Lång väntetid med skolbuss

Zewz

Trådstartare
Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till skolan, och resan tar 5 minuter, går bussen 7:15 från vår by, och är framme 7:20. Skolan börjar 8:10. Onödigt tidiga mornar, och vi är flera som försökt få en ändring men det går tydligen inte.
Då kommer vi till skolan. Där de ska vänta i 50 minuter, utan att få komma in. De får hänga in sina väskor men sen ska de ut igen.
Vi har varit i kontakt med rektorn flera gånger men får nej. Han hänvisar till att fritidsbarnen är ute till skolstart. De äter frukost när mina barn kommer och kommer ut mellan 7:35-7:40.
Så först får de gå själva på skolgården för att sen sluta upp med fritidsbarnen efter 15-20 minuter. Året runt. Oavsett väder.
Grejen är att många av barnen på fritids inte heller vill vara ute. De gömmer sig på toaletterna för att få lite värme och tak över huvudet. Men det bryr sig inte rektorn om.
Nu påtalade jag att mina ena dotter ådragit sig en fotfraktur, ska hon stå och hänga på sina kryckor i 50 minuter varje morgon? Det svarade han inte på.
Jag har försökt få barn- och utbildningsnämnden att reagera, men de verkar inte bry sig. Tidningen har skrivit om det, alla verkar ense om att det är helt galet, men barnen får fortfarande inte komma in.

Nu blev jag rent otrevlig i ett mail till rektorn så han föreslog att vi skulle träffas, vilket vi ska göra imorgon. Har ni någon bra idé på hur man kan få en reaktion? Eller är det bara att skita i det, lägga om arbetstiderna och köra barnen varje morgon? Eller är vi känsliga?
 
Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till skolan, och resan tar 5 minuter, går bussen 7:15 från vår by, och är framme 7:20. Skolan börjar 8:10. Onödigt tidiga mornar, och vi är flera som försökt få en ändring men det går tydligen inte.
Då kommer vi till skolan. Där de ska vänta i 50 minuter, utan att få komma in. De får hänga in sina väskor men sen ska de ut igen.
Vi har varit i kontakt med rektorn flera gånger men får nej. Han hänvisar till att fritidsbarnen är ute till skolstart. De äter frukost när mina barn kommer och kommer ut mellan 7:35-7:40.
Så först får de gå själva på skolgården för att sen sluta upp med fritidsbarnen efter 15-20 minuter. Året runt. Oavsett väder.
Grejen är att många av barnen på fritids inte heller vill vara ute. De gömmer sig på toaletterna för att få lite värme och tak över huvudet. Men det bryr sig inte rektorn om.
Nu påtalade jag att mina ena dotter ådragit sig en fotfraktur, ska hon stå och hänga på sina kryckor i 50 minuter varje morgon? Det svarade han inte på.
Jag har försökt få barn- och utbildningsnämnden att reagera, men de verkar inte bry sig. Tidningen har skrivit om det, alla verkar ense om att det är helt galet, men barnen får fortfarande inte komma in.

Nu blev jag rent otrevlig i ett mail till rektorn så han föreslog att vi skulle träffas, vilket vi ska göra imorgon. Har ni någon bra idé på hur man kan få en reaktion? Eller är det bara att skita i det, lägga om arbetstiderna och köra barnen varje morgon? Eller är vi känsliga?
Jag hade aldrig accepterat det. Aldrig. Hade blivit en Karen om det så behövdes.

Sen förstår jag inte det där att barnen måste vara ute på morgonen oavsett väder. Om det spöregnar blir alla kläder blöta, alla barn kanske inte ens har bra regnkläder = blöta inpå kroppen. Hur trevlig arbetsmiljö har barnen då när de sitter och är blöta halva dagen. Är väl bättre de som vill vara ute är det och resten pysslar lite inomhus med pussel eller nått, eller bara chillar.
 
Nä, ni är inte känsliga! Skolan behandlar barnen som skit låter det som. Om skolbussen kommer in så tidigt borde barnen få komma in. Såå roligt är det inte tidigt på morgonen i allt väder att vänta utomhus så länge!
 
Låter jätte konstigt.

Där min dotter går är de visserligen ute på morgonen efter fritidsbarnen ätit frukost men är alltid en fritidspedagog ute och tar emot barnen som kommer med bussarna på morgonen. Första bussen verkar komma när fritidsbarnen är klara med frukosten ungefär.

Om de kommer så tidigt måste de ju få gå in på fritids på morgonen iaf!

Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till skolan, och resan tar 5 minuter, går bussen 7:15 från vår by, och är framme 7:20. Skolan börjar 8:10. Onödigt tidiga mornar, och vi är flera som försökt få en ändring men det går tydligen inte.
Då kommer vi till skolan. Där de ska vänta i 50 minuter, utan att få komma in. De får hänga in sina väskor men sen ska de ut igen.
Vi har varit i kontakt med rektorn flera gånger men får nej. Han hänvisar till att fritidsbarnen är ute till skolstart. De äter frukost när mina barn kommer och kommer ut mellan 7:35-7:40.
Så först får de gå själva på skolgården för att sen sluta upp med fritidsbarnen efter 15-20 minuter. Året runt. Oavsett väder.
Grejen är att många av barnen på fritids inte heller vill vara ute. De gömmer sig på toaletterna för att få lite värme och tak över huvudet. Men det bryr sig inte rektorn om.
Nu påtalade jag att mina ena dotter ådragit sig en fotfraktur, ska hon stå och hänga på sina kryckor i 50 minuter varje morgon? Det svarade han inte på.
Jag har försökt få barn- och utbildningsnämnden att reagera, men de verkar inte bry sig. Tidningen har skrivit om det, alla verkar ense om att det är helt galet, men barnen får fortfarande inte komma in.

Nu blev jag rent otrevlig i ett mail till rektorn så han föreslog att vi skulle träffas, vilket vi ska göra imorgon. Har ni någon bra idé på hur man kan få en reaktion? Eller är det bara att skita i det, lägga om arbetstiderna och köra barnen varje morgon? Eller är vi känsliga?
 
Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till skolan, och resan tar 5 minuter, går bussen 7:15 från vår by, och är framme 7:20. Skolan börjar 8:10. Onödigt tidiga mornar, och vi är flera som försökt få en ändring men det går tydligen inte.
Då kommer vi till skolan. Där de ska vänta i 50 minuter, utan att få komma in. De får hänga in sina väskor men sen ska de ut igen.
Vi har varit i kontakt med rektorn flera gånger men får nej. Han hänvisar till att fritidsbarnen är ute till skolstart. De äter frukost när mina barn kommer och kommer ut mellan 7:35-7:40.
Så först får de gå själva på skolgården för att sen sluta upp med fritidsbarnen efter 15-20 minuter. Året runt. Oavsett väder.
Grejen är att många av barnen på fritids inte heller vill vara ute. De gömmer sig på toaletterna för att få lite värme och tak över huvudet. Men det bryr sig inte rektorn om.
Nu påtalade jag att mina ena dotter ådragit sig en fotfraktur, ska hon stå och hänga på sina kryckor i 50 minuter varje morgon? Det svarade han inte på.
Jag har försökt få barn- och utbildningsnämnden att reagera, men de verkar inte bry sig. Tidningen har skrivit om det, alla verkar ense om att det är helt galet, men barnen får fortfarande inte komma in.

Nu blev jag rent otrevlig i ett mail till rektorn så han föreslog att vi skulle träffas, vilket vi ska göra imorgon. Har ni någon bra idé på hur man kan få en reaktion? Eller är det bara att skita i det, lägga om arbetstiderna och köra barnen varje morgon? Eller är vi känsliga?
Det är ju helt galet tidigt. :eek:

Kan man ha argument som att barnen om de får komma in kan läsa läxor och böcker osv och komma in i skolarbetet? Rent av en läxhjälp på morgonen? (det hade barnets skola men bara från 8 -8:30 iofs).

Antar att det handlar om att han inte behöver betala personal och har lägre ansvar för barnen om barnen står utanför skolan o väntar?

(Om skolan skulle varit tvungen att släppa in barnen och då förse med personal för barnen så skulle det kanske varit så dyrt att de lika gärna kunnat spendera pengarna på att köra skolbussen två gånger... (antar att det är några tidiga fritidsbarn som tvingar skolbussen att gå så tidigt.) eller byta tid för den.)
 
Det är ju helt galet tidigt. :o

Kan man ha argument som att barnen om de får komma in kan läsa läxor och böcker osv och komma in i skolarbetet? Rent av en läxhjälp på morgonen? (det hade barnets skola men bara från 8 -8:30 iofs).

Antar att det handlar om att han inte behöver betala personal om barnen står utanför skolan?

Frågan är ju också vem som ansvarar för eleverna under tiden mellan bussens ankomst och skolstart? Om skolan ansvarar för dem måste de ju ha personal till det. Om skolan inte ansvarar för dem så hade jag som förälder vägrat låta mitt barn vänta ute så lång tid.
 
Frågan är ju också vem som ansvarar för eleverna under tiden mellan bussens ankomst och skolstart? Om skolan ansvarar för dem måste de ju ha personal till det. Om skolan inte ansvarar för dem så hade jag som förälder vägrat låta mitt barn vänta ute så lång tid.
Exakt, om man är elak kan man föreställa sig att de har skapat en limbosituation som de inte vill titta närmare på utan hoppas fortsätter vara i just limbo.

Rektorn tänker att barn som kommer innan skolan öppnat är på "skyll dig själv" rättsmässigt och skolan ansvarar inte för dem. Om någon tog hand om dem eller uppmärksammade dem skulle de plötsligt vara skolans ansvar och ett slags gratis fritids som föräldrarna inte anmält till och kommunen inte tar betalt för. Men som kräver nog mycket personal för att säkra en trygghet.

De tänker kanske att det är försäkringen som ansvarar, som om det fortfarande är "skolvägen" som om barnen skulle gå 4 km långsamt under en timma. Istället för att bli ditbussade och sedan stå still.

Men det borde ju inte hålla att låtsas att barnen går långsamt till skolan när kommunen egentligen skeppar dem dit och dumpar dem utan tillsyn i regnet i 60 minuter.

Undrans om det går att peta i när det gäller säkerhet och ansvar?
 
Exakt, om man är elak kan man föreställa sig att de har skapat en limbosituation som de inte vill titta närmare på utan hoppas fortsätter vara i just limbo.

Rektorn tänker att barn som kommer innan skolan öppnat är på "skyll dig själv" rättsmässigt och skolan ansvarar inte för dem. Om någon tog hand om dem eller uppmärksammade dem skulle de plötsligt vara skolans ansvar och ett slags gratis fritids som föräldrarna inte anmält till och kommunen inte tar betalt för. Men som kräver nog mycket personal för att säkra en trygghet.

De tänker att det är försäkringsbolaget som ansvarar, som om barnen skulle gå 4 km långsamt under en timma. Istället för att bli ditbussade och sedan stå still.

Men det borde ju inte hålla att låtsas att barnen går långsamt till skolan när kommunen egentligen skeppar dem dit och dumpar dem utan tillsyn i regnet i 60 minuter.

Undrans om det går att peta i när det gäller säkerhet och ansvar?

Jag hade nog börjat rota i det och ta det den vägen först. Och krävt att om skolan ansvarar för dem att det då ska finnas rastvakt/rastvakter på plats utomhus som håller eleverna under uppsikt. Gissar att få i personalen vill börja tidigare och stå ute året runt i nästan en timme för att bussen kommer in så tidigt och eleverna inte tillåts vara inomhus.
 
Skolan har strikt ansvar från det att barnen kliver av bussen.
När fritidsbarnen är ute finns det ju alltid personal där, men ibland är det tomt när de kliver av bussen, säger dottern.
Att bussen går så tidigt är för att samma buss ska köra andra barn på andra sidan av kommunen inom deras tre upphandlade timmar. Bussen kör bara skolbarn, inga fritidsbarn.
Barnen vill också bara komma in, läsa lite, göra läxor. Sitta en stund, kanske äta något medhavd då det blir väldigt tidigt att äta frukost hemma.
 
Skolan har strikt ansvar från det att barnen kliver av bussen.
När fritidsbarnen är ute finns det ju alltid personal där, men ibland är det tomt när de kliver av bussen, säger dottern.
Att bussen går så tidigt är för att samma buss ska köra andra barn på andra sidan av kommunen inom deras tre upphandlade timmar. Bussen kör bara skolbarn, inga fritidsbarn.
Barnen vill också bara komma in, läsa lite, göra läxor. Sitta en stund, kanske äta något medhavd då det blir väldigt tidigt att äta frukost hemma.

Det hade jag aldrig accepterat! Har skolan ansvaret ska personal finnas på plats där barnen är hela tiden!
 
Skolan har strikt ansvar från det att barnen kliver av bussen.
När fritidsbarnen är ute finns det ju alltid personal där, men ibland är det tomt när de kliver av bussen, säger dottern.
Att bussen går så tidigt är för att samma buss ska köra andra barn på andra sidan av kommunen inom deras tre upphandlade timmar. Bussen kör bara skolbarn, inga fritidsbarn.
Barnen vill också bara komma in, läsa lite, göra läxor. Sitta en stund, kanske äta något medhavd då det blir väldigt tidigt att äta frukost hemma.
Suck, att de inte upphandlat två bussar under 1,5 timma istället eller ngt.

Tyvärr hjälper knappt den här texten heller antar jag, det lär ju tidningen varit på om inte annat.
(att försöka få en kommun att följa lagar med hjälp av rättssystemet är typ omöjligt även om man vinner. De bara överklagar så långsamt att barnet är för gammalt när det ramlat igenom processen. (vi har vunnit i rätten mot skolan, haha :cautious: ) Så tror övertalning är vägen.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolskjuts-och-elevresor

Organisation av skolskjuts​


Måste tiderna för skolskjutsen anpassas efter elevens schema?​

Nej, rätten till skolskjuts innebär inte att skolskjutsen måste anpassas exakt till varje elevs skoltider.
Kommunen har frihet att i viss utsträckning samordna transporterna även om det leder till väntetider för vissa elever. Väntetiden får dock inte bli orimligt lång. Vad som kan vara en rimlig väntetid för en elev måste bedömas i varje enskilt fall.
Källor: Proposition 2009/10:165 Den nya skollagen-för kunskap, valfrihet och trygghet, sidan 380-381 och RÅ 1995 referat 12.
 
Tycker hela situationen låter jättemärklig!

Det låter ju som en otroligt konstig situation som skolan har försatt sig i när de ansvarar för barn som inte har fritidsplats under nästan 1 timme. När kontrolleras närvaro? När vi de går på bussen, när de kommer till skolan eller först när skolan börjar?

Om det är det sista så är det ju helt oacceptabelt att så små barn ska befinna sig på skolgården under skolans ansvar utan att någon vet om de är där eller inte.

Kommunen har gjort en dålig upphandling, men det gör ju inte skolans ansvar mindre.

Jag tror att det är lättare att få igenom förändring genom att trycka på ansvarsfrågan, även om väderaspekten är lika dåligt skött egentligen.
 
Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till skolan, och resan tar 5 minuter, går bussen 7:15 från vår by, och är framme 7:20. Skolan börjar 8:10. Onödigt tidiga mornar, och vi är flera som försökt få en ändring men det går tydligen inte.
Då kommer vi till skolan. Där de ska vänta i 50 minuter, utan att få komma in. De får hänga in sina väskor men sen ska de ut igen.
Vi har varit i kontakt med rektorn flera gånger men får nej. Han hänvisar till att fritidsbarnen är ute till skolstart. De äter frukost när mina barn kommer och kommer ut mellan 7:35-7:40.
Så först får de gå själva på skolgården för att sen sluta upp med fritidsbarnen efter 15-20 minuter. Året runt. Oavsett väder.
Grejen är att många av barnen på fritids inte heller vill vara ute. De gömmer sig på toaletterna för att få lite värme och tak över huvudet. Men det bryr sig inte rektorn om.
Nu påtalade jag att mina ena dotter ådragit sig en fotfraktur, ska hon stå och hänga på sina kryckor i 50 minuter varje morgon? Det svarade han inte på.
Jag har försökt få barn- och utbildningsnämnden att reagera, men de verkar inte bry sig. Tidningen har skrivit om det, alla verkar ense om att det är helt galet, men barnen får fortfarande inte komma in.

Nu blev jag rent otrevlig i ett mail till rektorn så han föreslog att vi skulle träffas, vilket vi ska göra imorgon. Har ni någon bra idé på hur man kan få en reaktion? Eller är det bara att skita i det, lägga om arbetstiderna och köra barnen varje morgon? Eller är vi känsliga?
Vi hade ungefär så här, dotter åkte med bussen 7:20, kom till skolan 7:30, skolan började 8. Hela lågstadiet hade hon morgonfritids, dvs hon var med på fritids på morgonen. Det hände någon gång att de sa att hon inte fick vara där, det var nog inte så vanligt att bussbarnen var på fritids, men jag hade lagt in det i schemat, så de fick backa på det.

Som någon skrivit så har skolan ansvar från att de stiger på bussen så jag tyckte det var helt självklart att hon skulle vara på fritids.

På mellanstadiet hade hon inte morgonfritids, de var några från hennes klass som åkte samma buss så de underhöll sig på något sätt när de kom till skolan. Bara när det var dåligt väder det blev tråkigt. Har för mig att kapprummet skulle öppnas kvart i åtta, så de kunde gå in där, men det fungerade sällan.
 
Förmodligen har skolan för högt antal barn per fritidspedagog och av den anledningen är de utomhus.

På min dotters skola är fritids också utomhus stor del av året men nu är de inomhus och det är rent kaos i lokalerna O_o
Jag kan förstå på ett sätt att fritids vill vara ute på morgonen, för att det är lättare att sysselsätta barnen utomhus. Men det är ju en fråga om personaltäthet istället!
 
Förmodligen har skolan för högt antal barn per fritidspedagog och av den anledningen är de utomhus.

På min dotters skola är fritids också utomhus stor del av året men nu är de inomhus och det är rent kaos i lokalerna O_o
Jag kan förstå på ett sätt att fritids vill vara ute på morgonen, för att det är lättare att sysselsätta barnen utomhus. Men det är ju en fråga om personaltäthet istället!

Fast nu handlar det inte om fritidsbarn. Utan barn som inte går på fritids och åker skolbuss till skolan. De lämnas av på skolan kl 7.20 och är sen oövervakade utomhus till kl 8 och tillåts inte gå in för att komma undan dåligt väder. Det är alltså under tid då skolan har ansvar över barnen men skolan har inte sett till att de har personal som checkar in barnen vid ankomst med skolbussen och har uppsikt över dem.
 
Fast nu handlar det inte om fritidsbarn. Utan barn som inte går på fritids och åker skolbuss till skolan. De lämnas av på skolan kl 7.20 och är sen oövervakade utomhus till kl 8 och tillåts inte gå in för att komma undan dåligt väder. Det är alltså under tid då skolan har ansvar över barnen men skolan har inte sett till att de har personal som checkar in barnen vid ankomst med skolbussen och har uppsikt över dem.
Ja och eftersom skolan har ansvar för de barnen som inte omfattar fritids så är det ju trots allt fritidspedagogerna som har ansvar över dem, tänker jag.
Lärarna lägger ju ofta planeringstid innan skolstart = de är inte tillgängliga för sina elever då.
 
Ja och eftersom skolan har ansvar för de barnen som inte omfattar fritids så är det ju trots allt fritidspedagogerna som har ansvar över dem, tänker jag.
Lärarna lägger ju ofta planeringstid innan skolstart = de är inte tillgängliga för sina elever då.

Vem på skolan som ska utföra jobbet har jag ingen åsikt om. Jag ser en kommun som snålat u upphandlingen av skolskjuts och en skola som försöker smita från sitt ansvar.
 
Praktiskt exempel på hur allvarligt det kan bli i en sån här situation med tanke på ansvarsfrågan. Något för förvaltning och politisk ledning att fundera på:

I Täby inträffade det ju i veckan en allvarlig "incident". Det inkom larm om att man sett obehöriga beväpande personer vid en skola. Polis och insatsstyrkan och kom till platsen och skolan och närliggande skolor beordrades om inrymning. Elever och personal låste in sig i skolorna under ett par timmar medan polisen genomsökte (och avblåste).

VAD hade TS skola gjort i en sådan situation? Jag utgår från att även den skolan har en inrymningsplan och har tränat på detta. Vad säger planen att man ska göra med de barnen som antagligen befinner sig på skolgården som skolan har ansvar för men vägrar övervaka och i praktiken inte har någon aning om ifall de är på skolgården, är kvar hemma, eller har sprungit iväg någon annanstans?
 
Nu har jag pratat med rektorn.
Att de inte får vara inne beror på personaltätheten, eller bristen på, rättare sagt. Det är många barn på fritids (75?) och att ha alla inne blir stökigt, anser han. Men han var lite luddig och ansåg att mina kunde dröja sig kvar inne i kapprummet tills deras kompisar anlände, om de ville. Får föra det vidare till mina döttrar, och be dem hänvisa till rektorn om någon nitisk lärare vill kasta ut dom.

Däremot tryckte jag hårt på ansvarsfrågan.
Det är ju ingen som ”räknar in” dem när de kliver av bussen, så ingen vet ju egentligen hur många det ska vara, eller vilka. Skulle det då inträffa en allvarlig incident innan skolstart så vet de ju inte om någon fattas, exempelvis. Det tog han med sig iaf.

Känns som dött läge, och jag kommer nog köra mina barn större delen av vintern.
 
Nu har jag pratat med rektorn.
Att de inte får vara inne beror på personaltätheten, eller bristen på, rättare sagt. Det är många barn på fritids (75?) och att ha alla inne blir stökigt, anser han. Men han var lite luddig och ansåg att mina kunde dröja sig kvar inne i kapprummet tills deras kompisar anlände, om de ville. Får föra det vidare till mina döttrar, och be dem hänvisa till rektorn om någon nitisk lärare vill kasta ut dom.

Däremot tryckte jag hårt på ansvarsfrågan.
Det är ju ingen som ”räknar in” dem när de kliver av bussen, så ingen vet ju egentligen hur många det ska vara, eller vilka. Skulle det då inträffa en allvarlig incident innan skolstart så vet de ju inte om någon fattas, exempelvis. Det tog han med sig iaf.

Känns som dött läge, och jag kommer nog köra mina barn större delen av vintern.

Det borde han ju verkligen göra! Det behöver ju inte heller vara så extremt som mitt exempel. Räcker ju att brandlarmet går pga för mycket matos i köket klockan 07:30. Hur ska skolan veta hur många barn de ska räkna in 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
928
Senast: Andromedae
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 008
Senast: mars
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 873
Senast: Mois
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 284
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp