En liten fråga...

U

ungochgalen

Jag och min sambo köpte en ny lägenhet och vi flyttade in i måndags. När vi kom dit upptäckte vi att den förra ägaren hade plockat bort kontakterna i taket så att det bara fanns eltrådar kvar. När jag ringde henne och frågade om det så sa hon att det inte hade funnits några kontakter när hon flyttade in och att hon själv hade använt speciella spotar som man bara fäste direkt i trådarna.
Jag undrar nu om vi har rätt att kräva att hon ersätter oss för de utlägg vi kommer att få i och med att vi måste köpa nya kontakter och förmodligen ta hit en elektriker som installerar kontakterna? Jag tror att vi har rätt till det eftersom hon inte sa till oss att det inte fanns kontakter i taket och att vi själva inte heller kunde upptäcka det (då det fanns lampor i varje rum när vi tittade på lägenheten). Visst är det väl så?
Är det någon som har ett förslag på vad jag kan göra?
Tacksam för hjälp!
:bow:
/Ungochgalen :banana:
 
Finns det en mäklare med i bilden, kontakta denne. Om det finns undantag i lägenheten, så bör det finnas upptaget i objektsbeskrivningen. Om det inte finns det, så bör nog gamla ägaren bli den som skall bekosta kontakter i taket. Dessa är fast tillhörande utrustning i lägenheten, som vilken annan kontakt som helst. Att lämna eltrådar lösa, får nog nästan anses som både vårdslöst och livsfarligt
 
Om spotarna var fast anslutna till elnätet skulle de nog betraktats som fast installation och sådan följer väl alltid lägenheten/fastigheten? Om säljaren ville ha ett undantag för dessa skulle det väl klargjorts före försäljningen och dessutom är väl säljaren i så fall skyldig att återställa lägenheten till ursprungligt skick?

Om ni köpt via mäklare ska ni hunna få hjälp där. Annars kanske någon i föreningen kan hjälpa er om det är en bostadsrätt ni köpt.
 
Ursäkta...

Jag såg att det fans ett svar med i stort sett samma innehåll och tyckte jag inte la in mer än tipset att ev kontakta bostadsrättsföreningen. Tydligen missade jag att raderaoch jag får inte ändra inlägget heller!
 
Re: Ursäkta...

Tack för tipsen!
Det är en bostadsrätt som vi har köpt och jag har nu pratat med Riksbyggen (som äger fastigheten) och de säger att det är helt upp till henne som säljare, att ordna med kontakter, oavsett om det fanns det när hon flyttade in eller inte. Det skulle hon ha tagit med den säljaren då. Men kruxet är att hon sålde den privat, så det finns ingen mäklare med i bilden. Det hade ju gjort saken betydligt enklare, men nu ska jag iallafall ringa upp henne och säga till henne att hon får ordna detta.
Jag hoppas att det går bra, jag har så svårt för konflikter bara, och jag har en känsla av att hon inte blir så glad...
Tack än en gång!
 
Re: Ursäkta...

Hej!

Allvarligt talat, är det ens värt att starta en konflikt för?
Vad kan det kosta?
Kontaktuslingar kostar max någon tia stycket.
Det hela kanske kostar 2-300 kr att åtgärda själv.
Varför överhuvud taget lägga tid och energi på detta.
Ok, om det hade varit något som kostat tusenlappar, men det borde inte detta göra.

Lägg din tid och energi på något mer konstruktivt, skit i det hela och fixa det själv.

Annars blir det bara 'Mycket skrik för lite ull', som kärringen
sa när hon rakade grisen :D

Livet är för kort för att bråka o småsaker.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Re: Ursäkta...

Jo, men varför ska jag betala för det när det var hennes grej att ordna? Dessutom så ska vi ha en elektriker att göra det, eftersom föreningen vill det, och då ska vi ju absolut inte behöva betala. Det kostar en väldans massa ändå att flytta och så.
Men hon har iallafall, efter lite tjafs, gått med på att ordna en elektriker, så att vi får det ordnat.
Vi får väl se när det blir bara...
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag har nyss flyttat till min första hyreslägenhet, en äldre lägenhet. I taket är eluttagen som på min bild. Är det gamla uttag...
Svar
10
· Visningar
1 554
Senast: Twihard
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 506
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 194
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp