En häst avlivad efter distansritten

Om du inte tror att arrangörerna avbröt pga hästarnas hälsa är ju en sak, det står ju tydligt överallt att pga hästarnas hälsa måste loppet ställas in. Och en tävling som så otroligt få klarar av bör inte få ske helt enkelt även om ett par fåtal individer kan hanka sig i mål utan att dö av utmattning. Det är inte okej alls. Nu tänkte arrangörerna på hästarnas bästa och avbröt det så inte fler hästar skulle bli dåliga och det är underbart.

Och jo, på höga nivåer med mycket vinnarinstinkt så är det säkerligen så att många missar statusen på hästen eller att dom kräver mer än vad den klarar. Hade nu ryttarna haft så extremt bra koll hade ju inte alla dom här kontrollerna behövts. Dom behövs ju för att inte ryttarna ska kunna pressa hästarna för mycket vilket är väldigt lätt hänt. I dom tävlingarna tänker säkerligen många mer på att vinna än på hästens bästa, har läst många artiklar om folk som är upprörda som håller på med distans och trots det medger att det är mycket fel inom sporten.

Så du menar att alla kontroller då mer eller mindre är onödiga? Ryttarna själva värnar ju så extremt om sin häst och skulle aldrig pressa hästen över dens förmåga ändå?

Om man tror att bara för att dom älskar sina hästar och värnar om dom att dom inte kan göra misstag och pressa den för mycket och låta deras egna tävlingsinstinkt ta över så är man väldigt fel.

Och ingenting, absolut ingenting försvarar att 53 hästar i samma tävling mådde så dåligt pga tävlingen att dom behövde vård. Det om något är bevis för att något inom distansen är väldigt fel.

Det är ingen mening att vi diskuterar. Jag skriver att det var rätt att bryta tävlingen eftersom arrangemanget var en katastrof och onödigt tufft för hästarna. Jag skriver också att det beslutet togs på grund av att många hästar inte fixade förutsättningarna, inte på grund av hästarna vars ägare var upprörda eftersom de ridit med vett, hästarna var fräscha och de dessutom ledde tävlingen. Ja, man kan tycka vad man vill om tävling med häst, men alla på VM är där för att tävla.
Då kontrar du med att jag inte anser att loppet bröts på grund av hästarna hälsa trots att det var exakt det jag skrev.

Ledarhästen pulsade in på under 5 minuter, långt under tillåten pulsgräns och klarade vet check efter 14 rida mil. Ryttaren har med andra ord gjort allt rätt och red inte på yttersta gränsen av vad hästen klarade av utan har gjort det sporten går ut på. Vad du än tycker så förstår jag att ryttaren är förbannad och att den fortfarande bryr sig om sin häst. Det är inte varandras motsatser.

Distanssporten har problem, främst i den del av världen som har en annan kultur och syn på djur än vad vi har. FEI har ett stort jobb där. Sporten behöver säkras upp och rötägg måste bort. Det betyder inte att det ska falla skugga över dem som tar väl hand om sina hästar. Det går inte att vinna med en häst som inte går igenom vet check.

Jag tycker det är bra med många och hårda kontroller men inte för att jag utgår från att folk rider ihjäl sina hästar utan dem. Vi är inte överens och det finns inte mer att diskutera.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Växjö Distansryttaresällskap tog hem segern i Folksam Lag-SM i distansritt 2025 på hemmaplan under den prestigefulla Agunnarydsritten. –...
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den tyska dressyrryttaren Ingrid Klimke, som deltog i det tyska laget vid VM 2022 och är tidigare europamästare i fälttävlan, har fått...
Svar
0
· Visningar
115
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under fredagen görs det upp om medaljerna på ungdomarnas EM i distansritt på Sardinien, Italien. Sverige representeras av Emma...
Svar
0
· Visningar
141
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns stora brister hos flera ryttare gällande planering för träning och tävling med sin häst. Det visar en undersökning som Agria...
Svar
0
· Visningar
176
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka