Bukefalos 28 år!

En fråga ang Gäss

Nenneh

Trådstartare
Hur normalt är det att gåshonan går å lägger sig å börjar ruva nu i september???
Hon har redan 3 gässlingar hon fick i våras.
Jag trodde dom bara la sig 1 gång om året...
Någon som kan mycket om gäss som kan berätta om d e normalt...
Ska man ta bort äggen från henne eller???
 
Sv: En fråga ang Gäss

Ingen som vet eller har något bra svar ang hur jag ska göra???
 
Sv: En fråga ang Gäss

Jag vet inte huruvida vanligt det är att gässen lägger sig i september, jag kan inte speciellt mycket om gäss öht om jag ska vara ärlig. Men jag undrar, vistas gässen något inomhus under vintertiden? Eller har ni mildra vintrar? Om du tror att ungarna klarar sig utan några problem så ser jag ingen direkt anledning till att ta bort äggen.

Men frågan är ju vad du vill göra också?
 
Sv: En fråga ang Gäss

Brukar du vanligtvis plocka äggen?

Ibland när fåglar(höns/ankor/gäss) märker att äggen inte plockas kan de tro att det är dags att ruva, det är så vi säger åt våra att sätta igång på våren!

Sedan beror det ju på vad de får för foder, om du kör på samma foder året om och har gässen inomhus med samma temperatur hela tiden är det inte så konstigt, hon vet inte vad det är för årstid helt enkelt!

Prova att köra på något proteinrikt värpfoder varma årstider och börja med vanligt allfoder och kornkross när ni vill att de ska lugna ner sig. Hoppas det hjälpte något. :)
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 147
Senast: TinyWiny
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 204
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
811
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp