En liten hjälte

Bukefalos 30 år!

MiaMia

Trådstartare
8wjHLGoUTR6Sb2dVEQvpyQn7zvvOt3YvFXuqsfx1LuLg.jpg

Magawa har fått pris för sin insats som minröjare i Kambodja.

Pungråttor avlas och tränas till att röja landminor. De är så lätta att de kan gå på marken utan att minorna exploderar och de pekar ut minornas läge mer exakt än hundar. På 30 minuter går de igenom samma yta som tar en människa med metalldetektor fyra dagar.

(Hoppa till 5.45 om du inte är intresserad av prisets historia etc.)

8wjHLGoUTR6Sb2dVEQvpyQn7zvvOt3YvFXuqsfx1LuLg.jpg

Magawa har fått pris för sin insats som minröjare i Kambodja.

Pungråttor avlas och tränas till att röja landminor. De är så lätta att de kan gå på marken utan att minorna exploderar och de pekar ut minornas läge mer exakt än hundar. På 30 minuter går de igenom samma yta som tar en människa med metalldetektor fyra dagar.

(Hoppa till 5.45 om du inte är intresserad av prisets historia etc.)
Hade aldrig hört talas om att man använder pungråttor i det syftet!

Och fy vad blödig jag är, började såklart grina. Han var så söt i sin lilla medalj. :love:

Översättningsfel: Det ska inte vara pungråttor, utan jättepåsråttor. (Genast mer begripligt att avel och träning görs i Afrika när djuret kommer därifrån) En gnagare men inte närmare släkt med "de vanliga råttorna" i familjen råttdjur. Större och mer långlivade än våra råttor.
De kan tydligen användas till att identifiera TBC också.

Jag har sett detta innan. Så jäkla bra! Jag såg på youtube för ett tag sedan att de även börjat träna dem för olika sjukdomar tex TBC som nämndes ovan.
Jag har träffat en gp-råtta irl. Hon var jättego och gigantisk! Och hanarna blir tydligen ännu större

Å har du träffat en! De verkar vara väldigt trevliga att ha att göra med och intressanta att träna.
Det är nog 10år sedan nu, men jag kommer fortfarande ihåg hur chockad jag blev över hur stor hon var 😅 Det var på en marsvinsutställning och hon varvade med att sitta i mattes ficka och gå runt och undersöka i sitt koppel

Översättningsfel: Det ska inte vara pungråttor, utan jättepåsråttor. (Genast mer begripligt att avel och träning görs i Afrika när djuret kommer därifrån) En gnagare men inte närmare släkt med "de vanliga råttorna" i familjen råttdjur. Större och mer långlivade än våra råttor.
De kan tydligen användas till att identifiera TBC också.
De används även till att spåra pangoliner, både levande och delar, på flygplatser för att rädda de från utrotning.
Och nu tränar de även på att hitta överlevande i rasmassor också :)

@gul_zebra har haft en om jag inte missminner mig. :)
Tre faktiskt, men den du tänker på är Anders :D Det är inte exakt samma art men närbesläktad. Arten vi främst har som husdjur (Cricetomys gambianus) vet jag har använts i minröjning men jag tror de fasat ut de. De levde kortare liv än C emini och vad arten de nu använder nu hette så det makear sense.

Anders var världens bästa iaf. Hade gärna haft igen om de inte vore så krävande, det är fantastiska djur men de är inte för många om vi säger så 😅

Med ryggsäck :love:

Är det som med brukshundar att om de inte blir aktivt sysselsatta så...
Eller menar du krävande på något annat sätt?
Eller hur :love: I andra videos har de en kamera på ryggen, de ska tydligen ha utrustning för att man ska se och kunna kommunicera med folk som hittas. Och så en liten grej under halsen de drar i när de hittat nån :D

Ja precis så. De vill ha mycket aktivering och mycket rörelse, och de är ju gärna aktiva när vi inte är det.
Många som haft GP-råttor har fått lite renoveringskostnader som resultat, vi snackar söndertuggade väggar och hela köret. De är monster i fel händer 😅

Sen är det en tamhetsgrej också. Nu har de ju avlats fler generationer än när jag hade mina (det måste vara runt 20 år sen nu) men då konstaterade man att det är vilda djur och om man inte tämjer från start eller om någon blir otam på något vis så är det kört. Och well, jag hade två otama honor jag tog in som omplaceringar, de var livrädda. De hugg jag fick var inte att leka med. Utöver det sades de iaf då vara enmansdjur om man inte tränade de på att acceptera andra personer.

Jag kommer aldrig skaffa en GP igen men jag är ändå glad att jag hade min Anders, han var underbar :love:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka