En gång för alla....

Morran

Trådstartare
Det skrivs hela tiden att man kan bredda sin Passier-sadel antingen hos Ingdams eller på fabriken i Tyskland.
Är det någon som har gjort detta själv? Exakt hur går man till väga? Hur anger man vilka de nya måtten skall vara och hur lång tid tar det på de olika ställena? Någon skillnad på det utförda arbetet?
Ingen som tror, jag vill VETA... ;)

Sv: En gång för alla....

Jo, det är en lysande idé. Det gäller bara att de behagar svara. Tänkte stå i startgroparna, för nu brinner det i knutarna.

Alla Passier ändras i fabriken, men man kan lämna in den hos Ingdams, som skickar den till fabriken, som sedan ändrar den. Det tar ca 3 veckor.

Jag skickade min Passier för bomändring 2 ggr. Om man gör det via Ingdams så kommer Olof (utprovaren) och tar mått. Om man skickar den till fabrik så får man väl ta mått själv efter en mankmall. Passier har någon PDF fil där de beskriver olika saker kring sadlar, kolla på www.passier.com så hittar du den nog. Tror att man där även kunde fylla i något schema för beställning av Passier osv.

Dock kostar det 1000 för att få Ingdams och komma ut.. Och tja... jag behöver väl inte ens berätta en gång till hur väl spenderade dom pengarna kändes efter att Passieren fortfarande inte passade efter 3 månaders väntan...

Fick tag på Ingdams igår, fem i sex en fredagkväll :devil: .

Eftersom jag bor på Gotland lät det inte som de hade någon större lust att komma ut och titta på hästen, istället ville hon att jag skulle mejla dem 150 olika bilder. Det skulle kosta 1400 att ändra sadeln.
Försökte förklara att jag vill ha sadeln lite större än vad som behövs eftersom pålle har en hög, lång och omusklad (läs, det börjar bli gropar efter nuvarande bomvidd) manke, så jag kunde använda fårskinnspad ett litet tag (det går nämligen i raketfart just nu). Jag tror inte det gick fram, så det känns inte så bra.

Det sista jag behöver är en sadel gjord efter hur han ser ut nu, dels får jag ändra om en månad igen, dels så kommer inte musklerna runt manken få tillräckligt med rum att växa.

Går önskemålen fram bättre i Tyskland tro?

Du får nog ringa till Tyskland om du vill få lite vägledning, för om man mailar till dom så vidarebefordrar dom mailet till Ingdams, då de är ÅF för Passier i Sverige.

Jag hade PRECIS samma problem med Ingdams!
När Olof var här för måttagning i slutet av augusti så beställde vi en bomvidd större än vad han avr, men jag vill ha två bomvidder större då jag visste att hn skulle muskla sig jättemkt! Men Ingdams sa att det skulle bli för stort... Efter 1½ vecka ringde jag och sa att jag vill ha 2 bomvidder större (än vad han avr vid måttagningen) men de vägrade. Om jag valda att ta 2 bomvidder större skulle de inte ta tillbaka sadeln om den inte passade. Nehepp, då vågade jag ju inte det...
Några veckor senare när den kommer... Vad tror du? Sadeln är för smal! Det dröjer 2 veckor innan Ingdams komemr ut och kollar, och jovisst, han konstaterade också att sadeln var för smal. Sedan beställde han en bomvidd större än vad han var vid måttagningen då, och jag säger att jag vill ha 2 bomvidder större än vad han var då. Men Olof säger nej, så mkt kan inte en häst växa på så kort tid...

5 veckor senare komemr sadeln (2 veckor försenad) och - drumvirvel - sadeln passar FORTFARANDE inte! Sadeln var för smal nu också! Sadeln gled fram typ en decimeter vid ridning, och hästen gick allmänt konstigt. Så då sket jag i Ingdams...

(ps, en bomvidd i Passier är 0,5 cm, och hästen breddade sig från 29,5 som han var i augusti till över 31 bom som Passieren var sista gången jag fick den)

Om man nu använder mallen på deras hemsida, skulle du våga "fuska" med måtten, dvs ange dem som större än vad de egentligen är?
Liten fundering bara, det kanske bara blir pannkaka.

Är de bra på engelska om man ringer dem? Min tyska består av 5-10 ord...

Jag har faktiskt aldrig ringt Passier... Har bara försökt maila, men då kom jag till Ingdams.

Jag hade vågat fuska med måtten någpn halv centimeter, ja.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
700
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 758
Senast: corzette
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Eurovision 2025
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur