En BRA klotång

MrsScabtree

Trådstartare
Nu håller min älskade klotång på att ge upp efter diverse omgångar med Grimas grova rötter som sticker ut ur fötterna, den hunden har otroligt grova klor!! Jag skulle därför behöva en ny, bra klotång, den måste vara vass så att den skär av klon snarare än knipsar. Finns det någon särskild att rekommendera ni som har större hund och med lite grövre klor?

Sv: En BRA klotång

Jag använder en Resco, som jag blev övertalad att köpa på Bromma Zoo :-)
De hade faktiskt rätt dock, för den har varitbra. I två år har den skurit genom rådis klor som om de var smör. Nu behöver den dock slipas, eller ersättas med en ny likadan, vad som visar sig billigast. (Fanns tydligen ersättningsblad såg jag nu)

resco_klotang.jpg

Den här klotången har jag, bästa jag någonsin har haft!:bow:

Både Iko och Nero har klor av stål men det är ingen match för tången, som just Skär av snarare än knipsar.
Har haft den i över två år och är flitigt använd men är fortfarande lika vass som när den var ny.

Bild och *Länk borttagen av moderatorn*
210602_1249_detail.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Sådan har jag med, tycker den är jättebra!
Blir mycket finare snitt och lättare att klippa snyggt än med en vanlig.

Har provat flera märken av giljotinvarianten, eftersom alla zoobutiker lovprisar dom så högt. Inget märke har dock fungerat bra på dom 3 hundarna jag haft under tiden jag testat (1 GD och 2 Amstaffar).
Jag har en sådan som Nikkis nu, och den fungerar suveränt!

Sådan har jag med, tycker den är jättebra!
Blir mycket finare snitt och lättare att klippa snyggt än med en vanlig.

Min erfarenhet är annan, att man just Inte kan klippa klon spc bra med en sån där tång.
Den är inget vidare att "tälja" klon med, vilket ibland kan behövas för hundar med klor av stål.
Klona slits inte heller alltid så rakt/lika på alla tår och just därför kan man behöva komma åt på lite svårare ställen för att forma till det. :)

Giljotin har aldrig funkar på Några av mina hundar (allt från Yorkar till Schäfer). Min äldsta herres klor flisades en hel del efter den klotången.

Senast ändrad:

*KL* Är också ute efter en bra tång att klippa "hovliknande" klor med. Är det någon som testat den här som känner av pulpan?

*KL* Är också ute efter en bra tång att klippa "hovliknande" klor med. Är det någon som testat den här som känner av pulpan?

Den ska tydligen vara totalt värdelös....

Jag tror bl.a Alexandra_W skrev om det förut.

Till TS: Jag använder Miller's klotång, tycker den är helt överlägsen. Lättmanövrerad och vass. Skivar liksom klon istället för att krossa den som jag upplevde att en sådan som bl.a Nikkis använder gör.

Mina hundar har mkt kraftiga klor för övrigt.

2020.jpg

den omkänner av pulpan ÄR värdelös inte alls värt dom dyra penagrna! min mamma köpte en och den sugen verkligen.
ska köpa en ny klotång nu och vill ha en vanlig liten lätt. den rössvarta från mikki? provade jag och tyckte verkade behändig (jaga hr ju dock småhundar )

Har haft några miller genom årtiondena, väldigt blandad kvalite.
Svårt att hitta en tång med tillräcklig skärpa o precision för att skära skivor av en klo.
PL

Min erfarenhet är annan, att man just Inte kan klippa klon spc bra med en sån där tång.
Den är inget vidare att "tälja" klon med, vilket ibland kan behövas för hundar med klor av stål.
Klona slits inte heller alltid så rakt/lika på alla tår och just därför kan man behöva komma åt på lite svårare ställen för att forma till det. :)

Giljotin har aldrig funkar på Några av mina hundar (allt från Yorkar till Schäfer). Min äldsta herres klor flisades en hel del efter den klotången.

Min hund har väldigt "snälla" klor, de är smala och slits helt rakt, så då är det väldigt lätt att bara klippa av toppen med en sådan med giljotin. :)

Skivar liksom klon istället för att krossa den som jag upplevde att en sådan som bl.a Nikkis använder gör.

Protest!:D
Det är just det den Inte gör, krossar alltså, utan skivar av fint oavsett mängd man väljer att ta.;)

MrsS: Du kan ju alltid låna min och testa först, om du vill!:idea:

Har haft några miller genom årtiondena, väldigt blandad kvalite.
Svårt att hitta en tång med tillräcklig skärpa o precision för att skära skivor av en klo.
PL

Mina har klarat det i alla fall... kvalitén har du rätt i iofs nu när jag tänker efter. En del har faktiskt varit vassare från början än andra.

Protest!:D
Det är just det den Inte gör, krossar alltså, utan skivar av fint oavsett mängd man väljer att ta.;)

Jag hade några sådana i början för det var vad som rekommenderades till stor hund (i zoo-affären) men de flisade bara sönder klon och klippte ingen bra alls.
Fick sen låna en Miller's av en kompis och sen dess är jag fast, de är så otroligt lättmanövrerade :)

Kan ju iofs vara bättre idag än då när jag hade dem (typ 8-10 år sen)

Kan mycket möjligt vara så, saker förbättras med tiden, hehe;)

På beskrivningen (I länken som modd tog bort) av min klotång så står det;
"Extra stark klotång i härdat stål. Skär av klon lätt och smidigt vilket innebär att kloklippningen blir snabb och smärtfri".

Men en sån där Miller's har jag faktiskt funderat på att köpa själv. För när jag röntgade unghunden så bad jag dom klippa klorna också *Inte för att det är svårt eller att dom var för långa, utan ja bara ta det i samma veva* så hade dom just en sån där Miller's.
Den verkade väldigt bra av det jag såg när sköterskan klippte. Men då min egna är minst lika bra så kändes det dumt att köpa en till.:D

Senast ändrad:

Jag föredrar den som Nikkis visade. Millers kan jag skänka bort en, de gör ju fan mos till och med av KATTKLOR damnit.

Fast numera maskinslipar jag ju klorna, halleluja =)

Jag har också en sån som Nikkis visade fast en mindre variant köpt hos veterinären. Har dock haft den i många år så nu är det dags att byta o då blir det den större sorten...

Oj vad många svar jag fått! Kul!

Millers slopar jag nog tyvärr, precis som Peter skrev har jag hittar riktigt bra Millers, men även riktigt dåliga! En giljotin tror jag inte att jag orkar pressa ihop och jag är inte så smidig själv, den blir för klumpig i min hand. Nikkis jag provar gärna din, det är åtminstone den modellen jag är ute efter! Jag kan bara klippa rakt av på henne en liten bit, sen måste jag skära små bitar och "tälja" . Måste nästan sätta ut bild på hennes klor, herreminjösses vilka stänger!

Fortsätt att komma med förslag ni!

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
510
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
893
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 613
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka