En ny myt? Eller...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Annika_38
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 248
A

Annika_38

Idag i stallet, (vi har alla maskat våra hästar idag) så frågar en tjej mig:- Vet du hur många dagar man ska vänta med att trava efter avmaskning, är det tre eller?
Kan erkänna att jag nog såg ut som ett frågetecken.
Jag har ALDRIG hört talas om detta.
Någon annan som hört om detta?
Eller, är det jag som missat någonting?

Sv: En ny myt? Eller...

Aldrig hör talas om!!

Själv så rider jag hästarna dagen efter men oftas bara en lugn tur.
(som om jag nånsin gör annat *skrattar*)

Jag har tom ridit samma dag:eek:!
Ska fråga tjejen i stallet imorgon vad hon grundar det på.

kanske har hon blandat ihop avmaskning med vaccination? eller nått.. har inte hört nått om att ta det lugnare efter avmaskning iaf..

Ja kanske det, men tycker att det borde stå något i bipacksedeln om ev. biverkningar.
Men, vad kan hända, kommer masken ut för fort eller:smirk:

hahahaha!!! Ja om en häst springer bakom kanske den får massor av maskar på sig!! hahahah!!
La precis ut en likadann tråd, trodde inte du skulle göra det!!!

Det kan vara all idé att ta det lugnt efter avmaskning. Det är ett gift vi trattar i hästarna. Har de mycket mask blir det en rätt rejäl belastning av systemet.

Vi fick rekommendationen att ta det lugnt i tre dagar, det innebar i vårt fall att inte rida hästen svettig. Vi lade helt enkelt in tre dagar med lugn uteridning. Visade hästen att den var trött och lite hängig fick den vila helt.

Jag har fått lära mig för många herrans år sedan att man ska ta det lugnt dagen efter, för att hästen mår som om den haft en riktig magsjuka. Lite matt...kanske inte så orimligt med tanke på att det faktiskt är rätt kraftiga grejer dem får för maskarna.
Vad skadar det att ta det lite lugnt någon dag??

Tror det där är något som hängt med sedan förr då det var vanligt att man slangmaskade hästarna. Det tog hårdare både på hästar och parasiter.
En travtränare sa en gång till mig att dagen efter maskning var som att hästen fått en rejäl fylla och andra dagen var bakis...
Mina får iaf alltid två dagar i hage efter maskning vare sig de behöver det eller ej.

Så kan det nog vara. Men det skadar ju inte att låta dem vila någon dag, istället för att köra på som vanligt om man inte riktigt vet hur det tar med avmaskningen.

Våra får alltid vila/ha 3 lugna dagar efter maskning.. Bara för att liksom.. Som någon annan skrev så är det rätt starka grejer i proppar i dom...

Bättre vila en dag för mycke än en dag för lite.. =)

Muddson

Vårt stall har också just avmaskat och de har gått lite uteritter och så några dagar.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 107
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 713
Senast: hastflicka
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 388
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V