S
Stormizza
va ett tag sen jag va i kontakt me hästar, har de senaste åren bara tränat hund, och nu till frågan. Min uppfattning är att uppfostran av hästar och hundar är ganska lika, hur upplever ni det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stormizza skrev:va ett tag sen jag va i kontakt me hästar, har de senaste åren bara tränat hund, och nu till frågan. Min uppfattning är att uppfostran av hästar och hundar är ganska lika, hur upplever ni det?
matjo537 skrev:Det är vissa likheter, men också många skillnader. Oraken är, som tidigare sagts, att huden är ett rovdjur och hästen ett bytesdjur. Om man studerar vargar i flock och hästar i flock så är det ganska mycket som skiljer sig. Ett ledar sto eller en ledarhingst skulle till exempel aldrig skada någon annan i flocken, det skulle innebära en fara för hela flocken om nån var skadad. Däremot så kan en alfahane i en vargflock läxa upp en lägre stående individ om denna uppträder felaktigt, ibland men mer eller mindre allvarliga skador som följd. Inte med det sagt att man ska slå sin hund, men de domineras på ett helt annat sätt. En hund ser upp till någon som är modig, dominant och oftast större och starkare än den själv, så som man ser alfahanar i en flock. Deras ledarskap håller bara så länge ledaren är frisk och stark och fortfarande klarar av att dominera flocken. Ett ledarsto däremot behöver inte vara den som är störst och starkast utan den med mest erfarenhet, som hittar till vattenhålen, vet var faror brukar lura mm.
Man bör ha detta i åtanke då man försöker dominera de olika djuren. En häst biter eller sparkar då den är rädd, alltså inget tecken på dominans. Slår du en häst så kommer den iof bli rädd för dej, men den kommer inte att ha förtroende för dej och lita på dej i en pressad situation. En hund däremot ser upp till den som är stor, stark och bestämd. Man ska som sagt inte slå, men ibland kan man behöva höja rösten för att visa att man menar allvar. Sen vill man ju inte ha en hund som är rädd för en heller, utan en självständig hund med bra självförtroende så balansen är svår..
Skulle kunna skriva en hel uppsats i ämnet eftesom båda arterna har ett så nyanserat språk. Det viktiga är dock att tänka på hur en ledare i deras naturliga flock skulle hantera olika situationer och färsöka efterlikna denna ledare.
MrsScabtree skrev:Jag håller med dig och insåg nu i efterhand att mitt inlägg kan tas för samma som ovanstående i ditt citerande skrev. Hästar läxar mycket väl upp varandra. Det ser jag jämt. Vad jag kort och gott menade i mitt längre inlägg är att skillnaden är enorm men hårfin.
Det är inte för än man gräver djupare som man kan urskilja de betydande faktorerna där skillnaden i kroppspråket avgör.![]()
ABSOLUT!Stormizza skrev:va ett tag sen jag va i kontakt me hästar, har de senaste åren bara tränat hund, och nu till frågan. Min uppfattning är att uppfostran av hästar och hundar är ganska lika, hur upplever ni det?
MrsScabtree skrev:Ja , och jag tror vi är inne på precis samma spår ändå![]()