Lång väntetid med skolbuss

Du behöver skriva in dem på fritids innan skolan börjar.

Varför det? Det är ju inte TS som bestämt att skolbussen ska gå så tidigt. Det är skolan som bestämt det och därför är det skolan som ska ta ansvaret även för de som inte går på fritids. Det hade varit en helt annan sak om det var TS själv som körde och lämnade dem på skolan så tidigt för att hon behövde göra det. Men nu är det ju inte så.

Det är självklart att skolan ansvarar för eleverna från det att de går på skolskjutsen tills dess att de går av skolskjutsen på eftermiddagen.
 
Förstår. Men förslagsvis är det kanske bra om du kontaktar kommunen för att först få klarhet i ansvarsfrågan, och sen att du vänder dig till rätt instans om du vill gå vidare med det.
Ansvaret ligger till 100% på skolan, och detta är påtalat för både rektor och barn- och utbildningsnämnden. Nu kollar jag dagligen med döttrarna om någon möter dem vid bussen.
 
Ansvaret ligger till 100% på skolan, och detta är påtalat för både rektor och barn- och utbildningsnämnden. Nu kollar jag dagligen med döttrarna om någon möter dem vid bussen.

Vad har rektor och barn och utbildningsnämnden sagt när du påtalat det och berättat hur det går till på morgonarna?
 
Nej, det vill jag inte, och då får de inte åka skolbuss.
Vi skrev in dottern på fritids, hon fick åka skolbuss ändå. Skolbussen var inne ca 30 min före skolan började. Jag tänker att barn kan ju gå själv till fritids om de bor tillräckligt nära, så då kan de ju åka skolbuss också. Men det är ju säkert olika i olika kommuner. Sen vet jag inte hur ofta hon verkligen gick in på fritids, de gick ut strax efter bussen kom, så det var antagligen knappt lönt att hon gick in - men då var ju personal ute och hade koll.

Annars tycker man ju att det borde vara bästa lösningen, att de är på fritids från att bussen kommer till skolan börjar, då har ju skolan uppfyllt sitt ansvar att ha tillsyn över barnen - men ibland förstår man inte hur skolan tänker.
 
Vad har rektor och barn och utbildningsnämnden sagt när du påtalat det och berättat hur det går till på morgonarna?
Rektorn menar att han har sagt att det ska finnas folk ute, så han har väl misslyckats med kommunikationen med personalen.
BUN är otroligt flata och verkar tycka att ”det är inget att göra åt”.
 
Vi skrev in dottern på fritids, hon fick åka skolbuss ändå. Skolbussen var inne ca 30 min före skolan började. Jag tänker att barn kan ju gå själv till fritids om de bor tillräckligt nära, så då kan de ju åka skolbuss också. Men det är ju säkert olika i olika kommuner. Sen vet jag inte hur ofta hon verkligen gick in på fritids, de gick ut strax efter bussen kom, så det var antagligen knappt lönt att hon gick in - men då var ju personal ute och hade koll.

Annars tycker man ju att det borde vara bästa lösningen, att de är på fritids från att bussen kommer till skolan börjar, då har ju skolan uppfyllt sitt ansvar att ha tillsyn över barnen - men ibland förstår man inte hur skolan tänker.
Men jag är ju inte så sugen på att betala fritidsavgift - som är samma oavsett tid barnen är där - för att kommunen är så värdelösa.
 
Men jag är ju inte så sugen på att betala fritidsavgift - som är samma oavsett tid barnen är där - för att kommunen är så värdelösa.
Ok, jag trodde att barnen var på fritids efter skolan, men är de inte det så förstår jag att du inte vill betala fritidsavgift för morgonen.
 
Det här med skolbussar verkar vara otroligt svårt att få till på ett bra sätt. Vi har motsatt problem, en resa som normalt tar 20 min tar med skolbussen 1 timme och en kvart. Jag förstår att bussen behöver plocka upp andra barn på vägen, men när de sedan kommer in till stan kör de genom stan och ut åt andra hållet och plockar upp barnen där också. Det blir onödigt tidiga morgnar och långa dagar för barnen som är något äldre än dina.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
927
Senast: Andromedae
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 005
Senast: mars
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: Mois
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 284
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp