En framtida funderingar kring ras

Du har kanske tänkt på detta redan, men du behöver kanske tänka ett varv på hur du ska ha dem när de är hemma själv iochmed storleksskillnaden.

Nu sa du nej till Staffe, jag hängde inte riktigt med på varför (ibland gillar man inte en ras och så är det).
Men de är relativt små, de är ju inte höga men satta. De jag har träffat är skitroliga och super med barn.
Håller såklart med om staffen. Min tik väger 13 kilo och är både nätt och robust på samma gång. Enklaste hunden att ha att göra med! Ingen jakt, ingen vakt, ingen separationsångest. Bara glad jämt.
 
Underbart!
Boston Terrier hamnade på min lista för att de känns som de friskaste trubbnosarna, både gällande andning och allergier.
Satt igår och kollade runt angående rasen. Det finns ju ett tydligt och välskrivet RAS dokument med avelsstrategi.

Just nu är Boston Terrier högst på listan.
Bullterrier blir i största laget.
Jag är fortfarande väldigt svag för Fransk Bulldog men det är sorgligt att läsa dess rasstandard och dess hälsoläge.
Är det någon som är insatt i aveln kring frallor? Är rasen ”dödsdömd”?

Jag har fralla-uppfödning inom familjen och även om de nuvarande är trevliga och (just nu) hyfsat friska så skulle jag aldrig ha en själv. Vi har fått avliva en pga multisjuk, en från tidigare kull är också avlivad pga sjukdom och ett par bekanta med fralla (ej från "oss") har fått avliva sina i förtid också. Valpningarna har inte varit problemfria - sista kullen gick nog 50 000 kr back.

Är ändå uppväxt med andra trubbnosar (shih-tzu) samt ägt boxer. Att köpa en fralla finns inte på kartan. Gör dig själv en tjänst och hitta något annat.
 
Men vad är det hos fransk bulldogg som tilltalar dig så mycket? Om du kan koka ned det lite kan det ju bli lättare att förstå vad du egentligen söker och om det går att hitta i en annan, friskare ras.
Pälsen, humor, ej skällig, egen personlighet och deras nöjdhet.
Jag har hittat den okomplicerade i tex Broholmer men som saknar humor.
Det känns nästan som att en fralla har som målsättning att få en att skratta åt dem. De är härliga!
 
Pälsen, humor, ej skällig, egen personlighet och deras nöjdhet.
Jag har hittat den okomplicerade i tex Broholmer men som saknar humor.
Det känns nästan som att en fralla har som målsättning att få en att skratta åt dem. De är härliga!
Vart ifrån har alla människor fått att frallor är så härliga jag tycker dom är som vilken terrier som helst förutom att dom ofta är extremt bortskämda så pass att dom kan bli riktigt otrevliga😂

Du kan lika gärna köpa en släthårig liten jack russel finns hur mycket humor och envishet som helst i dom och framförallt är dom friska :)
 
Pälsen, humor, ej skällig, egen personlighet och deras nöjdhet.
Jag har hittat den okomplicerade i tex Broholmer men som saknar humor.
Det känns nästan som att en fralla har som målsättning att få en att skratta åt dem. De är härliga!

Pälsen? De fäller ju som sjutton? Skäller gör de inte ofta (mest för att de knappt kan skälla) men jävlar i mig vad de kan hålla låda med allehanda andra ljud så fort de ska protestera mot något.
 
Pälsen, humor, ej skällig, egen personlighet och deras nöjdhet.
Jag har hittat den okomplicerade i tex Broholmer men som saknar humor.
Det känns nästan som att en fralla har som målsättning att få en att skratta åt dem. De är härliga!
Roliga karaktärsfulla individer finns det dock i många andra raser. Jag tror Mini-bullen ligger nära till hands där, även om de är på tok för knäppa och envisa för min smak! Men många gillar ju deras charm.
Sen fäller ju frallor rätt mycket, korta stickiga hår. Och skäller och låter tycker jag också att de gör! Dvs inget som egentligen är särskilt unikt. De kan väl också dra iväg på vilt och annat om de är lösa (och orkar springa)?
 
En till grej att ta i beräkningen om man trots allt väljer trubbnos är om man har råd att bekosta en eventuell operation av deras luftvägar ur egen ficka. Så vitt jag vet finns det inget försäkringsbolag som ersätter sådana operationer på dessa raser (det säger ju en hel del om hälsan också)
 
Oj, jag delar inte alls er uppfattning om frallor. Har ägt en egen och har flertalet i min omgivning.

Tycker ni att de fäller? Då har ni aldrig träffat en Broholmer :rofl: Det är vad jag jämför med.
 
Vart ifrån har alla människor fått att frallor är så härliga jag tycker dom är som vilken terrier som helst förutom att dom ofta är extremt bortskämda så pass att dom kan bli riktigt otrevliga😂

Du kan lika gärna köpa en släthårig liten jack russel finns hur mycket humor och envishet som helst i dom och framförallt är dom friska :)
Jack Russel är ingen ras för mig. Alldeles för skälliga!
 
Pälsen, humor, ej skällig, egen personlighet och deras nöjdhet.
Jag har hittat den okomplicerade i tex Broholmer men som saknar humor.
Det känns nästan som att en fralla har som målsättning att få en att skratta åt dem. De är härliga!

Men inget av det du listar kan väl rimligen väga upp för att hunden med all sannolikhet kommer ha problem med något så grundläggande som att andas? Det är ju helt absurt att ens resonera om egenskaper som överväger ett så sjukt lidande som trubbnosiga hundar utsätts för. Och därtill kommer allehanda andra hälsoproblem.

Kan bara inte låta det passera. Men alltså deras nöjdhet? Och att de inte skäller? De kan ju för guds skull inte andas! Klart som bara den att de är nöjda med ett lugnt liv. Och humor har jag aldrig förstått. Det verkar mest handla om bieffekter till deras sjuka anatomi som folk upplever som "charmigt".
 
Tillägger också att när det gäller trubbnosarnas hälsa så tycker jag inte att man kan ha en åsikt eller uppfattning om den. För det är faktiskt ren fakta att dom har usel hälsa. Det finns hur många studier som helst på. Det är uppemot 90-95% av tex mops som har andningsproblem. Många av dessa raser är även gravt defekta i övriga kroppen med grava missbildningar på tex ryggen, armbågar och höfter.

Jag blir faktiskt lite provocerad när folk ändå vill köpa dessa raser trots att dom är medvetna om problemen, är man inte medveten är det inte speciellt svårt att ta reda på dom. Alla raser har sjävklart sina hälsoproblem mer eller mindre och alla hundar kan bli sjuka. Men varför ska man välja en ras där man vet med säkerhet att den kommer få problem med hälsan pga sin anatomi. Också när det är såna hälsoproblem att den inte kan klara av ett normalt liv, där dom inte kan sova normalt eller ens gå en rastningspromenad. Dessa raser lider stort av att bara existera! Jag har pratat med några veterinärer och det enda sättet att rädda tex mops och fransk bulldog är att öppna stamböckerna och blanda in nya raser.
Många av dessa raserna älskas av många för de är så enkla och kräver inte så mycket. Men det är ju just för att dom inte orkar nånting. Hund oavsett storlek kan gå flera mil så länge hunden är frisk och har en korrekt anatomi, och bör också få den fysiska stimulans dom behöver (även fast dom är små!)

När jag väljer ras har jag alltid utgått och valt efter deras hälsoläge och sen gått på hur rasens temperament/mentalitet är. Om jag inte kan hitta en ras där den är frisk med normal anatomi med en mentalitet och användningsområde som passar mig, då är jag hellre utan hund.
 
Om du kan tänka dig en fralla rent storleksmässigt så tänker jag att en staffe inte borde vara ett problem? Är ju inte många kilos skillnad.

Och att du lika gärna kan ha en Broholmer då förstår jag inte riktigt 😁 det går ju ändå typ tre stora straffar på en Broholmertik om inte jag är ute och cyklar? 😅😁
 
Underbart!
Boston Terrier hamnade på min lista för att de känns som de friskaste trubbnosarna, både gällande andning och allergier.
Satt igår och kollade runt angående rasen. Det finns ju ett tydligt och välskrivet RAS dokument med avelsstrategi.

Just nu är Boston Terrier högst på listan.
Bullterrier blir i största laget.
Jag är fortfarande väldigt svag för Fransk Bulldog men det är sorgligt att läsa dess rasstandard och dess hälsoläge.
Är det någon som är insatt i aveln kring frallor? Är rasen ”dödsdömd”?

Minibulle finns i samma storlek som Fralla och Staffe 😊
Fralla skulle jag aldrig köpa, aldrig träffat en frisk i hela mitt liv 😅
Är det inte andningen är det allergier, hudproblem, njurar, ögon, hjärtat osv osv osv
 
Men inget av det du listar kan väl rimligen väga upp för att hunden med all sannolikhet kommer ha problem med något så grundläggande som att andas? Det är ju helt absurt att ens resonera om egenskaper som överväger ett så sjukt lidande som trubbnosiga hundar utsätts för. Och därtill kommer allehanda andra hälsoproblem.

Kan bara inte låta det passera. Men alltså deras nöjdhet? Och att de inte skäller? De kan ju för guds skull inte andas! Klart som bara den att de är nöjda med ett lugnt liv. Och humor har jag aldrig förstått. Det verkar mest handla om bieffekter till deras sjuka anatomi som folk upplever som "charmigt".
Som jag skrev i mitt första inlägg så lämnade jag Fransk Bulldog 2018 pga deras hälsa.
Men jag kan ju fortfarande få vilja ha en? Det betyder inte att jag kommer skaffa en.
Gillar man inte typen som Fransk Bulldog så gör man helt enkelt inte det men jag tilltalas av det typen av hund. Som tex Boston Terrier, Bullterrier.

Jag söker efter ras - annars hade jag ju redan köpt en.
 
Om du kan tänka dig en fralla rent storleksmässigt så tänker jag att en staffe inte borde vara ett problem? Är ju inte många kilos skillnad.

Och att du lika gärna kan ha en Broholmer då förstår jag inte riktigt 😁 det går ju ändå typ tre stora straffar på en Broholmertik om inte jag är ute och cyklar? 😅😁
Broholmer är såpass smidiga att ha så för mig går gränsen runt 10 kg som smärtgräns. Jag vill ha en mindre annars kan jag lika gärna ha en Broholmer. Det är en liten och smidig hund jag söker som komplement. :)
 
Som jag skrev i mitt första inlägg så lämnade jag Fransk Bulldog 2018 pga deras hälsa.
Men jag kan ju fortfarande få vilja ha en? Det betyder inte att jag kommer skaffa en.
Gillar man inte typen som Fransk Bulldog så gör man helt enkelt inte det men jag tilltalas av det typen av hund. Som tex Boston Terrier, Bullterrier.

Jag söker efter ras - annars hade jag ju redan köpt en.

Men det handlar ju inte om att man inte gillar "typen" av hund? Om du lämnade frallorna för bara 4 år sedan just pga hälsan så kan jag lova dig att det verkligen inte har skett något omvälvande inom rasen på den korta tiden.
 
Absolut inte illa menat men du skriver ofta om just problem med tovig och svårborstad päls.
Det är dock inte rastypiskt alls. Pälsen ska vara silkig och inte tova sig lätt. Utan möjligen öronhåret som kan ha en liten strävare textur. Men det räcker med 1 minut varannan vecka för att borsta och förebygga tovor i öronen.

En släkting som har puff har varit hundvakt till flera av mina när jag varit borta. Hon måste bada, föna och borsta sin 2-3 ggr/v för att pälsen inte ska tova sig. Dvs hon är noga med pälsvård och inte lika lat som jag. Mina har hon aldrig behövt borsta under de 2 veckor vi varit borta och hon passat dem. Det ska vara en helt annan typ av päls.

Sen behöver det inte vara rätt ras för TS öht. Men en pappis päls är normalt inte svår eller krävande på något vis. Visst får du borsta oftare än en fralla som aldrig behöver det liksom. ;) Men 1-2 ggr/mån är inte så krävande på en så liten hund. Tar ju några minuter bara.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn. Tidigare förra året...
2
Svar
30
· Visningar
2 685
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 004
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 236
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov. Hund nummer två...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp