En sorts fortsättning..

the_connemara

Trådstartare
eller något ;) Kom på lite kul grejor ute med lillhästen i gärna och vill gärna ha er syn på saken...

Vi står still och jag ber henne böja sig åt båda hållen, från båda sidor.

Sedan när vi går så har jag armen över ryggen (liten häst) och om jag tar tygdliga ledande tygeltag (mest hängande tygel) så ska hon svänga (måste hon kunna även om ni inte gillar det :crazy: ) och samtidigt så lägger jag motsatta sidans tygel mot halsen. Tanken är att hon lite senare ska böja sig om man tar i tygeln i "normalläge" och vända om man lägger tyglen mot halsen och ev visar lite på helt hängande tygel.

Sedan funderade jag på en anann grej.. När jag leder henen "vanligt" fårn båda sidor så vänder jag mig tydligt mot henen innan vi ska vända bortåt och tydligt från henne innan vi ska vända mot mig, är det bra eller ger det fel signaler?? :confused: Igår kunde hon göra två fina vändningar åt båda hållen utan att börja trava ;) så jag hoppas inte det är fel.. :crazy:
 
Klart det kan!! Hon kan ju lära sig helt fel ju... Ex så kanske dessa "övningar" inte gör det så lätt för oss senare om vi ska börja med skoor etc från marken, vad vet jag :confused:
 
Om hästen gör det du vill den ska göra kan det väl inte vara fel, även om du kanske inte gör som det står i regelboken. Du lär hästen att följa dig och lyssna på vad du vill göra. Vad kan vara fel i det?
Du får en lydig och uppmärksam häst. Sen är hästar inte dummare än att dom kan lära sig nya saker.
 
Nej det är klart men det är ju onödigt att jag förvirrar henne genom att ändra mina singnaler sedan jag kommit på att de inte håller i längden. Är ju bättre att veta iaf ungefär hur det ska göra från början..

Som exempel det här att jag "lär" henne att hon ska vända när jag vänder mig. Har hört andra som använt just de här signalerna när de ber om öppna respektive sluta så det kanske är "fel" eller onödigt att jag lär henne vända efter mig.. Eller kan det kasnek bli så att om jag bara vänder mig och fortsätter rakt fram så kommer hon lättare fatta att jag vill ha öpnna/sluta fast på rakt spår? Är det då fel att som jag gör nu gå några steg tils hon uppfattat att jag vänt mid lite om (får oftast ta lite i tygeln för att få uppmärksamhet, hon är lite okoncentrerad ;) ).. Förvirrande :confused: För jag kan väl inte vända mig och svänga direkt och förvänta mig att hon blint lyder, hon ska väl få en chans att uppfatta vad jag vill först?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 316
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 209
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 054
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 490
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp