Bukefalos 28 år!

En fråga till lärare (samt vikarier)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Albatross

Trådstartare
Jag har vikarierat några gånger på mellan- och högstadiet. Eftersom jag inte har någon utbildning inom pedagogik undrar jag över en sak.

Vad skall man göra när man kommer som vikarie till en klass man inte haft förut, får veta vad som skall gås igenom på lektionen fem minuter innan lektionen ifråga börjar och ställer sig framför en klass där varannan elev inte har läroboken med sig? Dessutom känner jag mig så otroligt frustrerad, eftersom större delen av lektionstiden gick åt att hålla lugn i klassen. Det bästa som jag uppnått under dagens två lektioner var när hela klassen satt tyst och läste – i ett par minuter. Och detta medför i sin tur att jag har dåligt samvete över att drygt 90 % av min koncentration gick åt ”bråkstakarna”, de som satt tysta och snälla fick knappt någon uppmärksamhet alls. Känner mig totalt värdelös...
 
Sv: En fråga till lärare (samt vikarier)

Jag har varit i samma situation. Det är jättejobbigt att vara vikarie. Men vad ska man göra när man bara har en klass en gång. Det går inte att göra så mycket annat än att bita ihop och försöka göra det bästa av situationen.

Känn dig absolut inte värdelös. Det är inte ditt fel. Ungar passar på när de har vikarier också.
 
Sv: En fråga till lärare (samt vikarier)

Jag skulle börja med att eleverna fick läsa så att du kunde förbereda dig på vad du skulle gå igenom eller sätta dem i arbete med. De elever som inte hade nödvändigt material med sig skule få fortsätta läsa.
 
Sv: En fråga till lärare (samt vikarier)

Tack! :) Jag får väl försöka trösta mig med att alla ur personalen som jag pratade med sade att detta var en mycket jobbig klass (även gentemot den ordinarie läraren).
 
Sv: En fråga till lärare (samt vikarier)

Jag gjorde som så att eleverna fick arbeta på egen hand med sina övningsböcker (i engelska respektive matematik) och jag gick runt och hjälpte dem som behövde detta. Att resultatet sedan blev blandat får jag ta på mig.
 
Sv: En fråga till lärare (samt vikarier)

Några tips:

Ha alltid en "back up-lektion" att ta till om den ordinarie inte fungerar av någon anledning (t ex att ingen har böcker med sig). Det blir ju ändå ingen effektiv lektion utan böcker så då är det lika bra att ha göra något annat i bakfickan som åtminstone går att genomföra.

Om du har möjlighet att tala med den du vikarierar för, eller någon kollega till denna så fråga hur du ska göra om det är någon eller några av eleverna som är "omöjliga" när du vickar.

Vi brukar erbjuda vikarier att skicka över enstaka elever till någon av våra klasser om de inte kan sköta sig med vikarien.
Talar man om redan från början att "Jag förutsätter att ni vet hur man bär sig åt i ett klassrum, men om någon ändå inte kan låta bli att störa sina klasskamrater så får denne gå över och arbeta i XX:s klass under resten av timmen" så brukar de flesta försöka hålla sig i skinnet. Det brukar nämligen vara lite pinsamt att behöva sitta ensam i en annan klass... Får man iväg den som är ledare så brukar "Bill & Bull" vara lugna i klassrummet.

Detta funkar bra för oss och vi vill ju behålla våra vikarier och inte låta dem råka ut för helvetestimmar med jobbiga klasser som passar på att spela Allan när deras vanliga lärar inte är där.
 
Sv: En fråga till lärare (samt vikarier)

:bow: :bow: :bow:

Den skolan som förbereder så för sina vikarier vill jag komma och jobba på! :love:

Svar Albatross: Har arbetat både som ordinarie och vikarie och det låter ändå som om du har fått en hel del respons!

Har själv upplevt både upp och ner, dessutom finns det ju inget regelrätt sätt, du kan vara på samma sätt och göra samma sak med olika elever och den ena gruppen blir lyrisk och den andra önskar man att man inte hade haft... Det är så!

Att gå in som "springvick" är idag på alltför många skolor bland det värsta du kan göra mot din självkänsla.

När man akut går in och vickar kan man inte förvänta sig att det går att ta över där det slutade. Därför är det viktigt att gå in som vikarie i de ämnen man kan och känner att man är intresserad av, det är alltid roligare att lyssna till någon som "är lyrisk", eller hur?

Glöm inte ditt stora försprång då du första gången möter en klass eller en grupp, de är väldigt intresserade av dig även om de inte uttrycker det, tag tillfället i akt och invänta deras tystnad innan du säger något. Tänk även på att de eleverna kommer att sprida info om dig till de andra, kortfattat men klart. Se till att du första lektionen på en skola följer de regler som du sedan vill ha under dina lektioner.

Hade jag haft tid hade jag hellre tagit en ordinarie tjänst hela året än att gå som springvick, det är jobbigare...

//Lambi, (som gestikulerar besatt när det är ngt kul... vilket jag även får höra av eleverna i ev. kommande revyer och så... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Återigen har jag valt att börja rida på ridskola efter att jag sålt min häst. Har under mitt liv ridit på 4 olika ridskolor och...
2
Svar
31
· Visningar
4 361
Senast: FancyFace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp