En snabbis

Sv: En snabbis

Håller med tidigare, sälj för det du tcyker han är värd och vill de inte gå med på det sälj honom till någon annan.
Tråkigt att du ska sälja honom, är ju svag för fjordar ;) Hur gick det idag med fd ägaren? Såg att han var ute på annons :angel:

Haha knasbollar!

Jag är så känslomässigt moralsvag så jag ska strax säga till vad det är som gäller. Fifan de kommer ta det så hårt eftersom de är säkra på att det är den gamla summan som gäller. :/ *ringer snart*

Nu vet jag inte vad du betalade för hästen och vad du begär nu, men om det är jättestor skillnad så skulle ju iaf jag som tidigare ägare vilja att du kan motivera det nya försäljningspriset.

Så nu vet de om det. Jag köpte honom väldigt billigt och säljer honom för ett "normalt pris" nu. Det är en fin häst(+fin utrustning), jag skulle lätt kunna få ytterliggare lite till för honom. Skillnaden är väll relativ, beror på vem det gäller. Om man är arbetslös och måste ta ett lån så visst, det är en skillnad

Huvvaligen.

Så nu vet de om det. Jag köpte honom väldigt billigt och säljer honom för ett "normalt pris" nu. Det är en fin häst(+fin utrustning), jag skulle lätt kunna få ytterliggare lite till för honom. Skillnaden är väll relativ, beror på vem det gäller. Om man är arbetslös och måste ta ett lån så visst, det är en skillnad

Huvvaligen.

vad sa dom då? starkt av dig o ringa:) *även om du var så illa tvungen*

Dom köper tillbaka hästen, trots höjningen. Det är deras bebis, verkligen. Jag känner mig som något känslokallt monster. Deras bebis ska hem oavsett pris-typ.

Känns väldigt skönt att han får "komma hem" och stanna sen resten av livet där. Vi vet vart han är, att han får sluta sina dagar hos någon som verkligen älskar honom.

Apo kom snart jag behöver en axel nu :/

Dom köper tillbaka hästen, trots höjningen. Det är deras bebis, verkligen. Jag känner mig som något känslokallt monster. Deras bebis ska hem oavsett pris-typ.

Känns väldigt skönt att han får "komma hem" och stanna sen resten av livet där. Vi vet vart han är, att han får sluta sina dagar hos någon som verkligen älskar honom.

*tröstkramar* fult av dom att spela på ditt samvete sådär för att de skulle slippa betala ett par(?) tusen extra...men som sagt du vet ju vart han är:)

Jag tycker nog man kan lämna samma pris tillbaka....hur mycket kan han ha utvecklats på de 6 månader du haft honom om ni inte funkar ihop? Då tycker jag det schysstaste är att sälja tillbaka till samma pris och sen leta vidare i stället för att tjäna sig en hacka på det. Ägarna sålde väl hästen och trodde han skulle få ett långt och lyckligt liv och nu får dom i stället betala mer för att få hem hästen igen...
Fjordingar är ju inte precis lättsålda så jag tycker du kunde ta samma tillbaka. Däremot om du köpt ny utrustning än den du fick med så kan man ju begära extra för det förstås om de vill ha den med.

Jag fick en häst en gång som jag sen hade ett år...av ekonomiska skäl kunde jag sen inte ha honom kvar och då ringde jag förra ägaren eftersom jag visste att hon älskade hästen. Vi hade inte skrivit nåt i avtalet om detta men hon fick tillbaka honom gratis inkl. all utrustning jag köpt till honom. Jag hade kunnat tjäna pengar på detta men det kändes inte rätt mot varken hästen eller förra ägaren. Han fick sen ett långt liv som promenadhäst hos en familj som var vän till förra ägaren.

Men vi har alla olika syn och olika hög moral och jag dömer ingen för det, ville bara säga hur jag ser på det! ;)
Men eftersom du känner dig usel så kanske du inte valde rätt? Man ska vara snäll mot sitt eget samvete, det vinner man på i längden! :angel:

Skönt att det löste sig utan bråk. Jag tycker du gjorde rätt. Hästar kan ändras mkt i värde på ett par månader och man ska givetvis få tillbaka den kostnaden + tiden man har lagt. Aldrig sälja för ett underpris. Om nu de förra ägarna gav dig ett skitbra pris på hästen då så är det ju lite deras problem.

Aaaaw jag är ju här! :love:
Men nu kommer han ju stanna hos er i din mammas ägo, jätteskönt! de förra ägarna var ju tydligen inte mycket att hänga i julgranen trots allt. Har hon kommit på något sätt att kunna ta lån än utan din pappas vetskap...? :angel: :devil:

Om man köper en häst äckligt billigt, har haft hästen 8mån och lagt ner en massa på den, står i kontraktet att förra ägaren harf örsta tjing på hästen om det ska säljas(dock inte för ord pris), ägaren vill köpa tillbaka hästen för det pris man köpte den för men den är värd det tredubbla. Vad gör man?

Om du vill sälja hästen så skulle jag sagt att dom får köpa den för de pris du vill ha för den . annars köper någon annan kanske den !

Du ska såklart få vad du vill för hästen. Hade ni skrivit att hon skulle få köpa tillbaka den för samma pris så är det väll en annan sak.

Att skriva in sådana saker i ett kontrakt som att förra ägaren skulle ha första tjing, tror jag till och med inte håller lagligt. Begär det hästen är värd och vill de inte ha hästen för det priset letar du efter någon som vill ha den för det priset. Det är ju DIN häst.
Jodå det är lagligt.... I avtalsvärlden kallas det för hembud.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka