En fråga om hyposensibilisering...

Zoya

Trådstartare
Om enhund är konstaterat allergisk mot t ex kvalster så kan man ju prova att ge hyposensibiliseringssprutor, idag med ganska goda resultat.
Något jag däremot inte riktigt förstår mig på är att vissa säger att detta är en livslång behandling dvs först sprutor en gång i veckan för att efter ett tag på över till sprutor en gång i månaden, livet ut.
Andra säger att man ger ett visst antal sprutor i en följd (olika beroende på grad av allergi) och sedan ska hunden vara bra.

Vad är rätt egentligen? Någon som har erfarenhet av antingen det ena eller det andra?
 
På skolans klinik följer vi ett schema med minst
8 behandlingar i rad och om symptomen återkommer
inom 1 år så kan man fortsätta där man slutade,
annars ska man börja om från början.
 
På skolans klinik följer vi ett schema med minst
8 behandlingar i rad och om symptomen återkommer
inom 1 år så kan man fortsätta där man slutade,
annars ska man börja om från början.
 
Jag tror att man får fortsätta med det vid behov eller regelbundet. Jag kan vänja mig vid katt och då tål jag även häst. Funkar bra ett tag. Men träffar jag inte katter på långe så blir jag allergisk igen mot både katt och häst!
 
Sv: En fråga om hyposensibilisering...

Försöker putta upp den här tråden då jag har blivit rådd av veterinär att påbörja hyposensibilisering på min hund.

Själv är jag dock lite tveksam till HUR effektivt det är?
Min hund har inte visat några större allergiska symptom tidigare men fick ett "utbrott" med otroligt kliande som följd nu i höstas, vilket jag personligen tror berodde på kontaktallergi (hade schampoonerat hunden samma dag) Han har blivit bättre lite i taget och nu verkar det som att det tänker lägga sig, pälsen är ju fortfarande sträv på sina ställen, men det borde väl ta tid innan den läker ut.

Till saken. Hunden må vara Flatt och ska vara pigg och glad, men för tillfället är han fanatisk, det finns hur mycket energi som helst. Jag undrar då om hunden verkligen kommer märka någon skillnad om man påbörjar hyposensibilisering? Just nu verkar han ju vara i sitt livs form... Det är ju alltid klurigt när man inte kan fråga...

Så om någon har erfarenhet av hyposensibilisering av hund kan ni förklara hur "dåligt" er hund mådde och hur ni märkte skillnad.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp