En framtida funderingar kring ras

Bedlingtonterrier om du kan tänka dig att gå upp ca 2 kg i vikt och klippa ned med maskin. En tik brukar väga runt 8-9 kg. Trots att de är en typ av terrier är dom väldigt milda hundar som fungerar fint till sällskap.

Dvärgpinscher passar annars bra in men köp från en bra uppfödare som går BPH eller MH, eller till och med har korade hundar. Det finns mentalitetsproblem inom rasen, men en Dvärgpinscher med bra mentalitet är en superrolig och enkel hund som går att ta med överallt. Dock kan dom skälla.
Har tyvärr negativa erfarenheter av DP, i form av jaktgalningar och svajig mentalitet. Men går absolut att utforska.
 
Svårt med kombon liten hund utan larmande och som inte har massa päls (själv gav jag upp på konceptet pga det).
Spontant tänker jag någon bichon som hålls kortklippt, havanais som redan nämnts passar nog bäst in av dem.

Australisk terrier, kanske? Har fått intrycket att majoriteten av dem lever som lättsamma sällskapshundar. Det är en trimras men verkar inte vara särskilt betungande att hålla efter själv. Har en del larmande men ska enligt de som vet inte vara skälliga på samma vis som många andra små raser.

Om du är villig att gå upp lite i storlek så finns det nog fler alternativ, 6-8 kg är ju ett ganska snävt viktspann att förhålla sig till.

Eventuell bubblare (hukar mig redan för halshuggningen som lär komma) eftersom du verkar gilla bullhundar... miniatyrbullterrier? Med reservation för att jag vet väldigt lite om hur de är att leva med men själv tycker att de är skitfräna. ;) Hälsan kan vara ett frågetecken men de få uppfödare jag har kikat på verkar väldigt noga med den biten, så hittar du rätt går det säkert att hitta ett friskt exemplar.
Jag älskar bullterriervalpar utseende!
Dock verkar det vara spretigt i rasen gällande deras jaktinstinkt.
 
Deifinitivt större än ditt önskemål, men en liten staffetik? Fortfarande ingen stor hund speciellt inte jämfört med en Broholmer, men ändå lite liknande utseende om du gillar bullhundar och mastiffer, och passar i övrigt in på dina krav.
Har kikat lite åt det hållet men känner att jag lika gärna skulle kunna ha en till Broholmer isåfall. Vill ha en mindre storlek på hund.
 
Att klippa ned handlar inte om pengar eller tid, jag vill ha en ras som jag kan ställa ut. Mina barn tycker att det är roligt att följa med på utställning och det skulle vara roligt om de kunde bli mer delaktiga. :)
 
Jag är uppvuxen med Havanaiser och är totalt avskräckt när det kommer till långhåriga hundar ;)
Men papillon verkar inte ha lika mycket päls?
Det finns pälsmonster hos en del uppfödare. Men generellt har de inte så mycket.
Dessutom har de ingen underull!

@tuaphua s hundar kommer från en uppfödare som inte har så lång päls i sina linjer. Min kommer från en uppfödare som har ganska "maffiga" pälsar i sina hundar just nu. Har sett bilder på tidigare framgångsrika hundar från dem och de har mindre päls.

Pälsen ska inte tova sig och är så glatt att den mesta smutsen helt enkelt ramlar av.
Och återigen - det är en frisk ras om generellt blir gammal.
 
Att klippa ned handlar inte om pengar eller tid, jag vill ha en ras som jag kan ställa ut. Mina barn tycker att det är roligt att följa med på utställning och det skulle vara roligt om de kunde bli mer delaktiga. :)
Förstår dig! Jag skulle aldrig köpa ras som jag var tvungen att klippa ner, utan vill ha ras som kan fungera ”naturligt”.

(Tycker det är så himla trist med min ena hund som måste klippas för sin egen skull.)
 
Högt bedömd tik. Inte så mycket päls
1656599569787.png
 
Tibetansk spaniel? Nu känner jag bara en så jag vet inte hur representativ hon är för rasen, men denna är en glad skit som går ihop med allt och alla, ingen jakt och väldigt tyst. Däremot skiter hon fullständigt i sin ägare för det mesta och "kan själv" typ allt. Absolut noll will to please.
 
Tibetansk spaniel? Nu känner jag bara en så jag vet inte hur representativ hon är för rasen, men denna är en glad skit som går ihop med allt och alla, ingen jakt och väldigt tyst. Däremot skiter hon fullständigt i sin ägare för det mesta och "kan själv" typ allt. Absolut noll will to please.
Känns som en oerhört träffande beskrivning! Morsan hade en tibetansk spaniel tidigare, jättetrevlig när han var på det humöret och okomplicerad med andra hundar men var en mardröm att träna in ens enkla kommandon som "sitt".

Enda gången jag sett djurvårdspersonal kasta sig i förskräckelse åt sidan för något djur var när den lilla odågan var nyopererad och vägrade vara kvar på djursjukhuset, han gick sonika ut därifrån med en arg min och dunsade argt med tassarna i golvet så att alla förstod att det var bäst att hålla sig ur vägen. :D
 
Föreslår också staffe. Har en vän med staffe och den älskar människor, är nöjd med att få fysisk motion och vara med i familjen. Nackdelen är väl kanske att dom inte gillar kallt och blött väder.

Annars kanske dvärgschnauzer?

Angående småhundar och skällande skulle jag också säga att mycket beror på vad för aktivering dom får. Det är vanligt att småhundar hamnar i fel hem där dom bara går runt kvarteret för att man tror att dom inte kräver mer. Får min lilla hund sina 5km per dag och lite hjärngympa så skäller han bara om det kommer in någon på tomten. Är jag sjuk så skäller han bara av att någon andas. Upplever att dom små larmande raserna blir överdrivet larmande när dom är understimulerade, istället för destruktiva som många andra raser blir.
Dvärgschnauzer passar inte in på flera punkter. Ffa så är pälsvården ganska omfattande. De kan också nära till skall även med aktivering-det är en larmande ras.
 
Jag är uppvuxen med Havanaiser och är totalt avskräckt när det kommer till långhåriga hundar ;)
Men papillon verkar inte ha lika mycket päls?
Vad avskräcker med pälsen?

De har en väldigt silkig päls som sällan tovar sig. Öronen kan ha lite mindre glatt päls och behöver därav borstas lite oftare. Jag borstar öronen varannan vecka ca. Men en del gör det en gång/v.
Mina är med i stallet och lerig/smutsig miljö. Den mesta smutsen glider av pälsen iom hur silkig den är.
Min pappas sambo har kines, en puff. Hon måste bada, föna, borsta etc ett par ggr/v typ för att det inte ska tova sig. Och så klipper hon den i ansiktet. Den har ju en helt annan typ av päls, mardröm enligt mig som är lat med pälsvård.

Mina hundar har alla haft päls som är lik den övre av de två hundar @tanten lade in. Men vissa hade mycket mer hår på öronen och mer svans.

Nuvarande hundar ser ut så här båda två ungefär. Öronen har inte fått full behåring än IOM att de är för unga.
8371CDAF-E864-4068-BEC0-CF91A0AFB332.jpeg
 
Mini bullar är ju inte nödvändigtvis mindre än en staffe om staffen känns för stor. Men om staffen funkar aktivitetsmässigt borde dsg också göra det. Det är väl skall och ev. jaktlust.
 
Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat.
Jag har landat i att det inte är helt enkelt att ha två stora hundar med småbarn och det livet vi lever nu. Av den anledningen kollar jag på mindre ras för jag känner trots allt att något saknas.

Jag söker en hundras som inte väger mer än 6-8kg.
Ej skälig (viss tolerans finns såklart)
Ej intresse för vilt
Frisk
Så lite pälsvård som möjligt (vill ej trimma och inte klippa ned)
Bra mentalitet
Ska fungera med barn i åldern 6-8 år

Det jag värdesätter hos min egen ras är att de är tålmodiga, familjära, ej skäliga och väldigt tydlig av/på knapp.
Jag vill ha en hund som följer med på promenader (4-6 g/veckan, 5-10 km).
Våra hundar följer med mycket i vardagen på olika aktiviteter, så som båt, paddla, husvagnen, skidsemester, cykelturer (tänker att en mindre kan sitta i korg), till vänner och barnens aktiviteter.
Jag vill ha en ”knävärmare” som uppskattar men som inte kräver. ;)

Har tittat på följande raser:
Fransk Bulldog - lämnade dock rasen 2018 då vår hane fick väldig problematik med andningen. Dock var han med på ridturer/löpturer som yngre. Jag gillar dess personlighet. Men är orolig för hälsan.
Boston Terrier - funderar kring dess hälsa också.
Russkiy Toy - verkar dock ha en hel del jaktinstinkt när jag hör mig för.
Chihuahua - vår hund som väger 55 kg är en väldigt kontrast mot rasen men han är uppvuxen och fostrad av kompisens chihuahua så han har respekt för deras storlek.
Kinesisk nakenhund - funderar dock på vad rasen tycker om att spendera tid i skidbacken eller promenader på vintern.

Har ni några fler förslag?
Är det inte din mamma som har en American Hairless Terrier? Kan inte det vara något, eller jagar dom mycket?
 
Om du kan tumma på hur lätt till skall hunden får ha kan kanske mittelspitz vara ett alternativ.

Jag har, i arbetet, gått förbi någon som är ute i trädgården i villakvarter utan att säga ett ljud.

Sen har vi två också. Vi bor på landsbygden och våra, mest den ena, skäller när någon går eller cyklar förbi oss eller om någon knackar på dörren. Jag har märkt att de får lättare till skall när orken inte funnits att aktivera dem ordentligt, utan det bara blivit korta promenader hemmavid och ingen mental aktivering.
 
Vad avskräcker med pälsen?

De har en väldigt silkig päls som sällan tovar sig. Öronen kan ha lite mindre glatt päls och behöver därav borstas lite oftare. Jag borstar öronen varannan vecka ca. Men en del gör det en gång/v.
Mina är med i stallet och lerig/smutsig miljö. Den mesta smutsen glider av pälsen iom hur silkig den är.
Min pappas sambo har kines, en puff. Hon måste bada, föna, borsta etc ett par ggr/v typ för att det inte ska tova sig. Och så klipper hon den i ansiktet. Den har ju en helt annan typ av päls, mardröm enligt mig som är lat med pälsvård.

Mina hundar har alla haft päls som är lik den övre av de två hundar @tanten lade in. Men vissa hade mycket mer hår på öronen och mer svans.

Nuvarande hundar ser ut så här båda två ungefär. Öronen har inte fått full behåring än IOM att de är för unga.
Visa bifogad fil 94126
Kramsnö och regn - att ta hand om pälsen efter väder.
Minns hur vi under uppväxten fick spola hundarna i badkaret bara efter korta kissrundor. Men kanske skiljer sig i pälstyp i jämförelse med Bichon?
 
Mini bullar är ju inte nödvändigtvis mindre än en staffe om staffen känns för stor. Men om staffen funkar aktivitetsmässigt borde dsg också göra det. Det är väl skall och ev. jaktlust.
De jag har träffat har varit som frallor i mankhöjd. Men kanske har varit mindre än vad rasstandarden säger?
 
De jag har träffat har varit som frallor i mankhöjd. Men kanske har varit mindre än vad rasstandarden säger?
Rasstandarden säger max 35.5 cm så det finns säkert små exemplar också. Staffen ska vara under 40.5 cm, oftast är tikarna mindre. Sen vet jag några få som väger under 10 kg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn. Tidigare förra året...
2
Svar
30
· Visningar
2 658
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
3 933
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 048
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov. Hund nummer två...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp