En framtida funderingar kring ras

Jag landar ju oftast i att jag gillar vissa typer av hundar, så som Fransk bulldog, Boston terrier och Bullterrier.

Men tanken slog mig när jag bläddrade igen 367 och inte hittade någon som är ”perfekt” - man kommer nog alltid behöva tumma på något.

Hade definitivt tittat på bullterrier. Jag lovar att du hellre tar lång päls än en hund som inte kan andas eller leva normalt.
 
Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat.
Jag har landat i att det inte är helt enkelt att ha två stora hundar med småbarn och det livet vi lever nu. Av den anledningen kollar jag på mindre ras för jag känner trots allt att något saknas.

Jag söker en hundras som inte väger mer än 6-8kg.
Ej skälig (viss tolerans finns såklart)
Ej intresse för vilt
Frisk
Så lite pälsvård som möjligt (vill ej trimma och inte klippa ned)
Bra mentalitet
Ska fungera med barn i åldern 6-8 år

Det jag värdesätter hos min egen ras är att de är tålmodiga, familjära, ej skäliga och väldigt tydlig av/på knapp.
Jag vill ha en hund som följer med på promenader (4-6 g/veckan, 5-10 km).
Våra hundar följer med mycket i vardagen på olika aktiviteter, så som båt, paddla, husvagnen, skidsemester, cykelturer (tänker att en mindre kan sitta i korg), till vänner och barnens aktiviteter.
Jag vill ha en ”knävärmare” som uppskattar men som inte kräver. ;)

Har tittat på följande raser:
Fransk Bulldog - lämnade dock rasen 2018 då vår hane fick väldig problematik med andningen. Dock var han med på ridturer/löpturer som yngre. Jag gillar dess personlighet. Men är orolig för hälsan.
Boston Terrier - funderar kring dess hälsa också.
Russkiy Toy - verkar dock ha en hel del jaktinstinkt när jag hör mig för.
Chihuahua - vår hund som väger 55 kg är en väldigt kontrast mot rasen men han är uppvuxen och fostrad av kompisens chihuahua så han har respekt för deras storlek.
Kinesisk nakenhund - funderar dock på vad rasen tycker om att spendera tid i skidbacken eller promenader på vintern.

Har ni några fler förslag?
Eftersom du ändå är inne på brackyraser, så är ju mops ett tips. Jag har min andra mops nu, en 4-årig hane som varit kärnfrisk än så länge. Tidigare hade jag även en tik, som fick somna in när hon var 11 år pga vingelsjuka (förekommer i rasen, men förekommer även hos andra raser. Vi hade en mastiff som fick somna in av exakt samma orsak när hon var 11 år). Tiken hade några UVI som behövde veterinärvård, men annars så var även hon en frisk och sund mops. Inga andningsproblem.

Mopsarna är pigga och glada hundar som ofta saknar jaktlust (vår hane jagar absolut ingenting och det gjorde inte vår tik heller). En tik ligger inom ditt viktspann, även om en hane också kan göra det (vår hane väger ca 8,5 kg och har en tydlig midja). Mops älskar alla människor och älskar kroppskontakt, så vill du ha en knähund så är det helt rätt ras! Mopsarna går ofta väldigt bra ihop med andra hundar.
peggy_albus_210510.jpg
 
Eftersom du ändå är inne på brackyraser, så är ju mops ett tips. Jag har min andra mops nu, en 4-årig hane som varit kärnfrisk än så länge. Tidigare hade jag även en tik, som fick somna in när hon var 11 år pga vingelsjuka (förekommer i rasen, men förekommer även hos andra raser. Vi hade en mastiff som fick somna in av exakt samma orsak när hon var 11 år). Tiken hade några UVI som behövde veterinärvård, men annars så var även hon en frisk och sund mops. Inga andningsproblem.

Mopsarna är pigga och glada hundar som ofta saknar jaktlust (vår hane jagar absolut ingenting och det gjorde inte vår tik heller). En tik ligger inom ditt viktspann, även om en hane också kan göra det (vår hane väger ca 8,5 kg och har en tydlig midja). Mops älskar alla människor och älskar kroppskontakt, så vill du ha en knähund så är det helt rätt ras! Mopsarna går ofta väldigt bra ihop med andra hundar.
Visa bifogad fil 94330
Finns det mopsar utan andningsproblem? Alla mopsar jag träffat har haft det (fast ägarna påstått att de inte har det).
 
Finns det mopsar utan andningsproblem? Alla mopsar jag träffat har haft det (fast ägarna påstått att de inte har det).
Naturligtvis finns det mopsar utan andningsproblem. Jag har haft en hund med andningsproblem (min första chow chow) så jag vet vad det innebär. På den tiden brydde man sig inte om sådant i utställningsringarna (hon var född i slutet av 80-talet och blev champion), men idag hade jag inte kunnat ställa ut henne utan att riskera en diskvalificering eller i alla fall ett kraftigt prisneddrag.

Jag lyssnade på ett jätteintressant föredrag av Jane Ladlow i höstas. Jane är veterinär på Cambridge University i England och har opererat enormt många brackyraser (främst mops, fransk och engelsk bulldogg samt bostonterrier) pga andningsproblem, så hon har stor erfarenhet av dessa problem. Hon är också den som tagit fram det andningstest som vi ska börja använda här i Sverige så snart de första veterinärerna har fått sin utbildning. Hon är inte ägare av dessa raser, så hon är inte jävig (däremot så jobbar hon genom sitt andningstest på att typ göra sig själv arbetslös). Hon berättade att hon flera gånger besökt utställningar och sett massor av brackyhundar helt utan andningsproblem, men att de veterinärer som bara ser de hundar som kommer till kliniken bara ser en sida av det hela.

På hundutställning så har hundar med andningsproblem inget att hämta, så de som är dåliga hålls hemma. Dock är det ju ett ställe där man får se många hundar på samma ställe.
 
På hundutställning så har hundar med andningsproblem inget att hämta, så de som är dåliga hålls hemma. Dock är det ju ett ställe där man får se många hundar på samma ställe.

Men det här är ju inte ens sant? Jag har spenderat hela mitt liv på hunduställningar och i både fralla- och mopsringen har det bara blivit sämre och sämre. Givetvis finns det hundar i ringen som inte andas normalt.
 
Naturligtvis finns det mopsar utan andningsproblem. Jag har haft en hund med andningsproblem (min första chow chow) så jag vet vad det innebär. På den tiden brydde man sig inte om sådant i utställningsringarna (hon var född i slutet av 80-talet och blev champion), men idag hade jag inte kunnat ställa ut henne utan att riskera en diskvalificering eller i alla fall ett kraftigt prisneddrag.

Jag lyssnade på ett jätteintressant föredrag av Jane Ladlow i höstas. Jane är veterinär på Cambridge University i England och har opererat enormt många brackyraser (främst mops, fransk och engelsk bulldogg samt bostonterrier) pga andningsproblem, så hon har stor erfarenhet av dessa problem. Hon är också den som tagit fram det andningstest som vi ska börja använda här i Sverige så snart de första veterinärerna har fått sin utbildning. Hon är inte ägare av dessa raser, så hon är inte jävig (däremot så jobbar hon genom sitt andningstest på att typ göra sig själv arbetslös). Hon berättade att hon flera gånger besökt utställningar och sett massor av brackyhundar helt utan andningsproblem, men att de veterinärer som bara ser de hundar som kommer till kliniken bara ser en sida av det hela.

På hundutställning så har hundar med andningsproblem inget att hämta, så de som är dåliga hålls hemma. Dock är det ju ett ställe där man får se många hundar på samma ställe.
Det låter ju bra. Men jag har promenerat med en mops som gått jättebra på utställning och som hade svårt att ens klara av lugn promenadfart. Det var iofs 10 år sen så det kanske blivit bättre sen dess?
 
Eftersom du ändå är inne på brackyraser, så är ju mops ett tips. Jag har min andra mops nu, en 4-årig hane som varit kärnfrisk än så länge. Tidigare hade jag även en tik, som fick somna in när hon var 11 år pga vingelsjuka (förekommer i rasen, men förekommer även hos andra raser. Vi hade en mastiff som fick somna in av exakt samma orsak när hon var 11 år). Tiken hade några UVI som behövde veterinärvård, men annars så var även hon en frisk och sund mops. Inga andningsproblem.

Mopsarna är pigga och glada hundar som ofta saknar jaktlust (vår hane jagar absolut ingenting och det gjorde inte vår tik heller). En tik ligger inom ditt viktspann, även om en hane också kan göra det (vår hane väger ca 8,5 kg och har en tydlig midja). Mops älskar alla människor och älskar kroppskontakt, så vill du ha en knähund så är det helt rätt ras! Mopsarna går ofta väldigt bra ihop med andra hundar.
Visa bifogad fil 94330
Den där hunden har ju ingen nos alls? Nej fy fan!
 
Både jag och @tuaphua föreslår nog Papillion eller Phalène. Generellt väldigt friska. Päslvård nästan obefintlig. Klarar lätt milpromenader! Det är en ju spaniel.

Min är totalt ointresserade av vilt. vi har mött älgar och rådjur och han bara tittar.

Skällighet är som med alla småhundar en uppfostringsfråga. Min larmar vid dörren - vilket för mig är en fördel eftersom jag bor på landet och vill ha koll om det kommer folk.

Jag betraktar dem som stora hundar i litet format. :)
Absolut inte illa menat men du skriver ofta om just problem med tovig och svårborstad päls.
 
Dvärgpinscher är inte tysta, ever... 😀 Skämt åsido, det är en ras som även med hög nivå av aktivering alltid vill hitta på mer saker, och gärna berättar det högt och ljudligt. Men glad, orädd och kvick är de!
Fast jag har träffat flera som är helt tysta så jag tror inte riktigt på att alla är ”jobbiga”

Eftersom du ändå är inne på brackyraser, så är ju mops ett tips. Jag har min andra mops nu, en 4-årig hane som varit kärnfrisk än så länge. Tidigare hade jag även en tik, som fick somna in när hon var 11 år pga vingelsjuka (förekommer i rasen, men förekommer även hos andra raser. Vi hade en mastiff som fick somna in av exakt samma orsak när hon var 11 år). Tiken hade några UVI som behövde veterinärvård, men annars så var även hon en frisk och sund mops. Inga andningsproblem.

Mopsarna är pigga och glada hundar som ofta saknar jaktlust (vår hane jagar absolut ingenting och det gjorde inte vår tik heller). En tik ligger inom ditt viktspann, även om en hane också kan göra det (vår hane väger ca 8,5 kg och har en tydlig midja). Mops älskar alla människor och älskar kroppskontakt, så vill du ha en knähund så är det helt rätt ras! Mopsarna går ofta väldigt bra ihop med andra hundar.
Visa bifogad fil 94330
Driver du med oss eller? Mopsen är vanskapt precis som alla andra mopsar, ja ALLA.
 
Du har kanske tänkt på detta redan, men du behöver kanske tänka ett varv på hur du ska ha dem när de är hemma själv iochmed storleksskillnaden.

Nu sa du nej till Staffe, jag hängde inte riktigt med på varför (ibland gillar man inte en ras och så är det).
Men de är relativt små, de är ju inte höga men satta. De jag har träffat är skitroliga och super med barn.
 
Det finns pälsmonster hos en del uppfödare. Men generellt har de inte så mycket.
Dessutom har de ingen underull!

@tuaphua s hundar kommer från en uppfödare som inte har så lång päls i sina linjer. Min kommer från en uppfödare som har ganska "maffiga" pälsar i sina hundar just nu. Har sett bilder på tidigare framgångsrika hundar från dem och de har mindre päls.

Pälsen ska inte tova sig och är så glatt att den mesta smutsen helt enkelt ramlar av.
Och återigen - det är en frisk ras om generellt blir gammal.
Såg senare i tråden efter att jag frågade om pälsen att du redan svarat på frågan
 
Taggar dig @Lillefrun angående kinesisk nakenhund.
Kineserna vill gärna vara med på allt, dom kan vara sällskap eller som mina träna lydnad, agility,freestyle, rally. Och utställningar är en av dom vanligaste sysselsättningarna hos många ägare. Vet en som jobbar med narkotikasök.

Dom larmar en del i lägenheten,vi bor på bottenplan där det precis utanför kommer och går folk hela dagarna, skulle säga att dom reagerar på 5% av alla människor men mer om dom är ensamma hemma. Jag upplever det inte som ett problem just för mig när jag är hemma men jag vet att dom låter en del när jag är borta,dom gillar inte att vara ensamma. Verkligen familjekära, och som Milou som är väldigt, väldigt bunden till just mig men det är för att jag är ensam här. Finns ingen mer människa här. Så jag tycker inte dom ska vara ensamma ofta och länge, dom vill vara med oss.

Angående pälsvård så är det väldigt olika. Du kan få en nakenhund med alltifrån ingen behåring på kroppen till en som får lite päls. Man avgör själv om man vill ha den i utställningsskick men Milou får tät, fin behåring som jag trimmar bort för att jag tycker han är finast så. Det tar 10-15 minuter. Sen borstar jag cresten en gång per dag, det tar någon minut.

Puffar är olika, vissa badar, fönar och borstar dom en gång i veckan. Alvins päls är ovanligt tjock och kräver mycket om han är fullpälsad. Då fick jag borsta runt 30 minuter per dag plus bada osv. Det var jätte jobbigt för oss båda så jag har honom nerklippt och borstar bara luggen och svansen som också bara tar någon minut. Trimmar ansiktet en gång i veckan. Dom flesta puffar jag stöter på är klippta på olika sätt.

Mentalitet, glada hundar, energiska, kärleksfulla,nyfikna, på alerten, aktiva, intelligenta, busiga, lekfulla både själva, med varandra och mig och vi allihop, det är full fart men också mys och gos i soffan. Dom kan gosa hela dagarna om dom får bestämma Dom är inget vidare intresserade av främlingar men för mig gör det inget att dom inte vill hälsa på alla som försöker locka dom till sig. Min farbror kallar puffen för ”löjligt snäll”. Nakenfisen bedöms ofta som den smartaste hunden folk träffat

Min puff är mjuk, försiktig och måste uppfostras försiktigt, min nakna är mycket tuffare. Allt rinner av honom som en gås,med honom får man vara lite tuffare så man får själv avgöra efter individen. Ändå uppfattar jag kineser som mjuka hundar jämfört med många andra raser och dom har en viss försiktighet i sig och reagerar ibland på saker. Men inte aggressivt.

Inga allvädershundar, det är inte kylan i sig som är värst under sommaren utan om det regnar och dom blir kalla så jag har regntäcke på även under sommarhalvåret om det regnar mycket när jag ska ut med dom. Men sen är dom så lojala att fast att dom hatar regnet så följer dom med utan gnäll.

Plus att dom inte fäller vilket var ett kriterie för mig.

Drar inte på vilt, Milou försökte en gång men som den icke jakthund han är blev han helt förvirrad när han insåg att han sprang iväg och förstod inte vad han skulle göra. Det är enda gången han dragit, går lös där jag tycker det är ok.
 
Jag har 2 bostons med jättefin andning och friska så jag slår ju gärna ett slag för dem :D

8 resp 10 kg hänger med på skogsturer på häst i långa galopper utan problem. Pigga, alerta och glada. Lätta att ha med och göra.

Så jag slår ett slag för dem

134913100_10158048021976819_8481227165446938673_n.jpg
 
Jag har 2 bostons med jättefin andning och friska så jag slår ju gärna ett slag för dem :D

8 resp 10 kg hänger med på skogsturer på häst i långa galopper utan problem. Pigga, alerta och glada. Lätta att ha med och göra.

Så jag slår ett slag för dem

134913100_10158048021976819_8481227165446938673_n.jpg
Underbart!
Boston Terrier hamnade på min lista för att de känns som de friskaste trubbnosarna, både gällande andning och allergier.
Satt igår och kollade runt angående rasen. Det finns ju ett tydligt och välskrivet RAS dokument med avelsstrategi.

Just nu är Boston Terrier högst på listan.
Bullterrier blir i största laget.
Jag är fortfarande väldigt svag för Fransk Bulldog men det är sorgligt att läsa dess rasstandard och dess hälsoläge.
Är det någon som är insatt i aveln kring frallor? Är rasen ”dödsdömd”?
 
Jag är inte så insatt i Frallan även om det är en ras jag alltid varit intresserad av. För mig blev det Bostons då de är lättare i typen och inte riktigt så envisa som jag förstått att frallan kan vara.
Boston är en ren sällskapshund som älskar att få vara med och är lite valpig hela livet. Mycket lek och skutt men ändå tydlig av-knapp för att vara lugn. (ok av-knappen på mina två fungerar sådär när de inte fått göra något i några dagar då leks det hejvilt i knäet på mig typ herren-på-täppan vilket är mindre kul)
 
Underbart!
Boston Terrier hamnade på min lista för att de känns som de friskaste trubbnosarna, både gällande andning och allergier.
Satt igår och kollade runt angående rasen. Det finns ju ett tydligt och välskrivet RAS dokument med avelsstrategi.

Just nu är Boston Terrier högst på listan.
Bullterrier blir i största laget.
Jag är fortfarande väldigt svag för Fransk Bulldog men det är sorgligt att läsa dess rasstandard och dess hälsoläge.
Är det någon som är insatt i aveln kring frallor? Är rasen ”dödsdömd”?
Men vad är det hos fransk bulldogg som tilltalar dig så mycket? Om du kan koka ned det lite kan det ju bli lättare att förstå vad du egentligen söker och om det går att hitta i en annan, friskare ras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn. Tidigare förra året...
2
Svar
30
· Visningar
2 686
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 004
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 239
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov. Hund nummer två...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp