En häst avlivad efter distansritten

Ja när den kom in till kliniken. Men det var ju EFTER loppet

"Den nu avlivade hästen hade problem med njurarna redan då och kom tillbaka till kliniken dagen efter"

Det tolkade jag som att den kom tillbaka till kliniken, alltså hade den redan varit där en gång. Man kan inte komma tillbaka till något man aldrig har varit på förut.

Men de åkte ju till kliniken EFTER tävlingen, troligen hade den blivit utesluten/ brutit. Hur kan du tolka det som om den undersöktes för njurproblem före tävlingen? Jag tror du får läsa på lite om hur distanssporten fungerar innan du börjar dra den typen av slutsatser. Kortfattat så kan du inte göra den typ av undersökning i grind och sedan starta en ny slinga om inte din medtagna "hemmaveterinär" gör den och utför analysen på den lilla tid som går mellan vetcheck och nästa slinga.
"53 av de tävlande hästarna togs till distansens klinik under tävlingen, en stor del av dem behövde dropp. Den nu avlivade hästen hade problem med njurarna redan då och kom tillbaka till kliniken dagen efter och avlivades på fredagen."

Hur kan det tolkas som att hästen inte redan varit inne på kliniken och fått dropp för att sedan fortsätta tävlingen? Det står ju att dom fick droppet under tävlingen, det betyder ju att den fick det medans tävlingen var igång? Annars borde det stå efter tävlingen.

Och vadå hur distanssporten fungerar, fungerar den så dåligt att så många hästar tar skada av en tävling och behöver dropp efteråt så är det inte rätt. Det säger sej självt tycker jag att tävlingen då inte tänker på hästarnas bästa. Ju mer jag hör om distanssporten på sådana nivåer desto mindre gillar jag den.

Senast ändrad:
"53 av de tävlande hästarna togs till distansens klinik under tävlingen, en stor del av dem behövde dropp. Den nu avlivade hästen hade problem med njurarna redan då och kom tillbaka till kliniken dagen efter och avlivades på fredagen."

Hur kan det tolkas som att hästen inte redan varit inne på kliniken och fått dropp för att sedan fortsätta tävlingen? Det står ju att dom fick droppet under tävlingen, det betyder ju att den fick det medans tävlingen var igång? Annars borde det stå efter tävlingen.

Och vadå hur distanssporten fungerar, fungerar den så dåligt att så många hästar tar skada av en tävling och behöver dropp efteråt så är det inte rätt. Det säger sej självt tycker jag att tävlingen då inte tänker på hästarnas bästa. Ju mer jag hör om distanssporten på sådana nivåer desto mindre gillar jag den.

Jag tycker att det är skandal att så många hästar behöver dropp efter en tävling! För jag tar för givet att de blev diskvalificerad när de behövde dropp.

Jag tycker att det är skandal att så många hästar behöver dropp efter en tävling! För jag tar för givet att de blev diskvalificerad när de behövde dropp.
Kan ju hoppas det iallafall.

Det inte okej med en tävling där så många hästar tar skada, då är något väldigt fel i upplägget.

"Den nu avlivade hästen hade problem med njurarna redan då och kom tillbaka till kliniken dagen efter"

Det tolkade jag som att den kom tillbaka till kliniken, alltså hade den redan varit där en gång. Man kan inte komma tillbaka till något man aldrig har varit på förut.

Den hade problem redan när den kom till kliniken första gången, ja. Men det var EFTER loppet den kom in första gången.

De får inte fortsätta om de inte godkänts i vetgate. Behöver de dropp (=invasive treatment) rapporteras det med. INGEN häst får fortsätta efter dropp. De får inte ens fortsätta om de inte godkänns i vetgate. Räcker med de har lite för hög puls så är de uteslutna.

Det är tråkigt att folk tror att det är det här som distansridning går ut på :cry:. Att hästar hela tiden rids ihjäl... Det förekommer mycket problem i vissa länder (t.ex UAE) där man dopar, fuskar med kval och i princip galopperar igenom hela tävlingarna på preparerade banor. Man har helt enkelt så gott om pengar att det "gör inget" om hästen stryker med :banghead:

Det Distansridning egentligen går ut på är att rida efter hästens, banans och vädrets förhållanden. "Att fullfölja är att vinna" är distansens måtto! Man har många noggranna veterinärkontroller för att inte hästarna ska ridas för hårt, vid minsta lilla tveksamhet stoppas hästen från att fortsätta. Men man tar inga blodprover, det är upp till ryttaren att känna till hästens skick och det är en del av tävlingsformen. En häst som t.ex blir stoppad p.g.a hälta kan ha en så liten rörelsestörning att det krävs en expert för att kunna se, en häst som inte går ner i puls tillräckligt bra blir stoppas p.g.a metabolik. Därför kan uteslutningarna vara så pass höga på ett mästerskap där man inte rider för att kvala.. Jämför det med hur många hoppekipage som rider clear round.. Sen har man ju som alltid ett ansvar att bara anmäla till tävling om hästen är frisk och tränad för uppgiften.

Exakt varför hästen fick njurproblem vet vi inte än, visst kan tävlingen ha utlöst det, men grundorsaken är troligen något annat.

Det går att rida 16 mil på et bra sätt under de förhållanden som var i Tryon, men man kan ifrågasätta om det var lämpligt att lägga ett VM där när ekipagen rider sitt yttersta. Man kan också ifrågasätta varför FEI inte gjort mer för att få bukt med problem som förekommer inom sporten. Majoriteten av utövarna är ändå hästälskande människor som bryr sig mycket om sina hästar och gör allt för att de ska må bra, även under tävling!

Kopierat från TR VI
KAPITEL 1 GRENBESKRIVNING Moment 600 1. En distansritt är en tävling för att bevisa uthålligheten och snabbheten hos en häst. Den ska samtidigt visa ryttarens kunskap om sin hästs tempo och förmåga att säkert kunna ta sig fram i varierande terräng, mot vädret, banan och klockan. Alla hästar oavsett ras och storlek får starta i samma klass.

Det är tråkigt att folk tror att det är det här som distansridning går ut på :cry:. Att hästar hela tiden rids ihjäl... Det förekommer mycket problem i vissa länder (t.ex UAE) där man dopar, fuskar med kval och i princip galopperar igenom hela tävlingarna på preparerade banor. Man har helt enkelt så gott om pengar att det "gör inget" om hästen stryker med :banghead:

Det Distansridning egentligen går ut på är att rida efter hästens, banans och vädrets förhållanden. "Att fullfölja är att vinna" är distansens måtto! Man har många noggranna veterinärkontroller för att inte hästarna ska ridas för hårt, vid minsta lilla tveksamhet stoppas hästen från att fortsätta. Men man tar inga blodprover, det är upp till ryttaren att känna till hästens skick och det är en del av tävlingsformen. En häst som t.ex blir stoppad p.g.a hälta kan ha en så liten rörelsestörning att det krävs en expert för att kunna se, en häst som inte går ner i puls tillräckligt bra blir stoppas p.g.a metabolik. Därför kan uteslutningarna vara så pass höga på ett mästerskap där man inte rider för att kvala.. Jämför det med hur många hoppekipage som rider clear round.. Sen har man ju som alltid ett ansvar att bara anmäla till tävling om hästen är frisk och tränad för uppgiften.

Exakt varför hästen fick njurproblem vet vi inte än, visst kan tävlingen ha utlöst det, men grundorsaken är troligen något annat.

Det går att rida 16 mil på et bra sätt under de förhållanden som var i Tryon, men man kan ifrågasätta om det var lämpligt att lägga ett VM där när ekipagen rider sitt yttersta. Man kan också ifrågasätta varför FEI inte gjort mer för att få bukt med problem som förekommer inom sporten. Majoriteten av utövarna är ändå hästälskande människor som bryr sig mycket om sina hästar och gör allt för att de ska må bra, även under tävling!

Kopierat från TR VI
KAPITEL 1 GRENBESKRIVNING Moment 600 1. En distansritt är en tävling för att bevisa uthålligheten och snabbheten hos en häst. Den ska samtidigt visa ryttarens kunskap om sin hästs tempo och förmåga att säkert kunna ta sig fram i varierande terräng, mot vädret, banan och klockan. Alla hästar oavsett ras och storlek får starta i samma klass.

Men när över 50 hästar behöver tas till klinik efter en tävling så är det uppenbart något som inte stämmer med sporten.

Men så är det ju inom en del grenar när det gäller hästar, alla älskar sina hästar, men när det kommer till vissa nivåer så verkar det som att det som är för hästens bästa försvinner och dom vill bara vinna till vilket pris som helst, trots allt så är folk på den nivån också väldigt tävlingsinriktade annars hade dom inte kommit dit. Dom fick ju tydligen till och med ta dit polis för att folk blev så upprörda pga att det ställdes in för hästarnas skull, det är inte att tänka på hästarnas bästa. Hade det fungerat att rida under dom omständigheterna så hade dom ju inte ställt in det.

Det är ju många gånger tycker jag FEI godkänner för mycket dålig behandling av hästarna men i detta fallet så mådde ju hästarna fysiskt rent dåligt. Det är det som gör tycker jag att någonting är väldigt fel med den sporten. Hästarna klarar ju uppenbarligen inte av att tävla och att vara i bra skick efteråt när det kommer till den nivån. Kraven måste ju vara rimliga för hästarna att klara av också.
Kopierat från TR VI
Tanken med distansen är ju fin och jag tycker att på lägre nivåer verkar det som en trevlig sport, men uppenbarligen så är det ju så att på den högre nivån så är det någonting som inte fungerar. Detta var ändå VM, alltså dom bästa ekipagen i sporten och trots det så var det så många hästar som fysiskt inte klarade av det. Det är inte okej helt enkelt, är inte dom som är med i VM ens medvetna om sina hästars kapacitet och mående så undrar man ju lite vad det är för sport. Att så många som över 50 stycken inte hade bättre koll är oroväckande.

Senast ändrad:
Men så är det ju inom en del grenar när det gäller hästar, alla älskar sina hästar, men när det kommer till vissa nivåer så verkar det som att det som är för hästens bästa försvinner och dom vill bara vinna till vilket pris som helst, trots allt så är folk på den nivån också väldigt tävlingsinriktade annars hade dom inte kommit dit. Dom fick ju tydligen till och med ta dit polis för att folk blev så upprörda pga att det ställdes in för hästarnas skull, det är inte att tänka på hästarnas bästa. Hade det fungerat att rida under dom omständigheterna så hade dom ju inte ställt in det.

Det är ju många gånger tycker jag FEI godkänner för mycket dålig behandling av hästarna men i detta fallet så mådde ju hästarna fysiskt rent dåligt, det var inte ryttarens hantering på det sättet..antar jag. Det är det som gör tycker jag att någonting är väldigt fel med den sporten. Hästarna klarar ju uppenbarligen inte av att tävla och att vara i bra skick efteråt när det kommer till den nivån. Kraven måste ju vara rimliga för hästarna att klara av också.

Tanken med distansen är ju fin och jag tycker att på lägre nivåer verkar det som en trevlig sport, men uppenbarligen så är det ju så att på den högre nivån så är det någonting som inte fungerar. Detta var ändå VM, alltså dom bästa ekipagen i sporten och trots det så var det så många hästar som fysiskt inte klarade av det. Det är inte okej helt enkelt.

Våra svenskar som var med red med tanke på hästens bästa, precis som många andra och de hade fräscha hästar. En svensk bröt loppet innan hästen gått över sin förmåga, hästen var fräsch vid sista besiktningen. Många andra ryttare bröt också av samma anledning.

De mest upprörda som polisen fick kallas in för var de som hade mycket fräscha hästar i täten, men självklart oacceptabelt beteende!

FEI tar inget ansvar över hästarnas välfärd tyvärr, det brister i flera discipliner...

Men när över 50 hästar behöver tas till klinik efter en tävling så är det uppenbart något som inte stämmer med sporten.

Tävlingen avbröts ju just därför. Då är det uppenbart att det är något som inte stämmer med arrangemanget och förutsättningarna för VM. Det betyder inte att sporten i sig är problemet, hade det ansetts normalt hade ju tävlingen inte avbrutits.
Arrangören kan inte klandras för det extremväder som rådde, men för att arrangemanget var uselt.

Sen kommer det alltid att finnas människor som inte borde ha häst. Det gäller alla grenar.

Tävlingen avbröts ju just därför. Då är det uppenbart att det är något som inte stämmer med arrangemanget och förutsättningarna för VM. Det betyder inte att sporten i sig är problemet, hade det ansetts normalt hade ju tävlingen inte avbrutits.
Arrangören kan inte klandras för det extremväder som rådde, men för att arrangemanget var uselt.

Sen kommer det alltid att finnas människor som inte borde ha häst. Det gäller alla grenar.

Fast ryttarna hade kunnat välja att rida långsammare. Men över 50 st valde att rida för snabbt och pressa sin häst för mycket.

De som var upprörda var de som hade ridit förnuftigt och hade fräscha hästar. Försvarar inte beteendet men kan förstå man när man laddat för ett VM blir upprörd och frustrerad när man får höra att man inte får fortsätta för att för många inte har vett att anpassa sig utefter omständigheter och utefter sportens kärna.

Så jag ser inga likhetstecken där med att skita i hästvälfärd.

Fast ryttarna hade kunnat välja att rida långsammare. Men över 50 st valde att rida för snabbt och pressa sin häst för mycket.

Det är fortfarande inte sporten som är problemet. Du skriver själv att ryttarna kunde valt att rida annorlunda. Arrangören kunde också ändrat tiden en gång till t ex så att alla kunde ridit lugnare, men de valde att bryta istället.

Varför hör vi aldrig diskussioner kring att det är fel med dressyr och hoppning för att det finns utövare i dessa grenar som beter sig på ett sätt som inte är okej?

De som var upprörda var de som hade ridit förnuftigt och hade fräscha hästar. Försvarar inte beteendet men kan förstå man när man laddat för ett VM blir upprörd och frustrerad när man får höra att man inte får fortsätta för att för många inte har vett att anpassa sig utefter omständigheter och utefter sportens kärna.

Så jag ser inga likhetstecken där med att skita i hästvälfärd.
Huruvida dom hästarna varit okej i målgång vet ju ingen då det blev avbrutet. Dom avbröt ju för att förhållandena inte var okej för hästarna, egentligen borde ryttarna brutit själva och insett att det inte gått att rida så som det krävdes. Dom borde varit tacksamma att dom bröt loppet.

Varför hör vi aldrig diskussioner kring att det är fel med dressyr och hoppning för att det finns utövare i dessa grenar som beter sig på ett sätt som inte är okej?
Det gör man ju ofta tycker jag. Det är dock oftare diskussioner om metoderna i dressyr och för hård/tuff/ful ridning i hoppningen. Att man missat diskussionerna om metoder vissa dressyrryttare och hoppryttare har är för mig konstigt.

Senast ändrad:
Det gör man ju ofta tycker jag. Det är ofta diskussioner om metoderna i dressyr och för hård/tuff/ful ridning i hoppningen. Hur man missat diskussionerna om metoder vissa dressyrryttare och hoppryttare har är för mig konstigt.

Skillnaden på hopp och dressyr är att det inte är så enormt stor del av hästarna som startar att dom faktiskt tar skada av tävlingen i sej. Där diskuteras oftast träningsmetoderna och en och annan dum ryttare som använder spön osv fel.

Det är precis det jag säger. Ryttare o träning ifrågasätts.
Hur ofta gapas det om att grenarna inte ska få existera?
All grenar behöver utvärderas o förbättras. Hela tiden.

Hur ofta gapas det om att grenarna inte ska få existera?
Ofta tycker jag. Men om man jämför när det gäller hästarnas hälsa så har det väl aldrig varit så många hästar som behövt dropp i VM i hopp eller dressyr eller fälttävlan, det är så väldigt inte okej, då är något otroligt fel med sporten.

I dom andra grenarna så är det metoderna ofta som ifrågasätts, nu var detta i tävlingen som så många hästar var i dåligt skick. En häst som är i så dåligt skick att den måste ha dropp under en tävling borde inte kommit dit alls.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Växjö Distansryttaresällskap tog hem segern i Folksam Lag-SM i distansritt 2025 på hemmaplan under den prestigefulla Agunnarydsritten. –...
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den tyska dressyrryttaren Ingrid Klimke, som deltog i det tyska laget vid VM 2022 och är tidigare europamästare i fälttävlan, har fått...
Svar
0
· Visningar
115
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under fredagen görs det upp om medaljerna på ungdomarnas EM i distansritt på Sardinien, Italien. Sverige representeras av Emma...
Svar
0
· Visningar
141
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns stora brister hos flera ryttare gällande planering för träning och tävling med sin häst. Det visar en undersökning som Agria...
Svar
0
· Visningar
176
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka