En till fodertråd.

Red_Chili

Trådstartare
Jag har tänkt byta foder till mina damer eftersom de nu äter "nästan ingenting" men ändå är bra i hullet. Framförallt Wahidah blir tokhungrig trots att jag ger henne en hel morot om dagen och jag har då tänkt byta till något med lägre energiinnehåll för att kunna ge mer utan att hon blir tjock.

Frågan är då vad man ska byta till.

Nu äter de Magnusson Meat & Bisquit Work som har omsättbar energi: 1577 kJ / 100 g
Ska jag byta till vanliga Adult-fodret som har omsättbar energi 1450 kJ / 100 g eller kanske t.o.m. till Light-fodret som har omsättbar energi 1359 kJ / 100 g?

Hur stor skillnad blir det egentligen? Som det är nu äter de 3½-4 dl om dagen och det känns galet lite med tanke på hur stora de är :crazy: Wahidah skulle gärna äta mycket, mycket mer...
 
Sv: En till fodertråd.

Work har väldigt högt protein (28/18), så jag tycker gott att du kan byta till ett lite tunnare foder om de lägger på sig lätt.
Adult har 24/12, och det är ju lite mer normalt, Light 20/8 vilket nog kan bli väl tunt. Med Light skulle du behöva ge upp emot 6-8 dl.
Jag tror Adult kan passa bra!
Hur är Zala med att hålla hullet?

Zipper äter 4 dl och han väger 35 kg, Limbo äter 7 dl och han väger 40 kg. Så jag tycker inte du ska tycka synd om den för givan ;)
 
Sv: En till fodertråd.

fast att få i Waha 6-8 dl hade varit nästan perfekt...
Zala är också toklätt att hålla hullet på, men hon föredrar att sova framför att äta på morgonen så ska jag ha i henne mer än 5 dl blir det nog till att ge henne lunch också och det kan nog bli rätt bökigt..

Jag tror nog att jag kör på vanliga Adult, i alla fall till att börja med..

Och anledningen till att jag tycker synd om dem är bara för att jag märker att Waha blir hungrig, annars är det ju jätterpraktiskt (och framförallt billigt :D) att kunna ge små mängder mat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
701
Hundhälsa Har haft Magnussons meat&bisquit work till hundarna och de fungerar bra på det. Nu fundrerar jag på att prova och ev byta till deras...
Svar
3
· Visningar
771
Övr. Hund Just nu äter min hund (chihuahua 1,5kg) Doggy professional Extra active. Förr har han varit stor i maten (kunde lätt trycka i sig 2dl då...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: kicki71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp