Bukefalos 28 år!

Emil i Lönneberga - Amerika Biljetten (ulvlek)

Pettson och Findus har han även skrivit.. ;)
Tja
Efter att ha funderat lite så väljer jag att rösta på Sven Nordqvist då både Mamma Mu och Pettson och Findus är böcker som jag minns från min barndom.
Jag bara älskar illustrationerna!

Blacksmithfarm röstar på Sven Nordqvist
Jag reagerade på motiveringen BSF gjorde där ser det ut som det är för illustrationerna hon nominerar honom, sedan kanske hon inte menar så utan precis som du skriver för att han varit med och skrivit Pettsson & Findus.
Kanske är det ingen avsikt alls bakom det hela från BSFs sida, men intressant att du så snabbt ifrågasätter mig när jag undrar över något .....
 
Jag reagerade på motiveringen BSF gjorde där ser det ut som det är för illustrationerna hon nominerar honom, sedan kanske hon inte menar så utan precis som du skriver för att han varit med och skrivit Pettsson & Findus.
Kanske är det ingen avsikt alls bakom det hela från BSFs sida, men intressant att du så snabbt ifrågasätter mig när jag undrar över något .....
Jag tyckte inte att du undrade över något utan att du bestämt skrev att hon hade nominerat en illustratör istället för en författare och det ifrågasätter jag. Nu hör det kanske inte till leken men jag tycker att Sven Nordqvist är helt fantastiskt att på ett enkelt språk kunna förmedla så mycket. Böckerna om Nasse är helt underbara.
 
Jag tyckte inte att du undrade över något utan att du bestämt skrev att hon hade nominerat en illustratör istället för en författare och det ifrågasätter jag. Nu hör det kanske inte till leken men jag tycker att Sven Nordqvist är helt fantastiskt att på ett enkelt språk kunna förmedla så mycket. Böckerna om Nasse är helt underbara.
Jag har inte stött på Sven Nordqvist annat än i Mamma Mu böckerna faktiskt, sedan visste jag att han illustrerat Pettsson & Findus ;). Så han är för mig en illustratör i första hand. Och oavsett att han också är en författare så är det just hur BSF fomulerat sin nominering jag främst reagerade på, med tanke på fåret.
 
Och eftersom du blev enda ensamröst och dessutom röstade på en illustratör och inte en författare, så tänker jag också om det var ett medvetet val för att visa att DU är den som står utanför lyan? Som gör ett uddaval för att synas? Alternativt är en ulv som gör ett så udda val att den hoppas att fåret ska kroka på för att visa sig ? Fast det skulle ju iofs bli väldigt granskat tror jag så kanske inte så troligt?
Nu har Snurrfian redan protesterat, men:
Sven Otto Rickard Nordqvist, född 30 april1946 i Helsingborg, är en svensk barnboksförfattare och illustratör (tecknare), mest känd för böckerna om Pettson och Findus. Han har även skrivit och illustrerat böckerna Minus och stora världen, Agaton Öman och Alfabetet, Hattjakten och böckerna om Nasse samt illustrerat böckerna om Mamma Mu. Han var ledamot av Svenska barnboksakademien 1991–2011.
:)

Känner mig en aning chockskadad men påstår du att Sven Nordqvist "bara" är en illustratör? :eek: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Nordqvist Ulvigt om något! ;)

Skönt att du förstår:D - även om jag (precis som du i förra leken;)) reagerar lite på det:p;)

Jag reagerade på motiveringen BSF gjorde där ser det ut som det är för illustrationerna hon nominerar honom, sedan kanske hon inte menar så utan precis som du skriver för att han varit med och skrivit Pettsson & Findus.
Kanske är det ingen avsikt alls bakom det hela från BSFs sida, men intressant att du så snabbt ifrågasätter mig när jag undrar över något .....
Fast det var mer ett tillägg till motiveringen. Jag gillar illustrationerna till Astrids böcker också - men det är inte Astrid som gjort dem. Så jag pekade lite på att han gjorde mer än skrev...
 
Jag vet inte om jag varit borta för länge men jag har inte ens reflekterat över att fåret skulle försöka meddela sig redan i OT-omröstningen. Jag ska kolla lite men min enda tanke om vad som redan skrivits är att jag absolut skulle räkna Sven Nordqvist som författare. Tove Jansson tecknade mumintroll innan hon skrev om dem och illustrerade sina egna böcker men ingen ifrågasätter väl att hon är författare?
 
Nu har Snurrfian redan protesterat, men:

:)



Skönt att du förstår:D - även om jag (precis som du i förra leken;)) reagerar lite på det:p;)


Fast det var mer ett tillägg till motiveringen. Jag gillar illustrationerna till Astrids böcker också - men det är inte Astrid som gjort dem. Så jag pekade lite på att han gjorde mer än skrev...
Jag fattar att du kan ha menat så:), jag bara ville utveckla lite de tankar du hade om OT-omröstningen för att visa att det finns andra scenarion än de du lyfte fram. Som sagt det går att vända och vrida på allt ut och in
 
Det förstår jag precis, men i det här fallet blev nog mest uppriktigt upprörd å Sven Nordqvist vägnar! ;)
:o jag menade inget illa - förlåt Sven Nordqvist ...

Dock så är det precis som jag förklarat själva nomineringen jag reagerade på , nu har BSF förklarat att det var ett tillägg till motiveringen. Jag tog det som ATT det var därför hon nominerade honom, viss skillnad
 
Jag tänkte i samma banor som dig @Blacksmithfarm kring röstningen, men det kan förstås också vara så att svarta fåret inte alls tänkte som vi utan bara röstade på sin favorit. ;)
 
För övrigt, @quarter4ever, har jag noterat att du kännts lite skum, med vissa av dina frågor;
Det känns på något vis som om du gräver efter saker att fråga om för sakens skull, mer än för att du faktiskt undrar allt du frågar.
Så detta gäller vare sig han lynchas eller käkas mao ? Att han hamnar i snickeboan istället för att dö och komma till goda lyan? Sedan har jag en fråga som hör ihop med Kommandorans möjligheter som jag också citerat här nedan vad menas med att hon predikar guds ord så att Emil inte kommer sig för att göra hyss? Ser inget om det på Emils rollbeskrivning vad det skulle innebära - och inte heller på kommandoran heller ? ( eller är jag trög?)
Svar: Ja
Att Emil lyssnar på bibelord och inte har tid att göra hyss under nästa tillämpliga DL. Det står som en del i Kommandorans rollbeskrivning och ja det påverkar Emil.
Till exempel att kommandoran kan hindra emils hyss, tycker jag stod ganska klart?

Spionlärling är rollen , fungerar den som " vanligt " och hon får full spioninfo första natten, och bara en rad därefter? men skickar inte vidare någon full spioninfo? Och inte heller dräller någon rad till onda lyan?
Eller hur ska man tolka det där med att hon "kan på så viss få viss spioninformation i form av en eller flera spionrader" ?
ÄH kom på att jag tänkte på lösmynt spion glöm det där med drällrader till lyan -men ja spionlärling brukar ju få ta över efter en vanlig spion- så vissa frågor är ändå relevanta mtp beskrivningen "kan på så viss få viss spioninformation i form av en eller flera spionrader"
kom på att lösmynt spion och spionlärling inte är samma roll. så skrev ett tillägg under frågorna jag hade om spionlärlingen. Hann få med tillägget- men inte att skriva en Edit varför jag ändrade inlägget - men skriver det så här istället.
Spionlärlingen får ett begränsat antal spionrader, fler än 0 och färre än alla.
Här tog du fel på roll, nu kom du på det själv och jag förstår också att det kan hända...

här har jag alltså den funderingen om Emil som jag skrev om innan, hur går det till när hon predikar guds ord?
Vad det gäller Alfred hur distraheras han ?
Måste kommandoran typ gissa på vem som har vilken roll för att något av detta ska kunna ske eller meddelar hon bara att hon vill att det ena ska ske? Kan hon tom bestämma att bägge sakerna kan ske samma dygn?
Jag blir lite förvirrad över att det står
"kan tvinga hjonen att arbeta för henne vid 2 tillfällen. De kan:"
vilka är hjonen ?
Hjonen är Kommandorans hjon i fattighuset, närmre bestämt Sali Amalia och Alfreds farfar Stolle-Jocke men jag tog bort namnen för att inte förvirra då de inte är med i leken som roller.
Nej Kommandoran måste inte gissa utan hon gör vad som sägs i rollen, skickar ut hjonen att göra hennes skitjobb och det gäller vid olika tillfällen inte samtidigt.
Alltså, vid två tillfällen är för mig inte synonymt med samtidigt...

tolkar jag det rätt att goda lyan får full spioninfo varje natt och sedan skickar en rad vidare till en person de finner lämpligt att få den raden? Finns det regler för tex om de får skicka till samma person flera ggr och i så fall hur många ggr på raken?
Ja de får full spioninfo. Miss av mig, de får skicka till vem de vill men måste vänta 2 dygn till nästa gång (alltså max var 3:e natt till en person)
Den här frågeställningen har jag inga problem med.


Summering:
Jag tycker att vissa av dina frågor är ... far fetched (vad tusan säger man på svenska??). Men jag vet inte om det beror på att du vill vara noggrann, eller om det är så att du vill få igång lite teoriande?
Jag noterar det som sagt, tillsvidare.
 
Jag fattar att du kan ha menat så:), jag bara ville utveckla lite de tankar du hade om OT-omröstningen för att visa att det finns andra scenarion än de du lyfte fram. Som sagt det går att vända och vrida på allt ut och in
Jo, visst gör det det, och jag skrev ju i det första av inläggen att det kanske inte alls är så att fåret har röstat för att visa sig (med en annan formulering, men samma innebörd.).

:)
 
Summering:
Jag tycker att vissa av dina frågor är ... far fetched (vad tusan säger man på svenska??). Men jag vet inte om det beror på att du vill vara noggrann, eller om det är så att du vill få igång lite teoriande?
Jag noterar det som sagt, tillsvidare.

Min erfarenhet av q4e är i och för sig att hon brukar vara noggrann?

I ljuset av det skulle det kunna vara konstigt att hon röstade på en utländsk författare men jag lutar åt att det var ett ärligt misstag.
 
Min erfarenhet av q4e är i och för sig att hon brukar vara noggrann?

I ljuset av det skulle det kunna vara konstigt att hon röstade på en utländsk författare men jag lutar åt att det var ett ärligt misstag.
Jo, hon brukar det. Men eftersom jag reagerade ville jag skriva det. Det behöver som sagt inte säga något alls om hennes roll.

(edit - jag reagerade alltså på att några av frågorna kändes lite onödiga)
 
Jo, hon brukar det. Men eftersom jag reagerade ville jag skriva det. Det behöver som sagt inte säga något alls om hennes roll.

(edit - jag reagerade alltså på att några av frågorna kändes lite onödiga)

Jo, jag kritiserar dig inte alls för att du gör det, det är jättebra att alla funderingar ventileras. Annars skulle det inte bli mycket till lek. Det var mest min spontana tanke tillbaka. :)
 
Till exempel att kommandoran kan hindra emils hyss, tycker jag stod ganska klart?
nu tog du inte med det när jag utvecklade tankarna sedan under kommandoran , vilket jag också hänvisade till under emil-funderingen klipper in båda åt dig :

Sedan har jag en fråga som hör ihop med Kommandorans möjligheter som jag också citerat här nedan vad menas med att hon predikar guds ord så att Emil inte kommer sig för att göra hyss?

här har jag alltså den funderingen om Emil som jag skrev om innan, hur går det till när hon predikar guds ord?
Vad det gäller Alfred hur distraheras han ?
Måste kommandoran typ gissa på vem som har vilken roll för att något av detta ska kunna ske eller meddelar hon bara att hon vill att det ena ska ske? Kan hon tom bestämma att bägge sakerna kan ske samma dygn?
Jag blir lite förvirrad över att det står
"kan tvinga hjonen att arbeta för henne vid 2 tillfällen. De kan:"
vilka är hjonen
?
Alltså det var detta med hjonen jag blev förvirrad över, vilka var de och hur skulle de hjälpa kommandoran, både vad det gäller Emil och Alfred, Lobelia svarade att de inte hade med det hela att göra utan bara var ett sätt att skriva om det hela
Klarare så ?
tillägg: två tillfällen kan ju faktiskt ske samma dygn bara kanske inte till samma DL ? Nu kommer jag inte ihåg om Emil har NattDL eller DagDL, men alfred bör ju ha natt-DL iaf ( Ska kolla upp Emil )
Tillägg två: Emil har också Natt-DL
 
Senast ändrad:
Alltså, vid två tillfällen är för mig inte synonymt med samtidigt...
inte för mig heller, men tyckte att det kunde vara av värde att fler skulle veta hur det funkar ? Jag frågar faktiskt inte alltid bara för egen del utan även för att andra ska bli uppmärksamma på hur det är.
Hur många lekar har det inte varit när folk bara _" åhhh näää det hade jag inte tänkt på " osv osv, helt enkel bara mota olle i grind.
 
Jag tycker att vissa av dina frågor är ... far fetched (vad tusan säger man på svenska??). Men jag vet inte om det beror på att du vill vara noggrann, eller om det är så att du vill få igång lite teoriande?
Jag noterar det som sagt, tillsvidare.
notera på , det är lugnt, men har svarat dig lite tror jag om just denna fundering?
Och ja , även att få igång teoriandet är en del av det hela, så man kan börja nysta lite i leken .
Och Far fetched kan vara bra ibland, om man vill hålla alla möjligheter öppna, ibland går ju inte lekarna efter mall 1A precis :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp