det såg verkligen inte vackert ut! Väldigt spektakulära rörelser, men för mig ser det ut som om "hästen inte sitter ihop", den har en konkav överlinje och rycker ibland till på ett konstigt sätt i sina överdrivna rörelser. Även om jag inte visste någonting om pågående granskning och rättstvist gällande AH's verksamhet, så hade jag misstänkt att den hästen blivit tränad med metoder som inte är så snälla. Förutom att den går i ohälsosam form på tävling, då.
 
Det såg verkligen inte vackert ut! Väldigt spektakulära rörelser, men för mig ser det ut som om "hästen inte sitter ihop", den har en konkav överlinje och rycker ibland till på ett konstigt sätt i sina överdrivna rörelser. Även om jag inte visste någonting om pågående granskning och rättstvist gällande AH's verksamhet, så hade jag misstänkt att den hästen blivit tränad med metoder som inte är så snälla. Förutom att den går i ohälsosam form på tävling, då.
Jovian har faktiskt alltid rört sig så extremt stort. Det enda AH gjort bra där är att han bibehållit dessa stora rörelser som tenderar att bli förstörda när det samlas framifrån. Sen är poängen Jovian får ex 10or på ökningar endast tack vare hästens egna extrema grundtalang. Med en bättre ryttare som kunde lösgöra och få honom att hänga ihop hade han gått på Glamourdales poäng-som också är en sinnessjuk gångartshäst. Både Glamourdale och Jovian har gått väldigt bra i UVM så gångarterna är inte "producerade" på senare år.
 
Jovian har faktiskt alltid rört sig så extremt stort. Det enda AH gjort bra där är att han bibehållit dessa stora rörelser som tenderar att bli förstörda när det samlas framifrån. Sen är poängen Jovian får ex 10or på ökningar endast tack vare hästens egna extrema grundtalang. Med en bättre ryttare som kunde lösgöra och få honom att hänga ihop hade han gått på Glamourdales poäng-som också är en sinnessjuk gångartshäst. Både Glamourdale och Jovian har gått väldigt bra i UVM så gångarterna är inte "producerade" på senare år.

Appropå Glamourdale så är det ibland förunderligt hur bra Charlotte Fry kan sitta kvar när han tar i.
 
Jovian har faktiskt alltid rört sig så extremt stort. Det enda AH gjort bra där är att han bibehållit dessa stora rörelser som tenderar att bli förstörda när det samlas framifrån. Sen är poängen Jovian får ex 10or på ökningar endast tack vare hästens egna extrema grundtalang. Med en bättre ryttare som kunde lösgöra och få honom att hänga ihop hade han gått på Glamourdales poäng-som också är en sinnessjuk gångartshäst. Både Glamourdale och Jovian har gått väldigt bra i UVM så gångarterna är inte "producerade" på senare år.
Nej, jag menade inte att rörelserna i sig skulle vara onaturliga eller framtvingade, utan det jag reagerade på var att det ibland blir lite "ryck" i rörelserna, samt att hästen som sagt inte hänger ihop eller ens har en särskilt bra grundform.
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 999
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
41 973
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i dressyr inleds under tisdagen i tyska Hagen och den svenska förbundskapten ser fram emot mästerskapsstarten med sitt lag. – Vi...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp