Bukefalos 28 år!

En häst i nöd

ThroughMyEyes

Trådstartare
Hejsan

Jag har ett stall med plats för fyra hästar, men har bara två. Betena är enormt stora. Med andra ord, det skulle finnas plats för fler hästar.

Jag har funderat på att ta in hästar/en häst som ingen vill ha. Någon övergiven eller någon pensionär. Men jag vet inte vad man ska tänka på riktigt.

Finns det någon som har erfarenhet av detta?

Jag vet inte om några som har gjort såhär. Men jag vill gärna hjälpa någon häst nu när det finns plats för det.

Jag har läst flera trådar här om folk som bara dumpar sin häst på bete och sedan lämnar den och tycker synd om både häst och markägare som kanske inte ens har ett stall att ha hästen i.
 
Sv: En häst i nöd

Jag tror att Svenska Hästars Värn skulle bli överlyckliga om du ville hjälpa dem. Känner själv inte till organisationen.
 
Sv: En häst i nöd

Du kan även anmäla dig till polisen! Såg att dom annonserade här i vårat län att dom sökte akuthem till bla hästar.
 
Sv: En häst i nöd

Jag har gjort så några gånger, har också eget stall. :) Det funkar jättebra att ha t ex en pensionär som sällskapshäst, fast man får tänka på att de kan behöva tillskottsfoder och veterinärvård om de är i lite dåligt skick eller är äldre. Speciellt i början kan det behövas flera tandkontroller, avmaskning osv. Som några sagt, Svenska hästars värn eller polisen kan du ju ta kontakt med men det går att hitta behövande hästar lite överallt tycker jag. Ridskolehästar har jag haft ett par hemma, de brukar tycka att det är som himmelriket att få vara "lediga" :)
 
Sv: En häst i nöd

KL

Håller med som övriga men ta då emot bara hästar som behöver jourhem fr myndigheter tex.
Ta inte emot privata! Risken är stor då att du står där men en sk dumpad häst som kommer att innebära en del jobb från dig, främst ekonomiskt. Utan ta då hellre hand om de som redan blivit dumpade där myndighet först tagit över :)
 
Sv: En häst i nöd

Jag har tid, frågan är om jag har råd ifall det är jättedyra operationer eller så. Men foder och mindre sjukdomar finns det pengar så jag klarar att betala för veterinär. Ska kolla på svh's hemsida och läsa mera :)
 
Sv: En häst i nöd

Det var överraskande, visste inte att man kunde göra det. Det lät väldigt seriöst dock, eftersom det är polisen.
 
Sv: En häst i nöd

Jag har haft hand om en gammal sjukling förut. Det var delvis det som gav mig ide'n till att försöka igen. Han fick lulla runt på gården med tillsyn av veterinär och när veterinären sade att nu snart har han för ont, då tog vi bort honom. et kändes ändå väldigt värdefullt och viktigt att han fick leva de där extra åren och bara njuta i hagen, när han hade kunnat bli kattmat.
 
Sv: En häst i nöd

Om man köper en häst från en hästmarknad, gör men den en tjänst då? Eller får det negativa konsekvenser? Jag har varit på hästmarknad, det finns tyvärr många dåligt skötta hästar. Någon sade till mig att man inte skulle köpa, för då tog hästhandlarna med sig ännu flera misskötta hästar nästa gång bara för att folk köper. Är det så? Eller kan jag med gott samvete rädda en häst från en marknad?
 
Sv: En häst i nöd

Jo, det är klokt. Folk kan ju komma tillbaka och kräva sin häst åter när man har fått den i god kondition igen, och så får den det dåligt.
 
Sv: En häst i nöd

Om man köper en häst från en hästmarknad, gör men den en tjänst då? Eller får det negativa konsekvenser? Jag har varit på hästmarknad, det finns tyvärr många dåligt skötta hästar. Någon sade till mig att man inte skulle köpa, för då tog hästhandlarna med sig ännu flera misskötta hästar nästa gång bara för att folk köper. Är det så? Eller kan jag med gott samvete rädda en häst från en marknad?

Den största skillnaden du bidrar med att köpa en häst på marknad är att se till att dom kan fortsätta med sin verksamhet.
 
Sv: En häst i nöd

Inte bara det..utan att någon dumpar den där för att sedan "försvinna" för att denne inte anser sig ha råd med häst/jobbigt att ansvara över häst för tillfället och går sen inte att få tag på och då riskerar man att stå där med en häst man tvingas betala vård och uppehälle för..som ägaren kanske sedan hämtar en dag..eller aldrig :crazy:

Ang försäkringar har jag för mig att man kan veterinärvårdsförsäkra vilken häst som helst? Det skulle jag absolut minst göra också.
 
Sv: En häst i nöd

Jo, men utan vetbesiktning tex så kan man få en enklare variant av veterinärvårdsförsäkring. Det finns ju dock reservationer mot mycket och omfattar lite men ger ändå ett litet skydd mot akuta skador som kan uppstå, viss kolikvård etc.

Agria har 2 stycken vetvårdsförsäkringar till äldre hästar eller där du inte behöver besiktiga hästen troligtvis. Det är en lägre typ av försäkring man kan få ta. Den är långt ifrån optimal men ger somsagt ändå ett visst skydd.
Den ena är t o m 15 år (A2).
Sedan har de en fr 16 år och uppåt (veteranförsäkring), där gäller lite samma..en försäkring som inte omfattar mycket men ändå ger ett litet skydd.

Har altså hört i och med det att samma försäkring kan vem som helst försäkra på vilken häst som helst av den anledningen att vetbesiktning kanske inte krävs.
 
Senast ändrad:
Sv: En häst i nöd

Bl a i villkoren för veteranförsäkringen står det såhär

Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare
av hästen. Om försäkringstagaren inte äger hästen gäller försäkringen för:
- ägare som är medlem i försäkringstagarens hushåll
- försäkringstagaren som har ett väsentligt ekonomiskt intresse i hästen

Jag vet inte exakt hur det menas, men är det här tro som man kan anta att det kan gälla att någon annan får försäkra annans häst sålänge det finns ett ekonomiskt värde? Tex att man betalar hästens uppehälle kanske

Såhär står det ang A2

Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för försäkringstagaren och annan person
som har hästen i sin vård, till exempel fodervärd.
 
Senast ändrad:
Sv: En häst i nöd

Bl a i villkoren för veteranförsäkringen står det såhär

Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare
av hästen. Om försäkringstagaren inte äger hästen gäller försäkringen för:
- ägare som är medlem i försäkringstagarens hushåll
- försäkringstagaren som har ett väsentligt ekonomiskt intresse i hästen

Med det fetade menas förmodligen om man t.ex har en häst på foder och är ansvarig för att återlämna den i samma skick. Man behöver alltså betala hästens värde till ägaren om hästen skulle dö.
 
Sv: En häst i nöd

Det ingår inga livförsäkringar i någon av dem, så det borde ju inte riktigt heller stämma, eller det blir inget skydd ekonomiskt på så vis av dessa försäkringar..Frågan är vad som menas, skulle vara intressant att få veta.

Hästägaren kanske tex inte har haft hästen försäkrad - fodervärd försäkrar..då kan väl inte hästägaren räknas vara den som är försäkringstagare och har ekonomiskt intresse i hästen? För mig så har alla som lägger ut pengar på en häst, eller tjänar pengar på den ett ekonomiskt intresse.

Isf borde man satsa på en rejäl liv/användbarhetsförsäkring?
Altså om man riskerar att hamna i den sitsen att hästen dör och måste
betala ägaren värdet på hästen...Knepigt, hur som går det inte att skydda sig mot detta genom bara ovan nämnda försäkringar, det är bara grundliga vet.vårds försäkringar med en hel del reservationer som är fokuserade mer mot sårskador, vissa benbrott/fissurer och kolik som mest.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 319
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp