en fråga till hästägare med hund

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Stormizza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 797
S

Stormizza

va ett tag sen jag va i kontakt me hästar, har de senaste åren bara tränat hund, och nu till frågan. Min uppfattning är att uppfostran av hästar och hundar är ganska lika, hur upplever ni det?

Sv: en fråga till hästägare med hund

Ao, jag tycker det kan vara rätt lika. I och med att båda djurarterna är flockdjur finns där likheter. Ledarskapet och så, att man använder sej av sitt kroppsspråk.

ok...fuderar lite på hur lätt det är att lära hästar kommandon? typ som stanna, inkallning o sånt. vad jag vet så bryr man sig inte om att tränna in det på samma sätt som med hundar, inte har jag lagt stor vikt på sånt när jag höll på med hästar iaf., varför gör man inte det, det borde ju underlätta mycket i vardagen?

Håller också med om att vissa saker kan vara lika! Det som jag tycker skiljer är att hunder förstår ord mycket bättre än vad hästar gör. Jag anser att hästarna läser av kroppspråket ännu mer än vad hundarna gör. Desutom så är hästarna ett flykt djur. Hunden räknas väl som rovdjur??? och här skiljer sig ju det en aning.

Jo, det har jag också upplevt.:bump:
Jag som är uppvuxen i ett "hundhem" där mina föräldrar tävlade mycket med hundarna både i lydnad och inom bruks, så hade jag och mina systrar goda grunder i hur man dresserar och uppfostrar djur.
De mesta går att använda på hästarna:rofl:

Det funkade fantastiskt bra!:D

ok, ja det är mycket möjligt att hästar kanske har svårare för ord. men till min hund har jag tecken till varje kommando och de förstår han mycket bättre än själva orden. ja hästar är nog mycket mer kroppsspråkskänsliga. Hur vanligt är det med "ledarskaps problem" när det gäller hästar?

Mina hästar har ett ganska stort ordförråd.
De som det förstår bäst är matrelaterade godis, morot, socker, mat osv.
Annars är ord som kom, gå in, stanna, sakta, gå -hoppsan:angel: den kan nog göras väldigt lång.
Håller med dig om rovdjur- flyktdjur.

annars funkar det med konsekvens o förtroende på barn, hund, katt(prova) häst o karl:idea:

Stormizza skrev:
va ett tag sen jag va i kontakt me hästar, har de senaste åren bara tränat hund, och nu till frågan. Min uppfattning är att uppfostran av hästar och hundar är ganska lika, hur upplever ni det?

Jodå, det är väldigt lika. Hundarna bor med oss dygnet runt så det är ju lite skillnad på det sättet, dem påverkar vi hela tiden, hästen inte lika mycket (om vi inte flyttar in i stallet och lever med dem.
MEn visst kan hästar lära sig ord och kommandon som hundar, bara man håller på med dem på samma sätt. MEn det gör vi aknske inte så ofta. Mina hästar har alltid ett ganska stort ordförråd.
Främst behovet av ledarskap är jämförbart och allt vad det för med sig.

Det är vissa likheter, men också många skillnader. Oraken är, som tidigare sagts, att huden är ett rovdjur och hästen ett bytesdjur. Om man studerar vargar i flock och hästar i flock så är det ganska mycket som skiljer sig. Ett ledar sto eller en ledarhingst skulle till exempel aldrig skada någon annan i flocken, det skulle innebära en fara för hela flocken om nån var skadad. Däremot så kan en alfahane i en vargflock läxa upp en lägre stående individ om denna uppträder felaktigt, ibland men mer eller mindre allvarliga skador som följd. Inte med det sagt att man ska slå sin hund, men de domineras på ett helt annat sätt. En hund ser upp till någon som är modig, dominant och oftast större och starkare än den själv, så som man ser alfahanar i en flock. Deras ledarskap håller bara så länge ledaren är frisk och stark och fortfarande klarar av att dominera flocken. Ett ledarsto däremot behöver inte vara den som är störst och starkast utan den med mest erfarenhet, som hittar till vattenhålen, vet var faror brukar lura mm.
Man bör ha detta i åtanke då man försöker dominera de olika djuren. En häst biter eller sparkar då den är rädd, alltså inget tecken på dominans. Slår du en häst så kommer den iof bli rädd för dej, men den kommer inte att ha förtroende för dej och lita på dej i en pressad situation. En hund däremot ser upp till den som är stor, stark och bestämd. Man ska som sagt inte slå, men ibland kan man behöva höja rösten för att visa att man menar allvar. Sen vill man ju inte ha en hund som är rädd för en heller, utan en självständig hund med bra självförtroende så balansen är svår..
Skulle kunna skriva en hel uppsats i ämnet eftesom båda arterna har ett så nyanserat språk. Det viktiga är dock att tänka på hur en ledare i deras naturliga flock skulle hantera olika situationer och färsöka efterlikna denna ledare.

ok...när det gäller hundar stöter man ganska ofta på ledarskapsproblem,tycker jag. Detta ser man ganska tydligt.

Min uppfattning är att hästar inte är lika rangfixerade, är det så?
Men hur reagerar en häst som inte anser att ägaren är en bra ledare?

matjo537 skrev:
Det är vissa likheter, men också många skillnader. Oraken är, som tidigare sagts, att huden är ett rovdjur och hästen ett bytesdjur. Om man studerar vargar i flock och hästar i flock så är det ganska mycket som skiljer sig. Ett ledar sto eller en ledarhingst skulle till exempel aldrig skada någon annan i flocken, det skulle innebära en fara för hela flocken om nån var skadad. Däremot så kan en alfahane i en vargflock läxa upp en lägre stående individ om denna uppträder felaktigt, ibland men mer eller mindre allvarliga skador som följd. Inte med det sagt att man ska slå sin hund, men de domineras på ett helt annat sätt. En hund ser upp till någon som är modig, dominant och oftast större och starkare än den själv, så som man ser alfahanar i en flock. Deras ledarskap håller bara så länge ledaren är frisk och stark och fortfarande klarar av att dominera flocken. Ett ledarsto däremot behöver inte vara den som är störst och starkast utan den med mest erfarenhet, som hittar till vattenhålen, vet var faror brukar lura mm.
Man bör ha detta i åtanke då man försöker dominera de olika djuren. En häst biter eller sparkar då den är rädd, alltså inget tecken på dominans. Slår du en häst så kommer den iof bli rädd för dej, men den kommer inte att ha förtroende för dej och lita på dej i en pressad situation. En hund däremot ser upp till den som är stor, stark och bestämd. Man ska som sagt inte slå, men ibland kan man behöva höja rösten för att visa att man menar allvar. Sen vill man ju inte ha en hund som är rädd för en heller, utan en självständig hund med bra självförtroende så balansen är svår..
Skulle kunna skriva en hel uppsats i ämnet eftesom båda arterna har ett så nyanserat språk. Det viktiga är dock att tänka på hur en ledare i deras naturliga flock skulle hantera olika situationer och färsöka efterlikna denna ledare.

Nej nu får vi nog ta och tänka lite. Hästar är rätt tuffa mot varandra och de har fortfarande förtroende för ledaren, eller hur? En häst tappar inte förtroende av en tillrättavisning som kommer från en högre i rang. De "ser nog upp till" de tuffa och starka lika mycket som en hund. Att hästar är flyktdjur gör dem inte till veka skygga små varelser.
Jag kan säga till min häst, fysiskt om det behövs (men det är ett bevis på misslykcande om det behövs när vi väl känner varandra och vet var vi har varandra) men den litar på mej i alla fall. Det företroendet försvinner inte förrän jag gör något oväntat och obegripligt som är obehagligt för hästen. Då kan företroendet vackla. Éller om jag i egenskap av ledare får hästen att göra något den inte vill (tex gå över en smal bro) Om något då händer (bron brakar ihop) då kommer hästen att tappa förtroende.

Men inte när hästen gör något som innebär att den sätter sig upp mot mitt ledarskap och jag bestraffar den, med röst eller hand.
I den situationen ökar förtroendet för att jag är den trygga ledaren
som inte tillåter trots, och hästen väntar sig bestraffning om jag verkligen är dess ledare. Samma med hundar.

Jag har haft många hästar och de har gjort allt jag begärt av dem därför att de har litat på mej till 100 procent. Det är ett stort ansvar man har där. Det gör att man tänker efter när man begär något som ev kan vara farligt. De har litat på mej trots att elelr för at jag har talat om att jag är ledaren och de har mäkrt att när jag begär något så är det ok. Det har inte rubbats av att jag någon gång tvingats daska till hästen. Även om det är ytterst sällsynt och sker nästan aldrig.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det kan i grund och botten vara lika iom flockbeteendet..MEN anledningen till att man inte tränar "trick" eller annat med hästar på samma sätt som man gör med hundar är för att de talar två HELT olika kroppspråk. Hundar är och kommer alltid vara rovdjur, hästar kommer alltid vara flyktdjur. Det finns dock likheter som jag anser finns fundamentalt hos alla däggdjur. Tex att titta/stirra i ögon anses u väldigt hotfullt och ett lagom bortvänt ansikte visar "fredsflaggan"= jag ä rinte ute efter bråk eller jag vill inte äta dig. Det här inlägget kommer att bli hundra sidor långt om jag ska sätta igång nu..så det är ingen ide:o , men jag vill iaf dra slutsatsen att liknelsen mellan hundar och hästars kroppssrpåk är stor! Men den betyder snäppet olika i sammanhangen. För att överdriva kan jag rada upp exemplena = om du lutar dig och ler mot en hund kommer den att uppfatta det som hotfullt (precis som en häst) men snarare se det som ett aggressivt dominant hot vilket utlöser antingen ett bråk eller att den andra underkastar sig. Gör du detta på en häst resulterar det i flykt istället. Rovdjur attackerar ofta över ryggen. Somsagt..kan hålla på i evigheter. Men det är en enorm men hårfin skillnad mellan kroppsspråken. Det är detaljerna som avgör.

Sen får man inte glömma! Hästar som är uppfödda i fångenskap fångar ofta upp bitar av vårt språk liksom hundar. Och vi vice verca!

Hoppas någon fattade något av det här :crazy:

Jag håller med dig och insåg nu i efterhand att mitt inlägg kan tas för samma som ovanstående i ditt citerande skrev. Hästar läxar mycket väl upp varandra. Det ser jag jämt. Vad jag kort och gott menade i mitt längre inlägg är att skillnaden är enorm men hårfin.
Det är inte för än man gräver djupare som man kan urskilja de betydande faktorerna där skillnaden i kroppspråket avgör.:)

MrsScabtree skrev:
Jag håller med dig och insåg nu i efterhand att mitt inlägg kan tas för samma som ovanstående i ditt citerande skrev. Hästar läxar mycket väl upp varandra. Det ser jag jämt. Vad jag kort och gott menade i mitt längre inlägg är att skillnaden är enorm men hårfin.
Det är inte för än man gräver djupare som man kan urskilja de betydande faktorerna där skillnaden i kroppspråket avgör.:)

Jo det är skillnad när det gäller att hästar är inte rovdjur som hundar, och det saknar ju inte betydelse. Men när det gäller behov av att ha rangen klar, att ha en trygg ledare, att de blir otrygga och nervösa eller oregerliga om de inte har en trygg ledare, där är likheterna övervägande, tycker jag. Det innebär att hanteringsmässigt vill en hund ha samma som en häst, dvs klara besked om vem som bestämmer över vem och vad som är tillåtet och inte.
Hästar kan bli farliga om de tror att de står över människor och det mår de inte alls bra av, samma med hundar.
Då menar jag farliga för de människor de anser stå över och som ändå ska hantera dem. De är ju inte farliga eller besvärliga i sin flock (av hundar eller hästar).
Om de anse sig stå över människor, eller inte vet och vill ta reda på det, då "bestrffar" de ju oönskat beteende hos människan, ett exempel kan vara hundar som inte låter människan gå i närheten av matskålen, eller hästar som inte tillåter att människan hanterar dem, eller rider. (De som släpar omkring folk i grimskaften, vägrar gå från stallet, sparkar när man hanterar osv.

Som du säger det kan bli långt:p Kanske ska undvika det, ingen orkar ändå läsa:o

Senast ändrad av en moderator:

En skillnad är ju att vi bor med hunden, men inte med hästen. Så hunden lär ju sig oss på ett naturligt sätt. De lär sig många kommandon automatiskt. Det hade varit intressant att se vad som händer om vi skulle umgås lika mycket med vår häst som vi gör med hunden.

Stormizza skrev:
ABSOLUT!
Jag håller fullständigt med.
Den stora skillnaden är dock att hästen är ett flyktdjur och hunden ett rovdjur vilket gör att de reagerar till viss del olika på stimuli i omgivningen. Där de flesta hundar (för alla är ju individer och det skiljer ju en del mellan raser) skulle skälla på något hotfullt som dök upp så flyr en häst "handlöst".

Men vad gäller träning så tycker jag att det går att överföra i princip det mesta. Den som "kan hundar" kan ganska lätt lära sig att "kunna hästar" också. När man väl lärt sig deras kroppspråk så är det i princip samma fostran/träning.

Hihi... Kul att alla säger att det är hästen som blir lydig som hunden... Hos mig är det tvärtom. Min hund lyssnar när jag smackar, proar och allt annat man gör med en häst...
Fast då är jag iofs bra mkt duktigare på häst än hund... Har bara provat med en hund och vet exakt vad jag ska ändra på om det blir en ny ngn gång... Hahaha

MrsScabtree skrev:
Ja , och jag tror vi är inne på precis samma spår ändå :bow:

Absolut! Det är vi!

Sen är det så när jag rider med hunden att både häst och hund kan samma ord som tex Stå still, stanna, och några till.

Så när jag hojtar stå still eller stanna åt hunden i trav så blir hästen helt förvirrad.:confused: (Tex om hunden sticker för långt i förväg eller sätter iväg efter en annan hund, vilket är förbjudet)
Sen blir hon irriterad på hunden. :mad:

För de har ett litet uppfostrande förhållande till varandra också och ingen är klar över vem som står över vem av dem. :confused:
Båda vet att jag står över dem som tur är. Hästen lägger öronen bak och hotar till mot hunden när han inte lyder mej och hunden försöker valla igång hästen i galopp när han tycker det går för sakta. :angel:

Jag får säga till den ena och tala om för den andra att "det gällde inte dej". Det är lite förvirrat ibland.

Men hästen verkar tycka om när jag galopperar på tex ett gärde och hunden springer bredvid, men vill dra iväg före, hon kollar och försöker komma ikapp och gå om honom (galopphäst:angel: ) och verkar tycka att de rär roligt. Får han dra iväg i full fart vill hoin följa efter och blir väldigt sur på mej när jag håller igen henne. Det är orättvist:mad: att han får springa men inte hon.

vad roligt att någon äntligen tar upp att hästar (och hundar) faktiskt kan lära sig vårat språk!
man läser alldeles för ofta att det är helt fel att göra si eller så eftersom det "betyder" något speciellt på hästspråk. visst underlättar det om man till så stor del det går lär sig sina djurs signaler, men om man har en bra kontakt med sina djur så lär de sig mycket snabbt läsa av vad dina signaler betyder också! min hund skulle t.ex. aldrig tycka det var speciellt hotfullt om jag lutade mig ner och log mot honom (inte ens om jag tog i honom), för han vet att jag som individ är mycket muntlig och låter jag inte arg så är jag inte arg helt enkelt, det har han lärt sig.
knasigt det blev... men förstår ni vad jag menar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 203
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: tanten
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 250
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka