EM i dressyr

Bukefalos 30 år!

Jag har sett så få ritter så jag ska inte uttala mig som om jag har koll men oj vad glad jag är över segrarens fina ritt 😍❤️
Bra jobbat av domarna att belöna denna ritt med ett guld. Och jag misstänker att de som är duktiga på att bygga kürer kanske slår detta ekipage i kür finalen men för mig är segraren i Grand Prix Special lite extra bra för det programmet med sina moment (älskar särskilt slutor, samlad trav, passage, mellantrav sekvenserna 👌 underbart få se ”riktig trav” kontra passage, allt för många rider i balanstrav eller halv passage i samlade traven i GP men i detta program syns det vilka som har alla växlarna i traven) skiljer agnarna från vetet.

Kul också att resultatet inte verkar ha avgjorts på tekniska missar, kikade snabbt på allmänna intrycken och det verkar vara så att de med bäst allmänt intryck hamnar före de med snäppet sämre.

Jag har sett så få ritter så jag ska inte uttala mig som om jag har koll men oj vad glad jag är över segrarens fina ritt 😍❤️
Bra jobbat av domarna att belöna denna ritt med ett guld. Och jag misstänker att de som är duktiga på att bygga kürer kanske slår detta ekipage i kür finalen men för mig är segraren i Grand Prix Special lite extra bra för det programmet med sina moment (älskar särskilt slutor, samlad trav, passage, mellantrav sekvenserna 👌 underbart få se ”riktig trav” kontra passage, allt för många rider i balanstrav eller halv passage i samlade traven i GP men i detta program syns det vilka som har alla växlarna i traven) skiljer agnarna från vetet.

Kul också att resultatet inte verkar ha avgjorts på tekniska missar, kikade snabbt på allmänna intrycken och det verkar vara så att de med bäst allmänt intryck hamnar före de med snäppet sämre.

Danskan missade i bytena i varje annars hade hon nog vunnit. Men jag är oxå glad för Belgarens guld. Tyckte han var absolut magisk! Tyckte inte Isabell gjorde någon bra ritt alls i galoppen. Faktiskt tyckte jag att även Gunilla har blivit mer kritisk.

Men såg även en del missar som inte blev några direkta poängavdrag på kända människor. Det är lite trist.

Angående Carl Hesters Fame såg den ju lite bättre ut i år än på OS. Jag träffade Fame när han var 6 år och tyckte han var helt magisk. Jag passade min väns stall i 1 månad det året då hennes mamma låg för döden. Hon delade ju anläggning med Sofie. Han gick i hagen mittemot mina. Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att han skulle ha så dålig form som GP häst, dessutom med Carl som är en av de bästa ryttarna. Det var ju tur att jag inte var miljonär för jag hade köpt honom direkt då, men jag hade ju aldrig kunnat rida honom ser jag ju idag. :D

Danskan missade i bytena i varje annars hade hon nog vunnit. Men jag är oxå glad för Belgarens guld. Tyckte han var absolut magisk! Tyckte inte Isabell gjorde någon bra ritt alls i galoppen. Faktiskt tyckte jag att även Gunilla har blivit mer kritisk.

Men såg även en del missar som inte blev några direkta poängavdrag på kända människor. Det är lite trist.

Angående Carl Hesters Fame såg den ju lite bättre ut i år än på OS. Jag träffade Fame när han var 6 år och tyckte han var helt magisk. Jag passade min väns stall i 1 månad det året då hennes mamma låg för döden. Hon delade ju anläggning med Sofie. Han gick i hagen mittemot mina. Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att han skulle ha så dålig form som GP häst, dessutom med Carl som är en av de bästa ryttarna. Det var ju tur att jag inte var miljonär för jag hade köpt honom direkt då, men jag hade ju aldrig kunnat rida honom ser jag ju idag. :D
Även om CDL haft samma poäng i sina ettor som i GPn hade hon fortfarande fått silver (yes, jag har räknat😁).

Igen då nosgrimmekontrollen. 1 finger på sidan såg jag att stewarden använde. Varför?
Fick du något svar på det från hippson @Fiorano

Förresten . Hippson enda ridsportstidni gen som var på plats? Det märks inget av det?

Igen då nosgrimmekontrollen. 1 finger på sidan såg jag att stewarden använde. Varför?

Förresten . Hippson enda ridsportstidni gen som var på plats? Det märks inget av det?
Hippson hade en artikel om det igår. Det jag kunde få fram utan att vara inloggad var att de kontrollerar dem innan start.

De har gjort kontroll med stickan när hästarna går in på framridningen. Om de sen vill ändra något på utrustningen måste de säga till en steward som kontrollerar att nosgrimman inte spänns åt.

Fotograf-Kim är ju på plats och hon jobbar väl för Ridsport?

Jag blev väldigt glad över vinnaren men samtidigt lite förundrad. Dressyr som ska vara en sport där det krävs ÅR av skolning och styrketräning, hur kan en så ung häst vinna? Jag tycker att flera av de äldre hästarna såg lite stabbiga och stampiga ut. Inte så atletiska (undantag fanns så klart). Där vinner unga hästar verkligen...

Fotograf-Kim är ju på plats och hon jobbar väl för Ridsport?

Jag blev väldigt glad över vinnaren men samtidigt lite förundrad. Dressyr som ska vara en sport där det krävs ÅR av skolning och styrketräning, hur kan en så ung häst vinna? Jag tycker att flera av de äldre hästarna såg lite stabbiga och stampiga ut. Inte så atletiska (undantag fanns så klart). Där vinner unga hästar verkligen...

Bättre utbildning? Det är en del unga hästar med. Aveln har gjort framsteg ser man ju. Totilas var inte heller så gammal när han vann sitt första EM.

Nej det är Hippson själva som skriver detta.

En till bra graf från Global Dressage Analytics - skillnaden i poäng för varje moment mellan Guld och Silver
FB_IMG_1756545942766.webp

Bättre utbildning? Det är en del unga hästar med. Aveln har gjort framsteg ser man ju. Totilas var inte heller så gammal när han vann sitt första EM.

Nej det är Hippson själva som skriver detta.
Om vi går tillbaka i tiden så var ju Salinero 10 år när han och Anky tog OS-guld 2004. Orsakerna och träningsmetoderna kan vi ju diskutera , men det är ju inte alls nytt att unga hästar vinner mästerskap.

Jag tänker att varje gång de unga hästarna vinner är det för att de representerat något nytt. Salinero sin rörelsemelsnik, Totilas samma men ännu mer, Valegro ett flyt och otrolig exakthet med en häst som såg betydligt mer nöjd ut än vad vi var vana vid och nu Zonik plus som är ett under av lätthet och med en makalös kontakt och form.

Så de yngre hästarna utbildas under sportens förändring och när de väl kommer ut på banorna så är dom de publiken och domarna vill se OM ryttaren har tagit till sig och lyssnat på opinionen.

De har gjort kontroll med stickan när hästarna går in på framridningen. Om de sen vill ändra något på utrustningen måste de säga till en steward som kontrollerar att nosgrimman inte spänns åt.
Skönt att höra tycker jag!
Överhuvudtaget känns detta EM (så här långt) positivt för dressyren.
Överlag trevlig ridning. Kontrollerna som ska göras utförs av FEI. Bra bedömningar av domarna, Jovian inte ens kvalad till finalen medan ”tråkiga” Tinne kvalar. Inga uteslutningar för blod. Några uteslutningar för hälta men jag tycker domarna var tillräckligt snabba med att blåsa ut dem för att det ska kännas okej. Jag har heller inte sett några idiot uttalanden i media (om dåliga lagkamrater eller att lite blod gör inte ont).

Det känns försiktigt optimistiskt som ett dressyr mästerskap där vi kanske kan få börja bygga upp dressyren som ett positivt varumärke igen?
Eller är jag för positiv nu?
Hur känner ni?

Nu köööööööör vi ;)

Håller helt med om att vi sett många väldigt bra ritter men samtidigt sett alldeles för många som använder sina sporrar, vad var det Gunilla kallade det, det var inte aktivt det var nåt annat, men det såg verkligen illa ut...

Sen så håller jag även med om att de "bra" namnen fått alldeles för bra betalt för vissa missar. Nån gjorde ju missar i varje och fick ändå 6,1 i snitt på rörelsen, och vad jag har för mej så är ju 6 godkänt. Och med missar är det ju inte godkänt.

Även om C domaren inte kan se om någon missar med "bak" på medellinjen så borde alla andra ha koll. Och då är över 6 omöjligt... Men men det är ju en bedömningssport....

Liknande trådar

• Skillnad i bedömning mellan domare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka